Gå til innhold

Sunn frokost på veien man blir mett av

Anbefalte innlegg

Skrevet

Arbeider som håndverker og kjører mye servicebil. Vanskelig å finne på noe å spise som er uten kjøtt. Jeg spiser kjøtt men ønsker å kutte ned på mengden.

Har dere noen favoritter på veien / som kan mekkes sammen i en fei til frokost eller lunsj? Ble skyr, eple og juice idag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Havregryn/musli med melk, som du lar svelle på glass eller annen tett beholder. Tilsett gjerne rosiner, nøtter, frø, osv for avveksling. 

Ellers er jo brødskiver med diverse pålegg en ganske så standard matpakke. Du kan bruke lomper om du ønsker variasjon og er drittlei brød.

Anonymkode: e4e9f...f38

Skrevet

Poenget er noe man kan kombinere rett fra butikken, jeg er dårlig på frokost så vanligvis går jeg dagen uten å spise.. det er lett å kombinere noe fra grilldisken med noe brød, men er det noen digge muligheter med fruktdisken? 

Skrevet

Jeg har en slik håndverker i kosten og det eneste "trikset" som har fungert og fått ham til å spise frokost er ferdiglaget smoothie som står klar i kjøleskapet og bare er å ta med seg ut i bilen. Da har han i hvert fall fått i seg noe for ofte har det blitt til at han går hele dagen uten mat evt. går i "grilldiskfella" så det suser ved lunsjtider. Ellers har jeg fått ham til å lage omelett og pai om kvelden og ha klart i kjøleskapet. I motsetning til tradisjonell matpakke er det ting som bare blir bedre av å stå litt. Som "kriseløsning" har han en boks med knekkebrød, tubeost og minipakker med makrell i tomat, leverpostei etc. i bilen og da kan han komplettere med noen tomater og litt frukt til lunsj.

• Liker 1
Skrevet

Men jeg snakker jo om ting du tar med deg? Jeg spiser heller aldri frokost, men jeg lager matpakker kvelden før som jeg tar med på jobb. Til både lunsj og mellom-lunsj-og-middag-måltid. Sånne kjøpe-på-butikken-lunsjer blir ofte dyre. En sånn rett-i-koppen-aktig havregrøt er helt latterlig dyr i forhold til å lage selv hjemme og ta med. 

Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men jeg snakker jo om ting du tar med deg? Jeg spiser heller aldri frokost, men jeg lager matpakker kvelden før som jeg tar med på jobb. Til både lunsj og mellom-lunsj-og-middag-måltid. Sånne kjøpe-på-butikken-lunsjer blir ofte dyre. En sånn rett-i-koppen-aktig havregrøt er helt latterlig dyr i forhold til å lage selv hjemme og ta med. 

Men vi snakker om menn her og jeg har innsett at det er skadebegrensning som gjelder både når det gjelder hva som spises og hvor det handles inn ;) Nesten alt er bedre enn tre lunsjkaker eller en halv grillkylling fra ferskvaredisken på en eller annen dagligvarebutikk. Evt. pølse/hamburger på bensinstasjon. Ferdige matpakker kan forekomme, men å tro at det er noe som forberedes på 100% regelmessig basis er utopi. Tror jeg da.

Skrevet
3 minutter siden, Leo skrev:

Men vi snakker om menn her og jeg har innsett at det er skadebegrensning som gjelder både når det gjelder hva som spises og hvor det handles inn ;) Nesten alt er bedre enn tre lunsjkaker eller en halv grillkylling fra ferskvaredisken på en eller annen dagligvarebutikk. Evt. pølse/hamburger på bensinstasjon. Ferdige matpakker kan forekomme, men å tro at det er noe som forberedes på 100% regelmessig basis er utopi. Tror jeg da.

Da kjenner jeg heldigvis andre menn enn deg ;) Mannen min smører seg matpakke hver kveld, han. Selv om de har kantine på jobben, og han kunne spist ferdiglaga varmmat hver dag om han så ønsket. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da kjenner jeg heldigvis andre menn enn deg ;) Mannen min smører seg matpakke hver kveld, han. Selv om de har kantine på jobben, og han kunne spist ferdiglaga varmmat hver dag om han så ønsket. 

Tja... Nå snakker jeg om håndverkere som kjører servicebil slik Mayham sier at han gjør. Og i forhold til folk som har fast arbeidssted og kantine så ser jeg at de har noen utfordringer med tanke på mat. For det første drar de ofte svært tidlig hjemmefra om morgenen og tid til forberedelser etc. blir da gjerne knapp. For det andre har de gjerne ikke tilgang på verken kjøleskap eller noe fast sted å spise. Jeg har i hvert fall forståelse for at det ikke er spesielt fristende å spise en matpakke som har ligget i bilen i 4 - 5 timer når det er lunsjtid. Om sommeren kan det fort være 50 - 60 grader der og er man uheldig om vinteren er matpakken bunnfrossen. Spising må dessuten ofte tilpasses kunden og kan ikke nødvendigvis skje på et fastsatt tidspunkt. Og siden man likevel er ute og kjører så er veien innom en eller annen ferskvaredisk ofte kort.

Jeg tror altså ikke at disse mennene, TS inkludert, er noe mer håpløse enn andre ;)

Skrevet
2 minutter siden, Leo skrev:

Tja... Nå snakker jeg om håndverkere som kjører servicebil slik Mayham sier at han gjør. Og i forhold til folk som har fast arbeidssted og kantine så ser jeg at de har noen utfordringer med tanke på mat. For det første drar de ofte svært tidlig hjemmefra om morgenen og tid til forberedelser etc. blir da gjerne knapp. For det andre har de gjerne ikke tilgang på verken kjøleskap eller noe fast sted å spise. Jeg har i hvert fall forståelse for at det ikke er spesielt fristende å spise en matpakke som har ligget i bilen i 4 - 5 timer når det er lunsjtid. Om sommeren kan det fort være 50 - 60 grader der og er man uheldig om vinteren er matpakken bunnfrossen. Spising må dessuten ofte tilpasses kunden og kan ikke nødvendigvis skje på et fastsatt tidspunkt. Og siden man likevel er ute og kjører så er veien innom en eller annen ferskvaredisk ofte kort.

Jeg tror altså ikke at disse mennene, TS inkludert, er noe mer håpløse enn andre ;)

Mannen lager matpakke kvelden før. Han drar hjemmefra kl 06:15. (Det gjør vi begge, og vi lager begge matpakke kvelden før). 

Har man bil, kan man ha kjøleboks til maten, eller ha matpakken i boks med kjøleelement. Jeg har forøvrig min lunsj liggende i sekken frem til lunsjtider, men det er riktignok ikke i en glovarm bil. 

Man slipper i tillegg å spise matpakken sin i en kantine omgitt av pizzalukt, så det bør jo være enda lettere å unngå fristelser. 

Det er ikke noe vanskelig å lage matpakke selv om man har arbeidsplassen sin i en bil. Det er bare en dårlig unnskyldning for å være lat. 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mannen lager matpakke kvelden før. Han drar hjemmefra kl 06:15. (Det gjør vi begge, og vi lager begge matpakke kvelden før). 

Har man bil, kan man ha kjøleboks til maten, eller ha matpakken i boks med kjøleelement. Jeg har forøvrig min lunsj liggende i sekken frem til lunsjtider, men det er riktignok ikke i en glovarm bil. 

Man slipper i tillegg å spise matpakken sin i en kantine omgitt av pizzalukt, så det bør jo være enda lettere å unngå fristelser. 

Det er ikke noe vanskelig å lage matpakke selv om man har arbeidsplassen sin i en bil. Det er bare en dårlig unnskyldning for å være lat. 

Men det var ikke det TS spurte om. Og hvis vi, for enkelthets skyld, konkluderer med at det er latskap som ligger bak den manglende matpakkesmøringen så må det vel være bedre at både TS og andre velger sunnere alternativer enn at de fortsetter å spise lunsjkaker, kylling, hamburgere og annen dritt? Selv om de altså er late... ;)

Skrevet

Overnight oats i en beholder med lokk. Du kan kutte masse grønnsaker og ha i en boks mens du knasker i vei mens du kjører. Du får spist mye mer grønt på den måten fordi du er mest opptatt av kjøringen. 

Skrevet

Pitabrød og/eller lomper med diverse fyll er genialt og enkelt å ha med seg. Pakk inn i al.folie eller noe så blir det ikke søleri. i pitabrød kan du ha middagsrester (fra feks wok, taco osv), egg, oster, avocado, grønt, oliven, pesto, osv mange herlige kombinasjoner! Selv er jeg veldig glad i litt tomatsalsa sammen med mozzarellaost og ruccula. 

Fiskekaker med 80%+++ fisk, sammen med oppkutta grønnsaker som blomkål, gulrot osv, eller på brødskiva, eller igjen i pitabrød

kok opp en haug med egg - lett å ha med, kjapt å skrelle og svelge og VELDIG SUNT 

kjøleskapsgrøt - havregryn, evt noen frø (linfrø, chiafrø osv), yoghurt/skyr/kesam/cottage cheese, litt melk --rør sammen og la stå over natta. Prøv å google kjøleskapsgrøt så finner du en rwkke varianter. For at det skal holde seg kaldt kan du f.eks legge frosne bær nederst i en beholder og helle grøtmassen over før du drar hjemmefra. Innen du spiser får du dermed smak fra bærene samtidig som det har holdt seg kaldt.

Skrevet (endret)

Den nye "litt mat" serien er god. Men det er litt mat, så man blir ikke kjempemett av det, spesielt ikke en mann. 

Bilderesultat for litt sulten

Endret av Tvist

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...