AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #1 Skrevet 27. september 2017 Jeg liker å se på meg selv som feminist. Men jeg reagerer fortsatt om folk ikke lever opp til enkelte kjønnsroller. Det skal f.eks mye mindre til for at jeg stempler en kvinne som vulgær enn en mann. Hvordan er det med dere andre feminister. Klarer dere å se gjennom alle kjønnsroller eller har dere syn på enkelte ting som strengt tatt strider mot feminisme? Anonymkode: 87db9...dc0 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #2 Skrevet 27. september 2017 Da er du ikke feminist Anonymkode: b7035...6a2 5
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #3 Skrevet 27. september 2017 Jeg forventer at mannen spanderer hvis vi er ute på en date. Det vil jeg alltid gjøre, så lenge der er et lønnsgap og menn tjener mer. Det er feminisme. Anonymkode: 3c1cf...53f
Gjest Froning Skrevet 27. september 2017 #4 Skrevet 27. september 2017 (endret) 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er du ikke feminist Forventer du at mannen din skal amme og være mor til barnet ditt? Kjønnsroller er ikke synonymt med antifeminisme og kjønnsroller trenger ikke å ha noe med ulik respekt mellom kjønnene Det finnes selvsagt utdaterte kjønnsroller, men dette skrev vel ikke TS noe om i hovedinnlegget? Måten vi kler oss på har også noe å si i forhold til hvilket kjønn vi er, har det ikke? Folk som ikke klarer å forholde seg til at menn og kvinner av natur er forskjellige er de som gir feminisme et dårlig rykte. Endret 27. september 2017 av Froning
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #5 Skrevet 27. september 2017 1 time siden, Froning skrev: Forventer du at mannen din skal amme og være mor til barnet ditt? Kjønnsroller er ikke synonymt med antifeminisme og kjønnsroller trenger ikke å ha noe med ulik respekt mellom kjønnene Det finnes selvsagt utdaterte kjønnsroller, men dette skrev vel ikke TS noe om i hovedinnlegget? Måten vi kler oss på har også noe å si i forhold til hvilket kjønn vi er, har det ikke? Folk som ikke klarer å forholde seg til at menn og kvinner av natur er forskjellige er de som gir feminisme et dårlig rykte. Anonymkode: b7035...6a2 2
Norre Skrevet 27. september 2017 #6 Skrevet 27. september 2017 Kvinner og menn er like mye verdt. Lik lønn for likt arbeid! Selvsagt! Når det er sagt: Jeg mener det er klare forskjeller på menn og kvinner, både fysisk og psykisk. Derfor er man mer eller mindre egnet til diverse ting. Dette er positivt, fordi man utfyller hverandre. Høflighet og romantikk er fine greier. Ingen grunn til å blande kvinnekamp og politikk inn i daten. Mannen vasker seg og kler seg i rent fra innerst til ytterst. Han åpner dører for Damen, hjelper henne med stolen ved bordet, og han oppfører seg rett og slett normalt sivilisert. Mannen spanderer på første date. Damen er vakker og nyter forhåpentligvis oppvartningen. 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #7 Skrevet 27. september 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg forventer at mannen spanderer hvis vi er ute på en date. Det vil jeg alltid gjøre, så lenge der er et lønnsgap og menn tjener mer. Det er feminisme. Anonymkode: 3c1cf...53f Menn tjener ikke mer en kvinner for samme jobb. Menn tjener mer gjennomsnitt og det er fordi menn som regel jobber i yrker hvor man tjener mer en kvinner. Men jeg vet at dette er et faktum en del kvinner liker å ignorere. Anonymkode: 7c991...f0d 6
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #8 Skrevet 27. september 2017 9 minutter siden, Norre skrev: Lik lønn for likt arbeid! Selvsagt! Det er lik lønn for likt arbeid, grunnen til at menn tjener mer gjennomsnitt og det er fordi menn som regel jobber i yrker hvor man tjener mer en kvinner. Anonymkode: 7c991...f0d 5
Norre Skrevet 27. september 2017 #9 Skrevet 27. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er lik lønn for likt arbeid, grunnen til at menn tjener mer gjennomsnitt og det er fordi menn som regel jobber i yrker hvor man tjener mer en kvinner. Anonymkode: 7c991...f0d Hvis det er sant, er alt bra! 👍🏻🙂
herzeleid Skrevet 27. september 2017 #10 Skrevet 27. september 2017 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg forventer at mannen spanderer hvis vi er ute på en date. Det vil jeg alltid gjøre, så lenge der er et lønnsgap og menn tjener mer. Det er feminisme. Anonymkode: 3c1cf...53f Så fordi menn i snitt tjener mer enn kvinner, bla. fordi de jobber mer, så skal enhver man betale på date, selv om han ikke nødvendigvis tjener mer enn daten? Høres ut som feminisme ja 6
Gjest ytmnd Skrevet 27. september 2017 #11 Skrevet 27. september 2017 14 minutes ago, AnonymBruker said: Menn tjener ikke mer en kvinner for samme jobb. Menn tjener mer gjennomsnitt og det er fordi menn som regel jobber i yrker hvor man tjener mer en kvinner. Men jeg vet at dette er et faktum en del kvinner liker å ignorere. Anonymkode: 7c991...f0d Er så spot on, kan bare gi en pluss dessverre. Denne detaljen blir aldri nevnt når det snakkes om lik lønn, merkelig!
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #12 Skrevet 27. september 2017 4 timer siden, Froning skrev: Forventer du at mannen din skal amme og være mor til barnet ditt? Forventer at mannen tar en like stor del av omsorgsoppgavene med barnet ja. Også mating (ikke alle ammer) Anonymkode: aa718...448 3
Gjest Froning Skrevet 27. september 2017 #13 Skrevet 27. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Forventer at mannen tar en like stor del av omsorgsoppgavene med barnet ja. Også mating (ikke alle ammer) Anonymkode: aa718...448 Ja, helt klart Men er det egentlig forskjell mellom en mors og farsrolle i såfall? 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: b7035...6a2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #14 Skrevet 27. september 2017 15 timer siden, Norre skrev: Kvinner og menn er like mye verdt. Lik lønn for likt arbeid! Selvsagt! Når det er sagt: Jeg mener det er klare forskjeller på menn og kvinner, både fysisk og psykisk. Derfor er man mer eller mindre egnet til diverse ting. Dette er positivt, fordi man utfyller hverandre. Høflighet og romantikk er fine greier. Ingen grunn til å blande kvinnekamp og politikk inn i daten. Mannen vasker seg og kler seg i rent fra innerst til ytterst. Han åpner dører for Damen, hjelper henne med stolen ved bordet, og han oppfører seg rett og slett normalt sivilisert. Mannen spanderer på første date. Damen er vakker og nyter forhåpentligvis oppvartningen. 🙂 Synes det er utrolig leit at mennesker fortsatt ikke ser mennesker, men putter dem i båser etter kjønn. Det er trist å høre for en som meg som ikke passer inn i det synet slike som deg har på kvinner. Jeg er en person som er sta, har bein i nesa som det holder, er generelt hardbarka, jakter og fisker, har fysisk styrke på lik linje som en gjennomsnittlig mann og er interessert i biler. Jeg liker også matlaging sånn at det er sagt, fordi jeg har interesser som ikke er knyttet til de forventningene andre har til meg, men til den jeg er som person. Jeg ser veldig søt og flott ut på utsiden, men at jeg er mer "maskulin" enn mange menn i dagens samfunn (spesielt menn fra storbyer) gjør nok likevel at noen menn føler seg underlegen og ikke på lik linje som meg da jeg har mye kunnskaper og er veldig praktisk anlagt. For de rette mennene er jeg nok en fascinerende person og noen de slapper veldig av rundt fordi jeg er jordnær og trygg på meg selv. Det overrasker meg fortsatt at personer ikke forventer jeg greier ting jeg sier jeg kan gjøre bare fordi jeg tilfeldigvis er kvinne og at hvis jeg baker så er jeg liksom "konemateriale", men hvis jeg forteller om styrketreninga eller jakta så blir det dysset ned av de samme personene. Det overrasker meg ikke bare, men det provoserer meg sterkt fordi disse personene ikke aksepterer meg for den jeg er. Jeg tror nok i bunnen at det handler om at de som later til å ikke akseptere meg for den jeg er føler at jeg er en trussel. Det gjør samtidig at jeg setter pris på de menneskene som tar meg for den jeg er, og menn som er trygge på seg selv har naturligvis null problem med at jeg stiller på lik linje, og jeg er takknemlig for at de mennene finnes. Anonymkode: a1898...3c8 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #15 Skrevet 27. september 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg forventer at mannen spanderer hvis vi er ute på en date. Det vil jeg alltid gjøre, så lenge der er et lønnsgap og menn tjener mer. Det er feminisme. Anonymkode: 3c1cf...53f Hvor dum er du ? Wagegapen er debunket for 5 år siden. Har du lagt under en stein de siste årene? Det er ingen wagegap. Begynne å jobb like mye som menn så tjener du det samme i året brutto Anonymkode: 87d62...b12 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #16 Skrevet 27. september 2017 16 timer siden, ytmnd skrev: Er så spot on, kan bare gi en pluss dessverre. Denne detaljen blir aldri nevnt når det snakkes om lik lønn, merkelig! Dette er feil. Grunnen til at menn tjener mer er pga de jobber mer. Disse wagegap konspirasjonsteoriene går ut på at menn tjener mer....brutto i året. Selvfølgelig når menn i gjennomsnitt jobber mye mer enn kvinner mens kvinner prioriterer familien. Menn har også de farligste jobbene og høyest stilling og tjener dermed mer av den grunn også Kanskje kvinner skulle begynne å ta de farlige jobbene nede i gruver, olje dykkere eller i frontlinjen i militæret. De har alle høy lønn. Men kvinner duger ikke i disse stillingene som oftest og det er ikke våres feil Anonymkode: 87d62...b12
WubWub Skrevet 27. september 2017 #17 Skrevet 27. september 2017 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg forventer at mannen spanderer hvis vi er ute på en date. Det vil jeg alltid gjøre, så lenge der er et lønnsgap og menn tjener mer. Det er feminisme. Anonymkode: 3c1cf...53f Å kreve særbehandling i kraft av sitt kjønn er strengt tatt det motsatte av feminisme. Feminisme = Lik behandling for begge kjønn. Ellers så er lønnsgapet et resultat at kvinner søker seg inn i offentlig sektor mens menn søker seg inn i privat sektor. Offentlig sektor kan ikke konkurrere med lønnsnivået til det private næringslivet. Løsningen er enkel = kvinner får skaffe seg jobber i det private og gjerne søke etter fulltidsstillinger om de ønsker likt lønnsnivå som menn. En kan ikke laste menn for at kvinner jevnt over fjøla går etter deltidsstillinger i det offentlige. 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #18 Skrevet 27. september 2017 16 timer siden, Norre skrev: Kvinner og menn er like mye verdt. Lik lønn for likt arbeid! Selvsagt! Når det er sagt: Jeg mener det er klare forskjeller på menn og kvinner, både fysisk og psykisk. Derfor er man mer eller mindre egnet til diverse ting. Dette er positivt, fordi man utfyller hverandre. Høflighet og romantikk er fine greier. Ingen grunn til å blande kvinnekamp og politikk inn i daten. Mannen vasker seg og kler seg i rent fra innerst til ytterst. Han åpner dører for Damen, hjelper henne med stolen ved bordet, og han oppfører seg rett og slett normalt sivilisert. Mannen spanderer på første date. Damen er vakker og nyter forhåpentligvis oppvartningen. 🙂 Menn er ikke gentelmens lengre. Ivertfall ikke i nærheten like stor grad. Pga feminismen og bortskjemte prinsesser som forventer å få alt i hendene ...åpnet dører....spandert på.....oppvarting til tusen og har ingenting å by tilbake uten om en oppbrukt fitte. Kvinner har lite å tilby menn uten om sex Anonymkode: 87d62...b12 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2017 #19 Skrevet 28. september 2017 At du stempler en kvinne som vulær lettere enn en mann har ikke noe med kjønnsroller å gjøre, det har med at du undertrykker kvinnen og absolutt ikke er noe feminist. Seksuell frigjøring/motsant av seksuell trakassering og undertrykking, og å bli like respektert som menneske som en mann gjør for like handlinger er jo omtrent hoveddrivet i feminisisme. Anonymkode: a8fc9...11a
Norre Skrevet 28. september 2017 #20 Skrevet 28. september 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes det er utrolig leit at mennesker fortsatt ikke ser mennesker, men putter dem i båser etter kjønn. Det er trist å høre for en som meg som ikke passer inn i det synet slike som deg har på kvinner. Jeg er en person som er sta, har bein i nesa som det holder, er generelt hardbarka, jakter og fisker, har fysisk styrke på lik linje som en gjennomsnittlig mann og er interessert i biler. Jeg liker også matlaging sånn at det er sagt, fordi jeg har interesser som ikke er knyttet til de forventningene andre har til meg, men til den jeg er som person. Jeg ser veldig søt og flott ut på utsiden, men at jeg er mer "maskulin" enn mange menn i dagens samfunn (spesielt menn fra storbyer) gjør nok likevel at noen menn føler seg underlegen og ikke på lik linje som meg da jeg har mye kunnskaper og er veldig praktisk anlagt. For de rette mennene er jeg nok en fascinerende person og noen de slapper veldig av rundt fordi jeg er jordnær og trygg på meg selv. Det overrasker meg fortsatt at personer ikke forventer jeg greier ting jeg sier jeg kan gjøre bare fordi jeg tilfeldigvis er kvinne og at hvis jeg baker så er jeg liksom "konemateriale", men hvis jeg forteller om styrketreninga eller jakta så blir det dysset ned av de samme personene. Det overrasker meg ikke bare, men det provoserer meg sterkt fordi disse personene ikke aksepterer meg for den jeg er. Jeg tror nok i bunnen at det handler om at de som later til å ikke akseptere meg for den jeg er føler at jeg er en trussel. Det gjør samtidig at jeg setter pris på de menneskene som tar meg for den jeg er, og menn som er trygge på seg selv har naturligvis null problem med at jeg stiller på lik linje, og jeg er takknemlig for at de mennene finnes. Anonymkode: a1898...3c8 Ingen regel uten unntak. 🙂 Jeg malte jo et veldig gammeldags klisjebilde av romantikken i det jeg skrev. Det viser seg ofte at både menn og kvinner fortsatt setter pris på sånt. Beklager hvis du ble provosert, selvsagt. Du og jeg skal selvfølgelig aldri gifte oss, men HVIS vi var mann og kone, kunne vi hatt sånne omvendte kjønnsroller: Du gjør praktiske manneting og jeg lager mat og vasker klær. Ingenting galt med det. Så lenge folk er glad i hverandre og snille med hverandre, er alt tipp topp! 🙂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå