Gå til innhold

Sparetips til noen med under middels inntekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer sitter her og prøver å finne ut hvordan vi kan spare mer. Drømmen er å kjøpe bolig om noen år, men fortsetter vi i dette tempoet, så er det lenge til vi er i mål. 

Vi handler mat på tilbud og spiser ikke middag hver dag. Vi handler lite tull og prøver å være bevisst og tenke oss om. Kjøper sjelden noe med mindre vi virkelig trenger det. 

Vi abonnerer på netflix og aftenposten på nett, har det billigste tv/internett abonnementet borettslaget tillater (vi prøvde å si opp tv og bare ha internett, men det ville idiotisk nok koste oss 50 kr mer i måneden). 

Vi kjøper ikke interiør rett og slett fordi vi prøver å spare til den dagen vi får kjøpt oss noe. Vi reiser heller aldri på ferie annet enn biltur til familien min på sørlandet hver sommer.

Vi har totalt utbetalt ca 34 000 i måneden (jeg har minstesats aap og han jobber 100%. Jeg har forhåpentligvis jobb innen neste år. Tar noen kurs nå og prøver å bli frisk) 

Vi sparer ca 70 000 i året totalt, altså ca 6000 i måneden, hvorav 50 000 av disse går rett på BSU-ene våre. I dette tempoet når vi boligdrømmen om minst 10 år (vi har ingen som kan kausjonere for oss). 

Eneste unødvendige utgiften jeg kommer på at jeg har er at jeg snuser, men jeg jobber med å slutte. Kommer da til å spare de pengene jeg ellers hadde brukt på snus. Av og til skeier vi også ut og går på byen. Da går det litt penger, men dette er ikke ofte. 

Føler vi spinker og sparer, men boligdrømmen føles uendelig langt unna og det er slitsomt å leve som dette. 

Noen som har noen sparetips vi ikke allerede har tenkt på? Evt typiske fallgruver man glemmer å huske på?

Anonymkode: beec8...e85

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres jo ut som dere sparer der dere kan. I så fall må dere bare fortsette i samme gode tralten og på sikt prøve å øke inntekten. For det er grenser for hvor mye det går an å spare når inntekten ikke er så veldig mye høyere enn utgiftene (eller, på KG er det alltid noen som mener man kan gå de åtte kilometerne til jobben eller bruke samme tannkremtuben i et halvt år. Men i det virkelige livet må det være et visst overskudd for å kunne spare mye, det finnes ingen magiske triks dessverre). Men dere gjør jo en super jobb allerede, det er viktig å huske på. Lykke til videre! :)

Anonymkode: ae68b...760

• Liker 6
Skrevet

Eh 700 000 i egenkapital? Kan kjøpe lenge før det om du ikke har skyhøye krav 

Anonymkode: 67cf3...b77

Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

har det billigste tv/internett abonnementet borettslaget tillater

Men.... har dere ikke bolig da når dere bor i BRL? 

Anonymkode: 9b776...690

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men.... har dere ikke bolig da når dere bor i BRL? 

De kan jo leie nå da? Det er massevis av leiligheter som er utleid i mitt borettslag, der eierne har flyttet annetsteds og leier ut borettslagsleiligheten sin her.

Anonymkode: 5bbe3...e4a

Skrevet

Dere sparer jo der dere kan. Eneste jeg kan tenke meg dere kunne gjøre er å jobbe aktivt med egne forventninger om hva en bolig må være. Kan dere justere ned forventningene deres og kjøpe mindre, evt kjøpe i et mindre attraktivt område? Dere må ikke finne på å bosette dere et sted dere ikke trives kun fordi der er billige boliger, men om dere finner et område dere liker og som har rimelige boliger så vil dere møte fremtiden med en helt annen økonomi enn om dere tar opp dobbelt så mye i lån. På hjemstedet mitt kan du få stor enebolig til under en million, men jeg ville aldri kjøpt der. ;)

Om man er bevisst på hva man trenger, og kun eier det man trenger kan man faktisk leve godt selv om man lever trangt. Kanskje dere kan jobbe litt med egen tankegang rundt hvor stor familie dere vil ha? Å reise med ett barn er myye billigere enn med tre. En bolig med to soverom er mye billigere, både i innkjøp, oppvarming og velikehold enn en med fire soverom og kjellerstue. Gjesterom er kjekt å ha, men nødvendig er det strengt tatt ikke. For det en betaler for det ekstra rommet kan en bo mye på hotell. ;) Om dere går igjennom alle sånne ting og blir komfortabel med tanken om å bo trangere, få færre barn enn en har sett for seg osv så kan det hende dere når boligdrømmen raskere enn dere tror. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De kan jo leie nå da? Det er massevis av leiligheter som er utleid i mitt borettslag, der eierne har flyttet annetsteds og leier ut borettslagsleiligheten sin her.

Anonymkode: 5bbe3...e4a

Utleie av BRL leiligheter er normalt begrenset til ett år og kun ett år. Derfor jeg lurte. TS vet jo.

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utleie av BRL leiligheter er normalt begrenset til ett år og kun ett år. Derfor jeg lurte. TS vet jo.

TS her.

Vi leier en leilighet i borettslag. Noen borettslag tillater at leilighetene leies ut. Vi har i hvert fall ingen tidsbegrensning for hvor lenge vi kan bo her :) 

Jeg ser hva folk skriver, og vi har kanskje litt høye krav, men vi har veldig lyst på et hus med hage (det er i hvert fall drømmen). Det går helt fint om det er rekkehus eller tomannsbolig. 

Her vi bor (Bergen), så trenger man minst 4 mill for å få kjøpt det som er drømmen vår. Vi planlegger barn i framtiden og ønsker at de skal få den samme oppveksten som vi selv fikk: hus med hage... Jeg mener på ingen måte at barn som vokser opp i leilighet får noe dårligere liv, men jeg husker hvor mye jeg satt pris på å ha hage da jeg var barn.

Det er ikke så veldig viktig for oss hvilket strøk vi bor i så lenge vi kan komme oss til jobb og andre aktiviteter på +/ - 30min, og at det er noenlunde barnevennlig. Vi kan selvsagt satse på noe mindre, men det er uansett hus som er drømmen i framtiden :) 

Slik vi bor nå ( i en to-roms), er det ikke aktuelt å sette barn til verden, så jeg føler alle planene våre er satt litt på hold til vi får flyttet til noe større, men ser at vi kanskje må slå oss til ro med en leilighet i første omgang. Jeg nærmer meg 30 og føler den biologiske klokken begynner å tikke...

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eh 700 000 i egenkapital? Kan kjøpe lenge før det om du ikke har skyhøye krav 

Anonymkode: 67cf3...b77

Vi har ikke 700 000 i egenkapital. Det har jeg ikke sagt. Vi sparer ca 70 000 i året, og er ikke i nærheten av 700 000 enda. Til nå har vi spart totalt ca 350 000

TS

Skrevet

Handle den god del av de månedlige matvarene i halvpris-diskene hos KIWI (eller andre butikker som har samme ordning). Både youghurt, kjøtt, fisk, kylling, ost og annet pålegg, + mye mer ligger i slike disker på KIWI.

Ellers kan jeg anbefale First-Price-produktene hos KIWI.

Anonymkode: 56870...701

Skrevet

Har dere anledning til å dra til Sverige av og til og handle billig mat (pålegg, middager, melk m.m.) og snus der?

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sitatbobleheng..

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har ikke 700 000 i egenkapital. Det har jeg ikke sagt. Vi sparer ca 70 000 i året, og er ikke i nærheten av 700 000 enda. Til nå har vi spart totalt ca 350 000

TS

Du nevner å nå boligdrømmen om ti år. Dere har 350.000 i egenkapital. Ti år til og dere har 1.050.000.

Egenkapitalkravet er 15%.

Hva slags bolig er det egentlig dere drømmer om? Eller tenker dere fullfinansiere huset selv?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere anledning til å dra til Sverige av og til og handle billig mat (pålegg, middager, melk m.m.) og snus der?

TS skriver at de bor i Bergen. Da får man det ikke til å lønne seg med mindre man er storsmugler. 

Anonymkode: 674c8...4c1

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

TS skriver at de bor i Bergen. Da får man det ikke til å lønne seg med mindre man er storsmugler. 

Anonymkode: 674c8...4c1

Unnskyld! Jeg la ikke merke til at ts skrev at de bodde i Bergen.

Skrevet

Så drømmen din er å ha 700 000 i egenkapital? Så du vil ha en bolig til over 4 millioner? Det er ikke mange førstegangskjøpere som får til det! Har dere vurdert å se på noen rimeligere boliger? Mye bra ute på Sotra, Askøy, Laksevåg, Godvik osv. Så lenge dere er litt obs på buss tilbudet så kan det være en god mulighet. Det er jo mer landli å bo på Sotra f.eks. Vis hage og ute liv er viktig for dere så må jo det være ypperlig :)

• Liker 2
Skrevet

Det finnes mange fine boliger med fin utsikt i Bergensområdet til under 3 millioner. Om du har lyst å reise litt "lenger ut på landet" er både Knarvik og Osterøy gode muligheter. 

Anonymkode: 6877f...794

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

TS

Leier dere i dag? Hva er evt månedsleien?

Skrevet
På 28. september 2017 den 17.00, Grandidosa83 skrev:

Leier dere i dag? Hva er evt månedsleien?

TS her

10 000

Skrevet (endret)

Abonnement på nettaviser høres totalt unødvendig ut. Man får med seg nok av å lese gratisartikler og ved å se på nyhetene.

Gå på biblioteket i stedet. Har de ikke dagens aviser der? 

Endret av penny_
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...