Gå til innhold

SKATT!!!


Versace

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Mulig at forsikring i USA koster flesk, men til gjengjeld så har de på langt nær så høye skatter og avgifter som Norge - så det går opp i opp etter min mening, og de som er/blir syke får hjelp når de TRENGER DET.

Norge er verdensmestre i mindre lure ideer.... lover gull og grønne skoger, tar vekk matvaremomsen....JADDA, hva skjer i etterkant? joda..... andre tjenester blir momsbelagt!!! Da barnetrygden for et par år tilbake ble øket med noen få 100-lapper,hva skjedde?.... joda, småbarnstillegget ble tatt bort....... Her i Norge gir man med den hånden og krafser til seg med den andre.

10na - pissed off!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjernespørsmålet (og vel det viktigste skillet mellom AP og FRP sin politikk på dette området) er vel hvilken metode som er den beste for å sikre folk (alle - ikke bare de med mye penger) helsetjenester som er rimeligst mulig med best mulig kvalitet.

AP mener at statsstyring er det beste, idet det vil sikre alle lik tilgang på behandling. Resultatet av den politikken er det systemet vi har idag, som til tross for store anstrengelser ikke klarer å møte behovet: Iht. Norst Pasientregister (http://www.npr.no/) sto det ved årsskiftet totalt 259673 personer i kø for å bli behandlet ved norske sykehus. I et land med 4 M innbyggere. 6.5% av befolkningen står i kø for å bli behandlet!! Og for nær 1/3 av disse snakker vi om mer enn 6 måneders ventetid. Dette er facts - sjekk gjerne selv. Dersom vi anslår at halvparten av disse er yrkesaktive, kan vi jo bare ta frem kalkulatoren og se på hva dette faktisk koster oss i syketrygdeutgifter. Min påstand er at fjerning av store deler av helsekøene faktisk er selvfinansierende!

For et par år siden herjet en ekstra sterk influensabølge rundt om i verden. Det kom da f.eks. meldinger fra Israel om at det var blitt så voldsom pågang på sykehusene at de hadde vært nødt for å ha folk liggeende i korridorene - tenk det - så ille var det!! Ikke noe galt sagt om israel, men vi snakker her om et land vi vanligvis ikke sammenligner oss med.

I alle andre markeder har det vist seg at en sunn konkurranse er den beste garantien for høyest mulig kvalitet for lavest mulig kostnad. Jeg er overbevist om at en passe blanding av privat og offentlig helsetjeneste ville ha redusert norske helsekostnader vesentlig.

Det finnes sykehus med nybygde sengeposter som ikke taes i bruk av mangel på personell. En privat bedriftsleder ville ha fått sparken dersom han investerte stort uten å kunne ta ibruk investeringen etterpå.

Joda, for de aller fleste har vi et velferdssamfunn, men er det ikke når man er syk at man virkelig trenger at samfunnet stiller opp? Det underlige er at man på den ene side har 100% sykepenger fra dag 1 dersom man "føler seg uvel" og går hjem fra jobben. På den andre side risikerer man å dø av kreft mens man står i operasjonskø.

Ser dere ikke problemene, dere som sier at alt er så såre bra?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. lange sykehuskøer;

det kan ikke med en gang trekkes en konklusjon om at vi har et dårlig tilbud fordi det er lange sykehuskøer.

Det kan derimot sies at vi har et godt tilbud ved å se på ventelistene.

Kun et behandlingstilbud som fungerer, får tilslutning, hvorfor tror du det ikke var slike køer "før"?

Fordi de ikke hadde tilbudet, selvsagt.

Om byen ikke har lekebutikk så flyr det heller ingen unger inn og ut av butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Fordi de ikke hadde tilbudet før..... er det din forklaring på sykehuskøene Creo?!?!?

WAKE UP AND SMELL THE COFFEE!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Re: Creo

Jeg synes det er helt horribelt å argumentere med at det er tilbudet som skaper behovet.

Sammenligner du kreftoperasjonskøen med køen i lekebutikken (eller godte-kiosken for den saks skyld), ja da har jeg ikke ord. Du MENER ikke dette, vel - gjør du?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gurimalla

Jeg mener det offentlige bør ha ansvaret for at alle får tilbud om helsetjenester. Det er vel ingen som ikke mener at sykehuskøene må bort. Det er bred politisk enighet om dette, selv om de dessverre ikke er i stand til å gjøre noe med det.

Til de som sier at alle får helsetilbud i USA, så stemmer dette bare til en viss grad. Det har vært flere eksempel på at fattige mennesker ikke har fått behandling fordi de ikke har hatt forsikring som dekker behandlingen. Alle får øyeblikkelig hjelp, men dyr behandling som for eksempel strålebehandling ved kreft, det får bare de som har den riktige forsikringen. I tillegg har de offentlige sykehusene ofte mindre ressurser enn de private sykehusene, slik at de som havner på offentlig sykehus får dårligere behandling enn på de private sykehusene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hvorfor prater alle her om USA?

Jeg bor i et Europeisk land, og har blitt operert på et privat sykehus etter "stykkprismetoden" (sykekassa betaler per operasjon). Den aktuelle operasjonen er det 1/2 - 1 års ventetid på i Norge. Jeg ble operert uka etter at avgjørelsen ble tatt (mindre ventetid enn hos tannlegen), på en klinikk som var spesialisert på akkurat den operasjonen.

"Samlebånd" - javel. Men: Tomannsrom m/eget bad, svært erfarent operasjonsteam (1500 operasjoner per år), høy hygienestandard (infeksjon og medfølgende økt liggetid ville økt klinikkens kostnad - de har stor økonomisk egeninteresse av å unngå det), tilbake på jobb etter 6 uker.

I Norge ville jeg ha ligget hjemme "invalid" i minst 6 mnd og ventet. Orker ikke engang tenke tanken ut.

Det dreier seg om en relativt enkel operasjon (mindre enn 1/2 time på operasjonsbordet), et halvt år i kø ville for min del ha kostet staten en liten formue i sykepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konkuranse er det hele det dreier seg om.

Creo tilbudet som skaper etterspørselen?

Som sagt av en annen horibelt!

Jeg har mistet familie på grunn av ventetid, det er horibelt, personen kunne mest sannsynligvis blitt reddet viss det ikke hadde vært for ventetid. Sier du til det da?.

(ikke ment som personlig angrep på deg, men stilling av spørsmål utifra ditt syn)

Privatisering er fordel for det skaper konkuranse blant leger og sykehus, da vil alle plutselig jobbe for å bli best?.

Vi har fattige i NORGE og, så ikke kom med at USA er så dårlig på det området. Tar man antall inbyggere å deler på antall mennesker i Norge så lurer jeg på hvordan det hele ser ut jeg? Det er ett matematisk regne stykke.

Kommer Norge så utrolig bra ut da?.

Det jeg mente med alle disse olje pengene var at dem burde kansje lette skatten for folk!

Ikke det at vi skulle bruke alt det er jo patetisk tanke i seg selv.

Canada gir inbyggerne sine en liten julegave fra olje inntektene vært år. Konseptet er "Ett hvert familie medlem uansett alder får ca 14000 norske kroner i gave på inntektene på oljen"!

Det er en bra løsning.

Men kutt the bullshit med at Norge er verdens beste i alt.

Norge har noen veldig gode sykehus bare du slepper å vente så lenge så.!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Versace; jeg er temmelig sikker på at antall innbyggere delt på antall mennesker i Norge blir 1... icon_wink.gif

Men seriøst, jeg skjønner ikke helt hvorfor du vil ha denne "bonusutbetalingen". Er argumentet ditt bekjempelse av fattigdom? Er det ikke da bedre med en litt annerledes fordelingspolitikk?

_________________

-Matahari-

[ Dette Innlegg er endret av: Matahari den 2002-03-07 21:57 ]1212[ Dette Innlegg er endret av: Matahari den 2002-03-07 21:57 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matahari

Bonus utbetaling, ja hva skal vi med penga på bok da? Er det ikke bedre at dem dekker opp for en del idotiske skatter med oljepengene slik at den norske vanlige familien får bedre råd!

Og les hele diskusjonen fra begynnelse til topp så får du med andres gode argumenter og!

icon_smile.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Versace den 2002-03-07 22:19 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som mener det jeg sa om at "tilbud skaper etterspørsel" er horribelt

- nei, jeg tuller ikke!

Jeg mener ikke at dette er hele saken, men jeg synes det er en viktig del å få med når man klager over tilbudene

(med andre ord er ikke det "min forklaring" på sykehuskøene, Anonym, men en liten del av det).

Versace, du tror sikkert ikke at jeg heller er glad i sykehuskøene. Jeg har også, i likhet med deg, "tapt" i kappløp med tiden, og jeg unnskylder på ingen måte prioriteringen av bevilgninger.

Som sagt (dvs poengtert nå, jeg er klar over at det kunne oppfattes annerledes etter det første innlegget) så var dette en tilleggskommentar når det er snakk om tilbud her til lands.

[oppfattet ikke svaret ditt som personangrep, jeg tåler kritikk og innspill.]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Med andre ord Creo...... du forklarer at folk har fått kreft og står i kø i påvente av behandling med at det aktuelle sykehuset har tilbud om akkurat den cellegiftbehandlingen pasienten trenger.....

Hadde det bare ikke vært for at sykehusene idag har tilbud om å kurere alskens alvorlige tilstander, så hadde folk vært friske........ NOPE!!!!

Unnskyld meg, men det er til å le av - hvor naiv går det an å være.......

10na

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns sykehuskøene er horrible.

Jeg syns avgiftene er for høye.

Skatten har jeg lite problemer med, men alle tilleggsavgiftene gjør meg gal.

Jeg syns det er riktig med fordelingspolitikk (dvs. at man skatter mer når man tjener bra enn når man tjener lite).

Jeg mener man skal bruke pengene fra oljefondet (renteinntektene - ikke hele inntekten fra oljen hvert år - det er formuen til Norge), i den grad det ikke er inflasjonsdrivende eller medfører renteøkninger (hvor denne grensen er, er det på tide noen tester ut).

Men at man skal redusere skattene og bruke oljepenger istedet, er jo en feil problemstilling? Man bør holde skattene, redusere antall avgifter og bruke de oljepengene som er forsvarlig til å forbedre sykehustjenester, eldreomsorg etc. Dette er ikke et enten eller spørsmål.

Istedet for USA:

I Sveits f.eks. betaler innbyggerne bare 15% skatt av inntekt. Det høres flott ut ikke sant? I tillegg må de derimot betale en PÅLAGT sykeforsikring på min. 10% av inntekten sin. Da er vi oppe i 25%. Og varer og tjenester er dyre! Da går vinningen opp i spinningen.

I Danmark betaler innbyggerne mye høyere skatter enn i Norge. De har også gratis lege, gratis tannlegge, lav rente på studielån etc. Det er altså ikke så fryktelig som det kan høres ut.

Politikerne må jobbe mer og bedre med fordelingen av pengene og utnytting av ressursene slik at vi får mer ut av hver krone vi bruker. Offentlig effektivitet er jo ikke alltid helt på topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra innlegg, Sissan.

Jeg vil gå litt lengre enn deg - til å si at skattenivået i Norge egentlig ikke er så ille det - problemet er at vi ikke får det vi betaler for!

Vi betaler for å være sikre på å få god behandling (Og i tide!) når vi blir syke, for å ha gode skoler med dyktige og motiverte lærere, for å ha det godt når vi blir gamle og pleietrengende osv osv. Og langt på vei fungerer dette relativt dårlig, dersom vi stikker finger'n i jorda.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10na,

det du påstår jeg mener er selvsagt latterlig.

Jeg ga ikke klart uttrykk for det i det første innlegget, men etter det andre svaret burde det være ganske greit å forstå at jeg med dette ikke "bortforklarer sykehuskøene", men ga en kommentar med hensyn til at det klages over de forferdelige sykehuskøene nå til dags.

Det betyr at det finnes et attraktivt tilbud, men tilgangen bør selvsagt utvides.1212[ Dette Innlegg er endret av: Creo den 2002-03-08 14:52 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Enten lever noen folk her som lotto millonærer eller får bare masse penger! siden noen tar så lett på skatten

Vel jeg regner med at det er en del folk som får skatte inbetaling sin i disse dager.

Jeg får det i hvertfall jævlig hardt framover. Det er så fint med den skatten at jeg kommer til å få 4 sulte måneder framover!

Det blir jo morro gjør det ikke. Ingen hjelp til meg, kan jo gå på frelsesarmen og få gratis suppe, men noe mer hjelp en det blir det nok ikke.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Anonym,

men tror du det hadde vært bedre om du ikke betalte inn til fellesskapet og dermed måtte betale utgiftene disse avgiftene dekker selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler delvis mine skatter og avgifter med glede. Delvis skriver jeg, fordi jeg rent egoistisk sett gjerne skulle hatt mer utbetalt av min bruttoinntekt.

Vi bor faktisk i et land med godt utbygget Folketrygdordning. Flere og flere av befolkningen trenger hvert år bistand av folketrygden. Noen utnytter systemet, de fleste trenger nok den delen av felleskassen. På den måten unngår vi den største fattigdommen. Gjør vi ikke det kanskje???

Et sted må vi hente pengene fra. Ergo skatter og avgifter. Greit nok. Jepp!!

Forresten Versace. Bestemora mi er mye snillere enn Wenche Foss, men hun kommer ikke på fjernsyn. Unnskyld, men jeg blir litt matt når du trekker fram henne som en moder Theresa. Hun kan gjerne sitte der med champisen og parykken sin, hun imponerer IKKE meg.

En annen ting det snakkes mye om er Oljefondet. Faktisk så er det sånn at Oljefondet skal være med på å sikre fremtiden for generasjonen som kommer etter oss. Vi utvinner olje nå, men vi VET at en gang er det tomt. Oljen er ikke en ressurs som gjenvinnes eller fornyes. Det blir nok etterhvert tomt for olje langs den norske sokkelen. Hvor skal vi da hente milliardene fra? Potetene?

Norge ER et rikt land. Derom er det ingen tvil. Vi har faktisk råd til å bistå med U-hjelp. Vi er faktisk så "RÅ" at vi tjener på det også. Vi GJØR det!

Folk i Norge har faktisk aldri vært mer syke enn nå. All verferden gjør oss syke. Syke, late og feite. Vel, så får vi betale omkostningene av velferden. Det MÅ vi faktisk bare finne oss i. Det koster å være kar. Jeg røyker, jeg drikker og jeg VET at i alle fall røykingen min er helsikes skadelig. Jeg er også inneforstått med at skulle det føre til sykdom, så får jeg jammen ta konsekvensen av det også. Om det da skal bli min bane å ligge i korridoren på Ullevål sykehus eller hvor det nå måtte bli.

Carl I har faktisk mange mer eller mindre gode utspill. Han er en ringrev som kjenner spillereglene i opposisjonsposisjon. Men sann mine ord folkens. Den gangen han faktisk kommer i regjeringsposisjon, DA faller han bums i bakken. Han vil sannsynligvis møte seg selv i døren mang en gang. Etter min mening er han og hans partifeller et gjeng med egosentriske jippospirrevipper.

Takke meg til en sosialistisk tankegang, hvor man faktisk forsøker å dele på "godene" så lenge de faktisk er der. At vi vil oppleve noen negative sider med fordelingspolitikken, ja-det går jeg faktisk talt med på. Det gjør jeg ja!

Jeg gir gjerne av noe jeg har mye av, slik at andre kan få det like godt som meg. Også de som kommer etter meg.

_________________

Rita;-)1212[ Dette Innlegg er endret av: Rita den 2002-03-08 20:59 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Rita herre jesus du skulle vært utnevnt som leder i krf.... Så lur og dum på samme tid har jeg ikke sett på lenge...

Neste genrasjon, hva med oss som lever nå.

Og skjekker du det såkalte systemet som skal ta være på oss så ville du fått sjoKK..

Du er heldig du som har en så snill bestemor, rart hun ikke er blitt kjent da for sine gode gjerninger.

Gjør mot andre som du vil at dem skal gjøre mot deg..

Wenche Foss stiller i hvertfall opp for noe, om hun har parykk og drekker champagne så gjør hun noe humant gjør hun ikke.

OG HVEM HADDE VEL FÅTT fram det med disse handikappede individene da viss hun ikke hadde det. Det er så typisk å angripe dem som prøver å få fram noe, fordi du er blendet av din egen egoisme. blah.

Som noen har sagt les hele fra start til slutt så skjønner du kansje litt mer.

Les linkene om olje tingene og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He...he...du siste anonyme. Jeg ler vanvittig mye av innlegget ditt. Du er ulidelig morsom. Du og Wenche Foss!!! Når det er sagt, (skrevet) så er det sikkert champisen som får meg til å le. Den er forresten sykt god!!

Joda, både du og Wenche Foss har sikkert en misjon. Det er helt sikkert sunt for mange så ytterst tabloide og tanketomme!! Sammenlignet med Big Brother så er det bra!!

Forøvrig så har jeg lest hele diskusjonen, fra A til nå ....tja.....sånn ca K.

Blunker og gliser til deg!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...