AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #1 Skrevet 27. september 2017 Betaler du da på fredag, eller legger inn til forfall på søndagen slik at huseier har pengene på mandag? Anonymkode: 82780...b72
TML0802 Skrevet 27. september 2017 #2 Skrevet 27. september 2017 Legger inn alle fakturaer så de er på mottakers konto på forfall - dvs før helgen om forfall er på en helge- eller helligdag. 1
Horge Skrevet 27. september 2017 #3 Skrevet 27. september 2017 Jeg legger naturligvis inn betalingen med forfall på angitt dato, og det gjelder om forfallsdato er en vilkårlig tirsdag, en søndag eller skjærtorsdag. 3
Miss.Wildfox Skrevet 27. september 2017 #4 Skrevet 27. september 2017 Det som er riktig dag et første virkedag etter forfall. Banken trekker f.eks. huslånet først mandag, evt. tirsdag ved helligdag mandag, dersom huslånet forfaller lørdag eller søndag. 1
Illuminatum Skrevet 28. september 2017 #5 Skrevet 28. september 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Betaler du da på fredag, eller legger inn til forfall på søndagen slik at huseier har pengene på mandag? Anonymkode: 82780...b72 Det riktige er å følge det som står i kontrakten. Forfall betyr at pengene skal være på konto hos mottakeren den dagen.
melly666 Skrevet 28. september 2017 #6 Skrevet 28. september 2017 1 minutt siden, Illuminatum skrev: Det riktige er å følge det som står i kontrakten. Forfall betyr at pengene skal være på konto hos mottakeren den dagen. Det riktige er å følge loven, som sier at hvis betalingen forfaller på en søn- eller helligdag forskyves forfallsdagen til neste virkedag, og at betaling har skjedd når man har lagt inn betalingsoppdraget i banken. 11
Gullik Skrevet 28. september 2017 #7 Skrevet 28. september 2017 Vil tro det er revnende likegyldig for utleier om du betaler på fredag eller mandag. 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #8 Skrevet 28. september 2017 Betaler alltid noen dager før fristen jeg. Anonymkode: c3836...c41
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #9 Skrevet 28. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betaler alltid noen dager før fristen jeg. Anonymkode: c3836...c41 Med husleia gjør jeg også det, betaler når jeg får lønn så er det ute av verden. Anonymkode: 09842...f3a
Gjest Nori Skrevet 28. september 2017 #10 Skrevet 28. september 2017 Betaler alle regninger på forfallsdato. Det vil si at hvis den er på en dag uten bankoverføring, vil ikke pengene være på mottakers konto før neste virkedag.
Million Skrevet 28. september 2017 #11 Skrevet 28. september 2017 Jeg betaler alltid husleien siste virkedag før forfall. Dvs, forfaller den en mandag, legger jeg inn trekk og betaling på fredagen før. Forfaller den en onsdag, betaler jeg tirsdag osv. Jeg liker å gjøre det sånn. Har angst for å betale noe for sent.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #12 Skrevet 28. september 2017 Dette er vel bare et problem dersom man har en kjip utleier som ikke kan lovverket, som tilsier at neste virkedag etter forfall er gyldig, dersom selve forfallsdato faller på helg eller helligdag. Anonymkode: 22647...b22 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #13 Skrevet 28. september 2017 Alle mine faste regninger kommer som efaktura eller avtalegiro og kommer da automatisk inn i nettbanken med ferdig utfylt forfallsdato. Gjør ingen endring av denne datoen. Aldri hatt noe problem med dette. Det kan også være greit å sette seg inn i Husleieloven. §3-2 Forfallstid (https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§3-2) Forfaller leien på en lørdag eller søndag, en helligdag, eller den 1. eller 17. mai, utskytes forfallsdagen til den nærmest påfølgende virkedag. §3-3 Oppgjørsmåte (https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§3-3) Betaler leieren gjennom finansinstitusjon, skal betaling i forhold til forfallsreglene anses for skjedd når a) beløpet er mottatt av finansinstitusjon i Norge, eller b) et betalingsoppdrag er mottatt av finansinstitusjon i Norge, forutsatt at det er dekning for oppdraget. Dvs at om husleien forfaller på søndag er det tilstrekkelig at regningene blir lagt til forfall og konto belastet på mandag dagen etter. Anonymkode: b1338...855
asterix Skrevet 28. september 2017 #14 Skrevet 28. september 2017 Automatiske trekk jeg har satt opp trekkes automatisk dagen før helg dersom forfallsdato faller i en helg.
Illuminatum Skrevet 28. september 2017 #15 Skrevet 28. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Alle mine faste regninger kommer som efaktura eller avtalegiro og kommer da automatisk inn i nettbanken med ferdig utfylt forfallsdato. Gjør ingen endring av denne datoen. Aldri hatt noe problem med dette. Det kan også være greit å sette seg inn i Husleieloven. §3-2 Forfallstid (https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§3-2) Forfaller leien på en lørdag eller søndag, en helligdag, eller den 1. eller 17. mai, utskytes forfallsdagen til den nærmest påfølgende virkedag. §3-3 Oppgjørsmåte (https://lovdata.no/lov/1999-03-26-17/§3-3) Betaler leieren gjennom finansinstitusjon, skal betaling i forhold til forfallsreglene anses for skjedd når a) beløpet er mottatt av finansinstitusjon i Norge, eller b) et betalingsoppdrag er mottatt av finansinstitusjon i Norge, forutsatt at det er dekning for oppdraget. Dvs at om husleien forfaller på søndag er det tilstrekkelig at regningene blir lagt til forfall og konto belastet på mandag dagen etter. Anonymkode: b1338...855 Er du sikker på det? På forfallsdag skal pengene være disponible for mottaker. Det vil de ikke nødvendigvis være om betalingen belastes forfallsdagen. "Ofte står det ”betalingsfrist” på regningene, på andre står det ”forfallsdato”. Begrepene har samme betydning, og betyr at mottaker skal kunne disponere pengene på den datoen som er angitt som betalingsfrist eller forfallsdato. Er dette en lørdag, søndag eller en annen helligdag, skyves forfallsdato til nærmeste etterfølgende hverdag."
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #16 Skrevet 28. september 2017 Jeg har automatisk trekk på forfallsdato på husleien i borettslaget vårt. De gangene det faller på en søndag så vil jo ikke trekket gå før natt til mandag. Anonymkode: f953c...0ec
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #17 Skrevet 28. september 2017 2 hours ago, Illuminatum said: Er du sikker på det? På forfallsdag skal pengene være disponible for mottaker. Det vil de ikke nødvendigvis være om betalingen belastes forfallsdagen. "Ofte står det ”betalingsfrist” på regningene, på andre står det ”forfallsdato”. Begrepene har samme betydning, og betyr at mottaker skal kunne disponere pengene på den datoen som er angitt som betalingsfrist eller forfallsdato. Er dette en lørdag, søndag eller en annen helligdag, skyves forfallsdato til nærmeste etterfølgende hverdag." Sitatet ditt sier jo selv at forfallsdatoen forskyves til neste hverdag. Er forfallsdatoen satt til en lørdag, vil altså den relle forfallsdatoen være mandagen etter... Anonymkode: 3508a...518 1
ajarRun Skrevet 28. september 2017 #18 Skrevet 28. september 2017 Jeg betaler når jeg gidder. Sjeldent noe problem, så lenge de kommer +/- fem dager.
Illuminatum Skrevet 28. september 2017 #19 Skrevet 28. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sitatet ditt sier jo selv at forfallsdatoen forskyves til neste hverdag. Er forfallsdatoen satt til en lørdag, vil altså den relle forfallsdatoen være mandagen etter... Anonymkode: 3508a...518 Det stemmer, men du glemmer poenget at pengene skal være disponible for mottaker på forfallsdag.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #20 Skrevet 28. september 2017 TS her. Jeg kommer til å betale husleien i morgen jeg. Har ikke noe avtalegiro eller noe sånt, fordi jeg faktisk nyter å betale regninger Ja, jeg er sær. Men jeg vil heller at huseier skal få pengene før helgen enn på mandag. Takk for alle innspill! Anonymkode: 82780...b72
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå