AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #21 Skrevet 27. september 2017 2 minutter siden, Søgni skrev: Nei, det er ikke lett å ta dette over til AAP. Enkelt og greit. Ok, deg om det. Anonymkode: 272aa...cfa
Søgni Skrevet 27. september 2017 #22 Skrevet 27. september 2017 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ok, deg om det. Anonymkode: 272aa...cfa Det er ikke meg om det. Å gå fra sykemelding til AAP er ikke en formalitet, da skal du ha vært sykemeldt lenge, og det skal ha vært prøvd ut tiltak i denne perioden. Å si at man har vondt i ryggen, og ferdig med det, er overhodet ikke nok for å utløse rett til AAP. At noen kan ende opp med AAP fordi de har vondt i ryggen, og ikke klarer å stå i jobb, etter alt er prøvd, er selvsagt mulig. Virker som du tror veiledere i NAV er ganske inkompetente, og ikke har verktøy eller rutiner for å forvalte ansvaret sitt. Men nå bidrar jeg sterkt til avsporing fra TS sitt spørsmål. 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #23 Skrevet 27. september 2017 8 minutter siden, Søgni skrev: Det er ikke meg om det. Å gå fra sykemelding til AAP er ikke en formalitet, da skal du ha vært sykemeldt lenge, og det skal ha vært prøvd ut tiltak i denne perioden. Å si at man har vondt i ryggen, og ferdig med det, er overhodet ikke nok for å utløse rett til AAP. At noen kan ende opp med AAP fordi de har vondt i ryggen, og ikke klarer å stå i jobb, etter alt er prøvd, er selvsagt mulig. Virker som du tror veiledere i NAV er ganske inkompetente, og ikke har verktøy eller rutiner for å forvalte ansvaret sitt. Men nå bidrar jeg sterkt til avsporing fra TS sitt spørsmål. Ja, det kan jeg love deg at jeg kan. Jeg er 100% ufør og har gått veien i NAV:-) Anonymkode: 272aa...cfa
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #24 Skrevet 27. september 2017 Det vil jo nå bli fryktelig mange nye uføretrygdede ettersom de tvinges vekk fra AAP, så neste år kommer det nok en endring tilbake til slik det har vært. Det er jo bedre om folk som kan bli friske om f.eks. 5-6 år går på AAP fremfor uføretrygd, men det har de visst ikke tenkt over da de bestemte denne endringen. Anonymkode: 12cd6...4c6 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #25 Skrevet 27. september 2017 3 hours ago, Ruccula said: Det du skriver stenmer i teorien. I praksis så er det mange tusenvis som har gått på aap i 4 år knapt uten å ha snakket med.nav. Disse er overhode ikke ferdig avklart, de har bare surret og gått i 4 år. Det er sant, også blir man dratt inn på en bedrift når det 6-9 mnd igjen, Med en veiledner som begynner å mase dag 2 om at man har dårlig tid. Been there done that-dette gjelder flere. Anonymkode: 27983...4dd 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #26 Skrevet 27. september 2017 Da får jeg sendte saksbehandler en melding.. var saksbehandler som sa ufør, ikke jeg. Men kan heller ikke se at det går en annen vei. Har høytfungerende autisme Anonymkode: 40eab...6d0
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #27 Skrevet 27. september 2017 I 3 år var min aktivitet behandling. Psykolog, oppfølgning av lege, fysioterapi. Også sa jeg og psykolog at jeg var klar å være i praksis. Det har jeg vært i 1 år og noen måneder og det går opp og ned. Og ikke stabil nok til å søke på jobb. Men også heldigvis ikke så ustabil at NAV sier at de avklarer meg ufør. De er villige til å ha meg i tiltak lenge for å avklare meg. For de og jeg må finne ut hva som skal til for at jeg klarer å jobbe. Hvordan jobb, hvordan tilretteleggelse. Så de har meg heller på aap i flere år enn ung ufør. Men hvis psykolog, lege og NAV mener du aldri blir å klare å jobbe. Så er det diagnose i bunn og du kan søke ufør. Ville tatt kontakt med NAV på minside på NAV.no. De må svare deg innen så mange timer. Også ville jeg spurt om felles møte med psykolog, lege og NAV. Anonymkode: 33cab...ace
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #28 Skrevet 27. september 2017 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det vil jo nå bli fryktelig mange nye uføretrygdede ettersom de tvinges vekk fra AAP, så neste år kommer det nok en endring tilbake til slik det har vært. Det er jo bedre om folk som kan bli friske om f.eks. 5-6 år går på AAP fremfor uføretrygd, men det har de visst ikke tenkt over da de bestemte denne endringen. Anonymkode: 12cd6...4c6 Det kan se slik ut nå, men det kommer til å bli betydelig vanskeligere å få uføretrygd i fremtiden. Det er gått for langt, og må nå strammes kraftig inn. Anonymkode: 272aa...cfa 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #29 Skrevet 27. september 2017 3 timer siden, Søgni skrev: Nei, det er ikke uten videre sannheten. En arbeidsavklaring, eller et løp med AAP, skal det være et poeng i. Det er ikke som at folk vilkårlig skal få penger i max 4 år, og så går tiden ut, og så står de der like kloke som før de starta. Går man på AAP, så har man en diagnose. NAV skal helt klart følge opp TS og svare på hva hun skal gjøre nå som tiden går mot slutten. Skal saken avsluttes, så har hun rett til AAP i 3 mnd. for å søke jobb. Om det ikke er aktuelt med jobb, om hun ikke klarer, så mister hun heller ikke retten til råd og veiledning, eller ytterligere bistand til hva hun bør gjøre, selv om det har gått 4 år. Det kommer dessuten til å komme overgangsordninger for folk som fikk innvilget AAP før regelendringen fra nyttår,TS, men jeg tror alle er usikre på akkurat hvordan disse reglene blir. Du bør snarest ta kontakt med din veileder og forklare situasjonen. Inntektssikring er viktig, men det er også viktig å avklare hvilken hjelp du kan få til å komme deg i jobb eller mot ufør. Du kan uansett få AAP eller sosialhjelp i påvente av at søknad om ufør skal bli behandla. Nei, om man går på aap har man ikke nødvendigvis noen diagnos. Og i mange tilfeller meg selv bkandt annet så har t år med aap ledet til ingenting. Hva slags råd og videre bistand snakker du om? For det tilbudet har ikke jeg fått. Anonymkode: 9cdf5...1ec
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #30 Skrevet 27. september 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan se slik ut nå, men det kommer til å bli betydelig vanskeligere å få uføretrygd i fremtiden. Det er gått for langt, og må nå strammes kraftig inn. Anonymkode: 272aa...cfa I 2017 har 160.000 nordmenn m7stet enten sosialstønad, aap eller uføretrygd. Lurer på hva disse lever av nå..... Det blir vel en dramatisk økning i tiggere, og handel på det svarte marked. Kjempe utvikling for Norge! Anonymkode: 9cdf5...1ec
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #31 Skrevet 27. september 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det kan se slik ut nå, men det kommer til å bli betydelig vanskeligere å få uføretrygd i fremtiden. Det er gått for langt, og må nå strammes kraftig inn. Anonymkode: 272aa...cfa Hvordan skal det gjøres? Hvilke stønader skal folk motta istedet? Jeg har inntrykk av at det allerede er fryktelig strengt. Hvor skal grensen gå for hvem som er syke nok til å motta uføretrygd? Anonymkode: 12cd6...4c6 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #32 Skrevet 27. september 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan skal det gjøres? Hvilke stønader skal folk motta istedet? Jeg har inntrykk av at det allerede er fryktelig strengt. Hvor skal grensen gå for hvem som er syke nok til å motta uføretrygd? Anonymkode: 12cd6...4c6 Det skal særlig strammes inn på å få ufør ved psykisk sykdom. Det skal godt gjøres å bestemme i en alder av 20-30 årene at en er 100% uskikket til noensinne å være i arbeid til man er pensjonist som 67-åring. Anonymkode: 272aa...cfa 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #33 Skrevet 27. september 2017 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: I 2017 har 160.000 nordmenn m7stet enten sosialstønad, aap eller uføretrygd. Lurer på hva disse lever av nå..... Det blir vel en dramatisk økning i tiggere, og handel på det svarte marked. Kjempe utvikling for Norge! Anonymkode: 9cdf5...1ec Mange av disse er kommet tilbake i jobb. Anonymkode: 272aa...cfa
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #34 Skrevet 27. september 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det skal særlig strammes inn på å få ufør ved psykisk sykdom. Det skal godt gjøres å bestemme i en alder av 20-30 årene at en er 100% uskikket til noensinne å være i arbeid til man er pensjonist som 67-åring. Anonymkode: 272aa...cfa Hvilke stønader skal de motta istedet? Sosial stønad som har aktivitetsplikt? Anonymkode: 12cd6...4c6 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #35 Skrevet 27. september 2017 44 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange av disse er kommet tilbake i jobb. Anonymkode: 272aa...cfa Hvor leser du det? Nav selv sier jo at de ikke aner hva som skjer/skjedde med alle disse over 150.000 personene? Anonymkode: 9cdf5...1ec
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #36 Skrevet 27. september 2017 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke stønader skal de motta istedet? Sosial stønad som har aktivitetsplikt? Anonymkode: 12cd6...4c6 De mottar usteden ingenting. Anonymkode: 9cdf5...1ec
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #37 Skrevet 27. september 2017 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke stønader skal de motta istedet? Sosial stønad som har aktivitetsplikt? Anonymkode: 12cd6...4c6 Jeg regner med det blir sosialen, ja. men disse folkene kan jo bli friske og jobbe igjen. Om man var frisk, ble psykisk syk, er det ingen som sier at dette ikke kan reverseres igjen. Om man er ufør pga fysisk skade, er det mye verre å bli frisk igjen. Anonymkode: 272aa...cfa
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #38 Skrevet 27. september 2017 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Da jeg var ferdig med aap så stod jeg der uten penger og fortsatt gikk til behandling siden jeg fremdeles var syk. de ba meg søke meg inn på en utdanning og ta opp stipend og lån fra lånekassen Anonymkode: b1cc4...cdb De prøver ut alt. Vet ikke hvor langt du har kommet, men høres ut som de bare drar ut løpet. Anonymkode: 30ab5...309
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #39 Skrevet 27. september 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det skal særlig strammes inn på å få ufør ved psykisk sykdom. Det skal godt gjøres å bestemme i en alder av 20-30 årene at en er 100% uskikket til noensinne å være i arbeid til man er pensjonist som 67-åring. Anonymkode: 272aa...cfa Dette skulle jeg gjerne hørt mer om.. Jeg er på AAP, 36år, med psykisk sykdom. Ferdig diagonsert etter flere år hos psykologer og slitt meg gjennom diverse jobber siden tidlig 20 årene og aldri klart å ta en utdanning, selv med flere forsøk. Til slutt ble det for mye for meg og måtte kontakte NAV etter jeg brøt sammen. Høres ut som om jeg må ut i jobb og bli dårlig igjen. Anonymkode: a8135...eac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå