Gå til innhold

Biopsi av livmorhalsen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

I går tok jeg en biopsi, bedøvelse + 4 biter, av livmorhalsen. Gyno la en bomullsdott igjen «oppi der» siden jeg blødde en del. Den falt ut i går kveld, noe hun fortalte den skulle. Hun sa en kan blø i 14 dager etter en slik biopsi, men jeg har ikke blødd noen ting etter den dotten falt ut. Jeg er jo kjempeglad for at jeg ikke blør noe, men er det faktisk over allerede? Eller bør jeg ha bind likevel fordi jeg kommer til å blø senere? Hva bør jeg forvente?

Takk for svar :):)

Anonymkode: 82251...1f4

Skrevet

Hei du!

Jeg var igjennom det samme som deg for 2 mnd siden. Jeg blødde bare litt 3 dager etterpå, og da var det bare snakk om lette blødninger. Brukte bind de tre første dagene, og ett par dager med truseinnlegg for å være sikker:) men det er noen som ikke blør noe særlig også! Så jeg tror du har vært heldig :)

Anonymkode: a2a33...117

Skrevet

Du får et sår der biopsiene er tatt (hudbiter fra livmorhalsen). Sårene kan begynne å gro og få skorpe på ganske raskt men de kan og miste skorpene igjen og begynne å blø. Jeg ville brukt truseinnlegg og hatt et bind i reserve i vesken når du går ut. 

Anonymkode: 15cfd...9c2

Skrevet

Tusen all for svar! :):) må dere inn igjen for å fjerne litt av livmorhalsen, eller var alt OK? :)

Skrevet

Jeg måtte inn å fjerne en liten bit (konisering) fikk time 3-4 uke etter biopsien pga jeg hadde grad 3 og var ikke fylt 25 år enda. Så ting skjedde raskt! Og fikk svar 1 uke etter operasjon på at Celleforandringene var fjernet i sin helhet, og jeg skal inn på ny celleprøvetaking og hpv test i februar (6mnd) :)

På sykehuset der jeg opererte var det rutine at koniseringen foregikk i narkose, og hele 5 stk stod i kø etter meg den samme dagen for akkurat samme operasjon. Dette er snakk om ett lite lokal sykehus. Overlegen sa at det nesten har hvert en type "epedemi" i området det siste året!  Og fikk beroliget meg med at dette et veldig vanlig inngrep :)

Anonymkode: a2a33...117

Skrevet

TS HER: De pleier ikke å gi narkose under konisering her jeg bor. Men siden jeg fikk sammenbrudd før og under biopsien, så ba gyn meg om å be om narkose dersom jeg må inn igjen. Ble tatt veldig godt vare på. Jeg er ikke god til slike ting. Føler jeg er supersensitiv «der inne»

Jeg føler det er relativt vanlig å måtte ta konisering, det eneste jeg ikke vil er å måtte blø i ukesvis. 

Er veldig interessant å lese hvordan andre hadde det og hvordan de gikk igjennom. Jeg har søkt litt på nett ang dette, men føler det skrives mest om den første prøven en går igjennom. 

Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

TS HER: De pleier ikke å gi narkose under konisering her jeg bor. Men siden jeg fikk sammenbrudd før og under biopsien, så ba gyn meg om å be om narkose dersom jeg må inn igjen. Ble tatt veldig godt vare på. Jeg er ikke god til slike ting. Føler jeg er supersensitiv «der inne»

Jeg føler det er relativt vanlig å måtte ta konisering, det eneste jeg ikke vil er å måtte blø i ukesvis. 

Er veldig interessant å lese hvordan andre hadde det og hvordan de gikk igjennom. Jeg har søkt litt på nett ang dette, men føler det skrives mest om den første prøven en går igjennom. 

Måtte koniseres, gikk helt fint. Hadde det i narkose fordi det er vanlig praksis der. Var inn og ut iløpet av en time, var litt sår og mørbanket der nede, antar det er fordi de ikke er like forsiktige som når man er våken og kan kjenne alt. Hos meg fjernet de en stor del av livmorhalsen, måtte ha en kort konsultering først om jeg har planer om barn eller ei, for har man planer om barn så vil de ta så lite som mulig, og så heller ta deg inn igjen for enda en operasjon om det skulle vise seg at de ikke fikk tatt alt. Jeg har ikke planer om barn så da fjernet de såpass mye at de var helt sikre på å få alt i en omgang så jeg ikke måtte dra frem og tilbake mange ganger om jeg hadde celleforandringer høyere opp.

Etter operasjonen hadde jeg blødninger en uke, småblødde litt her og der. Var litt kvalmt når skorpene løsnet og falt ut i truseinnlegget som små flak, og de første dagene luktet det brent av undelivet fordi de brente av delen istedenfor å skjære.

Anonymkode: 98a55...b88

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...