Gjest Marsvinet Skrevet 27. september 2017 #1 Skrevet 27. september 2017 (endret) Jeg har et spørsmål om klær og klesvask, nemlig om klær kan ta skade av å bli liggende etter at man har brukt dem f.eks en gang. Jeg har lagt merke til at særlig hvite klær kan få gule ringer under armene, selv om det ikke var noe lukt eller merker da jeg la dem bort. Er det noen forskjell på hvordan stoff som lin, silke, bomull og polyester skal behandles? Jeg har f.eks en fin topp av tynn polyester som har blitt brukt en gang og så blitt liggende i skapet i noen mnd. Den er gjennomsiktig, så jeg har alltid en topp under. Når jeg tok den fram nå, så jeg at de områdene som hadde ligget direkte inn mot kroppen hadde gulnet litt. Ikke mye, men akkurat sånn at man i "rett" lys tydelig så konturene av toppen som jeg hadde under, fordi de områdene fortsatt var helt hvite. Skal prøve å vaske toppen, men regner med at den er ødelagt... Så spørsmålet mitt er egentlig om dette kommer til å skje med de andre klærne mine også. Er det bare hvitt som falmer på denne måten eller skjer det med alle slags klær? Bør jeg vaske klærne etter hvert bruk? Jeg lurer også på om det er farlig at klær som faktisk er skitne slik at de må vaskes blir liggende i noen uker på vaskerommet. Jeg er en av dem som pleier å "spare opp" klesvask for å skåne miljøet. Bør jeg slutte med det og heller vaske det med en gang? Det er ikke så farlig med den polyestertoppen, men jeg er veldig redd for å ødelegge de virkelig fine tingene mine av silke, lin og tynn bomull. Takk for svar Endret 27. september 2017 av Marsvinet
Gjest Marsvinet Skrevet 27. september 2017 #2 Skrevet 27. september 2017 (endret) 1 minutt siden, Marsvinet skrev: . Endret 27. september 2017 av Marsvinet
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #3 Skrevet 27. september 2017 Ja, enkelte klær gjør det, hvit og lysegrå bomullstskjorter kan få gule ringer rundt halsen for eksempel. Det betyr vel at de som har farger eller mørke farger får det samme men at det ikke synes. Enkelte hvite tskjorter får det om man ikke bruker dem på en stund også, selv om de var rene da man la de i skapet, det er i alle fall mitt inntrykk. Og noen sokker får slapp eller råtten strikk om de ikke brukes. Anonymkode: d9052...c01
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå