Gå til innhold

Hva skjer etter AAP?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter jul har jeg gått 4 år på arbeidsavklaringspenger. Men føler ikke at det har vært noen avklaring disse 4 årene? Har gått til psykolog og  psykiatrisk sykepleier i kommunen. Har vel hatt ca 3 møter med nav. Lurer på hva som skjer etter at aap går ut? Spurte saksbehandler om dette på forrige møte og han sa at de ville ikke bare stoppe aap. Men det er jo nye regler fra 2018 om at man max får gå på aap i 4 år. Saksbehandleren anbefaler ufør, men de har ikke skrevet noen arbeidsevnevurdering eller noen ting.. 

Jeg er i tillegg ung, så hva om det blir avslag på ufør allikevel? Saksbehandler skulle snakke med overlegen hos nav, men dette er godt over 1,5 måned siden og jeg har ikke hørt noe. En søknad om ufør kan jo ta opptil 8 måneder, så da burde jo denne søknaden sendes inn snart? Og om den blir avslått så sliter jeg jo. Syns det er fryktelig dårlig oppfølgning. Møtene jeg har hatt med nav har jeg til og med måtte mast om selv. Det eneste nav har gjort i disse årene er å sende meg brev med at de forlenger aap.. 

Anonymkode: 40eab...6d0

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Etter jul har jeg gått 4 år på arbeidsavklaringspenger. Men føler ikke at det har vært noen avklaring disse 4 årene? Har gått til psykolog og  psykiatrisk sykepleier i kommunen. Har vel hatt ca 3 møter med nav. Lurer på hva som skjer etter at aap går ut? Spurte saksbehandler om dette på forrige møte og han sa at de ville ikke bare stoppe aap. Men det er jo nye regler fra 2018 om at man max får gå på aap i 4 år. Saksbehandleren anbefaler ufør, men de har ikke skrevet noen arbeidsevnevurdering eller noen ting.. 

Jeg er i tillegg ung, så hva om det blir avslag på ufør allikevel? Saksbehandler skulle snakke med overlegen hos nav, men dette er godt over 1,5 måned siden og jeg har ikke hørt noe. En søknad om ufør kan jo ta opptil 8 måneder, så da burde jo denne søknaden sendes inn snart? Og om den blir avslått så sliter jeg jo. Syns det er fryktelig dårlig oppfølgning. Møtene jeg har hatt med nav har jeg til og med måtte mast om selv. Det eneste nav har gjort i disse årene er å sende meg brev med at de forlenger aap.. 

Sosialen eller ut i jobb!

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, Ruccula skrev:

Sosialen eller ut i jobb!

Jobb er ikke aktuelt. Takk for dårlig og lite informativt svar 

• Liker 9
Skrevet

Da jeg var ferdig med aap så stod jeg der uten penger og fortsatt gikk til behandling siden jeg fremdeles var syk. de ba meg søke meg inn på en utdanning og ta opp stipend og lån fra lånekassen

Anonymkode: b1cc4...cdb

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var nok et bedre svar enn du trodde. Har du ikke blitt avklart mot ufør ettertrykkelig, med arbeidsutprøvning, møter med NAV, vist til egeninnsats i jobbklubb og lignende, er svaret meget enkelt: Sosialen.

Du må gjennom langvarig utprøvning (minst 4 år) om det kun er psykisk du sliter. For å avklares mot ufør må det være bevist 100% at du aldri kommer i jobb igjen. Det skal godt gjøres om det kun sitter i hodet.

Sorry.

Anonymkode: 272aa...cfa

• Liker 3
Skrevet

Det er ett spørsmål du burde å være forsktig med, jeg vet sakbehandlere som har puttet perament i journalen din

at du ikke virker motivert.

Kun fordi du spurte om det.

Anonymkode: 27983...4dd

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare hyggelig.  Det er sannheten ;)

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må alltid være i forkant. Hvis penger går ut etter jul, må du ha snakket med saksbehandler før jul. Hvis det er 1,5 mnd du snakket med NAV sist må du ta kontakt. Du må ikke være redd å mase. Det kan ofte ta tid på NAV, og de skifter ut folk osv. Gå inn på min side på NAV.no. Der ser du noe som heter innboks eller noe sånt. Mulig du må bruke kodekalkulator du fikk fra banken for å få tilgang. De har ofte et ekstra sikkerhetstiltak.  Når du kommer inn der kan du sende spm til NAV.

Hei. Jeg snakket med min saksbehandler som skulle ta kontakt med lege osv...

Etter du har sendt dette ser du hva de svarer. Hadde kanskje vært greit å få et møte før uføresøknad med NAV, lege (psykolog) og deg om hvordan veien videre blir. 

Husk at du må ta tak i ting, og pushe. Det er vanlig å ha vedtak på AAP når man søker ufør. 

Lykke til  

Anonymkode: 26d83...d95

Skrevet
6 minutter siden, Ruccula skrev:

Bare hyggelig.  Det er sannheten ;)

Nei, det er ikke uten videre sannheten. En arbeidsavklaring, eller et løp med AAP, skal det være et poeng i. Det er ikke som at folk vilkårlig skal få penger i max 4 år, og så går tiden ut, og så står de der like kloke som før de starta. Går man på AAP, så har man en diagnose. NAV skal helt klart følge opp TS og svare på hva hun skal gjøre nå som tiden går mot slutten. Skal saken avsluttes, så har hun rett til AAP i 3 mnd. for å søke jobb. Om det ikke er aktuelt med jobb, om hun ikke klarer, så mister hun heller ikke retten til råd og veiledning, eller ytterligere bistand til hva hun bør gjøre, selv om det har gått 4 år. 

Det kommer dessuten til å komme overgangsordninger for folk som fikk innvilget AAP før regelendringen fra nyttår,TS, men jeg tror alle er usikre på akkurat hvordan disse reglene blir. Du bør snarest ta kontakt med din veileder og forklare situasjonen. Inntektssikring er viktig, men det er også viktig å avklare hvilken hjelp du kan få til å komme deg i jobb eller mot ufør. Du kan uansett få AAP eller sosialhjelp i påvente av at søknad om ufør skal bli behandla.  

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, Søgni skrev:

Nei, det er ikke uten videre sannheten. En arbeidsavklaring, eller et løp med AAP, skal det være et poeng i. Det er ikke som at folk vilkårlig skal få penger i max 4 år, og så går tiden ut, og så står de der like kloke som før de starta. Går man på AAP, så har man en diagnose. NAV skal helt klart følge opp TS og svare på hva hun skal gjøre nå som tiden går mot slutten. Skal saken avsluttes, så har hun rett til AAP i 3 mnd. for å søke jobb. Om det ikke er aktuelt med jobb, om hun ikke klarer, så mister hun heller ikke retten til råd og veiledning, eller ytterligere bistand til hva hun bør gjøre, selv om det har gått 4 år. 

Det kommer dessuten til å komme overgangsordninger for folk som fikk innvilget AAP før regelendringen fra nyttår,TS, men jeg tror alle er usikre på akkurat hvordan disse reglene blir. Du bør snarest ta kontakt med din veileder og forklare situasjonen. Inntektssikring er viktig, men det er også viktig å avklare hvilken hjelp du kan få til å komme deg i jobb eller mot ufør. Du kan uansett få AAP eller sosialhjelp i påvente av at søknad om ufør skal bli behandla.  

Det du skriver stenmer i teorien.  I praksis så er det mange tusenvis som har gått på aap i 4 år knapt uten å ha snakket med.nav. Disse er overhode ikke ferdig avklart,  de har bare surret og gått i 4 år.  

• Liker 1
Skrevet

Hadde hjulpet å vite hva som feiler TS...dette blir bare å svare helt på generelt grunnlag mtp reglene.

Skrevet
Akkurat nå, Ruccula skrev:

Det du skriver stenmer i teorien.  I praksis så er det mange tusenvis som har gått på aap i 4 år knapt uten å ha snakket med.nav. Disse er overhode ikke ferdig avklart,  de har bare surret og gått i 4 år.  

Ja, og det er også bakgrunnen for regelendringen, at avklaringer tar for lang tid. Samtidig vil regelendringen ramme folk som kan bli bedre, over lenger tid (feks folk med tilstander som ME eller en del innen psykisk helse), og det som kommer til å skje, er at det blir "produsert" flere sosialmottakere, eller uføre. Men i TS sitt tilfelle, må hun pushe på for en avklaring. Hjelp fra NAV skal være mer enn penger, hele poenget er å avklare eller hjelpe henne videre. 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Ruccula skrev:

Alle disse tusenene har glemt at de må ta tak selv. Det virker som med en gang man er kommet på NAV, opphører man å eksistere selv. Da er alt NAV sitt ansvar og NAV sin feil. Folk blir passive tullinger over natten og tror at NAV kan på magisk vis hjelpe de.

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle disse tusenene har glemt at de må ta tak selv. Det virker som med en gang man er kommet på NAV, opphører man å eksistere selv. Da er alt NAV sitt ansvar og NAV sin feil. Folk blir passive tullinger over natten og tror at NAV kan på magisk vis hjelpe de.

Dette var merkelig å si, når det er snakk om AAP. Har man AAP, så er man syk med minst 50% nedsatt arbeidsevne, og det er uklart om og hvor mye man kan jobbe. Det er også en midlertidig inntekt, og ikke en sikring for livet, akkurat. Da er det NAV og fellesskapet sitt ansvar å avklare dette. Man er også en mer ansvarlig person dersom man tar imot denne hjelpen fra NAV, fremfor å søke jobber man ikke engang nødvendigvis har helse eller evne til å stå i, og ende opp sykere, eller som sosialhjelpsmottaker. 

• Liker 5
Skrevet

Dette var merkelig å si, når det er snakk om AAP. Har man AAP, så er man syk med minst 50% nedsatt arbeidsevne, og det er uklart om og hvor mye man kan jobbe. Det er også en midlertidig inntekt, og ikke en sikring for livet, akkurat. Da er det NAV og fellesskapet sitt ansvar å avklare dette. Man er også en mer ansvarlig person dersom man tar imot denne hjelpen fra NAV, fremfor å søke jobber man ikke engang nødvendigvis har helse eller evne til å stå i, og ende opp sykere, eller som sosialhjelpsmottaker. 

Overhodet ikke. For svært mange er NAV en hvilepute, og det er lett å gi ansvaret til NAV når de blir passive. "Nav er tullinger, får ikke hjelp av NAV," osv. Noen gjør selvsagt en innsats for seg selv, andre ikke.

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Overhodet ikke. For svært mange er NAV en hvilepute, og det er lett å gi ansvaret til NAV når de blir passive. "Nav er tullinger, får ikke hjelp av NAV," osv. Noen gjør selvsagt en innsats for seg selv, andre ikke.

Overhodet ikke hva da? Hvis du vet om mange som spiller systemet strategisk, og mottar en ytelse som det er klare krav for å få, uten å ha rett til det, så må du snarest kontakte NAV kontroll og si fra. NAV kan dessuten stoppe AAP-utbetalingene til folk som ikke samarbeider, eller som ikke gjør det de har blitt enige med NAV om. 

Og apropos ansvar, her er jo TS ansvarlig, og vet at hun må ta tak i sin situasjon, slik at hun ikke sitter der med utgått vedtak, og uten en plan videre.  

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jepp,  mange trives som passive mottakere av penger uten å måtte jobbe vet du

Anonymkode: 9b3e9...5d6

Skrevet

Overhodet ikke hva da? Hvis du vet om mange som spiller systemet strategisk, og mottar en ytelse som det er klare krav for å få, uten å ha rett til det, så må du snarest kontakte NAV kontroll og si fra. NAV kan dessuten stoppe AAP-utbetalingene til folk som ikke samarbeider, eller som ikke gjør det de har blitt enige med NAV om. 

Og apropos ansvar, her er jo TS ansvarlig, og vet at hun må ta tak i sin situasjon, slik at hun ikke sitter der med utgått vedtak, og uten en plan videre.  

Jeg vet ikke om noen spesifikt. Men du vet like godt som meg at jeg får sykemelding på dagen om jeg klager over vond rygg eller psykiske problemer. Dette er da lett å ta videre til AAP. Hvordan skal legen kunne nekte meg dette når jeg sitter nedbrutt på kontoret og klager?

Å tro at alle på AAP er reelt syke folk, er å tro på julenissen.

Skrevet

Jepp,  mange trives som passive mottakere av penger uten å måtte jobbe vet du

Anonymkode: 9b3e9...5d6

Slik er det.

Skrevet

Jeg vet ikke om noen spesifikt. Men du vet like godt som meg at jeg får sykemelding på dagen om jeg klager over vond rygg eller psykiske problemer. Dette er da lett å ta videre til AAP. Hvordan skal legen kunne nekte meg dette når jeg sitter nedbrutt på kontoret og klager?

Å tro at alle på AAP er reelt syke folk, er å tro på julenissen.

Nei, det er ikke lett å ta dette over til AAP. Enkelt og greit. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...