Gå til innhold

5 korte dager vs 4 fulle dager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har 80 jobb innen renhold og jobber 5 dgr i uka, kortere dager. Jeg kunne tenkt meg å jobbe 4 fulle dager i stedet,for å få utnytta tida bedre og få ein heil dag fri. Dette ER mulig men leder vil ikke gi meg det. Han bruker heller flere folk i små stillinger for å fylle opp . To dgr i uka har jeg delt dag , DVs halve dagen på et sted og resten på et annet sted. Dette er slitsomt men jeg er litt tom for argumenter. Legger til at jeg er over 50 og at jeg føler behov for hele dager som er mine. 

Anonymkode: ec57c...de2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Behov for dager som er dine? Eh.. Du har jo to fridager i uken! 

Anonymkode: 3b3ff...0a2

Skrevet

De fleste har vel et behov for hele dager som er deres. 

Anonymkode: 4a7a2...dd3

Skrevet

Dette kan sjefen helt fint bestemme. Han har gjerne gode grunner, som at de fleste andre som jobber der foretrekker korte dager, og om du da skal jobbe fulle dager og ha en hel dag fri, så går ikke det opp med de andre som jobber der. 

Så her kommer du nok ikke noen vei, sjefen har retten på sin side. 

Anonymkode: 3c62d...040

Skrevet

Om du jobber 80%, så kan du nok ikke forvente at det alltid tas hensyn til at du skal ha en hel ukedag fri. Arbeidsgiver har stor handlefrihet med styringsretten, innen rimelighetens grenser. Å heller ha kortere, men flere dager for de som jobber 80% er som regel innenfor styringsretten. 

Anonymkode: 71e8c...27a

Skrevet

Hvis du ikke er sykemeldt de resterende 20 % kan sjefen gjøre som han/hun vil. Du kan ikke bestemme selv hvilke dager du vil jobbe eller at du vil ha fri en dag. Du kan selvsagt komme med ønsker, men sjefen står fritt til å bestemme

Anonymkode: 6c66d...da8

Skrevet

forstår ikke problemet. de aller fleste har jo helga å ha sine "fulle" dager

Anonymkode: 4b7c9...aa6

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

forstår ikke problemet. de aller fleste har jo helga å ha sine "fulle" dager

Anonymkode: 4b7c9...aa6

Men nå har TS tydeligvis et behov for å jobbe 80%, og det finnes det folk som har. Jeg jobber 100%, men har en familiesituasjon som gjør at helgene er like slitsomme som hverdagene, og kunne godt tenkt meg å jobbe 80% hvis det betydde en dag fri i uka. Fem littt kortere dager hadde derimot ikke vært noe særlig poeng.

Sjefens styringsrett står sterkt i slike saker, så hvis det overhodet ikke passer bedriften med firedagers uke er det ikke stort TS kan gjøre med det, tror jeg. Men jeg blir matt av slike svar som dette, som ikke en gang prøver å si noe fornuftig om spørsmålet. Så flott for deg at du kan slappe av og hente deg inn i helgen. Ikke alle kan det. Vanskelig å skjønne?

Anonymkode: 0ca7a...873

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...