Gå til innhold

Borre uten bedøvelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har borret hull i tanna uten bedøvelse? Er det mulig å gjennomføre? 

Anonymkode: 61cd1...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har aldri bedøvelse ved vanlige hull, kun ved rotfylling eller trekking. Synes den lille tiden det tar med litt smerte er mindre plagsom enn bedøvelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Belima skrev:

Har aldri bedøvelse ved vanlige hull, kun ved rotfylling eller trekking. Synes den lille tiden det tar med litt smerte er mindre plagsom enn bedøvelse.

Klarer du å beskrive hvor vondt det gjør? Og hvor lang tid tar det å borre et hull? Har aldri borret før og nå har jeg brått to hull (mistenker at den nye tannlegen min nå muligens er mer nøye enn den forrige jeg hadde). Har sprøyteskrekk i tillegg til at jeg gjerne skulle spart de hundrelappene for bedøvelsen til noe annet... Men om det er smertefullt vil jeg heller ha bedøvelse. 

Anonymkode: 61cd1...16e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal aldri borre uten bedøvelse igjen. Helt sykt vondt, men da ble det satt bedøvelse.

Jeg hadde kostet på meg en bedøvelse og heller levd på havregryn og vann en hel mnd.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den ene gangen jeg har borret, gjorde det ikke vondt i det hele tatt. Tror det vil avhenge litt av hvor hullet er?

Det sagt, jeg har sprøyteskrekk, men det lille stikket i munnen gjør meg faktisk ingenting. Riktignok blir jeg kvalm av bedøvelsen, så om jeg kan slippe vil jeg helst det, men selve stikket er ikke spesielt smertefullt og fort unnagjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om det er mulig å gjennomføre borring uten bedøvelse kommer helt an på hvor nærme nerven i tanna hullet er. Er det bare ytterst i emaljen omtrent så er det ikke  noe problem å droppe bedøvelse, men det skal ikke så mye til før det blir for vondt for mange. Du skal jo kunne ligge stille i stolen også, tenk deg at det plutselig kommer en helsikes vond iling i nerven og du rykker til med borret i gang, ikke ideelt for deg eller tannlegen.

Du kan prøve forsiktig først og se hvordan det går ute, hvis hullet ikke er for dypt. Så får du heller sette bedøvelse hvis det blir for ille, sånn har jeg gjort det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig stor forskjell på hvor følsomme folk er i tennene, så du må nesten bare prøve uten, men noe slikt som tre av fire som ikke har boret før, ender opp med å få bedøvelse. Har man mange fyllinger fra før,  er det noe mindre aktuelt med bedøvelse.
Er tannlegen flink til å sette bedøvelse, er selve stikket ingen ting å grue for, i hvert fall om han bedøver for å kunne bore.

Anonymkode: 15497...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, palamina said:

Om det er mulig å gjennomføre borring uten bedøvelse kommer helt an på hvor nærme nerven i tanna hullet er. Er det bare ytterst i emaljen omtrent så er det ikke  noe problem å droppe bedøvelse, men det skal ikke så mye til før det blir for vondt for mange.

Litt unøyaktig, dette. Selve emaljen er helt følelsesløs, men tannbeinet, 0 til 2 mm innenfor, er levende vev. Det mest følsomme området er overgangen emalje/tannbein, lenger innover kjenner en mindre. Inntil en er igjennom tannbeinet og plumper inn i tannmargen, da blir det vanvittig vondt. Men det skjer i praksis bare når tannråten går så langt inn at tanna må rotfylles, og da vil tannlegen ha insistert på å bedøve.

Anonymkode: 15497...ec2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv TS, det er ikke noe problem å få bedøvelse om du ikke klarer det. Å bore uten går helt fint for de fleste, smerten er mest ising og så er det lyden som er litt ekkel for min del - hvis du ikke har følsomme tenner som reagerer med ising ellers burde det gå helt fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer på bedøvelsen (Jeg skjelver, gråter, hyperventilerer når jeg får bedøvelse), og har følgende regel for meg selv:
Hvis hullet er overflatisk, og det ikke er fare for å komme borti nerven, tar jeg ikke bedøvelse.
Hvis boret kommer i nærheten av nerven derimot, er smerten så stor at bedøvelse er nødvendig, selv om jeg får en dårlig reaksjon på den.

Anonymkode: 5a814...702

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar med glede det lille stikket. Jeg synes det er grusomt vondt å borre uten bedøvelse. 

Anonymkode: 05122...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri boret uten bedøvelse. 

Spurte engang tannlegen og det var noen som gjorde det og han bekreftet at «Ja!» det var det! 

Men han likte ikke å jobbe under de betingelsene fordi pasienter uten bedøvelse beveger seg mer og kan rykke til ganske kraftig og det gjør det vanskelig for han. 

Om han borer feil kan han plutselig skade tannen mer osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som reagerer på selve bedøvelsen: har dere prøvd å bytte type?

Jeg reagerer på en type, men tåler godt Xylocain for eksempel.

Anonymkode: a924b...380

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke bedøvelse hverken på vanlig borring ved hull eller rotfylling. Det går så greit så. 

Anonymkode: 47c0d...6c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har slitt med emaljen i hele mitt liv, og har måttet borre ca. hver gang jeg har vært hos tannlegen så lenge jeg kan huske. Har hatt sprøyteskrekk store deler av livet, så har som regel boret uten. Noen ganger har det gått greit, andre ganger har det gjort helt jævlig vondt og jeg har vært helt utslitt etterpå pga. at jeg har vært så anspent. Skoletannlegen min var i tillegg en heks, så mitt forhold til tannlegen har utviklet seg til å bli svært negativt.

Da jeg ble "voksen" og ikke lenger hadde rett på offentlig tannlege, så begynte jeg å gå til samme tannlege som foreldrene mine. Hun er så snill og hensynsfull. Hun vil alltid at jeg skal ta bedøvelse, fordi hun synes det er så fælt å se på hvor anspent jeg blir når jeg må borre. Får til og med avslag i prisen, ettersom mamma og pappa kjenner henne ganske godt. Da får jeg først litt bedøvelseskrem, så setter hun sprøyten (kjenner det ikke), så borrer hun. Det er en helt annen opplevelse, så jeg anbefaler virkelig å ta bedøvelse. Be om bedøvelseskrem. Så slipper du å få en dårlig opplevelse hos tannlegen :) 

Anonymkode: e99fa...bc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...