rutti Skrevet 19. januar 2005 #1 Skrevet 19. januar 2005 Tenkte prøve lage dette i mårra, noen som har en sikker bra oppskrift, garantert at det blir bra liksom. Hva slags fløte bruker man, kremfløte eller matfløte?
Arkana Skrevet 19. januar 2005 #2 Skrevet 19. januar 2005 Det er to måter å gjøre det på: 1) Skjær poteter i skiver, løk i skiver og hakk hvitløk. Ha i en kjele med kremfløte (ca 1 kartong for 7-800 g poteter), litt revet muskat, salt og pepper. Kok i 10 minutter og hell over i en ildfast form. Dryss på revet ost og gratiner i ovnen. 2) Skivede poteter, løk og hvitløk blandes i en ildfast form. Visp kremfløte med salt, pepper og muskat og hell i så det dekker halvveis opp i formen. Stekes ved 200 grader i ca 1 time, dryss på revet ost det siste kvarteret. Jeg lager som oftest den siste varianten, fordi det er minst arbeid (ventetid gjør ingenting, da kan jeg gjøre noe annet). Men har jeg dårlig tid, eller lager en stor middag hvor mye skal lages i ovnen bruker jeg den første. Smaken er den samme.
rutti Skrevet 19. januar 2005 Forfatter #3 Skrevet 19. januar 2005 men jeg trodde kremfløte skillte seg når den ble stekt så lenge?
Arkana Skrevet 19. januar 2005 #4 Skrevet 19. januar 2005 men jeg trodde kremfløte skillte seg når den ble stekt så lenge? Nei, det gjør den ikke. Kremfløte har mye fett i seg, så den tåler godt oppvarming.
Gjest Anonymous Skrevet 19. januar 2005 #5 Skrevet 19. januar 2005 Jeg pleier å skjære potetene i tynne skriver med kniv, mange oppskrifter sier at du kan bruke ostehøvel men da synes jeg potetene lett blir ihjelkokte og litt vasne. Jeg legger potetene i en smurt ildfast form sammen med finhakket løk, hvitløk og noen ganger litt purre, salt og pepper må til. Jeg heller over en blanding av kremfløte og litt helmelk for at retten ikke skal bli for kraftig. Ca 2/3 fløte og 1/3 helmelk. Hell fløten til den står nesten opp til potetene og sett inn i ovnen på 200 grader, stek i ca 30-40 minutter. Riv opp ost, her kan du nesten velge helt fritt men jeg synes at Norvegia blandet med ferskrevet parmesan blir veldig godt. Dryss på ost og stek videre til osten blir gyllen. La potetene hvile litt før servering så de får satt seg litt. Det skal godt gjøres å mislykkes med dette.
starie Skrevet 19. januar 2005 #6 Skrevet 19. januar 2005 Jeg har sikkert prøvd 10 forskjellige oppskrifter på fløtegratinerte poteter og den jeg liker best er faktisk Toro :oops: Pleier å råne den opp med lys buljong og masse hvitløk og koke dem i kjele i stedet for i ovnen, og de blir fantastisk gode. Så gode at jeg alltid blir like skuffet når jeg er på restaurant og spiser det.
Titti Skrevet 20. januar 2005 #7 Skrevet 20. januar 2005 Jeg lager verdens beste fløtegratinerte poteter!!!! Du bruker poteter som du rensker og skjærer i så tynne skiver som du kan. (bruk ostehøvel) Matfløte (2pk til ei passelig form) Hvitløkspulver, salt og pepper Grâdderost (gjør veeeldig stor forskjell!!) Begynn med å ha ca 1/2 pk med fløte i forma, masse hvitløkspulver, litt salt og pepper, ha i potet til de akkurat går over fløten, så repeterer du dette til alt av ingredienser er brukt. Sett i oppvarmet ovn 200 grader, ca 50-60 minutt, så har du osten oppå, skjært i skiver, sett i ovnen igjen, gratineres ca halv time - 45 min, til osten er begynt å få litt brunfarge ytterst. NYT!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå