AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #1 Skrevet 26. september 2017 Hvorfor spiser man den ene og ikke den andre? Er det bare fordi man liker smaken av kjøtt og ønsker å fortsette spise kjøtt? La oss ta et hypotetisk scenario der man kan lett overleve uten å spise kjøtt. I denne verdenen, er det bedre å spise vegansk da det er enkelt, smaker godt, er billig og tilgjengelig. Eneste fordelen med å spise kjøtt er at det smaker godt og man har minner knyttet til kjøttspisingen. Ville dere fortsatt valgt egen nytelse over dyret? Anonymkode: 2f0a1...5c8 3
Cuntzilla Skrevet 26. september 2017 #2 Skrevet 26. september 2017 Bikkjer ser ikke spesielt gode ut. 3
Gjest Catalina Culès Skrevet 26. september 2017 #3 Skrevet 26. september 2017 Spiser ikke vennene mine.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #4 Skrevet 26. september 2017 Jeg spiser ku og ikke hund fordi jeg kommer fra et sted der det ikke er tradisjon for å spise hund. Det er svært mye forskjellig godt kjøtt å spise (storfe, gris, lam, fugl mm), så jeg kan velge å ikke spise hund eller katt. Jeg har ingen etiske eller moralske begrunnelser for å ikke spise hund, så om jeg hadde levd i en kultur der hundekjøtt var vanlig å servere hadde jeg nok like godt spist det. Anonymkode: fe23a...144 15
Ruccula Skrevet 26. september 2017 #5 Skrevet 26. september 2017 (endret) Hva er forskjellen på en ku og et menneske? Begge er levende skapninger og kjøtt er kjøtt? Endret 26. september 2017 av Ruccula 8
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #6 Skrevet 26. september 2017 1 minute ago, Cuntzilla said: Bikkjer ser ikke spesielt gode ut. Hva ser "godt" ut? Just now, Blair Waldorf said: Spiser ikke vennene mine. Så du behandler mennesker og dyr bra om de er venner av deg? Du bryr deg ikke om fremmende mennesker og dyr? Eller tar jeg feil her? Just now, AnonymBruker said: Jeg spiser ku og ikke hund fordi jeg kommer fra et sted der det ikke er tradisjon for å spise hund. Det er svært mye forskjellig godt kjøtt å spise (storfe, gris, lam, fugl mm), så jeg kan velge å ikke spise hund eller katt. Jeg har ingen etiske eller moralske begrunnelser for å ikke spise hund, så om jeg hadde levd i en kultur der hundekjøtt var vanlig å servere hadde jeg nok like godt spist det. Anonymkode: fe23a...144 Så du spiser ku fordi det er tradisjon? Hvor mye synes du tradisjon burde styre samfunnet og valgene våre? Om kvinner tradisjonelt var hjemme med barna, synes du vi burde fortsette med den tradisjonen? Om mennesker pleide drepe homofile, er det noe vi burde gjøre idag fordi våre forfedre gjorde det? Just now, Ruccula said: Hva er forskjellen på en ku og et menneske? Hjernen. Når det er sagt, så kan kyr føle og tenke til en viss grad. Bare fordi de ikke kan snakke i språk med oss om eksistensiell filosofi, betyr ikke det at de ikke føler. Anonymkode: 2f0a1...5c8 4
Cuntzilla Skrevet 26. september 2017 #7 Skrevet 26. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva ser "godt" ut? Nam, begge to 12
Gjest Catalina Culès Skrevet 26. september 2017 #8 Skrevet 26. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva ser "godt" ut? Så du behandler mennesker og dyr bra om de er venner av deg? Du bryr deg ikke om fremmende mennesker og dyr? Eller tar jeg feil her? Så du spiser ku fordi det er tradisjon? Hvor mye synes du tradisjon burde styre samfunnet og valgene våre? Om kvinner tradisjonelt var hjemme med barna, synes du vi burde fortsette med den tradisjonen? Om mennesker pleide drepe homofile, er det noe vi burde gjøre idag fordi våre forfedre gjorde det? Hjernen. Når det er sagt, så kan kyr føle og tenke til en viss grad. Bare fordi de ikke kan snakke i språk med oss om eksistensiell filosofi, betyr ikke det at de ikke føler. Anonymkode: 2f0a1...5c8 Tror nok du forsto hva jeg mente
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #9 Skrevet 26. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du spiser ku fordi det er tradisjon? Hvor mye synes du tradisjon burde styre samfunnet og valgene våre? Om kvinner tradisjonelt var hjemme med barna, synes du vi burde fortsette med den tradisjonen? Om mennesker pleide drepe homofile, er det noe vi burde gjøre idag fordi våre forfedre gjorde det? Anonymkode: 2f0a1...5c8 Jeg spiser ku (og gris og fugl og sau og blodmat) fordi jeg synes det er godt, og fordi det er mat jeg har vokst opp med, det gikk jeg ut ifra at du forsto. Og du, tradisjoner styrer ekstremt mye av det vi gjør i livene våre. Et samfunn hadde fungert svært dårlig uten tradisjoner, så å prøve å skåre poeng på meg ved å sette ting så til de grader på spissen som du gjør her greier du ikke. Å sammenligne det å spise storfekjøtt med å drepe homofile er bare umodent. Anonymkode: fe23a...144 16
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #10 Skrevet 26. september 2017 Just now, AnonymBruker said: Jeg spiser ku (og gris og fugl og sau og blodmat) fordi jeg synes det er godt, og fordi det er mat jeg har vokst opp med, det gikk jeg ut ifra at du forsto. Og du, tradisjoner styrer ekstremt mye av det vi gjør i livene våre. Et samfunn hadde fungert svært dårlig uten tradisjoner, så å prøve å skåre poeng på meg ved å sette ting så til de grader på spissen som du gjør her greier du ikke. Å sammenligne det å spise storfekjøtt med å drepe homofile er bare umodent. Anonymkode: fe23a...144 Så du mener tradisjon er grunn nok til å gjøre hva man vil? Anonymkode: 2f0a1...5c8 2
Gjest making.a.mess Skrevet 26. september 2017 #11 Skrevet 26. september 2017 1 minutt siden, Ruccula skrev: Hva er forskjellen på en ku og et menneske? Forskjellen på ku og menneske er ganske stor... om du ikke ser forskjellen så kjenner jeg en som har noen damer (les kuer) du kan få treffe.. Å spise egen art er kannibalisme og de aller fleste har en naturlig sperre mot dette. vi mennesker er rovdyr og kan spise de fleste dyr. Bikkje inkludert. Men å spise andre rovdyr er ikke så fristende. Rovdyrene inneholder andre bakterier enn planteeterne, så kanskje er det bra at instinktene styrer oss unna? Vil du spise hund, så spis hund. Men vil du da ikke tenke litt på hvor mye tid en hund bruker på å slikke seg bak?
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #12 Skrevet 26. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Så du mener tradisjon er grunn nok til å gjøre hva man vil? Anonymkode: 2f0a1...5c8 Nei. Anonymkode: fe23a...144
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #13 Skrevet 26. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du mener tradisjon er grunn nok til å gjøre hva man vil? Anonymkode: 2f0a1...5c8 Jeg følger de tradisjonene jeg ønsker å følge og som er innenfor grensene i mitt moralske kompass, så lenge de er lovlige. Mener du at jeg ikke skal spise ku fordi du ikke synes jeg skal gjøre det, fordi det skaper ubehag hos DEG at jeg gjør det? Anonymkode: fe23a...144 5
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #14 Skrevet 26. september 2017 Just now, Mrs.Purdey said: Forskjellen på ku og menneske er ganske stor... om du ikke ser forskjellen så kjenner jeg en som har noen damer (les kuer) du kan få treffe.. Å spise egen art er kannibalisme og de aller fleste har en naturlig sperre mot dette. vi mennesker er rovdyr og kan spise de fleste dyr. Bikkje inkludert. Men å spise andre rovdyr er ikke så fristende. Rovdyrene inneholder andre bakterier enn planteeterne, så kanskje er det bra at instinktene styrer oss unna? Vil du spise hund, så spis hund. Men vil du da ikke tenke litt på hvor mye tid en hund bruker på å slikke seg bak? Eh, kuer lever i fjøser der de ligger i egen avføring. Tror du griser og kuer er renvasket og pene når de blir slaktet? Men uansett er det irrelevant. Mennesker er på et annet nivå enn dyr, vi har en filosofi og moral som er et steg høyere enn dyr. Når et dyr dreper så er det fordi det ikke vet bedre. Menneske vet bedre. Menneske kan tenke, det kan lese filosofi, det kan utveksle kunnskap som mennsket har samlet over århundre. Vi kan aldri rettferdiggjøre våre primitive handlinger fordi dyr gjør det samme. Om du tror du er som et dyr, så annerkjenner du at du har så lav intelligens at du ikke forsråt verdien av historie, logikk eller tilpasningsdyktighet Eller mener du det er forståelig at jeg dreper den gamle damen som vil selge basarlodd når hun tråkker over min eiendomsgrense? Fordi mennesker er som dyr, våre territorium og grenser er endelige. Om noen trår over dem, må vi drepe dem Anonymkode: 2f0a1...5c8 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #15 Skrevet 26. september 2017 Just now, AnonymBruker said: Jeg følger de tradisjonene jeg ønsker å følge og som er innenfor grensene i mitt moralske kompass, så lenge de er lovlige. Mener du at jeg ikke skal spise ku fordi du ikke synes jeg skal gjøre det, fordi det skaper ubehag hos DEG at jeg gjør det? Anonymkode: fe23a...144 Hva er argumentet ditt? At jeg kan gjøre slemme handlinger som er imot ditt moralske kompass? Jeg dreper et menneske. So what. Jeg synes ikke mennesker fortjener å leve, så det er ok å drepe dem. Derfor er det greit. Ser du hvor feil logikken din er? Fordi du synes det er greit at dyr lider, betyr ikke at det er greit. Om jeg synes det er greit mennesker lider, betyr ikke at det er greit Anonymkode: 2f0a1...5c8 2
GauteS Skrevet 26. september 2017 #16 Skrevet 26. september 2017 Den store forskjellen er mellom de dyra som i hovedsak spiser vegetabilsk føde og de som mest spiser animalsk føde. Rovdyr (som hunder) og altetere som gris er mer utsatt for å ha farlige parasitter som sprer seg til nye vertsdyr gjennom å bli spist. Men det er ingenting egentlig i vegen for å spise hund og katt om de er oppfostra i nøye kontrollerte omgivelser. Det er ikke vanlig, og derfor er hunder de fleste steder regnet som urene dyr som streifer omkring og spiser søppel. Slike må en ikke spise.
Maleficenta Skrevet 26. september 2017 #17 Skrevet 26. september 2017 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor spiser man den ene og ikke den andre? Er det bare fordi man liker smaken av kjøtt og ønsker å fortsette spise kjøtt? La oss ta et hypotetisk scenario der man kan lett overleve uten å spise kjøtt. I denne verdenen, er det bedre å spise vegansk da det er enkelt, smaker godt, er billig og tilgjengelig. Eneste fordelen med å spise kjøtt er at det smaker godt og man har minner knyttet til kjøttspisingen. Ville dere fortsatt valgt egen nytelse over dyret? Anonymkode: 2f0a1...5c8 Kulturell greie. Hunden er kjæledyr og kslt menneskets beste venn. Kua er man liksom lært opp til at de er mat.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #18 Skrevet 26. september 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva er argumentet ditt? At jeg kan gjøre slemme handlinger som er imot ditt moralske kompass? Jeg dreper et menneske. So what. Jeg synes ikke mennesker fortjener å leve, så det er ok å drepe dem. Derfor er det greit. Ser du hvor feil logikken din er? Fordi du synes det er greit at dyr lider, betyr ikke at det er greit. Om jeg synes det er greit mennesker lider, betyr ikke at det er greit Anonymkode: 2f0a1...5c8 Hopper du over ord du leser med vilje? Så lenge de er lovlige skrev jeg. Logikken min er det ikke noe i veien med, så vidt jeg husker er det lov å spise ku, men ulovlig å drepe mennesker. Den stråmannsargumentasjonen din er ødeleggende for det som kunne ha vært en fruktbar debatt. Anonymkode: fe23a...144 5
Gjest making.a.mess Skrevet 26. september 2017 #19 Skrevet 26. september 2017 29 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor spiser man den ene og ikke den andre? Er det bare fordi man liker smaken av kjøtt og ønsker å fortsette spise kjøtt? La oss ta et hypotetisk scenario der man kan lett overleve uten å spise kjøtt. I denne verdenen, er det bedre å spise vegansk da det er enkelt, smaker godt, er billig og tilgjengelig. Eneste fordelen med å spise kjøtt er at det smaker godt og man har minner knyttet til kjøttspisingen. Ville dere fortsatt valgt egen nytelse over dyret? Anonymkode: 2f0a1...5c8 glatt. La byttedyr spise gress, så kan vi rovdyr spise byttedyrene. På denne måten har vi på sett og vis spist gress..
Djungelvrål Skrevet 26. september 2017 #20 Skrevet 26. september 2017 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eh, kuer lever i fjøser der de ligger i egen avføring. Tror du griser og kuer er renvasket og pene når de blir slaktet? Men uansett er det irrelevant. Mennesker er på et annet nivå enn dyr, vi har en filosofi og moral som er et steg høyere enn dyr. Når et dyr dreper så er det fordi det ikke vet bedre. Menneske vet bedre. Menneske kan tenke, det kan lese filosofi, det kan utveksle kunnskap som mennsket har samlet over århundre. Vi kan aldri rettferdiggjøre våre primitive handlinger fordi dyr gjør det samme. Om du tror du er som et dyr, så annerkjenner du at du har så lav intelligens at du ikke forsråt verdien av historie, logikk eller tilpasningsdyktighet Eller mener du det er forståelig at jeg dreper den gamle damen som vil selge basarlodd når hun tråkker over min eiendomsgrense? Fordi mennesker er som dyr, våre territorium og grenser er endelige. Om noen trår over dem, må vi drepe dem Anonymkode: 2f0a1...5c8 Ja, det blir de selvfølgelig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå