Gå til innhold

Øreinfeksjon for femte gang. Kan jeg bli immun mot antibiotika?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått antibiotisk øredroper alle gangene, og selv om det gikk over ved hjelp av dette har det kommet tilbake med måneders mellomrom. Jeg begynner nå og merke symptomer igjen, for femte gang, og lurer egentlig på om jeg kan risikere å bli immun mot øredråpene etterhvert?

Anonymkode: 12065...559

Skrevet

Dette er annenhånds informasjon, men en bekjent hadde barn med tilbakevendende ørebetennelse. De begynte å bruke hvitløk for å knekke infeksjonen, og var lykkelige over at det fungerte. Om det var most hvitløk eller hvitløksolje, husker jeg ikke. Det går sikkert an å google det.

Det er som nevnt ikke egen erfaring, men jeg har det fra en jeg stoler på.

Anonymkode: 10c8f...f97

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har fått antibiotisk øredroper alle gangene, og selv om det gikk over ved hjelp av dette har det kommet tilbake med måneders mellomrom. Jeg begynner nå og merke symptomer igjen, for femte gang, og lurer egentlig på om jeg kan risikere å bli immun mot øredråpene etterhvert?

Du blir ikke imun mot antibiotika, men bakteriene kan bli resistente mot antibiotika. 

Jeg har noen uvanlige bakterier i ørene som ingen antibiotika kan ta knekken på. (Gudene må vite hvor jeg har fått disse bakteirene fra). Når ikke antibiotika hjelper så må jeg til øre nese hals spesialist og få renset ørene for bakterier ofte. Jeg vil tro du og bør komme deg til en øre nese hals spesialist. 

Det viktigste du selv gjør er å ikke putte noe som helst inn i ørene dine. Ikke qtips, ikke ørepropper og ingenting annet. Da lager du sår og der får bakteriene fotfeste. Det samme gjelder dersom du får fukt/vann inn i ørene så får du og vekstmedium for bakteriene. 

Snakk med legen din og be om henvisning til spesialist. 

Anonymkode: 0ae1e...fec

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er annenhånds informasjon, men en bekjent hadde barn med tilbakevendende ørebetennelse. De begynte å bruke hvitløk for å knekke infeksjonen, og var lykkelige over at det fungerte. Om det var most hvitløk eller hvitløksolje, husker jeg ikke. Det går sikkert an å google det.

Det er som nevnt ikke egen erfaring, men jeg har det fra en jeg stoler på.

Anonymkode: 10c8f...f97

Dytte hvitløk i ørene? Tuller du? Da lukter man nok godt! Lykke til på jobb iallefall :fnise: 

Anonymkode: 1f8ef...2ac

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter gang nr 5 så vil jeg si at øre-nese-hals er rette sted. Altså: uavhengig av dette med resistente bakterier så har det jo lite for seg å behandle infeksjonen uten å ta tak i hvorfor du får infeksjonen. Det er på tide å finne ut av og utelukke hvorfor. 

Anonymkode: 91d7a...92c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...