Gå til innhold

Obligatorisk personalmøte, hvor lang varsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk en melding fra arb giver om personalmøte førstkommende torsdag hvor han spesifiserer at dette er obligatorisk. Jeg har en avtale som jeg ikke kan flytte! Er det innafor å kalle inn til obligatorisk personalmøte to dager i forveien?

Anonymkode: 6e040...91b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes personlig det er uproblematisk, men det kommer kanskje an på hvor stor arbeidsplassen er. Vi er selv ti stykker på min arbeidsplass, og når man er så få så er det jo ganske fleksibelt. Jeg ville bare gått til sjefen min og forklart situasjonen og så hadde han enten sagt

a) vi flytter det møtet

b) det går bra at du ikke er med. 

Dersom det var en avtale som ikke kunne flyttes altså. Sjefen min er en grei fyr som er fleksibel mot oss fordi vi er fleksible tilbake. Men jeg skjønner jo at hvis man er fem ganger så mange på arbeidsplassen, så bør beskjeden komme før... 

Anonymkode: 1380b...693

• Liker 3
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes personlig det er uproblematisk, men det kommer kanskje an på hvor stor arbeidsplassen er. Vi er selv ti stykker på min arbeidsplass, og når man er så få så er det jo ganske fleksibelt. Jeg ville bare gått til sjefen min og forklart situasjonen og så hadde han enten sagt

a) vi flytter det møtet

b) det går bra at du ikke er med. 

Dersom det var en avtale som ikke kunne flyttes altså. Sjefen min er en grei fyr som er fleksibel mot oss fordi vi er fleksible tilbake. Men jeg skjønner jo at hvis man er fem ganger så mange på arbeidsplassen, så bør beskjeden komme før... 

Vi er ikke mange ansatte vi heller. Ca 10 stk! Meg og samboer skal kjøre 6-7t til andre kanten av landet for å kjøre en nykjøpt bil hjem. Sambo har ordnet fri, og han vi handler av har satt av tid til å møte oss på biltilsynet osv. Så er ikke bare bare å flytte avtalen. 

Takk for svar 😁

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vi er ikke mange ansatte vi heller. Ca 10 stk! Meg og samboer skal kjøre 6-7t til andre kanten av landet for å kjøre en nykjøpt bil hjem. Sambo har ordnet fri, og han vi handler av har satt av tid til å møte oss på biltilsynet osv. Så er ikke bare bare å flytte avtalen. 

Takk for svar 😁

Men da har vel du ordnet deg fri den dagen? Da skjønner kanskje sjefen at det passer dårlig for deg å komme på et personalmøte. Synes du bør snakke med sjefen din om dette jeg. Kan godt være at det ordner seg :) 

Skrevet

Lite informasjon ute går må jeg si. Personal-, seksjons-, gruppemøter kan handle om så mangt. 

Hvorvidt det innafor avhenger vel om det er prekært, hvilket i mange tenkelige tilfeller i disse tider kan være så.

Ta en prat med sjefen i morgen tidlig og spør hva møtet går ut på, og ta en vurdering deretter om det er nødvendig.

Når sant skal sies, så er dere garantert ikke (vill gjetning) de første som må avlyse et slikt møte og planlegge på nytt på grunn av jobben. 

• Liker 1
Skrevet

Når det kalles inn på så kort varsel, og det spesifiseres at møtet er obligatorisk, har det med stor sannsynlighet med driften av arbeidsplassen å gjøre, fortrinnsvis nedbemanning eller nedlegging. Så det møtet bør du stille på. 

Anonymkode: ba98c...35a

• Liker 2
Skrevet

PS: Samboeren din bør da bære i stand til å kjøre bort dit og ordne opp med papirer og slikt på egenhånd, og er det ikke mulig å komme seg enkelt fra jobb til dit (fly), bør han fint klare også returen på egenhånd. 

• Liker 2
Skrevet

Om det er absolutt krise (i objektiv forstand, som at bedriften nesten er konkurs eller liknende, og ikke bare at sjefen selv syntes det er viktig) er det innenfor. Slike situasjoner kan oppstå på ganske kort varsel hvis man f. eks. tenker seg at en kreditor ikke ønsker å gi mer lån for å sikre driften. En leder har da ikke noe annet valg enn å kaste seg rundt. 

Hvis dette derimot er en vanlig personalsamtale, som omhandler regulær drift uten at det er noen form for krise inne i bildet, så syntes jeg ikke to dagers varsel er innafor. For det første siden du allerede har fått godkjent fri (regner jeg med?)

Anonymkode: 6270d...2b5

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

PS: Samboeren din bør da bære i stand til å kjøre bort dit og ordne opp med papirer og slikt på egenhånd, og er det ikke mulig å komme seg enkelt fra jobb til dit (fly), bør han fint klare også returen på egenhånd. 

En person kan ikke kjøre to biler nei. 

Ikke alltid kollektiven går så greit å bruke på så lange strekninger heller. 

Anonymkode: 2071f...362

Skrevet
46 minutes ago, AnonymBruker said:

Hvis dette derimot er en vanlig personalsamtale, som omhandler regulær drift uten at det er noen form for krise inne i bildet, så syntes jeg ikke to dagers varsel er innafor. For det første siden du allerede har fått godkjent fri (regner jeg med?)

Anonymkode: 6270d...2b5

Mulig at TS jobber deltid, og at hun ikke var satt opp til å jobbe torsdag. 

Anonymkode: 009a9...838

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...