Gå til innhold

Idun tomatketchup uten konserveringsmiddel. Oppbevaring etter åpning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På flasken står det: Oppbevares kjølig etter åpning. Jeg har oppbevart den i romtemperatur etter åpning og har spist av samme flaske i flere uker. Kan jeg bli syk av dette? Jeg har ikke merket noen usmak av ketchupen. Jeg har ikke kjøleskap.

Ketchupen består av 80% tomatpure, sukker, eddik, salt og krydderekstrakt.

Står ikke slike flasker i romtemperatur ved pølsedisken på Narvesen o.l. i timesvis hvert døgn? Eller er dette ketchup med konserveringsmiddel?

Anonymkode: 94f57...991

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ketchup inneholder både eddik og sukker.  Begge disse ingrediensene er konserverende, men bare ha den i kjøleskap om du er usikker. 

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, Mystix skrev:

Ketchup inneholder både eddik og sukker.  Begge disse ingrediensene er konserverende, men bare ha den i kjøleskap om du er usikker. 

Tusen takk for svar :blomst: Jeg har for tiden ikke kjøleskap. Men det går vel bra så lenge det ikke er usmak på ketchupen.

Skrevet

Ketchup inneholder så mye syre at det gir dårlige vekstvilkår for mugg og bakterier. Jeg ville med andre ord ikke ha bekymret meg dersom du ikke verken kan se mugg eller merker at den smaker rart.

• Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, Leo skrev:

Ketchup inneholder så mye syre at det gir dårlige vekstvilkår for mugg og bakterier. Jeg ville med andre ord ikke ha bekymret meg dersom du ikke verken kan se mugg eller merker at den smaker rart.

Tusen takk :blomst:

Skrevet

Nevnt av flere over, inneholder eddik. Og nettopp eddik vil gammel ketchup etterhvert smake. Men i kjøleskap vil den holde mye lenger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...