Gå til innhold

Hvordan unngå sure kluter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller filt er det vel ikke, men ser ut som det. First price pakke med blå, rosa og hvite kluter i samme pakke. 10 pk. 

Anonymkode: f9c92...362

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruk engangskluter i filt i stedet. Du trenger ikke kaste de etter en gangs bruk, jeg har mine i flere uker og de lukter ikke på langt nær like fort som de i stoff. 

Mener du seriøst at du bruker samme kluten på kjøkkenet i flere uker.... uten å bytte den, uten å vaske den? :kvalm:

• Liker 6
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi, her var det mange renslige folk! Hvor kjøper dere kluter som tåler 90 grader? Må innrømme at jeg er et miljøsvin og kjøper billige first price kluter som kastes etter bruk... bytter ca 2 ganger i uka. Merker de blir fortere sure om jeg slurver med å skylle dem ordentlig opp etter bruk. 

Anonymkode: 2909a...772

Firstprice-klutene (de i 10-pakning til ca kr 10,-) kan jo kokevaskes!

Anonymkode: 419ad...c29

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eller filt er det vel ikke, men ser ut som det. First price pakke med blå, rosa og hvite kluter i samme pakke. 10 pk. 

Disse vasker jeg i maskin på 90 grader. De tåler svært mange vask.

Skrevet
På 27.9.2017 den 22.16, AnonymBruker skrev:

Ute er det sommertemperatur, da blir det vel godt og varmt på kjøkkenet ditt og? 

Hvordan du bruker klutene har og noe å si. Tørker du melkesøl eller andre melkeprodukter eller annet våtorgansik med klutene så surner de raskere enn om du tørker bort det meste med papir først. Men mye bruk av papir er en belastning på miljøet. Så det er like uheldig som å bruke klorin i tide og utide. Klorin etterlater seg og klorsalter i klutene. Så bruker du klor uten å grundig maskinvaske klutene legger du igjen klorsalter i alt du tørker av med kluten. 

Bomullskluter kan du koke i en stålkasserolle på koketoppen. Noen microfiberkluter tåler også denne behandlingen. Men du skal røre i kasserollen og passe på hele tiden til det koker opp. Ikke bruke vaskemidler. 

Det enkleste og det vi gjør her i huset er å bytte klut minst en gang for dagen. Vaskemaskinen går så vidt ofte at noen ekstra kjøkkenkluter belaster ikke miljøet noe ekstra. Å ha samme kjøkkenbenkekluten en hel uke er uhygenisk, særlig når den begynner å lukte surt. Da sprer du bakterier både når du tar i kluten og det du vasker kluten med. 

Anonymkode: c3ac7...771

Sa du nettopp at det var sommertemperatur ute nå? Vi har for søren 8-10 grader om morgenen her på sørlandet. Sommertemp er på 15+...

Anonymkode: 21f02...c26

• Liker 2
Skrevet
På 27. september 2017 den 22.06, AnonymBruker skrev:

Har alltid hengt kjøkkenkluter på kjøkkenkrana uten problem, ca 1 gang i uka, men i det siste så blir de sure med en gang :( Lukter råtten høne av de.. Og jeg vasker kjøkkenkluter på 90 grader og lar de tørke godt. Går med mye tørkerull for å si det sånn..

Noen tips? 

Anonymkode: 3e9eb...526

En gang i uka? Wow.. Jeg tar en ny klut hver dag, kaster etter bruk.. 

Anonymkode: 044f1...c7b

Skrevet

First Price sine kluter er helt ok, men må selvfølgelig kokvaskes som alle andre kjøkkenfiller. De blir raskt slitt ut i forhold til vanlige filler. Miljøvennlig er de i hvert fall ikke, om man tenker i den retning (og det synes jeg man skal).

Filla bør byttes daglig. Sur lukt = bakterievekst. Som svette som begynner å lukte. Svette i seg selv, lukter ingenting. Det er når det blir bakteriedannelse at svette får lukt.

Ei uke er altfor lenge å bruke en klut på. Bakteriene gror vilt innen den tid.

Anonymkode: 21f02...c26

• Liker 2
Skrevet

Jeg tar ny klut for hver gang jeg skal vaske benken etter noe søl. (tørker opp det verste med papir først). De brukte klutene henges på eget tørkestativ og vaskes på 90 grader når jeg har samlet opp nok til full maskin).

Skrevet

Til alle dere som bruker klut som dere vasker på 90 grader: hvor oppbevarer dere klutene før dere kan vaske, og hvor mange kluter har dere? Det går veldig lang tid mellom hver kokvask her i hus, og jeg ender opp med å bruke mye papir fordi jeg orker ikke å ha sure kluter liggende rundt.

Anonymkode: 5fa51...617

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Til alle dere som bruker klut som dere vasker på 90 grader: hvor oppbevarer dere klutene før dere kan vaske, og hvor mange kluter har dere? Det går veldig lang tid mellom hver kokvask her i hus, og jeg ender opp med å bruke mye papir fordi jeg orker ikke å ha sure kluter liggende rundt.

Det er jo bare å henge de til tørk, og deretter samle de i egen bøtte/ pose/ bøtte med lokk.

• Liker 1
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Oi, her var det mange renslige folk! Hvor kjøper dere kluter som tåler 90 grader? Må innrømme at jeg er et miljøsvin og kjøper billige first price kluter som kastes etter bruk... bytter ca 2 ganger i uka. Merker de blir fortere sure om jeg slurver med å skylle dem ordentlig opp etter bruk. 

Anonymkode: 2909a...772

Alle kluter tåler 90 gr, vasker ofte mine mikrofiberkluter på 90, går helt fint.  Ellers er eneste tips å klore eller å bytte ofte.  Jeg bytter 2-3 g pr uke, oftere på sommeren. 

Skrevet

Man kan også koke de i vann med litt zalo eller sunlight oppvaskmiddel i et visst antall minutter i en egen kasserolle :)

(Skylles i kaldt vann etterpå)

• Liker 1
Skrevet
På 27.9.2017 den 22.16, AnonymBruker skrev:

Ute er det sommertemperatur, da blir det vel godt og varmt på kjøkkenet ditt og? 

Hvordan du bruker klutene har og noe å si. Tørker du melkesøl eller andre melkeprodukter eller annet våtorgansik med klutene så surner de raskere enn om du tørker bort det meste med papir først. Men mye bruk av papir er en belastning på miljøet. Så det er like uheldig som å bruke klorin i tide og utide. Klorin etterlater seg og klorsalter i klutene. Så bruker du klor uten å grundig maskinvaske klutene legger du igjen klorsalter i alt du tørker av med kluten. 

Bomullskluter kan du koke i en stålkasserolle på koketoppen. Noen microfiberkluter tåler også denne behandlingen. Men du skal røre i kasserollen og passe på hele tiden til det koker opp. Ikke bruke vaskemidler. 

Det enkleste og det vi gjør her i huset er å bytte klut minst en gang for dagen. Vaskemaskinen går så vidt ofte at noen ekstra kjøkkenkluter belaster ikke miljøet noe ekstra. Å ha samme kjøkkenbenkekluten en hel uke er uhygenisk, særlig når den begynner å lukte surt. Da sprer du bakterier både når du tar i kluten og det du vasker kluten med. 

Anonymkode: c3ac7...771

Ikke vet jeg hvor du bor, men her på Østlandet er det langt fra noen sommertemperatur som gjør at det blir varmt på kjøkkenet.

Jeg bytter klut en gang uken. Passer på å skylle godt etter bruk. Noe lukt blir det jo etter en ukes tid og da bytter jeg bare. Vaskes på 60 grader.

Anonymkode: e6b04...bcd

Skrevet

Legg kluten i en skål med vann og en dæsj klorin og la ligge over natt. Den blir hvit og god som ny. Klorin dreper bakterier. 

Anonymkode: 7fe09...c35

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slenger de i skittentøystampen når de er tørre. Vaskes sammen med sengetøy så trenger ikke å bruke 100 stk før jeg får vasket en maskin med kluter. Vi har vel rundt 15 kluter nå tror jeg. 

Anonymkode: c5222...fe9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...