AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #1 Skrevet 27. september 2017 Har en halv pose ferdig blanding til pizzabunn her hjemme, men gjær i.. Brukte den ene halvdelen på fredag, er det bare å kaste resten nå, siden det er gjær i tenker jeg på? Når man kjøper tørrgjær står det jo på boksen at åpnet pakke må brukes innen tre døgn, så da har vel pizzamelet blitt dårlig nå... Eller?? Anonymkode: 83842...785
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #2 Skrevet 27. september 2017 Det går nok helt fint, om du har lukket posen godt. Vi bruker som regel bare 1/2 pakke tørrgjær når vi lager pizzabunn, og det går helt fint å bruke andre halve pakken et par-tre uker senere. Vet ikke om jeg ville bakt boller med åpnet gjærpakke, akkurat, men pizza hever helt greit selv med tidligere åpnet gjærpakke. En pizzabunn skal jo ikke heve så mye som boller og annen luftig gjærbakst. Anonymkode: 53405...424
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #3 Skrevet 27. september 2017 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Det går nok helt fint, om du har lukket posen godt. Vi bruker som regel bare 1/2 pakke tørrgjær når vi lager pizzabunn, og det går helt fint å bruke andre halve pakken et par-tre uker senere. Vet ikke om jeg ville bakt boller med åpnet gjærpakke, akkurat, men pizza hever helt greit selv med tidligere åpnet gjærpakke. En pizzabunn skal jo ikke heve så mye som boller og annen luftig gjærbakst. Anonymkode: 53405...424 Takk for svar! Så gjæren mister bare litt evne til å få deigen til å heve? Den blir ikke dårlig, altså så jeg blir dårlig av å spise den? ts Anonymkode: 83842...785
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #4 Skrevet 28. september 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Så gjæren mister bare litt evne til å få deigen til å heve? Den blir ikke dårlig, altså så jeg blir dårlig av å spise den? ts Anonymkode: 83842...785 Du blir ikke dårlig av å spise den, nei. Hadde det vært ferskgjær, hadde det gjerne vært en annen ting, men tørrgjær er som annen tørrvare. Det holder seg i evigheter uten at du blir syk av å spise det. Men som sagt kan heveegenskapene bli litt dårligere siden den blir utsatt for luftfuktighet. Anonymkode: 53405...424
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå