Gå til innhold

Bli apotektekniker eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har interesse for helse, medisin og kundebehandling. Tenker da at apotekteknikk kan være passende! Men er det et yrke som er fare for at kan "dø ut"...? Evt. andre ulemper ved yrket?

Og er det noen som kjenner til utdannelsen på Folkeuniversitetet?

Takk på forhånd :smilyblomst:

Anonymkode: c4aad...49b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er utdannet apotektekniker ved Folkeuniversitetet. 

Det er absolutt ett utdøende yrke. Det satses mer og mer på farmasøyter. Så anbefaler deg den utdannelsen i stede.

Svært vanskelig å få 100% stilling som tekniker også.

Yrket endrer seg ved nye medisiner hele tiden, mye å sette seg inn i og huske.

Anonymkode: d8b6a...7c4

Skrevet

Jeg har 2 yrkesutdanning og en av de er apotektekniker, jobba som ekstra jobb og vikariat i mange år, fikk ikke fast jobb da de fleste gamle jobbet der i mange år og ikke så mange tekniker jobber på hver apotek så sjansen var ikke stort, derfor tok jeg en bacheloregrad i en annen rettning, og angrer ikke på det.

Anonymkode: e45c2...a9a

Skrevet

Hei,

Jeg er apotektekniker og har hittil bare hatt midlertidige stillinger.Det utlyses ikke så mange ledige stillinger her jeg bor (Bergen) og det er mest farmasøyter det søkes etter. Om du er flink i realfag ville jeg derfor satset på å bli farmasøyt.Det beste er å ta mastergrad i farmasi,da bachelorgraden sikkert vil bli faset ut med tiden (den eksisterer kun i Norge og Sverige og er ikke internasjonalt anerkjent).

Lønn som apotektekniker er relativt dårlig. De som lønner best er Boots og Apotek1, mens de små privateide som Ditt Apotek lønner dårligst.Det er liten mulighet for etterutdanning og videreutdanning.Arbeidshverdagen er grei nok.Dette er en fin jobb som ikke er særlig fysisk krevende og du slipper ta ned jobben hjem.Ofte er det 9-16 jobb (med mindre du jobber i et kjøpesenterapotek) og det er mange hyggelige kunder.Ulempen er at det er en enorm fokus på salg og mersalg, kampanjer og så videre. Jeg synes ofte det går på bekostning av det faglige.Så har man selvsagt de vanskelige kundene,men dem finner man nok i andre yrker også.

Anonymkode: 02176...a7f

Skrevet
På 5.10.2017 den 22.30, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg er apotektekniker og har hittil bare hatt midlertidige stillinger.Det utlyses ikke så mange ledige stillinger her jeg bor (Bergen) og det er mest farmasøyter det søkes etter. Om du er flink i realfag ville jeg derfor satset på å bli farmasøyt.Det beste er å ta mastergrad i farmasi,da bachelorgraden sikkert vil bli faset ut med tiden (den eksisterer kun i Norge og Sverige og er ikke internasjonalt anerkjent).

Lønn som apotektekniker er relativt dårlig. De som lønner best er Boots og Apotek1, mens de små privateide som Ditt Apotek lønner dårligst.Det er liten mulighet for etterutdanning og videreutdanning.Arbeidshverdagen er grei nok.Dette er en fin jobb som ikke er særlig fysisk krevende og du slipper ta ned jobben hjem.Ofte er det 9-16 jobb (med mindre du jobber i et kjøpesenterapotek) og det er mange hyggelige kunder.Ulempen er at det er en enorm fokus på salg og mersalg, kampanjer og så videre. Jeg synes ofte det går på bekostning av det faglige.Så har man selvsagt de vanskelige kundene,men dem finner man nok i andre yrker også.

Anonymkode: 02176...a7f

Hei

Jeg vurderer å begynne på farmasi-studiet, da jeg synes jobben virker veldig interessant med gode betingelser. Men er det veldig stor forskjell på det du og en farmasøyt gjør? Virker det som at farmasøyter stresser på jobb? Ønsker ikke å utdanne meg til et stressende yrke, vil heller ha det litt "kjedelig" da..

Anonymkode: 44105...c13

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Jeg vurderer å begynne på farmasi-studiet, da jeg synes jobben virker veldig interessant med gode betingelser. Men er det veldig stor forskjell på det du og en farmasøyt gjør? Virker det som at farmasøyter stresser på jobb? Ønsker ikke å utdanne meg til et stressende yrke, vil heller ha det litt "kjedelig" da..

Apotektekniker har vel i utgangspunktet ikke lov til å selge reseptbelagte midler, feks. 

Anonymkode: 75383...cc7

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Apotektekniker har vel i utgangspunktet ikke lov til å selge reseptbelagte midler, feks. 

Anonymkode: 75383...cc7

Men de har vel lov til å selge dem så lenge farmasøyten kontrollerer? Synes jeg at jeg har observert.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...