Gå til innhold

Jobbe som regnskapsmedarbeider

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg fullfører en bachelor innen regnskap og revisjon denne våren og har allerede fått muligheten til å få meg jobb som regnskapsmedarbeider etter studiet. Vil da jobbe der for å få en autorisasjon i første omgang (altså 2 år). Men hva er det egentlig jeg kan forvente meg? Hvilke type arbeidsoppgaver vil jeg få i starten?

Føler det kreves så utrolig mye nå for tiden og at man nesten skal være ekspert etter endt studie. Men sannheten er at jeg egentlig ikke føler jeg kan noe som helst. Jeg har rett og slett ikke peiling på hvordan arbeidsdagen min vil se ut og er utrolig bekymret for at de kommer til å tro at jeg er dum :P

Anonymkode: 54d31...4a6

Skrevet

Vi ansetter nyutdannete. De får full opplæring. Gradvis etter hvilken forståelse de har for regnskap. Du får lov til å bruke ekstra tid og å spørre kollegaer. Fort kan det gå mer enn 2 år før autorisasjon.  Du må først kunne det grunnleggende. Du har teorien fra studier, men praksis er noe helt annet.

Anonymkode: 3ef68...653

• Liker 1
Skrevet

Herregud, det tilbudet MÅ du bare ta. Markedet for en slik utdannelse er vanskelig. Som regel er det slik at for å få regnskapsjobber må du ha erfaring - men som nyutdannet mangler man erfaring. Så dette tilbudet ville jeg tatt uansett! 

Forresten er det ingen som krever at du er ekspert i begynnelsen. Du skal jo ha opplæring og så må du bare spørre om alt du lurer på når du starter. Det går nok bra etter hvert som du kommer litt inn i det. 

Anonymkode: 90e9a...b08

Skrevet

Du er tilbudt jobb. Med regnskapasitet i et firma eller i et regnskapsbyrå?

Skrevet

Ja, så absolutt. Får jeg tilbudet, så kommer jeg til å godta. Blir bare så stressa og er livredd for at jeg vil bli en byrde. Men igjen så har jeg ikke som mål å bli ferdig med praksis innen 2 år. Jeg kommer nok bare til å være utrolig fornøyd med at jeg i det hele tatt vil ha en jobb etter studiet. For det er som nevnt utrolig vanskelig å få seg jobb innen regnskap og økonomi.

Takk for svar. Skjønner kanskje nå at jeg ikke burde bekymre meg så fælt. Alt jeg vil er å gjøre en god jobb og føle at jeg kan bidra :)

Det er eget regnskapsbyrå

Skrevet

Si ja takk til jobben. I et regnskapsbyrå er læringskurven bratt, men etter hvert så ser du hva som et spesielt for akkurat det firmaet. Hver bransje og firma har sine ting. Jeg er god på bygg og anleggsbransjen og serveringssteder. Nå lærer jeg om bloggere og internettbutikk. Alltid nye utfordringer 😊

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, så absolutt. Får jeg tilbudet, så kommer jeg til å godta. Blir bare så stressa og er livredd for at jeg vil bli en byrde. Men igjen så har jeg ikke som mål å bli ferdig med praksis innen 2 år. Jeg kommer nok bare til å være utrolig fornøyd med at jeg i det hele tatt vil ha en jobb etter studiet. For det er som nevnt utrolig vanskelig å få seg jobb innen regnskap og økonomi.

Takk for svar. Skjønner kanskje nå at jeg ikke burde bekymre meg så fælt. Alt jeg vil er å gjøre en god jobb og føle at jeg kan bidra :)

I begynnelsen vil nok alle føle på at de er en "byrde" i alle jobber. Støtt deg på at alle har vært nye, og selv om du har studert faget, så er det jo litt forskjellig rutine fra arbeidsplass til arbeidsplass så det er helt naturlig at du blir lært opp. Alle som jobber der kan jo relatere til det å være ny uansett. Lykke til da :)

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

En liten bemerkning til autorisasjon: du har 3 år etter siste tellende eksamen på å opparbeide deg nødvendig praksis for å søke autorisasjonen. Bruker du mer enn dette, må du oppfylle etterutdanningskravet til allerede autoriserte regnskapsførere før du kan søke.

Skrevet

Du bør prøve å få deg jobb som revisor for å få autorisasjon som dette.

Anonymkode: 2f6ad...010

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør prøve å få deg jobb som revisor for å få autorisasjon som dette.

Anonymkode: 2f6ad...010

Det var vel tanken da jeg begynte på studiet, men akkurat nå så synes jeg det er helt greit å begynne som regnskapsfører. Det er utrolig vanskelig å få seg jobb innen økonomi, så akkurat nå tar jeg bare i mot det jeg får. Vet at det vil føre til at jeg må ta en master etterhvert om kravene som planlegges til oss med en bachelor iverksettes. Men akkurat nå ser jeg ikke på det som noe problem. Jeg har ikke noe hastverk med det, selv om det så klart er bedre betalt 😊

• 1 år senere...
Skrevet
På 26.9.2017 den 21.31, AnonymBruker skrev:

Vi ansetter nyutdannete. De får full opplæring. Gradvis etter hvilken forståelse de har for regnskap. Du får lov til å bruke ekstra tid og å spørre kollegaer. Fort kan det gå mer enn 2 år før autorisasjon.  Du må først kunne det grunnleggende. Du har teorien fra studier, men praksis er noe helt annet.

Fortsetter dere å ansetter nyutdannede? Har noen års erfaring fra andre land, og går nå på et regnskapskurs i en fagskole. Regnskap fra mitt land og Norge ser veldig lik, nesten de samme. I forbindelsen med kurset er jeg på jakt til en praksisplass først og frem. Kan sende min CV i etterspørsel . Tussen takk

Skrevet

Alle som jobber på regnskapskontor vet at det er et fag man lærer seg mens man jobber med det. Forståelsen for det kan selvsagt variere. 

Jeg har jobbet som regnskapsfører i 4 år, samt tatt det siste året på økad bacheloren min om igjen for å bli autorisert. Jeg føler meg lang i fra klar for å bli autorisert. Det tar tid. Men i dag så begynner regnskapssystemene å bli mye lettere enn tidligere, noe som hjelper på. I tillegg har de fleste mange regnskapsbyrå hjelpefunksjoner der du kan søke/chatte/ringe etter eks kontoer, lover og forskrifter samt hjelp i programmene. 

Oppgaver du kan få er bilagsføring, remittering, avstemming av bank, fakturering, lønn, avstemming av AGA/skatt, MVA etc. Du må også ta årsoppgjør og ligningspapirer som en del av praksisen. Når man får det på plass i tillegg til noen års erfaring, vil man også bli mye mer attraktiv i regnskapsbransjen. 

Et tips er å lære deg å se hva som har blitt gjort tidligere i regnskapet og spørre de rundt deg om hjelp. 

Masse lykke til. 

Anonymkode: 55a91...7aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...