Gå til innhold

Bedre læring med håndskrift, alikevel flere ipad bhg og skoler!

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://gemini.no/kortnytt/handskrift-apner-bedre-laering/

http://forskning.no/skole-og-utdanning-informasjonsteknologi/2010/10/laerer-vi-mer-med-blyant

http://forskning.no/barn-og-ungdom-pedagogiske-fag-skole-og-utdanning-informasjonsteknologi/2015/11/blyant-eller-brett

Samtidig som flere universiteter går tilbake til å bruke håndskrift og skriveblokk og tester ut nye digitale verktøy som gir muligheten fir å skrive digitalt med hånden (egne skrivebrett ol) så gjør barnehager,  barneskoler og ungdomsskoler det motsatte. 

Snart er det vel ikke å komme for uten, og alle 2 åringer skal ha nettbrett.

Jeg blir kjempe irriter og trist på barnas vegne. Det er allerede tatt mange timer med lek daglig fra norske barn siden 90 tallet,  og undersøkelser viser at norske barn er altfor lite utendørs. Det er snakk om mellom 3 og 6 timer mindre utetid hver eneste dag! 

Jeg vil ikke at mitt barn skal vokse opp på denne måten. Jeg ser på mine yngre søsken at de mangler noe jeg fikk i min barndom. Og flere og flere yngre sliter med å klare å underholde seg selv, og kjede seg til de finner på noe annet. Noen ungdommer tar jo nesten livet ditt fordi de "funnet seg ut" i sosiale media. Ser vi ikke et dette er forferdelig usunt?

Men ser også nå en tydelig sammenkobling mellom aggressive, sinte og utagerende barn og tv spill/mobil spill. Og det er ikke snakk om voldsomme spill heller. 

Når skal dette ta slutt!

Hilsen frustrert mor 

Anonymkode: 04284...16b

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke lov å laste ned spill og apper som Instagram osv på skolens iPader, så sånt må foreldre holde kontroll på hjemme selv. At en elev har oppdaget Instagram er ikke skolens ansvar.

Ipad erstatter ikke håndskrift. Elevene skal skrive i arbeidsbøker og trene på god håndskrift. 

Barn må opplæres i digital kompetanse. Det skal være en grunnleggende ferdighet på lik linje som lesing, skriving og regning. Barnet ditt, som er voksen om 15-20 år vil ikke komme langt i livet uten digital kompetanse. Se bare så fort det har gått med pc-er og mobiler og nettbrett kun på noen få år. Utviklingen er ikke ferdig! Og det går bare raskere og raskere! Ungene MÅ henge med!! Og det MÅ læres. 

For min del liker jeg godt å skru av mobilen, dra på telttur, være i naturen, og leve enkelt i blant. Men i hverdagen MÅ jeg være pålogga. Foreningen jeg er medlem i legger ut all info på Facebook, de gidder ikke å sende som brev! På jobben bruker vi email og fronter. Skal du boikotte det får du sparken. 

Jeg ser jo hvor hjelpesløse de er på jobben min, som har runda 60 og ikke er vant med det som er digitalt. Jeg forstår de jo, selvfølgelig. Men det viser bare hvor nødvendig det er med opplæring for å oppnå god kompetanse i sånt nå om dagen. 

Anonymkode: dd731...5e8

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...