Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er student og har en vikarstilling ved siden av studiene. Ikke fast ansatt, bare tar vakter når det trengs og jeg har tid til å jobbe. 

I det siste har jeg sagt en del nei ved spørsmål, fordi det har vært travelt på skolen. Fikk nettopp påvist en betennelse i armen, som gjør at jeg ikke kan utføre arbeidet som skal gjøres i vikarstillingen. Legen sa at det vil gå over rimelig fort så lenge jeg avlaster armen. 

For et par dager siden fikk jeg spørsmål om å jobbe, og sendte da svar om at jeg har fått betennelse, og må bli bra før jeg kan ta vakter igjen. Fikk aldri noe svar på denne SMS-en. Er litt redd for at sjefen misliker meg veldig og vil slutte å gi meg vakter, også senere etter at jeg er skadefri. Det er jo flere vikarer og han gir jo sikkert vakter til "de han liker best". 

Hva bør jeg gjøre? Tenkte jo å si ifra til sjefen om dette, men han rakk å sende meg forespørsel før jeg fikk gitt beskjed om betennelsen. 

Anonymkode: 8b2bc...aa9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om han bare ikke har svart på den henvendelsen der du takket nei fordi du har fått betennelse, så kan det jo bare ha skjedd en glipp. Bare vær aktiv å si fra når du er bra igjen. Om han fortsatt ikke svarer da, så er det greieste å søke seg en annen ringevaktstilling. 

Anonymkode: b9a8b...64e

• Liker 5
Skrevet

Å sende sms til arbeidsgiver er vel ikke det smarteste en gjør. De fleste vil nok sette pris på at en ringer og forklarer hvorfor en ikke kan ta vakt.  

Anonymkode: 18087...885

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å sende sms til arbeidsgiver er vel ikke det smarteste en gjør. De fleste vil nok sette pris på at en ringer og forklarer hvorfor en ikke kan ta vakt.  

Anonymkode: 18087...885

På denne arbeidsplassen er det normalt at sjefen sender ut forespørsler på SMS om folk kan jobbe, og at man svarer tilbake via SMS. Hadde jeg rukket å si ifra om betennelsen før han sendte forespørsel, hadde jeg nok ringt eller sendt mail (siden det er litt mer "skikkelig"), men følte det ble naturlig å svare på SMS-en siden han sendte. Det er jo forhåpentligvis heller ikke snakk om noen årelang tilstand, håper jeg blir bra så fort som mulig slik at jeg kan ta vakter igjen (det skrev jeg også i SMS-en til sjefen). Hadde det vært snakk om en kronisk sykdom ville jeg nok ringt eller møtt opp på kontoret for å forklare. Men mulig jeg burde gjort dette også i dette tilfellet? 

• Liker 4
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er student og har en vikarstilling ved siden av studiene. Ikke fast ansatt, bare tar vakter når det trengs og jeg har tid til å jobbe. 

I det siste har jeg sagt en del nei ved spørsmål, fordi det har vært travelt på skolen. Fikk nettopp påvist en betennelse i armen, som gjør at jeg ikke kan utføre arbeidet som skal gjøres i vikarstillingen. Legen sa at det vil gå over rimelig fort så lenge jeg avlaster armen. 

For et par dager siden fikk jeg spørsmål om å jobbe, og sendte da svar om at jeg har fått betennelse, og må bli bra før jeg kan ta vakter igjen. Fikk aldri noe svar på denne SMS-en. Er litt redd for at sjefen misliker meg veldig og vil slutte å gi meg vakter, også senere etter at jeg er skadefri. Det er jo flere vikarer og han gir jo sikkert vakter til "de han liker best". 

Hva bør jeg gjøre? Tenkte jo å si ifra til sjefen om dette, men han rakk å sende meg forespørsel før jeg fikk gitt beskjed om betennelsen. 

Har du ikke gjort avtaler med arbeidsgiver at du ikke kan arbeide i tidsrom =skoletid= osv? Ring arbeidsgiver og si fra om at du har blitt bra igjen og er klar for å jobbe. Sier man nei gjentatte ganger over tid, så er det normalt for arbeidsgiver å spørre andre, som arbeidsgiver vet svarer ja ofte. Og dropper de som sier nei, og man blir da reserve når de som sier ja ikke kan. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Minlillesky skrev:

Har du ikke gjort avtaler med arbeidsgiver at du ikke kan arbeide i tidsrom =skoletid= osv? Ring arbeidsgiver og si fra om at du har blitt bra igjen og er klar for å jobbe. Sier man nei gjentatte ganger over tid, så er det normalt for arbeidsgiver å spørre andre, som arbeidsgiver vet svarer ja ofte. Og dropper de som sier nei, og man blir da reserve når de som sier ja ikke kan. 

Hva mener du? Sjefen vet at jeg studerer, men de fleste forespørsler er på kveldstid og helg. Som regel går det fint å ta en vakt nå og da, men de siste par ukene har det vært lange, travle dager på skolen, og jeg har derfor måttet si nei til å ta vakter. Skjønner jo at man da får et "dårlig stempel" og havner nederst på lista av de som får forespørsler. Syntes bare det var litt rart at han ikke svarte noe som helst da jeg sa ifra om betennelsen. Det er mange vikarer ansatt (ganske stor arbeidsplass med mye behov for folk som tar ekstravakter). Er bekymret for at jeg ikke får noen vakter i fremtiden. Særlig når det gjelder ferier, da vil jeg jo jobbe mye, og håper ikke jeg ødelegger for meg selv slik at jeg ikke får noen vakter da. 

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du? Sjefen vet at jeg studerer, men de fleste forespørsler er på kveldstid og helg. Som regel går det fint å ta en vakt nå og da, men de siste par ukene har det vært lange, travle dager på skolen, og jeg har derfor måttet si nei til å ta vakter. Skjønner jo at man da får et "dårlig stempel" og havner nederst på lista av de som får forespørsler. Syntes bare det var litt rart at han ikke svarte noe som helst da jeg sa ifra om betennelsen. Det er mange vikarer ansatt (ganske stor arbeidsplass med mye behov for folk som tar ekstravakter). Er bekymret for at jeg ikke får noen vakter i fremtiden. Særlig når det gjelder ferier, da vil jeg jo jobbe mye, og håper ikke jeg ødelegger for meg selv slik at jeg ikke får noen vakter da. 

At du jobber kveld/helg visste jeg ikke. Men ta å ring arbeidsgiver, så får du svar!! 

Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man gir ikke vakter til den eller de man liker best. Når en vikar skal hentes inn, så vil man bruke minst mulig tid på å få vakten bemannet. Da er det vel opplagt at man først tilbyr vakten til den det er størst sjangs for å få ja, fra og som gjør en god jobb? Noe qnnet vil være å sløse med egen tid. 

Du har nok havnet bakerst i køen nå. 

Anonymkode: 923d2...34c

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man gir ikke vakter til den eller de man liker best. Når en vikar skal hentes inn, så vil man bruke minst mulig tid på å få vakten bemannet. Da er det vel opplagt at man først tilbyr vakten til den det er størst sjangs for å få ja, fra og som gjør en god jobb? Noe qnnet vil være å sløse med egen tid. 

Du har nok havnet bakerst i køen nå. 

Det var det jeg mente med "de han liker best". Altså de som oftest sier ja, og gjør en god jobb. Og det har jeg allerede skrevet at er forståelig, og nærmest en selvfølge. Synes bare det er synd at jeg ikke skal få tilbud om vakter senere, særlig i ferier, fordi jeg har måttet si en del nei og i tillegg har fått betennelse som gjør at jeg ikke kan jobbe akkurat nå. 

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjefer liker best de som alltid sier ja. Sjefen er sikkert for opptatt til å skrive noe svar tilbake, ikke legg så mye i det. Bare svar ja hele veien så fort du har mulighet igjen 

Anonymkode: f1b20...361

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Syntes bare det var litt rart at han ikke svarte noe som helst da jeg sa ifra om betennelsen.

Hva burde han ha svart for noe glupt, da? "Javel/OK/Notert"? Som du sikkert ser, er det bortkasta å sende et slikt svar.
Bare send beskjed når du er blitt frisk og er klar til innsats.

Skrevet
4 minutter siden, GauteS skrev:

Hva burde han ha svart for noe glupt, da? "Javel/OK/Notert"? Som du sikkert ser, er det bortkasta å sende et slikt svar.
Bare send beskjed når du er blitt frisk og er klar til innsats.

Hva med "Den er ok!", "God bedring!", "Ok, gi beskjed når du er bra igjen!" eller noe? Det er jo ikke vanskelig å svare på noe sånt, sikkert ikke første gang han har fått lignende beskjeder fra ansatte. 

Skrevet
1 minute ago, AnonymBruker said:

Hva med "Den er ok!", "God bedring!", "Ok, gi beskjed når du er bra igjen!" eller noe? Det er jo ikke vanskelig å svare på noe sånt

Ikke vanskelig, nei, men like meningsløst som mine forslag. Har ingen hensikt, for dette endrer jo ikke det grann på situasjonen. Hverken for den sjuke eller for sjefen som er litt i beit.

Skrevet

Det er vel en litt typisk person som ikke svarer tilbake så lenge det ikke er noe konkrete spørsmål.

Send sms til sjefen så snart du er klar for jobb.

Anonymkode: 50fbe...ff3

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men hvorfor kunne du ikke svart sjefen før denne travle tiden med at du kommer til å være ganske travel med studie en periode, og at du blir tilgjengelig for å ta vakter etter f.eks. 30/09. Eller noe sånt.

Det er jo bare utrolig kjipt å spørre noen og så få "nei" konstant. Da hadde jeg sluttet å spørre. For å beholde slike vakt-jobber bør man kunne gi litt også. Evt melde fra om perioder hvor man ikke kan.

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Man gir ikke vakter til den eller de man liker best

Lever du i en drømmeverden?

Anonymkode: c820d...c53

• Liker 1
Skrevet
55 minutter siden, Mass skrev:

Men hvorfor kunne du ikke svart sjefen før denne travle tiden med at du kommer til å være ganske travel med studie en periode, og at du blir tilgjengelig for å ta vakter etter f.eks. 30/09. Eller noe sånt.

Det er jo bare utrolig kjipt å spørre noen og så få "nei" konstant. Da hadde jeg sluttet å spørre. For å beholde slike vakt-jobber bør man kunne gi litt også. Evt melde fra om perioder hvor man ikke kan.

Jeg var ikke forberedt på denne travle perioden. Tenkte at det skulle roe seg innen neste gang han spurte, men det gjorde det ikke.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel en litt typisk person som ikke svarer tilbake så lenge det ikke er noe konkrete spørsmål.

Send sms til sjefen så snart du er klar for jobb.

Anonymkode: 50fbe...ff3

Men det rare er at han har brukt å svare hvis jeg har sagt ifra om perioder jeg ikke kan jobbe tidligere. I eksamensperioden før sommeren måtte jeg si mye nei, og da sa jeg ifra om at jeg ikke kunne jobbe før etter eksamen (for at han skulle slippe å bruke tid på å spørre meg). Da fikk jeg "Det forstår jeg kjempegodt, ønsker deg lykke til!" som svar. 

Skrevet

Serr, kan du ikke bare ringe?

Anonymkode: c820d...c53

• Liker 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var ikke forberedt på denne travle perioden. Tenkte at det skulle roe seg innen neste gang han spurte, men det gjorde det ikke.

Men det rare er at han har brukt å svare hvis jeg har sagt ifra om perioder jeg ikke kan jobbe tidligere. I eksamensperioden før sommeren måtte jeg si mye nei, og da sa jeg ifra om at jeg ikke kunne jobbe før etter eksamen (for at han skulle slippe å bruke tid på å spørre meg). Da fikk jeg "Det forstår jeg kjempegodt, ønsker deg lykke til!" som svar. 

Okei, men hvordan ser periodene ut nå fremover? Da kunne du evt ringt ham for å forklare at du hadde en travel periode og så fortelle at du nå har en roligere periode og mulighet for å jobbe igjen....? 

På min arbeidsplass er det hvertfall forståelse for at studier er krevende og at man må prioritere det i slike perioder.

Skrevet
Akkurat nå, Mass skrev:

Okei, men hvordan ser periodene ut nå fremover? Da kunne du evt ringt ham for å forklare at du hadde en travel periode og så fortelle at du nå har en roligere periode og mulighet for å jobbe igjen....? 

På min arbeidsplass er det hvertfall forståelse for at studier er krevende og at man må prioritere det i slike perioder.

Men greia nå er jo at jeg har fått en betennelse i armen som gjør at jeg ikke kan utføre arbeidet i denne jobben...? Jeg rakk ikke å si ifra om dette til sjefen før han sendte meg forespørsel om jobbing, og dermed skrev jeg det i svaret på denne forespørselen. Det er dette sjefen ikke har svart meg på. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...