Gå til innhold

Finnes det noen som ikke har råd til godteri?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, tittelen sier det meste. Finnes det noen i Norge som har for dårlig råd til å unne seg godis iblant?

Anonymkode: a4ee4...a8e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det gjør det. 

Anonymkode: 1bcb4...a7d

• Liker 12
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, tittelen sier det meste. Finnes det noen i Norge som har for dårlig råd til å unne seg godis iblant?

Jeg var i den situasjonen i en periode ja, og mange er nok dessverre i den situasjonen i lengre eller i kortere perioder av sitt liv.

Anonymkode: ebee9...095

• Liker 5
Skrevet

Er det noen her inne på kg som ikke har råd til godis?  Som i tillegg har barn?

Anonymkode: 6d7ed...c2d

Skrevet

Det finnes folk i dette landet som unngår å spise mesteparten av uken slik at de kan gi barna sine mat, så 'ja' det ville ikke være rart om noen av dem er medlem på KG.

Godis er ikke noe som kan prioriteres når det er ingen, eller veldig lite, penger.

Anonymkode: 7f422...3c5

• Liker 6
Skrevet

Jepp.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er godteri ofte billig, og gjerne på tilbud. Så om man lar vær å kjøpe seg annen mat har man gjerne råd til godteri ja. 

Anonymkode: c6304...8d9

Skrevet

Som regel når man snakker om å "ha råd" til noe, så handler det mer om prioriteringer enn det om det rent økonomisk lar seg gjøre.

Man kan fint spare inn på andre poster som å spise billigere ting, droppe fritidsaktiviteter, droppe abonnement på musikk/serier, ta buss istedenfor å kjøre, og så heller kjøpe godteri for pengene man sparer. Så må man ut fra det man har, bestemme hva man vil legge vekt på.

Jeg kjøpte nylig en litt eldre bil. Noen spurte meg da om jeg hadde lite penger siden jeg kjøpte en billig bil. Svaret mitt var da at jeg fint kunne refinansiert og kjøpt en helt ny tesla om jeg hadde villet det, men at det dreier seg om prioriteringer.

Når det fort går 8-9000kr/mnd på å eie en slik bil, kontra 1500-2500 å eie en eldre en, og man ser forskjellen man sitter igjen med og tenker på alt annet man heller kan unne seg istedet, så er ihvertfall valget mitt enkelt. 

Anonymkode: cc47a...2c5

• Liker 6
Skrevet

Ja. Moren min kunne gå uten middag for at jeg skulle spise meg mett da jeg var i barnehage alder, jeg husker det ikke men har fått det fortalt. Fikk gjerne en sånn "lørdagsgodt" pose fra reserve besteforeldrene mine (en slags avlastning) eller venner av mamma de gangene hun ikke hadde råd til noe. 

Anonymkode: 6a900...3d5

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er godteri ofte billig, og gjerne på tilbud. Så om man lar vær å kjøpe seg annen mat har man gjerne råd til godteri ja. 

Anonymkode: c6304...8d9

La være å kjøpe? Mange er i den situasjonen at de må telle på kronene, og faktisk må velge om de skal kjøpe et brød eller 1 liter melk.

Anonymkode: ebee9...095

• Liker 13
Skrevet
På 27.9.2017 den 13.02, AnonymBruker skrev:

Nei, det gjør det ikke. Er bare å ofre noe annet. Prioriteringer...

Hva koster en stor pose løsvekt på Europris? Ca. 140 kr.

Det er bare å kjøpe 1 flaske mindre vin. Eller droppe å bestille pizza hjem én gang.

Skrevet
På 27.9.2017 den 13.02, AnonymBruker skrev:

Ja desverre så gjør det nok det. jeg har selv levd under fattigdomsgrensa i fire år, men det var selvvalgt for å slippe studielån. I de årene kunne jeg ikke sløse bort penger på en sjokolade el.l., for budsjettet gikk ikke rundt.   En del mennesker her i landet har det sånn hele tiden....

Anonymkode: 37850...acf

• Liker 5
Skrevet
56 minutter siden, TMB skrev:

Det er bare å kjøpe 1 flaske mindre vin. Eller droppe å bestille pizza hjem én gang.

Alle har da råd til hytte på fjellet, det er bare prioriteringer det! Det er jo bare å la være å kjøpe hytte ved sjøen! :ironi:

Jeg tror ærlig talt du har levd et ganske beskyttet liv, om du tror at dårlig råd betyr å måtte velge mellom godteri og vin eller pizza på døra. 

Anonymkode: 8d874...a50

• Liker 26
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alle har da råd til hytte på fjellet, det er bare prioriteringer det! Det er jo bare å la være å kjøpe hytte ved sjøen! :ironi:

Jeg tror ærlig talt du har levd et ganske beskyttet liv, om du tror at dårlig råd betyr å måtte velge mellom godteri og vin eller pizza på døra. 

Nå koster en hytte ved sjøen litt mer enn en pose smågodt da. Det var en dårlig sammenligning.

Vin og pizza var bare et eksempel, det skjønte du vel. Kan godt ofre noe annet som koster 140 kr i stedet for vin eller pizza.

Skrevet

TMB: noen mennesker lever på en økonomi som er skrapet inn til beinet og nei, da er det ikke snakk om bare å bortprioritere noe  som er nødvendig i et menneskes liv. Noe som bare koster 140 kroner i ditt liv, er mye for dem som ikke har noe igjen når alt annet strengt nødvendig er betalt. Folk som har levd i et økonomisk beskyttet liv vet ingenting om den andre virkeligheten. Den finnes. 

Anonymkode: 06368...5c2

• Liker 16
Skrevet
5 minutter siden, TMB skrev:

Nå koster en hytte ved sjøen litt mer enn en pose smågodt da. Det var en dårlig sammenligning.

Vin og pizza var bare et eksempel, det skjønte du vel. Kan godt ofre noe annet som koster 140 kr i stedet for vin eller pizza.

Du skjønte ikke poenget, som er at du gjør feilen å anta at alle har muligheten til å prioritere bort en luksusvare (som vin og pizza) for å få råd til en annen (godteri). Realiteten er at mange i stedet må prioritere bort middag til familien om de skal kjøpe godteri.

• Liker 11
Skrevet
7 minutes ago, AnonymBruker said:

Realiteten er at mange i stedet må prioritere bort middag til familien om de skal kjøpe godteri.

De VELGER å ikke prioritere middag, men vil heller prioritere f.eks. tv. Ved å ikke ha tv sparer man lisens, kabel/parabol/riks-tv- avgift samt selve apparatet, eller noe sånt som en eller to hundrelapper i uka.  Jeg har levd uten tv i 10 år, og savner det aldri. (Nå syns jeg ikke godteri er godt heller,da...)

Anonymkode: 401bf...5a3

Skrevet
1 time siden, TMB skrev:

Hvem har råd til vin og å bestille hjem pizza med lite penger.. overgang fra å gå på Nav og ut i jobb når man ikke har noe buffer å ta av frem til lønning er jævlig hardt skal jeg si deg. 

Anonymkode: d676b...b9c

• Liker 1
Skrevet

Jeg vokste opp med dårlig råd(ikke fattig, men dårlig råd). Vi hadde liksom det mest nødvendige og vi sultet og frøs ikke. Men det var ingen fritidsaktiviteter, ingen bil/buss, ingen sykkel, ingen godis utover kake på bursdag og det jeg evt. måtte få fra f.eks. min mors venninner som kom på besøk. Var 15 år første gang jeg spiste på kafe(fikk stipend på vgs):P

Anonymkode: 16aa0...0f6

• Liker 3
Skrevet
På 27.9.2017 den 20.29, AnonymBruker skrev:

Ja. Moren min kunne gå uten middag for at jeg skulle spise meg mett da jeg var i barnehage alder, jeg husker det ikke men har fått det fortalt. Fikk gjerne en sånn "lørdagsgodt" pose fra reserve besteforeldrene mine (en slags avlastning) eller venner av mamma de gangene hun ikke hadde råd til noe. 

Anonymkode: 6a900...3d5

❤️ For en mor

Anonymkode: da7bf...612

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...