Gå til innhold

Meksikansk ris, salsa og guacemole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.nHar så lyst å prøve meg på litt annerledes meksikansk mat enn det vi er vant til å lage. Trenger litt hjelp med oppskrifter. Hvordan lager man meksikansk ris, salsa og guacemole??? Trener råd og tips om hvordan dere gjør det. Fajitas på Egon er bare sååå digg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Salsa: I hurtigmikser blander jeg 2 tomater, 1 løk, 4-5 hvitløksfedd, 1-2 chili (avhengig av hvor sterk de er), et par ss lime/sitronsaft og litt salt, pleier også å ha i en liten bunt bladpersille.

Guacamole: I hurtigmikser: 2 avocadoer, 1 chili, saften av 1 sitron, salt, 1-2 hvitløksfedd og 1 liten løk.

Meksikansk ris (6 pers.)

800 g langkornet ris

1 stor hakket løk

½-1 finhakket chili

2 store knuste hvitløksfedd

4 hakkede tomater, uten skinn

125 g hakkede gulrøtter

9 dl kylling- eller grønnsaksbuljong

125 g erter

salt/pepper

hakket koriander eller bladpersille

Hell risen i en bolle, dekk med kokende vann og la stå 10 minutter. Sil av. Fres risen 5 minutter i litt olje, til den begynner å ta farge. Tilsett løk, chili, hvitløk, tomater og gulrøtter og la frese et minutt før buljongen tilsettes. Kok opp og la småkoke under lokk ca 20 minutter, uten å ta av lokket. Rør inn ertene og la småkoke videre under likk 5 minutter. Ta av varmen og la hvile 5-10 minutter, rør gjennom med en gaffel og server med et dryss av koriander eller persille.

Skrevet

hvordan blir den meksikanske risen gul?

Skrevet
hvordan blir den meksikanske risen gul?

Hvis du vil ha den gul har du i litt gurkemeie.

Skrevet

Jeg bruker og ha litt karri i vannet, for å få risen gul..... -godt!

Skrevet

Det er flere forskjellige måter å lage guacamole på, om du vil ha den i "biter" eller mer kremet, hot eller mild....

Til typiske tex-mexretter lager jeg en mild, kremet guacamole, bruker denne i stedet for rømme.

En avocado, en halv rødløk og saften av en lime eller en halv sitron kjøres med stavmikser, smak til med salt og pepper og malt koriander. Rør sammen med ca et halvt beger rømme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...