Gå til innhold

Teit å bruke samme navn som en venninne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du alltid har hatt navnene klare til de kommende barna dine, og en venninne av deg bruker ett av navnene, bruker du det likevel?

Synes dere det blir "teit" at to venninner har samme navn på barna sine?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det blir veldig dumt om to venninner som omgås jevnlig kaller barna sine det samme. Og også ganske forvirrende for barna. (Noe annet blir det jo hvis det er en venninne du har lite kontakt med .. feks pga bosted.)

Det vil jo fort bli at det blir store-xxx og lille-xxx eller som jeg husker fra min barndom to kusiner som het det samme: store-yyy og pene-yyy... :oops: (det kan ikke ha vært så veldig artig for "store")

Du får bare være tidlig ute med å ta "hevd" på det navnet du vil ha :)

Skrevet

Tror ikke jeg ville brukt det navnet da. I hvert fall ikke hvis det var en god venninne, og barna ville omgås.

Er det noe jeg holder veeeldig tett inntil brystet, så er det navn jeg liker.

Skrevet
Er det noe jeg holder veeeldig tett inntil brystet' date=' så er det navn jeg liker.[/quote']

Det gjorde jeg også - helt til faren til sønnen min kalte hunden sin for det navnet vi hadde bestemt til jenta vår...

Jeg ville ikke hatt samme navn på babyen min som ei god venninne... men ei som jeg nesten aldri hadde hatt noe særlig kontakt med hadde det var greit - som de andre over her også nevner...

Skrevet

Er det noe jeg holder veeeldig tett inntil brystet, så er det navn jeg liker.

.. tvert i mot .. jeg utbasunerte tidlig hva min evt. sønn/datter skulle hete jeg .. og da var det ingen av våre som "turte" å kalle barna sine det :ler: ..

Skrevet

Akkurat det ville jeg ikke brydd meg om. Hvis du har bestemt navn på dine fremtidige barn så gjør det ikke noe om noen andre heter det samme. Jeg opplevde faktisk akkurat dette. Vi hadde ikke sagt til noen hva vi ønsket at barnet i magen skulle hete (hun skulle oppkalles etter oldemoren sin), men faktisk opplevde jeg at 2 veninner som hadde termin et par måneder før meg kalte døtrene sine det samme. (De kjenner ikke hverandre). Men vi ombestemte oss ikke. Datteren vår har imidlertid et mellomnavn også da som kan tas i bruk ved behov (de to navnene er veldig pene sammen).

Gjest Anonymous
Skrevet

Klart det ville blitt litt dumt, men jeg ville uansett brukt det navnet jeg hadde bestemt meg for, uavhengig av hva andre kaller barna sine. Jeg har selv valgt navn på de barna jeg igrunnen ikke har noen tro på at jeg kommer til å få, og en av mine kusiner har en datter som heter det navnet jeg liker aller best. Man kan ikke se så mye på hva andre gjør, hvis det er et navn man virkelig liker.

Skrevet

.. tvert i mot .. jeg utbasunerte tidlig hva min evt. sønn/datter skulle hete jeg .. og da var det ingen av våre som "turte" å kalle barna sine det :ler: ..

Jeg lærte det the-hard-way...var en venninne som forelsket seg i et navn jeg likte litt. Var greit nok...men tror ikke jeg gjentar bedriften.

Jeg har forresten samme navnet som en del kusiner...var nokså slitsomt når vi var små.

Skrevet

Mine barn har tre fornavn og min søsters favorittnavn er blandt ett av de tre hos begge mine. Om min søster skulle ønske å kalle barna sine for ett av mine barns navn plager det meg ikke det ringeste.

Det finnes jo så mange fine navn å velge mellom, så det burde vel kanskje være mulig å finne på noe.......

Skrevet

En venninne av meg ringte og spurte om å få kalle sin attpåklatt opp etter mitt barn. Jeg syns bare det var koselig! Betyr jo at hun syns jeg hadde gjort et godt valg!

Fetteren min gjorde det samme, ringte en av mine søsken og spurte om å få bruke et av deres navn. Etternavnet blir ulikt og svaret var selvfølgelig JA.

Navn er nå er gang ikke noe man har enerett på heller...

Skrevet

Det finnes ingen enerett på navn, så i mitt hode ville det blitt "førstemann til mølla".

Nei, jeg ville ikke brukt samme navn på mitt barn som venninnen min hadde på sitt.

Skrevet

En av mine venninner har to brødre, som begge har kalt sine sønner det samme. Guttene er født med bare 2-3 mnd mellomrom, og "krangling" om navn var et tema mens begge konene var gravide. Ingen ville gi seg, så ungene har samme navn. Så hun ble tante til 2 stk i løpet av 3 mnd, og de heter begge det samme.

Noen bedre??... les: verre??..

Skrevet

Jeg ville ikke brukt samme navn som en venninne har på sitt barn.

Hvis barna ikke var født - er jeg nok enig i at det er førstemann til mølla :-)

Men........ det fins da så mange flotte navn å velge i.

Gjest Anonymous
Skrevet

Min brors kone og jeg fikk barn samme år med et halvt års mellomrom, de fikk barn først, og det var nr. 3 for oss begge.

Jeg regnet med at jeg fikk gutt nr. 3 og hadde navn klart som ved de to første. Min bror fikk en gutt og så viste det seg at de hadde valgt samme navn som meg, (uten at de var klar over det) og da ble det panikk i heimen for da måtte vi velge nytt navn. Jeg ville ikke at de skulle hete det samme, men heldigvis løste det seg ganske kjekt ved at jeg fikk en datter.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vet om to brødre som har giftet seg med damer som heter det samme..

Og i tillegg kalte søsteren deres sin datter for dette navnet.. Da syntes jeg hun var teit!

Gjest Anonymous
Skrevet

Det finnes jo litt forskjellige tradisjoner for oppkalling og sånt også, da... Jeg har familie i et annet europeisk land, hvor det slett ikke er uvanlig at søskenbarn har samme fornavn. Kjenner også en famile som kalte opp minstebarnet etter datteren til et vennepar - de bodde et stykke unna, og syntes ikke det var noe problem. Selv ønsker jeg å kalle opp barnet jeg venter etter en slektning - skulle noen andre bruke det navnet i løpet av de månedene jeg har igjen av svangerskapet, vil jeg bruke det allikevel. Nå er forøvrig sjansen liten, siden det navnet ikke er noe særlig 'i vinden'...

Gjest Lady76 ikke innl.
Skrevet
Hvis du alltid har hatt navnene klare til de kommende barna dine, og en venninne av deg bruker ett av navnene, bruker du det likevel?

Synes dere det blir "teit" at to venninner har samme navn på barna sine?

Ja, kanskje .. Men visste venninnen at noen (du?) ville bruke det navnet? For det er vertfall dumt/teit å ta det navnet da!... Det hadde jeg syns.

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg ville ikke kalt barnet mitt det samme som nære venner/familiemedlemmers barn. Men om noen av mine venner/slektninger skulle ønske å benytte samme navn som meg - vel, det får bli deres problem/valg!!

Barnet skal jo leve hele livet med navnet sitt, så selv om det kan bli forvirrende å hete det samme som ungen til mors venninne, er det jo ikke gitt at disse to barna skal henge sammen resten av livet! Og det er vel større "problem" at flere i klassen/barnehagen heter det samme som at en kusine eller barnet til foreldrenes venner heter det samme??!

Gjest Embla s
Skrevet

Ps: jeg hadde blitt litt småsur (inni meg) hvis jeg hadde fortalt hva jeg ville kalle mine barn også en god venninne hadde brukt navnet rett foran nesen min. På den andre siden - med mindre det var et navn jeg hadde funnet opp selv (!!) kan jo inspirasjonen komme fra mange kanter..

Skrevet

Jeg ville ikke brukt et navn som allerede finnes i min nærhet.

Kom i en litt pinlig situasjon for en del år siden. Ei venninne nærmet seg terminen og jeg visste at hun hadde tenkt å kalle barnet for R... hvis det ble en jente.

Et par uker før hun fødte tok jeg til meg en omplasseringshun som het R..., og venninna min fikk jente. Hun ble litt sur fordi vi ikke byttet navn på hunden, men vi syntes det ble feil siden hunden var 4 år, og dermed var vant til navnet sitt. Dermed ble det store R... (hunden) og lille R... (barnet). :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...