AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #1 Del Skrevet 26. september 2017 Var litt usikker på hvilken kategori denne tråden hører i, men siden jeg vil ha svar fra folk som er flink med økonomi, blir det her Jeg har alltid bodd og jobbet innenfor bomringen, så jeg har derfor kjørt bil uten å merke stort til det økonomisk. Få bompaseringer og lite drivstofforbruk. Men nå har jeg startet å studere, og da må jeg passere bomringen minst to ganger daglig. Det tar meg nå 20 min èn vei (avhenger av trafikk) vs. fem minutter tidligere, så bensinforbruket har også økt betraktelig. Siden jeg er student og vil være litt ekstra økonomisk foruftig, har jeg lyst til å gå til anskaffelse av el-bil for å slippe drivstoff og bomringer. Men siden jeg ikke har 100% jobb og kan spytte bare ca. 25.000 kr i ny bil, så kan det ikke akkurat være en som koster flere hundre tusen kr. Jeg kan ta lån, men det må jo være til en fornuftig sum så jeg får betalt det ned uten å "lide". Har sett litt på leasing av bil, og det ser ut til at jeg må regne med å betale fra 3000 kr og opp før forsikring, som jeg tipper blir en tusenlapp i mnd. (?). Burde jeg kjøpe en til ca. 100.000 kr, eller burde jeg lease? Du kjenner ikke til økonomien min og byen min mer enn jeg har lagt frem her, men håper likevel på noen fornuftige råd fra noen som kanskje har litt mer erfaring enn meg Bør jeg beholde Volvoen min (lånet er nedbetalt om to tusenlapper) og fortsette med bom og bensin, eller bør jeg gå for el/hybrid, så jeg har mer konkrete, faste utgifter? Er det forresten fri bomplassering på hybrid-bil? Takker for alle fornuftige svar! :D Anonymkode: 7dd52...705 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
T-Rex Skrevet 26. september 2017 #2 Del Skrevet 26. september 2017 Dette er en oppgave med alt for mange variable i forhold til opplysninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvinne87Rogaland Skrevet 26. september 2017 #3 Del Skrevet 26. september 2017 Du kan jo kjøpe en E-up! for en rimelig penge. Her blir det solgt E-up 2015 modell for 129 000,- (gått ca 45 000 km). Du må regne ut rente på billån og verditap opp mot kostnadene for bensin og bompenger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #4 Del Skrevet 26. september 2017 Det koster jo å kjøpe el-bilen også. Så vinninga går vel opp i spinninga bare i innkjøp. Dessuten er ikke el-bil så miljøvennlig og fornuftig som folk liker å tro. Tenk bare på produksjonen, og hvordan litiumen til batteriene blir hentet ut. Skammelig... Anonymkode: fe515...599 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #5 Del Skrevet 26. september 2017 2 minutter siden, Kvinne87Rogaland skrev: Du kan jo kjøpe en E-up! for en rimelig penge. Her blir det solgt E-up 2015 modell for 129 000,- (gått ca 45 000 km). Du må regne ut rente på billån og verditap opp mot kostnadene for bensin og bompenger. Takk for tips! Jeg har ikke så mye peiling på biler, men det skal jeg huske Er det dumt å lease? Hvem er det som gjør det? Er det som oftest bare en midlertidig løsning, eller er det folk som har det "permanent"? Er det for de med god økonomi, eller passer det for de fleste? Anonymkode: 7dd52...705 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #6 Del Skrevet 26. september 2017 El-bilen min med lån koster mindre i måneden enn den gamle bilen min uten lån. Mest fordi jeg måtte legge vekk 1000kr i mnd på verkstedsjobb på den gamle bilen + drivstoff og bom. Hilsen en annen student med deltidsjobb Anonymkode: ae30e...b04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #7 Del Skrevet 26. september 2017 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var litt usikker på hvilken kategori denne tråden hører i, men siden jeg vil ha svar fra folk som er flink med økonomi, blir det her Jeg har alltid bodd og jobbet innenfor bomringen, så jeg har derfor kjørt bil uten å merke stort til det økonomisk. Få bompaseringer og lite drivstofforbruk. Men nå har jeg startet å studere, og da må jeg passere bomringen minst to ganger daglig. Det tar meg nå 20 min èn vei (avhenger av trafikk) vs. fem minutter tidligere, så bensinforbruket har også økt betraktelig. Siden jeg er student og vil være litt ekstra økonomisk foruftig, har jeg lyst til å gå til anskaffelse av el-bil for å slippe drivstoff og bomringer. Men siden jeg ikke har 100% jobb og kan spytte bare ca. 25.000 kr i ny bil, så kan det ikke akkurat være en som koster flere hundre tusen kr. Jeg kan ta lån, men det må jo være til en fornuftig sum så jeg får betalt det ned uten å "lide". Har sett litt på leasing av bil, og det ser ut til at jeg må regne med å betale fra 3000 kr og opp før forsikring, som jeg tipper blir en tusenlapp i mnd. (?). Burde jeg kjøpe en til ca. 100.000 kr, eller burde jeg lease? Du kjenner ikke til økonomien min og byen min mer enn jeg har lagt frem her, men håper likevel på noen fornuftige råd fra noen som kanskje har litt mer erfaring enn meg Bør jeg beholde Volvoen min (lånet er nedbetalt om to tusenlapper) og fortsette med bom og bensin, eller bør jeg gå for el/hybrid, så jeg har mer konkrete, faste utgifter? Er det forresten fri bomplassering på hybrid-bil? Takker for alle fornuftige svar! :D Anonymkode: 7dd52...705 Hybridbil betaler bompenger. El biler vil i frmtiden måtte betale både parkering og bompenger. Noen steder betaler el boler parkering alt. Skal du ha elbil må du og ha lademuligheter i nærheten av der du bor. Du kan ikke bare koble en skjøteledning ut av døra/vinduet. Her må du se hva du bruker i drivstoff opp mot hva en elbil koster i drift. Hvor lenge holder en el bil og hvilke reperasjonskostnader får du? Anonymkode: 3286c...3c7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #8 Del Skrevet 26. september 2017 Går det ikke å ta buss? Anonymkode: 67873...6d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #9 Del Skrevet 26. september 2017 Først: Nei, hybridbilene får du ikke gratis bomavgift på. Så: Det er vanskelig å svare på spørsmålet ditt med så lite info, derfor gjør jeg det litt generelt: Du må rett og slett regne på hvor mye penger du vil spare på å slippe bom og bensin (hvis du bor i Oslo må du regne med i alle fall en tier i bompenger på elbilen snart og) og hvor mye du vil bruke på å kjøpe bil. Hvordan blir forsikringen på den nye bilen vs. den gamle, hvordan blir verksted-/serviceregningene på den nye vs. den gamle. Så må du rett og slett se om du kommer i pluss. Hvis du må bruke 150 000 på bil (kan ikke skjønne at du kan få en god nok el for noe særlig mindre), så må du jo også kunne spare inn de samme 150 000 på salg av bilen du har nå og sparing av bom- og bensinutgifter o.l. Husk at du må ha ladeplass, og at rekkevidden som oppgis for bilen i alle fall halveres om vinteren. Hvis du ikke kan lade på studiestedet, er du derfor avhengig av at bilen kan ta deg både dit og hjem også om vinteren. Anonymkode: 15449...18f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #10 Del Skrevet 26. september 2017 Kommer ann på prisnivå på bilen du har. Min 10tusenkroners bensinbil er billigere enn elbil med lån og kasko (det må man ha hvis man har lån) ville vært. Forsikring 200kr/mnd+årsavgift 300kr/mnd+bensin 2000kr/mnd(kjører MYE)+0kr i lån og bommer+0kr/mnd verditap (fordelen med billig bil😂)+deler/olje og annet/verktøy 700kr/mnd (bytter alt selv så blir ikke verkstedregninger)= 3200kr/mnd. Og så får jeg gleden av å skru og høre motorlyd ❤ Anonymkode: c38ba...4db Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #11 Del Skrevet 26. september 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kommer ann på prisnivå på bilen du har. Min 10tusenkroners bensinbil er billigere enn elbil med lån og kasko (det må man ha hvis man har lån) ville vært. Forsikring 200kr/mnd+årsavgift 300kr/mnd+bensin 2000kr/mnd(kjører MYE)+0kr i lån og bommer+0kr/mnd verditap (fordelen med billig bil😂)+deler/olje og annet/verktøy 700kr/mnd (bytter alt selv så blir ikke verkstedregninger)= 3200kr/mnd. Og så får jeg gleden av å skru og høre motorlyd ❤ Anonymkode: c38ba...4db 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hybridbil betaler bompenger. El biler vil i frmtiden måtte betale både parkering og bompenger. Noen steder betaler el boler parkering alt. Skal du ha elbil må du og ha lademuligheter i nærheten av der du bor. Du kan ikke bare koble en skjøteledning ut av døra/vinduet. Her må du se hva du bruker i drivstoff opp mot hva en elbil koster i drift. Hvor lenge holder en el bil og hvilke reperasjonskostnader får du? Anonymkode: 3286c...3c7 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Først: Nei, hybridbilene får du ikke gratis bomavgift på. Så: Det er vanskelig å svare på spørsmålet ditt med så lite info, derfor gjør jeg det litt generelt: Du må rett og slett regne på hvor mye penger du vil spare på å slippe bom og bensin (hvis du bor i Oslo må du regne med i alle fall en tier i bompenger på elbilen snart og) og hvor mye du vil bruke på å kjøpe bil. Hvordan blir forsikringen på den nye bilen vs. den gamle, hvordan blir verksted-/serviceregningene på den nye vs. den gamle. Så må du rett og slett se om du kommer i pluss. Hvis du må bruke 150 000 på bil (kan ikke skjønne at du kan få en god nok el for noe særlig mindre), så må du jo også kunne spare inn de samme 150 000 på salg av bilen du har nå og sparing av bom- og bensinutgifter o.l. Husk at du må ha ladeplass, og at rekkevidden som oppgis for bilen i alle fall halveres om vinteren. Hvis du ikke kan lade på studiestedet, er du derfor avhengig av at bilen kan ta deg både dit og hjem også om vinteren. Anonymkode: 15449...18f Betalte 30.000 for bilen, og hadde fullt lån. Derfor har jeg også full forsikring (1100 kr mnd.). Regner med at det ikke blir noe mindre med en el-bil, hverken med leasing eller kjøp siden den bilen vil være betraktelig nyere enn 2000-modellen jeg har nå. Jeg bruker ca. 1000 kr i mnd på bompenger, og ca. 2500 i mnd på bensin. Årsavgift på el-bil er vel billigere enn annen bil, eller? Jeg har brukt rundt 17.000 kr i verkstedregninger på ting jeg mener har vært viktig for forsvarlig kjøring, men jeg hører på bilen at det er flere feil med den. Det er enda et år til den må på EU-kontroll, og da vet jeg at de vil finne noe som vil koste meg noen tusenlapper. Dette slipper jeg sikkert med en el-bil, siden de er litt nyere. Om den er leaset, er den sikkert i perfekt stand (?). Den trenger også nye vinterdekk som jeg snart må kjøpe. Mulig det er utgifter jeg ikke har sett for meg ennå, men om jeg leaser ser jeg for meg at jeg kan spare kanskje en tusenlapp i måneden, og få en mye bedre og tryggere bil + at jeg slipper verkstedutgifter etter EU-kontroll. Men da sitter jeg uten en eiendel (som jeg har forstått på Luksusfellen er bra), siden jeg neste måned har nedbetalt lånet på bilen (som igjen gjør at jeg kan få en rimeligere forsikring). Uff, det er så mange faktorer her at jeg synes dette er litt vanskelig Har kjempelyst på ny bil, men målet er jo å senke utgiftene.(Ser at flere kommenterer ladestasjoner. Jeg bor i blokk, så er usikker på hvordan det er med ladestasjon her, men vi har det i hvert fall på universitetet og på biblioteket som jeg er på nesten hver dag). Tusen takk for alle svar, forresten! Forventer ingen konkrete løsninger her, men ønsker å drøfte og høre erfaringer, sånn at jeg kanskje legger meg noen tanker som jeg ikke hadde fra før TS Anonymkode: 7dd52...705 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå