Gå til innhold

Tips til dere som ikke har (nok) egenkapital til bolig.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg ville kjøpe bolig hadde jeg nesten ingen egenkapital, og fikk blankt nei av banken. 

Jeg tok da opp et forbrukslån på 250 000 kr med 13% rente over 15 år, slik at det ble lave månedsbetalinger. Dro så til en ny bank dagen etter jeg fikk innbetalt forbrukslånet på konto å ba om boliglån, nå med 250 000 kr mer i egenkapital. De spurte ikke hvor egenkapitalen kom fra, de trengte bare bevis på hvor mye jeg hadde. Det sto heller ikke noe om forbrukslånet på selvangivelsen min, siden jeg nettopp hadde tatt opp forbrukslånet. 

Fikk da et lån høyt nok til boligen jeg ville ha. Betalte litt ekstra på forbrukslånet hver gang jeg hadde mulighet.

Et par år senere hadde verdien på boligen min steget med 500 000 kr, så da refinansierte jeg boliglånet i en ny bank og fikk betalt ned de 180 000 kr som var igjen på forbrukslånet med det nye boliglånet.

Dersom jeg selger nå vil jeg da sitte igjen med ca 400 000 kroner, mot 70 000 som jeg hadde for noen år siden. Uten å ha gjort noe spesiellt for det, eller å ha spart år etter år. Månedskostnadene er også lavere enn å leie bolig på samme strørrelse i denne byen.

Anbefaler å gjøre dette fremfor å spare år etter år, mens boligprisene bare øker! :)

Anonymkode: 55f6f...e57

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Løy du på søknadsskjemaet til banken da, vedr. punktet om hvor mye annen gjeld du hadde? Man må jo oppgi all annen gjeld når man søker om boliglån,men jeg tipper du svindlet banken litt der og ikke oppga det forbrukslånet...?

Kjempefint å sitte her og oppfordre og anbefale andre å svindle bankene sine...

Endret av Million
  • Liker 9
Skrevet
7 minutter siden, Million skrev:

Løy du på søknadsskjemaet til banken da, vedr. punktet om hvor mye annen gjeld du hadde? Man må jo oppgi all annen gjeld når man søker om boliglån,men jeg tipper du svindlet banken litt der og ikke oppga det forbrukslånet...?

Kjempefint å sitte her og oppfordre og anbefale andre å svindle bankene sine...

Jeg møtte opp personlig i banken med selvangivelse/lønnsslipper osv. 

Fikk ingen spørsmål om hvor egenkapitalen kom fra eller om jeg hadde mer lån enn hva som sto i selvangivelsen. 

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg ville kjøpe bolig hadde jeg nesten ingen egenkapital, og fikk blankt nei av banken. 

Jeg tok da opp et forbrukslån på 250 000 kr med 13% rente over 15 år, slik at det ble lave månedsbetalinger. Dro så til en ny bank dagen etter jeg fikk innbetalt forbrukslånet på konto å ba om boliglån, nå med 250 000 kr mer i egenkapital. De spurte ikke hvor egenkapitalen kom fra, de trengte bare bevis på hvor mye jeg hadde. Det sto heller ikke noe om forbrukslånet på selvangivelsen min, siden jeg nettopp hadde tatt opp forbrukslånet. 

Fikk da et lån høyt nok til boligen jeg ville ha. Betalte litt ekstra på forbrukslånet hver gang jeg hadde mulighet.

Et par år senere hadde verdien på boligen min steget med 500 000 kr, så da refinansierte jeg boliglånet i en ny bank og fikk betalt ned de 180 000 kr som var igjen på forbrukslånet med det nye boliglånet.

Dersom jeg selger nå vil jeg da sitte igjen med ca 400 000 kroner, mot 70 000 som jeg hadde for noen år siden. Uten å ha gjort noe spesiellt for det, eller å ha spart år etter år. Månedskostnadene er også lavere enn å leie bolig på samme strørrelse i denne byen.

Anbefaler å gjøre dette fremfor å spare år etter år, mens boligprisene bare øker! :)

Dette gikk kanskje an for noen år siden. I dag er dette å lure seg å tro at man får til. Får man det til, så kommer hverdagen ganske snakrt og ser en i hvitøyet.

Anonymkode: c76e1...580

• Liker 3
Skrevet

Med tanke på at boligmarkedet er som det er så ser jeg ikke noe problem med å finne «loopholes» som dette å utnytte. Hvis alternativet er å kaste bort tusenlapper år etter år på leie er det helt greit å gjøre det man kan for å sikre seg et tryggere, mer stabilt og i lengden mer økonomisk forsvarlig liv.

Anonymkode: 7e688...127

Skrevet
51 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Øker boligprisene, så lønner det seg. Hvis de faller, som de har gjort i noen måneder nå, så blir det en stor økonomisk smell som det vil ta noen års sparepenger å rette opp igjen på.

Anonymkode: 149c3...8b3

• Liker 4
Skrevet

Hørt om Gjeldsregisteret. Alle med kedittkortlån står der. Låne penger av bank er en tillits sak også. Fortell sannheten. 

Anonymkode: 8e259...ddd

Skrevet

Boligprisene kan jo ikke øke for alltid. Folks inntekt øker jo ikke proporsjonalt med boligprisene.

Anonymkode: d1d09...ca7

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hørt om Gjeldsregisteret. Alle med kedittkortlån står der. Låne penger av bank er en tillits sak også. Fortell sannheten. 

Anonymkode: 8e259...ddd

Det registeret er ikke på plass enda. Ikke noe problem å finansiere boliglån med kredittkort, men skyhøy risiko da..

• Liker 1
Skrevet

Godt tips TS. Vi gjorde akkurat det samme, søkte 300.000 i forbrukslån med lang avdragstid, var ca 3500 i mnd. Fikk finansiert til bolig med det som egenkapital. Banken brydde seg ikke om hvor pengene kom i fra og vi sa ingenting så da søkte vi og fikk utbetalt 300.000 ei uke før møtet.

Kjøpte i et oppadgående marked(det viste vi) og 13mnd senere var 288.000 kr refinansiere i vanlig boliglån. Har du peiling på økonomi og kan stå for utgiftene er dette en veldig grei måte og gjøre det på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...