Gå til innhold

Medarbeidersamtale og oppsigelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

ble tatt litt på senga i dag.. Ble for et par dager siden innkalt til medarbeider/oppfølgingssamtale med min sjef. Jeg ble informert om at assisterende sjef skulle være tilstede, noe som jeg ikke tenkte noe særlig over, men tenkte at var greit. Dette er et nok så nytt firma, som startet for ca ett år siden, og holder til ved Oslo lufthavn, inne på flyplassen.

Møtet skulle finne sted på en fullsatt cafe, noe jeg i seg selv synes er ubehagelig, og et upassende sted for en medarbeidersamtale, hvor sensitiv informasjon kommer frem. Vel.. ca to minutter etter at jeg hadde satt meg på stolen, får jeg presentert en oppsigelse min sjef har skrevet i mitt navn. Han foreslår at jeg skriver under, og avslutter mitt arbeidsforhold der. Han synes jeg har virket umotivert i det siste, og sier at han har fått tilbakemelding fra kollegaer på dette. Jeg får, uten å si noe, presentert disse klagene høyt foran alle.

Jeg synes selvfølgelig at dette er veldig ydmykede og flaut. Jeg ble veldig lei meg, og måtte avslutte både møtet og resten av jobbdagen. Lurer på andre som hører dette tenker? Er det innafor å presentere en oppsigelse til en arbeidstaker helt ut av det blå, på en medarbeidersamtale, foran en fullsatt cafe? 

Det skal sies at jeg ikke har vært borte fra jobb en dag, har orden på alt, og gjør alle oppgaver jeg har i løpet av en dag. Selv om det nok ikke er av relevans, kan jeg ikke skjønne hvorfor de ønsker at jeg skal si opp? Og å gjøre det på denne måten? Skal tilbake på møte i morgen, og kan ikke si at jeg gleder meg spesielt. Jeg som trodde at jobben gikk fint, og at sjefen var fornøyd.. :/ 

Anonymkode: e49e2...355

• Liker 3
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper du medlem av fagforbund?

Anonymkode: de062...358

• Liker 8
Skrevet

Med mindre sjefen kan dokumentere at du ikke utfører pliktene tilsvarende din stilling, så er det usaklig oppsigelse. 
Det at han skriver en oppsigelse for deg slik du sier her er meget usaklig, og det gir deg videre problemer i forhold til dagpenger og lignende. 
Ta kontakt med fagforeningen øyeblikkelig. 

• Liker 17
Skrevet

Skal man ikke også få skriftlig varsel om oppsigelse før disse møtene, så man kan forberede seg på møtet? Jeg fikk skriftlig varsel om oppsigelse en gang i tiden da bedriften kuttet ned på de ansatte.

Anonymkode: f45e4...305

• Liker 7
Skrevet

Her er sjefen din utrolig uprofesjonell, og jeg tviler opnar dette er lovlig. Er du organisert TS? Du skal ha advarsler om oppsigelse på forhånd (på saklig grunnlag) slik at du får mulighet til å forbedre det du evt gjør feil/dårlig/uforsvarlig. Måten sjefen din går frem på tyder på at han ikke har grunn til å si deg opp, men ikke ønsker å ha deg i bedriften. Ikke skriv under på en oppsigelse skrevet i ditt navn, da har du ikke krav på dagpenger fra dag én. Dette ville jeg tatt opp med en fagforening...

• Liker 9
Skrevet

Kontakt advokat nå. Så gjør dere sammen livet hans til et helvete. 

Anonymkode: e8864...519

• Liker 9
Skrevet

Ikke ok! Hva enn du gjør, IKKE si opp selv! Mange blir lurt til dette fordi de tror det er negativt å få sparken. Fakta er at det skal mye til for å få sparken + du får dårligere rettigheter hos NAV om du sier opp selv.

Ingenting av det du forteller er ok overhode!  Kontakt advokat, Arbeidstilsynet og eventuell fagforening. Ikke gi deg, alt for mange arbeidsgivere slipper unna fordi man ikke tørr/orker å ta kampen. 

Anonymkode: 147ff...46a

• Liker 17
Skrevet

Forresten, jobben din bør ha en tillitsvalgt du kan ha med deg på møte. 

Anonymkode: 147ff...46a

• Liker 6
Skrevet

IKKE si opp. De lurer deg. 

Anonymkode: 0b081...e67

• Liker 7
Skrevet

Det sjefen din legger frem virker omtrentlig og lite konkret. Snakk med advokat i ditt forbund om å få støtte. Det holder ikke å ta med en uerfaren tillitsvalgt (som denne kanskje er). Er du ikke organisert, kontakt arbeidstilsynet evt en advokat som er spesialist på arbeidsrett. Denne må du ha med deg i de neste møtene. Skriv ned hvert ord som ble sagt i det første møtet.

• Liker 2
Skrevet

Eskaler til flyplassledelsen? Denne bedriften må knekkes. Kanskje ta skjult opptak neste gang.

• Liker 5
Skrevet

Ikke skriv under på noe som helst uten å ha pratet med fagforening eller advokat!!

Ikke ta noen avgjørelser under møtet eller uten å ha pratet med advokat eller fagforening.

Dette høres ut som et typisk skremmemøte. Har vært med på det jeg også. Det var ubehagelig, men jeg lot meg ikke skremme.

Må samtidig si at sjefen din må være tidenes kjøtthue!

Anonymkode: 82cee...18c

• Liker 7
Skrevet

For guds skyld, IKKE signer på papirene.

Du SKAL ha fått advarsler på forhånd vedrørende klagene han har mottatt på deg. Med mindre disse er graverende, og han har bevis for at de er sanne, så MÅ du og HAR krav på å få advarsler og en mulighet til å rette opp i feilen(e) dine.

Det du gjør imorgen er følgende:

1. Enten dra på jobb eller kontakt lege og få en sykemelding.
Sistnevnte kjøper deg tid, noe som er nødvendig i denne saken. Han vil mest sannsynligvis at du ikke skal være ansatt pr 1.10 for da vil oppsigelsen gjelde ytterligere en måned.

2. Kontakt en advokat eller bruk fagforeningen din om du er organisert.
(Er du ikke organisert, meld deg inn med en gang i en organisasjon. Selv bruker jeg Parat, men det finnes drøssevis av andre. Merk at du har en karenstid på 2-3 mnd før du kan få hjelp av de).

3. Ikke signer før du har konferert med en advokat eller fagforening.

4. Ta med deg en på møtet, f.eks tillitsvalgt (om dere har) advokat eller annen som er god på lovverket.

5. Hva du enn gjør, ikke signer på at DU sier opp. Det er i så fall DE som må si deg opp.
NAV betaler deg allerede etter 14 dager om du blir sagt opp, mens du må vente i flere måneder på at de skal betale deg dersom DU sier opp selv.

6. Her lukter det etterlønn / sluttavtale (eller hva man nå kaller det...). Be om lang etterlønn (f.eks 1 år eller noe i den duren) og forhandle deg nedover til du ikke lenger klarer å tyne noe ut av han. Merk at om du får etterlønn/sluttavtale så får du ikke noe penger av NAV før denne perioden er over.
Det fine med en sluttavtaler er at om du får en ny jobb med en gang, så lever du i praksis med dobbel lønn for hele den gjenstående etterlønnsperioden.

Jeg ble selv nesten et offer for dette (nøyaktig samme måte, så det er nesten så jeg mistenker at min gamle sjef har lært bort denne teknikken til andre...!), men endte opp med en sluttavtale på 6 mnd i tillegg til flere andre materielle ting (og siden jeg allerede hadde spikret en jobb i et stort konsulentfirma før jeg signerte sluttavtalen, så var jo det bare gull for meg og familien). 

Uansett, IKKE GÅ MED PÅ KRAVENE HANS! 

Og en siste ting:
Møteinnkallelsen SKAL INNEHOLDE en agenda. Og du holder deg til DEN og bare DEN. Ikke noe annet svada greier om at han ikke liker ditt og datt. Han har også å holde seg til agendaen, ellers går du bare fra møtet og sier at han får si fra når han klarer å holde seg til agendaen.

Nei, denne sjefen skal du IKKE la gå så lett.

• Liker 14
Skrevet

Hør på de over!!!! Ikke skriv under på noe!! 

Anonymkode: 0d8a1...b8d

• Liker 1
Skrevet

Huff for en situasjon. Høre på de over her, du må ikke finne på å skrive under. Hadde jeg vært deg ville jeg strakt tatt kontakt med en advokat. 

Skrevet

Vil anbefale deg å ta lydopptak av møtet. Telefonen funker, bare sett på start før møte, sett på tastelås, og pass på å legge telefonen opp ned (eller med lukket deksel) på bordet, uten å være mer opptatt av den. 

Skrevet

Ikke skriv under på oppsigelse. Ikke gå på nytt møte før du får med deg tillitsvalgt. Kontakt verneombud samtidig, samt jurist i fagforeningen din. 

Anonymkode: 23150...4e2

Skrevet

Hva skjedde på det neste møtet?

Skrevet

Hei igjen, Ts her.

tusen takk for alle svar. Jeg dro på møte i går, sammen med en fra fagforeningen. Jeg har også hyret en advokat, noe mine sjefer ikke vet. Jeg informerte på forhånd om at jeg kom til å ha med en representant på møtet, og da ble det spørsmål om hvem dette var, og hva våres agenda var. Her ble også den høyere ledelsen i firmaet involvert av min sjef. 

Responderer at det er de som har innkalt til møte, og at vi vil følge deres agenda. (Medarbeidersamtale agendaen), og at min resprensentant vil passe på at møtet ikke sklir ut og over på andre temaer. Jeg ønsker også å ha med reprensentanten som vitne på hva som skjer.

Det første som skjer er at de beklager seg, sier at det hele er en misforståelse, og at de selvfølgelig vil ha meg der fordi jeg er en flink medarbeider og en god ressurs. Dette er helt i kontrast med hva som ble sagt dagen før, og jeg gir uttrykk for at det er vanskelig å tro på dem, og at de har endret syn på så kort tid. De sier de har lest meg slik at de syns jeg ga utrykk for at jeg ikke ville jobbe der mer via kroppsspråk, og skjøv det over på meg. De er vel viten om at de brøt loven kraftig på flere punkter på møtet som fant sted for et par dager siden, og hadde jeg tatt dette videre hadde de tapt. Ikke uventet beklaget de seg, og ønsket å legge ballen død. Siste de nevnte på møtet var at det fantes karrieremuligheter innen firmaet, og de anbefalte meg å jobbe på, for at de snart trengte flere sjefer, og at de vil plukke sjefer internt først. Dette syns jeg var ubehagelig, samtidig komisk at de nevner, på et såpass alvorlig møte. 

Jeg er litt i tenkeboksen, vet ikke helt hva jeg skal synes. De opptrer slik de gjør, for å så komme å si unnskyld, og skylde på misforståelser. Dette er for meg en enkel utvei for dem. Tror jeg skal rådføre meg med advokaten min og høre hva hun tenker. Men igjen, takk for all støtte, tilbakemeldinger, og tips. 

Anonymkode: e49e2...355

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...