superplomme Skrevet 26. september 2017 #1 Skrevet 26. september 2017 Hei Vi har en kattepus på 5 år, som har fått noe slags infeksjon på øyet. Det renner litt puss, og det er litt hovent og ser ikke så bra ut. Vi har vært hos dyrlegen, som ga oss øyedråper, en slag seig, tyktflytende type. Problemet er at vi klarer overhodet ikke å få gitt katten disse øyedråpene.... Hun er nokså vill av seg, og er ikke glad i å bli løftet når hun er frisk heller. Hun blir en ÅL, rett og slett, og selv om vi er to stykker, så sliter vi med å få det til. Vi har prøvd å pakke henne inn i teppe, men hun klarer å klabbe seg ut av dette også. Vi skal gi henne dette to ganger om dagen, og det er jo bare det rene marerittet... Hun freser og klorer og spytter og åler, og i to dager har hun nektet å snakke med oss overhodet. Ignorerer oss og løper vekk hvis vi prøver å komme bort til henne. Er litt redd for at hun aldri skal tilgi oss dette....:-( En ting er å få gitt henne, men det er så vidt vi i det hele tatt klarer å få tak i henne.... KAN denne øyeinfeksjonen bare gå over av seg selv? er det noen som har noen gode tips til hvordan man kan gjøre det? Jeg har også prøvd å være rolig, ikke pakke henne i teppe, og så bare være rask og smidig, men det funket bare den aller første gangen. Nå lukter hun lunta bare hun ser snurten av meg. :-(
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #2 Skrevet 26. september 2017 Snakk med veterinæren. Anonymkode: c6134...912
Minya Skrevet 28. september 2017 #3 Skrevet 28. september 2017 Har du prøvd å gi øyedråpene uten å løfte henne? Hvis ikke; Sett deg ned på kne, med beina litt fra hverandre. Plassér katten med halen inn, mellom lårene dine. Klem forsiktig sammen for å holde katten på plass. Hold en hånd under haken til pus og løft øyelokket med en finger, drypp øyet. Gjenta med det andre øyet. Dette kan være mindre stressende, men det kommer selvfølgelig an på hvor samarbeidsvillig katten er... 2
Brimi Skrevet 28. september 2017 #4 Skrevet 28. september 2017 11 minutter siden, Minya skrev: Har du prøvd å gi øyedråpene uten å løfte henne? Hvis ikke; Sett deg ned på kne, med beina litt fra hverandre. Plassér katten med halen inn, mellom lårene dine. Klem forsiktig sammen for å holde katten på plass. Hold en hånd under haken til pus og løft øyelokket med en finger, drypp øyet. Gjenta med det andre øyet. Dette kan være mindre stressende, men det kommer selvfølgelig an på hvor samarbeidsvillig katten er... Dette gjør jeg med mine katter jevnlig og hun ene er en ål! Og joda, hun vil nok tilgi dere til slutt. Gi henne tid, kos og godis så går det bra til slutt 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2017 #5 Skrevet 29. september 2017 Katten tilgir dere muligens ikke før denne "gruuuuusomme" behandlingen dere "torturerer" henne med er over, men etterpå er hun nok seg selv igjen hun synes nok dere er ganske forferdelige mennesker nå, men det går over, og dere må bare være bestemt og fullføre! Er litt som med barn, man må være streng selv om barnet blir sint. Den forrige katten min måtte ha antibiotika via munnen, og dette var en helsikes kamp i starten, han spiste ikke annet enn tørrfor og vann selv, og det å tvinge noe i han var tortur uten like i følge han selv. I starten måtte vi være to, da tullet jeg en håndduk stramt rundt han, (ikke så stramt at han kveltes liksom), så fikk jeg en venn til å holde han i ett fast grep, håndduken "låste" alle fire beina, og det faste grepet gjorde at pus ikke kom seg løs. Dermed hadde jeg to hender fri til å åpne munn og gi medisin. Det var litt vondt i mammahjertet mitt å måtte ty til såpass krefter for å gi medisiner, men jeg trøstet meg med at det var til det beste for pus, og han trengte det for å bli bedre, selv om han ikke skjønte det selv. Anonymkode: e4992...c9c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå