Spania Skrevet 27. september 2017 #1 Skrevet 27. september 2017 Noen som vet hva det koster å bo i Spania? Undertegnede vil slutte å jobbe som 56-åring (har da jobbet i 40 år), selge hus og det vi eier her i Norge. Flytte til Spania og tære på egenkapitalen fram til 67 års alder, da begynner pensjonen å komme inn på kontoen. Få mer frihet til å gjøre det VI vil, uten å måtte ha en arbeidsgiver å svare til. Vi ønsker å leie leilighet utenfor storby, ha én bil og ikke leve over evne. Holder det f.eks med 2000 EUR pr. mnd?
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #2 Skrevet 27. september 2017 Hvor mange er "vi"? 2000 Euro høres litt lite ut. Anonymkode: 7c044...4cb
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #3 Skrevet 27. september 2017 Vi er vel minst to stk, så nei, 1000 euro pr pers holder ikke for et normalt avslappende liv. Anonymkode: 11373...d9e
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #4 Skrevet 27. september 2017 En annen ting. Pensjon kommer nok ikke inn fra du er 67. Den alderen vil økes. Anonymkode: 11373...d9e
Spania Skrevet 27. september 2017 Forfatter #5 Skrevet 27. september 2017 (endret) «Vi» er to voksne. Dersom pensjonsalderen økes, går nok det bra økonomisk uansett. Om 2000 EUR høres lite ut, hva baseres det på? Synsing eller regnestykke? Foreløpig har jeg funnet ut: (Priser pr. måned i Euro). Leie leilighet 500 Renovasjon 30 Strøm/Gass/Oppvarming 120 2x mobilabb. 50 Internettlinje 40 Mat/Klær/Husholdning 600 Tilsammen: 1340. det jeg ikke har funnet ut er Bil- og helseforsikring, evt. veiavgift, TV-lisens og slike ting Endret 27. september 2017 av Spania
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #6 Skrevet 27. september 2017 4 minutter siden, Spania skrev: «Vi» er to voksne. Dersom alderen økes, går nok det bra økonomisk uansett. Om 2000 EUR høres lite ut, hva baseres det på? Synsing eller regnestykke? Jeg ville nok ha forsøkt å få meg en liten jobb i Spania, for å ha det littegranne «sikrere» økonomisk. Selv om det ikke blir mye penger av det, hadde det hjulpet dere til å ha en litt større buffer hvis dere begge hadde tjent noen tusenlapper i måneden. Tenker jobb som f.eks sjåfør til/fra flyplassen eller å servere et par kvelder i uka på en skandinavisk-drevet restaurant. Hvis dere først har flyttet dit og blitt litt kjent med folk, tror jeg ikke det er så vanskelig å få denne typen jobber. Når det er sagt tror jeg forøvrig også at 2000 Euro burde være tilstrekkelig for en liten bolig- og en nøktern livsstil i Spania! En eldre bruktbil av enkel standard koster heller ikke særlig mye der nede. Anonymkode: 43a2e...f5f
Spania Skrevet 27. september 2017 Forfatter #7 Skrevet 27. september 2017 (endret) F.eks i Alicante/ Torrevieja området, hva har en spanjol i netto månedslønn i snitt ved 100% stilling? Endret 27. september 2017 av Spania
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #8 Skrevet 27. september 2017 6 timer siden, Spania skrev: «Vi» er to voksne. Dersom pensjonsalderen økes, går nok det bra økonomisk uansett. Om 2000 EUR høres lite ut, hva baseres det på? Synsing eller regnestykke? Foreløpig har jeg funnet ut: (Priser pr. måned i Euro). Leie leilighet 500 Renovasjon 30 Strøm/Gass/Oppvarming 120 2x mobilabb. 50 Internettlinje 40 Mat/Klær/Husholdning 600 Tilsammen: 1340. det jeg ikke har funnet ut er Bil- og helseforsikring, evt. veiavgift, TV-lisens og slike ting Før "vi" kan flytte så må du nesten sette deg inn i systemet med utflytting fra Norge og konsekvensene med å være utflyttet. Å listenopp strøm og vann viser at du ikke vet at strøm og vann er en del av "husleien". Du har tydeligvis heller ikke satt deg inn i hva du kan gjøre dersen den ene av dere eller begge blir syke, og uten Nie-nummer? Forsikringer du har når du reiser på ferie gjelder bare i en begrenset periode. Ellers må de utvides noe som koster en formue. Du kan heller ikke flytte ut og tro du kan bruke Europeisk helsetrygdejort fra Norge. Når du er ute av landet i mer enn 180 dager eller melder utflytting så er du heller ikke dekket av Norsk Folketrygd sine gode fordeler. Når du i tillegg ikke har satt deg inn i det Spanske Nie-nummersystemet så er du heller ikke dekket av Spansk helsevesen. Om du kan oppholde deg utenlands i flere år for så å vende hjem for å hente ut alderspensjon er også tvilsomt. Du får verken leie bolig, kjøpe bil eller andre ting uten Nie-nummer. Du trenger og en advokat for å forstå hvordan ting ordnes og en person som er godkjent for oversettelse av dokumenter dersom du ikke kan spansk flytende. Du lever på et "luftslott" og trenger å realitetsoppdatere deg før du planlegger utflytting til Spania. Anonymkode: 01282...a6c
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #9 Skrevet 27. september 2017 11 hours ago, AnonymBruker said: Å listenopp strøm og vann viser at du ikke vet at strøm og vann er en del av "husleien". Strøm og vann er normalt ikke inkludert i husleien heller. 17 hours ago, Spania said: Bil- og helseforsikring, evt. veiavgift, TV-lisens og slike ting Avhengig av biltype naturligvis, men forsikring vil komme seg på 3-400 euro per år. Veiavgift har jeg ikke betalt enda selv, , men er ikke veldig høy. TV-lisens eksisterer ikke i Spania. Helseforsikring har jeg ikke sjekket selv enda, men vet noen som tar 50 euro i måneden. Aner ikke om det er normalt, eller ikke. Anonymkode: 6327c...a9e
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #10 Skrevet 28. september 2017 Er masse "Nordmenn i Spania"-grupper på facebook, kanskje du kan få noen flere svar der. Anonymkode: 0a57b...e62
tirben Skrevet 1. oktober 2017 #11 Skrevet 1. oktober 2017 På 27.9.2017 den 13.51, AnonymBruker skrev: Før "vi" kan flytte så må du nesten sette deg inn i systemet med utflytting fra Norge og konsekvensene med å være utflyttet. Å listenopp strøm og vann viser at du ikke vet at strøm og vann er en del av "husleien". Du har tydeligvis heller ikke satt deg inn i hva du kan gjøre dersen den ene av dere eller begge blir syke, og uten Nie-nummer? Forsikringer du har når du reiser på ferie gjelder bare i en begrenset periode. Ellers må de utvides noe som koster en formue. Du kan heller ikke flytte ut og tro du kan bruke Europeisk helsetrygdejort fra Norge. Når du er ute av landet i mer enn 180 dager eller melder utflytting så er du heller ikke dekket av Norsk Folketrygd sine gode fordeler. Når du i tillegg ikke har satt deg inn i det Spanske Nie-nummersystemet så er du heller ikke dekket av Spansk helsevesen. Om du kan oppholde deg utenlands i flere år for så å vende hjem for å hente ut alderspensjon er også tvilsomt. Du får verken leie bolig, kjøpe bil eller andre ting uten Nie-nummer. Du trenger og en advokat for å forstå hvordan ting ordnes og en person som er godkjent for oversettelse av dokumenter dersom du ikke kan spansk flytende. Du lever på et "luftslott" og trenger å realitetsoppdatere deg før du planlegger utflytting til Spania. Anonymkode: 01282...a6c Hvorfor så nedlatende tone? Jeg har bodd i Spania i to år, og da var IKKE strøm inkludert i leieprisen, så du har ikke så veldig gode kunnskaper du heller! 2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #12 Skrevet 1. oktober 2017 Leier ut leilighet i Spania, strøm er ikke inkludert. Vil anbefale TS å melde seg inn i Nordmenn på fastlandet i Spania, grunnet området du nevnte. Der kan du spørre om alt du lurer på. Anonymkode: 3775d...5de
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #13 Skrevet 1. oktober 2017 Jeg har bodd noen år i Spania, bodde i et turistområde og måtte ha to jobber for å klare meg. Så anbefaler ikke å flytte til et område der det er mye turister, der er det alltid mye dyrere å leve. Lær dere språket og flytt til et turistfritt område. Anonymkode: 0b655...032
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #14 Skrevet 1. oktober 2017 2000 euro holder i massevis ! Jeg har bodd der tre år og greide meg på 1100 euro, da levde jeg godt i tre roms med stor hage og spiste mat ute flere ganger i uka + hadde bil. Anonymkode: 2b531...1c3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #15 Skrevet 1. oktober 2017 Er mange facebook grupper, hvor du kan få mye hjelp. Og ikke lei bolig av nordmenn, da betaler du dobbel pris, enn hva du betaler hvis du leier av engelskmenn, spanjoler eller lignende. Har familie som leier en fin, nesten ny 3 roms leilighet til 350 euro i måneden. Den ligger 10 min unna strand, og sentrum med bil. Men er butikk, pub og noen få restauranter i kort gangavstand. De leier av engelske. Anonymkode: 8f202...026
Spania Skrevet 1. oktober 2017 Forfatter #16 Skrevet 1. oktober 2017 (endret) På 27.9.2017 den 13.51, AnonymBruker skrev: Før "vi" kan flytte så må du nesten sette deg inn i systemet med utflytting fra Norge og konsekvensene med å være utflyttet. Å listenopp strøm og vann viser at du ikke vet at strøm og vann er en del av "husleien". Du har tydeligvis heller ikke satt deg inn i hva du kan gjøre dersen den ene av dere eller begge blir syke, og uten Nie-nummer? Forsikringer du har når du reiser på ferie gjelder bare i en begrenset periode. Ellers må de utvides noe som koster en formue. Du kan heller ikke flytte ut og tro du kan bruke Europeisk helsetrygdejort fra Norge. Når du er ute av landet i mer enn 180 dager eller melder utflytting så er du heller ikke dekket av Norsk Folketrygd sine gode fordeler. Når du i tillegg ikke har satt deg inn i det Spanske Nie-nummersystemet så er du heller ikke dekket av Spansk helsevesen. Anonymkode: 01282...a6c Takk for nedlatende svar. At du mener at renovasjon og strøm er inkludert i leien er bare en fordel for meg, og gjør at jeg kan si opp jobben enda tidligere, siden det blir billigere å bo der.. Nå er det sånn (og det vet vel du som er verdensmester) at det ikke alltid er strøm og renovasjon inkludert. Derfor er det lurest å regne dette inn i budsjettet. For de som har en egenkapital å leve av, trenger ikke nødvendigvis å gjøre surmagede folk enda surere. Nei, noe luftslott lever ikke vi i. Dette er noe vi kommer til å gjennomføre uansett hva, og jo mer vi vet, jo mer kan vi dra nytte av ting. Hvor står det at jeg ikke har undersøkt om NIE? Har også, i ettertid, funnet ut av spansk helseforsikring slik at vi kan benytte oss av privat helsevesen der nede. Det er ca. €50 pr. pers pr. mnd. Vi har et reelt valg til å leve akkurat som vi vil fra ca. 56 års alder. Om noen velger å jobbe til de er 67 mens andre velger annerledes, får være opp til hver og én. Endret 1. oktober 2017 av Spania 1
Spania Skrevet 1. oktober 2017 Forfatter #17 Skrevet 1. oktober 2017 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: 2000 euro holder i massevis ! Jeg har bodd der tre år og greide meg på 1100 euro, da levde jeg godt i tre roms med stor hage og spiste mat ute flere ganger i uka + hadde bil. Anonymkode: 2b531...1c3 Jeg regner også med at 2000 euro pr. mnd holder i massevis. Så om vi selger alt vi har i Norge før vi drar, 10 år før pensjonsalder, trenger vi 240.000 euro å tære på fram til pensjonsutbetalingene begynner. Rentene på denne summen blir bare en bonus. Etter å ha snakket med endel personer om pensjon, har jeg lært at det er iallfall to måter å tenke pensjon på. Noen tenker «Hvor mye kan jeg få», og vil jobbe til de er 67. Jeg tenker «Hvor mye kan jeg klare meg med», og vil jobbe til jeg har nok egenkapital til å slutte. Endret 1. oktober 2017 av Spania
Spania Skrevet 1. oktober 2017 Forfatter #18 Skrevet 1. oktober 2017 (endret) 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har bodd noen år i Spania, bodde i et turistområde og måtte ha to jobber for å klare meg. Så anbefaler ikke å flytte til et område der det er mye turister, der er det alltid mye dyrere å leve. Lær dere språket og flytt til et turistfritt område. Anonymkode: 0b655...032 Godt tips. Nei, vi ønsker ikke å bo i hverken norsk koloni eller i turiststrøk. Så får vi se om det er gjennomgående billigere å leie av en spanjol eller en nordmann. Noen sier at nordmenn er dyrere på leie enn spanjoler. Før vi flytter kommer vi også til å gå flere språkkurs, så vi har et språkgrunnlag å starte med. Endret 1. oktober 2017 av Spania
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #19 Skrevet 1. oktober 2017 Jeg bodde i alfaz del pi (kjempefint i foia blanca) i noen år, foreldrene og besteforeldrene mine bor der fortsatt. Vil annbefale å melde dere inn i facebookgrupper. 2000 euro holder i massevis hvis dere to skal leve normalt. Mat der er superbillig, eneste som er dyrt (ca lik pris som i norge) er strøm o.l. Albir, alfaz og altea er nydelige områder. Åhh som jeg savner å bo der! Anonymkode: 2f70b...af8
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2017 #20 Skrevet 1. oktober 2017 På 27. september 2017 den 13.51, AnonymBruker skrev: Før "vi" kan flytte så må du nesten sette deg inn i systemet med utflytting fra Norge og konsekvensene med å være utflyttet. Å listenopp strøm og vann viser at du ikke vet at strøm og vann er en del av "husleien". Du har tydeligvis heller ikke satt deg inn i hva du kan gjøre dersen den ene av dere eller begge blir syke, og uten Nie-nummer? Forsikringer du har når du reiser på ferie gjelder bare i en begrenset periode. Ellers må de utvides noe som koster en formue. Du kan heller ikke flytte ut og tro du kan bruke Europeisk helsetrygdejort fra Norge. Når du er ute av landet i mer enn 180 dager eller melder utflytting så er du heller ikke dekket av Norsk Folketrygd sine gode fordeler. Når du i tillegg ikke har satt deg inn i det Spanske Nie-nummersystemet så er du heller ikke dekket av Spansk helsevesen. Om du kan oppholde deg utenlands i flere år for så å vende hjem for å hente ut alderspensjon er også tvilsomt. Du får verken leie bolig, kjøpe bil eller andre ting uten Nie-nummer. Du trenger og en advokat for å forstå hvordan ting ordnes og en person som er godkjent for oversettelse av dokumenter dersom du ikke kan spansk flytende. Du lever på et "luftslott" og trenger å realitetsoppdatere deg før du planlegger utflytting til Spania. Anonymkode: 01282...a6c Gud så nedlatende du var da... NIE er jo superenkelt og kjapt å fikse, typ 6 euro. Fort gjort. Og nei, strøm og vann er ikke alltid inkludert Man må teknisk sett ikke melde utflyttning, kan jo ha adresse/eie noe i norge, og leie/kjøpe noe i spania. Jeg gjorde det, og bodde i spania i 5 år (skattet til norge, ansatt i norsk firma da, men funker fint uten det). Hvis man melder utflyttning, kan man jo bare søke tilbake igjen (ikke særlig vanskelig). Og privat helseforsikring i spania er jo ikke all verden, 50 euro i mnd ca hvis du skal ha en bra en, men med NIE er jo ikke det noe stress. Du som heller trenger en realitetsoppdatering - det er ikke vanskelig å få til noe om man er tolmodig, imøtekommende og har løsta på plass. Men til ts: annbefaler å ikke melde utflyttning, du kan også besøke norge hver 3. mnd, så slipper du fint det styret :D Anonymkode: 2f70b...af8 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå