Gå til innhold

sjokkis med fruktose...

Gjest Daniella_

Anbefalte innlegg

Gjest Daniella_

Finnes det...?

Altså jeg vet at det finnes. Kjøpte meg en sjokolade med marsipan på helsekosten, men den var ikke akkuratt billig...tror den kosta 30kr for en sånn liten flis :o

Så, finnes det i dagligvare?

Eller er det noen andre steder jeg burde gå på leting?

Gjerne litt billigere...

akkuratt nå er jeg så godtesyk at jeg :wow:hele tiden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eh... Er det mindre kalorier i sånn sjokolade??

Synes det er litt skummelt med godteri med kunstig søtstoff, men fruktose blir jo noe annet... Mix reklamerer med sukkerfritt smågodt nå, og da blir jeg litt sånn... :o Er det meningen at folk med sukkersyke skal kjøpe det, eller folk som slanker seg? Jeg har endelig forstått at det ikke er så bra å drikke lettbrus, så jeg har i alle fall trappet ned på det, og så kommer sånt godteri... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

fruktose gjør at blodsukkeret ikke stiger så fort som det gjør ved vanlig sukker (lav GI).

folk med sukkersyke burde derfor ikke få i seg fruktose.

dessuten trenger man mindre fruktose-sukker (ca 1/3) enn med vanlig sukker :)

Bare sundt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FEIL: Nettopp pga. at fruktose har lavere glykemisk indeks enn sakkarose kan det være gunstig for folk med lett diabetes 2 eller blodsukkerproblemer å spise fruktose istedetfor sukker om de først skal ha noe søtt. MEN: Det er ikke vits i å gi fruktose ved insulinsjokk, fordi det altså har så lav glykemisk indeks. Førstehjelp ved insulinsjokk er nettopp å gi noe som får blodsukkeret til å stige raskt, og da er ikke fruktose tingen. Det er dette advarselen som står på fruktosepakkene handler om.

Ellers har de nå fått Dansukker sin fruktose på KIWI, koster et par og tyve kroner i motsetning til Fedons, som koster rundt førti for halvkiloen. Har lenge kjøpt rimelig Dansukker-fruktose i Sverige, men nå blir det KIWI. Dessverre egner ikke fruktose seg til alle typer mat, spesielt ikke til småkaker o.l. Men bra til sitt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hera har rett.

Jeg bruker forresten fruktose i stedet for vanlig sukker til strøsukker på grøt. Det fungerer helt fint. Forresten smaker fruktose mer søtt enn vanlig sukker, så man trenger mindre av det, for å oppnå samme søtsmak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh... Er det mindre kalorier i sånn sjokolade??

Synes det er litt skummelt med godteri med kunstig søtstoff, men fruktose blir jo noe annet... Mix reklamerer med sukkerfritt smågodt nå, og da blir jeg litt sånn...  :o  Er det meningen at folk med sukkersyke skal kjøpe det, eller folk som slanker seg? Jeg har endelig forstått at det ikke er så bra å drikke lettbrus, så jeg har i alle fall trappet ned på det, og så kommer sånt godteri...  :roll:

Om det er mindre kalorier i sjokolade med fruktose enn sjokolade med sukker kan være, men det er i så fall snakk om en veldig liten andel. til og med sukkerfri sjokolade laget med kalorifritt søtningsmiddel har tilnærmet likt kaloriinnhold som vanlig sjokolade. det er fettet som trekker opp kalorimengden.

Sukkerfritt smågodt i Mix-butikkene er vel hovedsaklig for å selge mer. folk er jo så opptatt av slanking og kalorier for tiden at mange tror at så lenge det er mindre kalorier så er det ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...