AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #1 Skrevet 27. september 2017 Jeg bare lurer på om vegatarianere eller veganere har katt. Ville det ikke isåfall ha vært litt rart? Quote Katter er en uønsket art i norsk fauna, sier ornitologisk forening og vet at de ber om trøbbel. Men de små lodne drapsmaskinene tar så mange fugler at foreninga er bekymra for norsk dyreliv. https://www.nrk.no/trondelag/_-katter-er-uonska-i-norsk-natur-1.10892310 Quote Katter liker å leke litt med maten før de fortærer den med fjær og bein. https://www.nrk.no/trondelag/_-katter-er-uonska-i-norsk-natur-1.10892310 Quote Den koselige huskatten er en effektiv drapsmaskin. Så effektiv at myndighetene nå griper inn. https://www.aftenposten.no/norge/i/41209/Pus-tar-knekken-pa-lokal-natur Anonymkode: ef79c...2d4 1
Gjest carmabell Skrevet 27. september 2017 #2 Skrevet 27. september 2017 (endret) Jeg har to stykker. Kattene mine får feks kjøtt da de må ha det i kostholdet sitt. Hun ene katten er innekatt og tar dermed ikke annet enn fluer. Hun andre er utekatt, men har halsbånd med bjelle. Hun har kommet inn med fangst før, skjer kanskje 1-2 ganger i året. Hun som er ute har jeg hatt siden jeg var 11 år gammel og før jeg ble veggis, kvitter meg ikke med henne av den grunn. Men jeg forstår godt at du lurer for ja, katter MÅ ha kjøtt og de jakter. Noe man kan gjøre for å minske jakten til utekatter er at de har på seg halsbånd med bjelle og også være litt påpasselig med når på døgnet man lar den/de være ute. Endret 27. september 2017 av carmabell skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #3 Skrevet 27. september 2017 22 minutter siden, carmabell skrev: Jeg har to stykker. Kattene mine for feks kjøtt da de må ha det i kostholdet sitt. Hun ene katten er innekatt og tar dermed ikke annet enn fluer. Hun andre er utekatt, men har halsbånd med bjelle. Hun har kommet inn med fangst før, skjer kanskje 1-2 ganger i året. Hun som er ute har jeg hatt siden jeg var 11 år gammel og før jeg ble veggis, kvitter meg ikke med henne av den grunn. Men jeg forstår godt at du lurer for ja, katter MÅ ha kjøtt og de jakter. Noe man kan gjøre for å minske jakten til utekatter er at de har på seg halsbånd med bjelle og også være litt påpasselig med når på døgnet man lar den/de være ute. Ja, de fanger jo mus også. Det gjør i hvert fall min, og ofte ligger det en brunklump på terrassen. Jeg har hund, katt, minigris, hest/ponni, papegøye, saltvannsakvarium, lamaer, høner og 2 kyr ku pluss kalv. De får maten som er best for dem, selv om noen av de får kjøtt, og jeg er vegetarianer. Det lar jeg ikke gå utover helsen til dyrene mine. Selvsagt ikke, det hadde blitt feil å ikke la hundene/katten få tørrfôr og vom/litt kjøtt. Og papegøyen og hønene får mark. Anonymkode: 84840...11c
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #4 Skrevet 27. september 2017 Det å kvitte seg med en katt bare fordi man blir veggis fordi katten spiser kjøtt blir som å hate ulven fordi den spiser kjøtt...... like dumt begge deler Anonymkode: 4fe80...8f0
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #5 Skrevet 27. september 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det å kvitte seg med en katt bare fordi man blir veggis fordi katten spiser kjøtt blir som å hate ulven fordi den spiser kjøtt...... like dumt begge deler Anonymkode: 4fe80...8f0 Øh nei. Ulven er er vilt dyr som hører hjemme i den norske naturen. Katten er et dyr som spiser kjøtt som vegetarianere velger å skaffe seg. Anonymkode: aecad...d90 1
FluffyJuggernaut Skrevet 27. september 2017 #6 Skrevet 27. september 2017 Vi mennesker kan leve uten kjøtt. Mens katter er rovdyr og trenger en kjøttbasert diett, det skjønner selvfølgelig (de fleste) veganer/vegetarianere, forskjellige arter forskjellige behov. 3
Gjest Selfie Skrevet 27. september 2017 #7 Skrevet 27. september 2017 Jeg har innekatt(handicappet, så må være inne), fordi jeg ikke vil ha en utekatt som tar fugler og andre dyr ute. Katt er en innført art som ikke hører til.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #8 Skrevet 27. september 2017 Hvorfor må katter ha kjøtt, men mennesker klarer seg uten? Anonymkode: b5d84...5ef
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #9 Skrevet 27. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor må katter ha kjøtt, men mennesker klarer seg uten? Anonymkode: b5d84...5ef Og hvorfor går katter på alle fire mens mennesker går på to bein? Et mysterium. Anonymkode: 371db...bd4 6
Gjest Selfie Skrevet 27. september 2017 #10 Skrevet 27. september 2017 Mennesker er omnivore, ikke rovdyr. Forskjellige arter krever forskjellige ting.
Blod Skrevet 27. september 2017 #11 Skrevet 27. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor må katter ha kjøtt, men mennesker klarer seg uten? Anonymkode: b5d84...5ef Fordi katter er carnivore, mennesker er ikke. 2
Tvist Skrevet 27. september 2017 #12 Skrevet 27. september 2017 Det vanlige er vel at vegeterianere/veganere skaffer seg katter via omplassering, og ikke kjøper via oppdretter/uansvarlig person på finn som ikke gidde kastrere katten. Dermed redder de en katt, og medvirker ikke til å øke etterspørselen. 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #13 Skrevet 27. september 2017 Hvorfor skulle det at man selv har valgt å ikke spiser kjøtt fra dyr / produkter fra dyr på noen måte være linket til det å ha husdyr selv? Jeg ser ikke helt poenget så hvis noen kan forklare? Anonymkode: 518cb...c71
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #14 Skrevet 27. september 2017 36 minutes ago, AnonymBruker said: Hvorfor skulle det at man selv har valgt å ikke spiser kjøtt fra dyr / produkter fra dyr på noen måte være linket til det å ha husdyr selv? Jeg ser ikke helt poenget så hvis noen kan forklare? Anonymkode: 518cb...c71 Jeg tenkte, er man opptatt av dyrevelferd så anskaffelse en katt kanskje ikke det lureste med tanke på at katter dreper og piner andre dyr. Er de med på å øke etterspørslen av katter vil dem vel også være med å bidra til at andre dyr lider? 42 minutes ago, Tvist said: Det vanlige er vel at vegeterianere/veganere skaffer seg katter via omplassering, og ikke kjøper via oppdretter/uansvarlig person på finn som ikke gidde kastrere katten. Dermed redder de en katt, og medvirker ikke til å øke etterspørselen. Dette tror jeg er en riktig måte å anskaffe seg katt på Anonymkode: ef79c...2d4
Perelandra Skrevet 27. september 2017 #15 Skrevet 27. september 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor må katter ha kjøtt, men mennesker klarer seg uten? Anonymkode: b5d84...5ef Katter vil få alvorlige skader, og kan i verste fall dø, hvis de ikke får kjøtt i kosten. http://forskning.no/dyreverden/2012/05/hvorfor-blir-katter-blinde-av-vegetarmat Noen dyr er rene planteetere slik som kaniner, noen er rene kjøttetere slik som katter, og noen er altetere slik vi mennesker er. 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #16 Skrevet 27. september 2017 9 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor må katter ha kjøtt, men mennesker klarer seg uten? Anonymkode: b5d84...5ef Derfor: Anonymkode: 690ef...b71 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #17 Skrevet 27. september 2017 6 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor skulle det at man selv har valgt å ikke spiser kjøtt fra dyr / produkter fra dyr på noen måte være linket til det å ha husdyr selv? Jeg ser ikke helt poenget så hvis noen kan forklare? Anonymkode: 518cb...c71 Hvis man har valgt å være vegetarianer ut ifra etiske hensyn, så gir det lite mening å skaffe seg dyr som støtter den samme industrien som man selv er så imot som vegetarianer. Anonymkode: 690ef...b71 2
Minya Skrevet 28. september 2017 #18 Skrevet 28. september 2017 On 9/27/2017 at 8:08 AM, AnonymBruker said: Hvorfor må katter ha kjøtt, men mennesker klarer seg uten? Anonymkode: b5d84...5ef Fordi katter er det som kalles obligatoriske kjøttetere. De trenger et stoff som heter taurin for å overleve, og det finnes utelukkende i kjøtt. (og i syntetisk form i RedBull) Uten taurin dør katten av feilernæring. 2
_popcorn_ Skrevet 29. september 2017 #19 Skrevet 29. september 2017 On 27.9.2017 at 2:11 AM, AnonymBruker said: Jeg bare lurer på om vegatarianere eller veganere har katt. Ville det ikke isåfall ha vært litt rart? Anonymkode: ef79c...2d4 At man selv velger ett kosthold, betyr ikke at man må kutte ut alt og alle som har ett annet kosthold. Nå er det ikke helt sånn at alle som er veggiser er det fordi dem er så glad i dyr...
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #20 Skrevet 29. september 2017 På 27.9.2017 den 2.31, carmabell skrev: Jeg har to stykker. Kattene mine får feks kjøtt da de må ha det i kostholdet sitt. Hun ene katten er innekatt og tar dermed ikke annet enn fluer. Hun andre er utekatt, men har halsbånd med bjelle. Hun har kommet inn med fangst før, skjer kanskje 1-2 ganger i året. Hun som er ute har jeg hatt siden jeg var 11 år gammel og før jeg ble veggis, kvitter meg ikke med henne av den grunn. Men jeg forstår godt at du lurer for ja, katter MÅ ha kjøtt og de jakter. Noe man kan gjøre for å minske jakten til utekatter er at de har på seg halsbånd med bjelle og også være litt påpasselig med når på døgnet man lar den/de være ute. Men det er vel endel verre å støtte med masse penger årlig, selskaper som lager denne elendige kattematen? La heller katten jakte. Anonymkode: f9488...912
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå