AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #1 Skrevet 27. september 2017 Trenger desperat hjelp med overspising. Spiser når jeg er nedfor, stresset, kjeder meg osv. Hvordan kan jeg klare å distrahere meg selv når cravingsene kommer? Anonymkode: 466cc...bfb
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #2 Skrevet 27. september 2017 Prøv å sove litt mer? Hvis du er stresset eller kjeder deg kanskje du kan sette på lydbok og sove noen timer. Lite søvn kan gjøre at cravings for karbohydrater øker. Anonymkode: 684f1...bbe
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #3 Skrevet 28. september 2017 Du må bare unngå å ha så mye mat tilgjengelig. Kan jeg få spørre hva du spiser med så mye kalorier i? Anonymkode: 0a215...b3d
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #4 Skrevet 28. september 2017 Gå ut å tren i marka i stedet, frisk luft og trening regulerer sultfølelsen, ikke ha mye mer mat enn du trenger i huset og prøv å ha folk rundt deg. Det er lettere å holde seg unna destuktive mønstre med andre rundt seg. Anonymkode: a305f...327 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #5 Skrevet 28. september 2017 Ikke ha usunn mat hjemme. Handle når du er mett, da er sjansen for å dra med seg usunne ting mindre. Ellers kan du jo spise salat, grønnsaker eller frukt når du får lyst på noe. Eller drikke vann/lettbrus eller ta deg en tyggis. Mye bedre enn potetgull Anonymkode: c4d1c...2de
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #7 Skrevet 28. september 2017 Kontakt legen din. Vi kan ikke hjelpe deg med dette Anonymkode: 9f5e3...fe3 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #8 Skrevet 28. september 2017 Kom deg ut av huset, enten om det er på trening eller bare en gåtur. Ha kun "sunn" snacks tilgjengelig. Kutt opp grønnsaker/frukt og spis. Lag smoothie. Cottage cheese med banan syntes jeg er godt når jeg får søtsug. Dette metter mer. Hold deg opptatt, da rekker du ikke å tenke på hvor sulten du er :-) Anonymkode: d1d63...c65
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #9 Skrevet 28. september 2017 Først av alt: Drit i å ha dårlig samvittighet. Spis skikkelige måltider som inneholder fett og proteiner så du føler deg mett. Få i deg nok vitaminer og mineraler. Gå lange turer eller finn annen trening du liker, det er beroligende. Ikke ha sjokolade, kjeks, brus, chips o.l i huset. Må du bare ha noe, så sverg til grønnsaker. Nøtter og mørk sjokolade er også Ok i små mengder. Sukker er en trigger for appetitten, så unngå det i store mengder. Anonymkode: b291a...2a4
SnoopyBoy Skrevet 28. september 2017 #10 Skrevet 28. september 2017 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Trenger desperat hjelp med overspising. Spiser når jeg er nedfor, stresset, kjeder meg osv. Hvordan kan jeg klare å distrahere meg selv når cravingsene kommer? Anonymkode: 466cc...bfb Wow. Hvordan er dette fysisk mulig ? Du har et problem. 1
DaAg Skrevet 28. september 2017 #11 Skrevet 28. september 2017 47 minutter siden, sofelus skrev: Wow. Hvordan er dette fysisk mulig ? Du har et problem. Hun er klar over det, da hun søker råd om hjelp. Unødvendig kommentar. Si i fra til noen rundt deg, prøv å meditere, spis ren og næringsrik mat, og sist men ikke minst; ta kontakt med lege. 6
Gjest Froning Skrevet 28. september 2017 #12 Skrevet 28. september 2017 På 27.9.2017 den 23.24, AnonymBruker skrev: Trenger desperat hjelp med overspising. Spiser når jeg er nedfor, stresset, kjeder meg osv. Hvordan kan jeg klare å distrahere meg selv når cravingsene kommer? Anonymkode: 466cc...bfb Ikke ha så mye kaloribomber tilgjengelig.. 15000 kalorier på to dager høres vanskelig ut selv om man skulle prøvd på det. Du kan lære deg at cravingsene går over. Drikk vann
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #13 Skrevet 28. september 2017 På 27.9.2017 den 23.24, AnonymBruker skrev: Trenger desperat hjelp med overspising. Spiser når jeg er nedfor, stresset, kjeder meg osv. Hvordan kan jeg klare å distrahere meg selv når cravingsene kommer? Anonymkode: 466cc...bfb Klarer du å identifisere hvilke følelser som trigger overspisingen? Om du klarer det så kan det bli lettere å holde fokus når følelsene som trigger overspisingen kommer. Jeg tenker dette er noe du bør be om litt hjelp til å håndtere. Veldig mange mennesker tyr til mat når de skal håndtere følelser, og det er det mulig å få hjelp til. Fastlegen kan være en mulig samarbeidspartner for deg. Hun/han kan også hjelpe deg ved å henvise videre. Anonymkode: 18b56...ad3 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #14 Skrevet 28. september 2017 Vil anbefale deg å få hjelp hos lege eller psykolog. Jeg slet også med dette før. Og det handler ikke om å ha spist for mye, det handler om psyken din, og selvfølelsen. Anonymkode: 1a74d...df4
Pringle Skrevet 1. oktober 2017 #15 Skrevet 1. oktober 2017 (endret) En ting er cravings/impulsspising, kjedespising, trøstespising og stress-spising - det er normalt, det er vanlig, og det kan avledes. Tvangsspising er forsåvidt ikke helt unormalt, når det er forårsaket av "what the hell-effekten", men alvorlig hvis du bruker det som straff. Et inntak på 15000 kalorier over to dager vil gjøre fysisk vondt for de fleste. Hvordan vet du at det var så mye? Hvis det virkelig var så mye, skjer det ofte? Hvis det gjør det, har du vært i kontakt med helsevesen om saken? Endret 1. oktober 2017 av Pringle 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #16 Skrevet 1. oktober 2017 Jeg har i perioder overspist mye når jeg har hatt deppa-perioder. Løsningen er jo komplisert, da overspisingen er symptomet på et mer dyptliggende problem. Du sier at det i ditt tilfelle er stress, så da kan det godt være lurt å redusere stresset i livet ditt. Å kutte ut stressorer som gjør deg bekymra eller opprørt. Endre tankegangen, ta en pause. Det pleier å hjelpe å holde seg opptatt med ting som er kreativt, gøy eller gir gode opplevelser. Naturopplevelser, reiser, tilberede god og sunn mat i stedet for å proppe i seg store mengder usunn mat, være sosial, etc... Det enkleste trikset er kanskje å ikke ha usunn mat tilgjengelig. Nekte å kjøpe seg det på butikken, men heller kjøpe masse sunne alternativer slik at man aldri går sulten og begynner å crave junkfood. Anonymkode: ae7e6...b8d 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #17 Skrevet 1. oktober 2017 Kan anbefale en bok som heter "Få bukt med overspising". Mange gode råd der! Anonymkode: 66063...c49 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #18 Skrevet 1. oktober 2017 Dagsbehovet til de som sykler Tour de France er vel 7000-8000 kcal per dag, så fysisk mulig å spise så mye er det. Men de forbruker vel rundt det samme per dag og. Med så stor overspising ville jeg tatt kontakt med lege og fått skikkelig hjelp. Få hjelp til årsakene som forårsaker dette. Anonymkode: 9de30...6f8 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2017 #19 Skrevet 2. oktober 2017 For min del hjelper det å registrere at nå-er-jeg-i-overspisingsmodus. Ofte går jeg og lager/henter mer og mer mat og så er det i gang. Registrerer jeg selv at jeg er i det moduset er det mye lettere å hindre seg selv. For min del hjelper det også å tenke at jeg kan klare å vente 10 min med å spise mer og når de 10 min har gått tenker jeg sånn igjen. Det har dessverre aldri hjulpet for meg å gå tur, se på TV eller noe som avledning.. MEN det funker for noen. Anonymkode: 39d6c...e5e
Perle Skrevet 2. oktober 2017 #20 Skrevet 2. oktober 2017 (endret) Gjort er gjort og spist er spist. Du må renske skuffer og skap. Til og med fra vanlig strøsukker eller tørre nudler. Skriv handleliste å kjøp bare det du må ha. Be noen gandle for deg om du ikke klarer det selv. Er du typen som kjører på Statoil for å kjøpe ostekake og is mitt på natta, så gi fra deg bilnøklene ig bankkortet ditt i en periode. Selvom det kansje ikke har så mye for seg rent fysisk, så kjøp en form for rensekur på helsekosten. Det vil gi deg en følelse av å «begynne på nytt» og å få bort all dritten. Det koster jo også noen hundrelapper og derfor er det vanskeligere å skeie ut når du flrst har brukt så mye penger. Så må du distrahere deg. Legg strategier for hva du kan bytte ut maten med når stresset og angsten melder seg. Drikk litervis med te, ta en snus, gå tur med hunden, strikke, male, tygge tyggummi, kjøre deg en tur, støvsuge. Hva som helst som gjør at du utsetter spisingen og suget gir seg. Skru av TV’en om det er foran den du inntar maten. Om du hele tiden MÅ tygge på noe så spis gullerøtter, kålrot, agurk og andre grønnsaker. Da kan du spise ubegrenset. Endret 2. oktober 2017 av Perle
Anbefalte innlegg