Gå til innhold

Tilrettelegging og grensesetting som gravid

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er seks måneder på vei med mitt første barn og jobber 100% (kontor). Jeg har 1,5 timers reisetid hver vei til jobb, og nå merker jeg at det begynner å slite på både kroppen og energien. Jeg sover dårlig, har lite overskudd og gjør ingenting bortsett fra å jobbe, spise, sove og reise. I det siste har jeg begynt å få vondt i kroppen - tror det er pga større mage, mye stillesitting og ikke noe overskudd til trening. Det er ikke så vondt at jeg er syk og ikke kan gå på jobb, jeg er bare generelt sliten og stressa hele tiden. Samtidig tror jeg ikke de merker dette noe særlig på jobb, da jeg er forholdsvis ny i jobben og har vært veldig opptatt av å vise at jeg takler jobben og at jeg ikke er en byrde selv om jeg er gravid. Men nå begynner jeg å bli lei - både av å late som jeg ikke er sliten og av generelt lite struktur i avdelingen jeg jobber. Vi har nettopp vært gjennom en omorganisering og mange ting er litt uavklarte, og i tillegg har jeg en "grenseløs" sjef med store ambisjoner og lite tid til overs for planlegging. Det er altså ikke en veldig oversiktlig hverdag og ikke så lett å unngå stress, tidsnød, plutselige småkriser, osv. Spørsmålet mitt er egentlig: Kan jeg kreve tilrettelegging fordi jeg er "litt sliten" og gravid? Det handler jo ikke om fare for fosteret, og jeg klarer jo sikkert å tyne meg en stund til, men samtidig begynner jeg jo å bli ganske møkkalei nå. Og jeg vet at det ikke kommer til å bli mindre rot og stress på en stund, i hvertfall ikke før jeg går ut i perm.

Det jeg har lyst til er å bare gå til sjefen og si: Dette og dette er mine arbeidsoppgaver, jeg vil fokusere på dem og skjermes mot alt stresset på avdelingen, og jeg vil helst ha hjemmekontor en dag i uka. Kan jeg gjøre det? Eller bør jeg bare bite tennene sammen og holde ut, til jeg går ut i perm eller evnt. blir sykemeldt?

Anonymkode: ebe8e...010

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Din leder kan søke om tilretteleggingstilskudd👍🏻 Ta en prat med din leder om dette. 

Anonymkode: 3e1c5...ebf

Skrevet

Du kan få tilrettelegging for å ikke få mer smerter eller bli mer utslitt, men du kan ikke selv bestemme hvordan det skal tilrettelegges. Du kan komme med ønsker, men ikke kreve hjemmekontor eller at du kun skal gjøre oppgaver du velger selv.

Anonymkode: bd77d...8b6

Skrevet

Jeg hadde en samtale med leder om tilrettelegging. Hun lurte på hva jeg følte var best for meg for å unngå sykemelding. Jeg fikk da to dager hjemmekontor og en stol tilpasset vondt bekken for å forebygge bekkenløsning (hatt det i tidligere svangerskap). Hadde det slik noen uker, men legen sykemeldte meg pga vonde kynnere, mye stress, lite søvn ( to barn fra før, som sover lite på natt for tida) og lang kjørevei til og fra jobb. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...