AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #1 Skrevet 26. september 2017 Jeg er i arbeidspraksis, og jeg har det tungt om dagen. Jeg blir alltid satt til de verste jobbene, og de som er mest belastende rent mentalt. Jeg samler opp praksis til å ta et fagbrev, men jeg merker at "lønna" begynner å tære på. Bedriften sier de ikke kan ansette meg, men personlig tror jeg det er fordi jeg foreløpig har sagt meg villig til å fortsette i regi av NAV. Jeg har vært der lenge nå, nesten 1,5 år.. Bør jeg være kynisk nå, og si at jeg ikke vil jobbe gjennom NAV lenger, og hvis de vil ha meg så får de ansette meg? Selv om jeg fremdeles er ufaglært? Jeg har trivdes veldig her tidligere, men visse forandringer har ført til at jeg nå har en mye tyngre hverdag. Kan jeg ta opp dette med veilederen min? "Problemet" her er at jeg trolig kan ta et fagbrev til sommeren, da jeg har samlet opp nok praksis. Men samtidig føler jeg meg så utnyttet, og det er ille å se at vikarer kommer inn, får normal lønn og gjør en mindre jobb enn meg for en bedre lønn! Føler meg så tråkket på, SELV om jeg får fagbrev og i tillegg utdannelsen betalt og fullt dekket av NAV. Hva skal og bør jeg gjøre nå? Anonymkode: 2ca52...c49 1
millennial Skrevet 26. september 2017 #2 Skrevet 26. september 2017 Oi, her må du vise litt styrke. Arbeidsgivere er veldig glad i nav folk fordi de betaler ikke en dritt, men nå har du vært der lenge og du ser at de ansetter så ha litt stolthet og sett krav, fordi det fortjener du! Så hvis jeg har oppfattet det korrekt, så har du nok arbeidserfaring nå til å ta fagbrevet til sommer? Hvis det så er tilfelle hadde jeg bare bedt dem om å enten ansette deg eller så får du finner deg noe annet - helst ikke gjennom NAV. Hva jobber du innenfor? 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #3 Skrevet 26. september 2017 Har vikarene som får normal lønn fagbrev? Uansett, ja det kan være kjipt. Men du har ikke såååå lenge igjen, så dersom du ikke har sjanse til å få en annen jobb der du kan få praksis (nok) til fagbrev, så ville jeg ha bitt tennene sammen. Anonymkode: 2e603...6c1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #4 Skrevet 26. september 2017 31 minutter siden, millennial skrev: Oi, her må du vise litt styrke. Arbeidsgivere er veldig glad i nav folk fordi de betaler ikke en dritt, men nå har du vært der lenge og du ser at de ansetter så ha litt stolthet og sett krav, fordi det fortjener du! Så hvis jeg har oppfattet det korrekt, så har du nok arbeidserfaring nå til å ta fagbrevet til sommer? Hvis det så er tilfelle hadde jeg bare bedt dem om å enten ansette deg eller så får du finner deg noe annet - helst ikke gjennom NAV. Hva jobber du innenfor? Jeg jobber i skolen. Ja, kan ta fagbrevet til sommeren. Idag hadde jeg bare en helt forjævlig dag, og tenkte; hva gjør jeg egentlig her for denne luselønna..? Skal jeg finne meg i dette mer? 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har vikarene som får normal lønn fagbrev? Uansett, ja det kan være kjipt. Men du har ikke såååå lenge igjen, så dersom du ikke har sjanse til å få en annen jobb der du kan få praksis (nok) til fagbrev, så ville jeg ha bitt tennene sammen. Anonymkode: 2e603...6c1 Vikarene som kommer inn er ufaglærte, gjerne unge jenter som studerer på universitet, og noen yngre menn. Og veldig mange av dem er jeg dyktigere enn i jobben. Da føles det bare forferdelig å måtte ta til takke med 7000 kr i mnd. Jeg tenkte i første omgang å kreve av veileider at jeg kan sette av en uke eller to til jobbsøking? Det er vel ok, og i alles interesse? Jeg VET at hvis jeg slutter og krever ansettelse, vil det bare bli ringevikariater. Så er spørsmålet om jeg får nok lønn til å klare meg. Men jeg vil jo alltids få en ny plass gjennom nav hvis det trengs. Anonymkode: 2ca52...c49
Gliffy Skrevet 26. september 2017 #5 Skrevet 26. september 2017 Kan du ikke bare søke vanlig jobb da, i stedet for å gå i praksis via NAV? Da får du jo vanlig lønn. Du trenger ikke fri for å søke jobb, det gjør du etter job eller i helgen.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #6 Skrevet 26. september 2017 Kan ikke du søke på egen hånd utenom da? Du bruker ikke en hel dag eller to i uken på jobbsøking. Høres ut som en frustrerende situasjon, sykt at de har lov å ha deg i praksis så lenge. Er det pga. Du er under utdanning? hvis du får en annen jobb som teller mot praksistimene på fagbrevet så kan du jo få både i pose og sekk. Dersom du ikke har noe annet å gå til så ville jeg blitt der jeg er nå, så samler du i alle fall timer mot fagbrev selvom jobben er dritt Sitat Anonymkode: 5465c...d09
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #7 Skrevet 26. september 2017 Har selv vært i arbedspraksis gjennom nav og følte det litt på samme måte som deg. Jeg har fullført vgs og var det egentlig bare i påvente av studier på universitet (har nå startet 2. året). Det var vanskelig å få jobb uten utdannelse. Jeg jobbet også i skolen, som assistent og opplevde ofte at det hadde vikarer (som vikarierte for lærere) som ikke en gang hadde fullført videregående. Når jeg tenkte på at jeg faktisk hadde høyere utdanning enn dem, ble jeg veldig deprimert. Jeg fikk alltid de "verste" jobbene. Jeg elsket å jobbe på skole, men følte de utnyttet meg veldig når de så at jeg gjorde en god jobb. Jeg ble satt til å passe på hele klasser alene ute og av og til hadde jeg fulle dager med undervisning hvis en lærer ble syk og de ikke fant vikar (jeg som ikke har utdannelse). Satt jo stor pris på at de hadde mye tillit til meg, som ufaglært. Men følte meg veldig utnyttet. Anonymkode: 9c56f...bf3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #8 Skrevet 26. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har selv vært i arbedspraksis gjennom nav og følte det litt på samme måte som deg. Jeg har fullført vgs og var det egentlig bare i påvente av studier på universitet (har nå startet 2. året). Det var vanskelig å få jobb uten utdannelse. Jeg jobbet også i skolen, som assistent og opplevde ofte at det hadde vikarer (som vikarierte for lærere) som ikke en gang hadde fullført videregående. Når jeg tenkte på at jeg faktisk hadde høyere utdanning enn dem, ble jeg veldig deprimert. Jeg fikk alltid de "verste" jobbene. Jeg elsket å jobbe på skole, men følte de utnyttet meg veldig når de så at jeg gjorde en god jobb. Jeg ble satt til å passe på hele klasser alene ute og av og til hadde jeg fulle dager med undervisning hvis en lærer ble syk og de ikke fant vikar (jeg som ikke har utdannelse). Satt jo stor pris på at de hadde mye tillit til meg, som ufaglært. Men følte meg veldig utnyttet. Anonymkode: 9c56f...bf3 Herregud, da SKAL du ha lærerlønn for dette, eller avspasering for de timene du jobber! Det er jeg veldig påpasselig med å kreve! 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan ikke du søke på egen hånd utenom da? Du bruker ikke en hel dag eller to i uken på jobbsøking. Høres ut som en frustrerende situasjon, sykt at de har lov å ha deg i praksis så lenge. Er det pga. Du er under utdanning? hvis du får en annen jobb som teller mot praksistimene på fagbrevet så kan du jo få både i pose og sekk. Dersom du ikke har noe annet å gå til så ville jeg blitt der jeg er nå, så samler du i alle fall timer mot fagbrev selvom jobben er dritt Anonymkode: 5465c...d09 Hvordan skal jeg rekke det når jeg jobber til 16.00 hver dag? Med jobbsøking snakker jeg om å levere åpne søknader. Jeg har ingen tro på å kun søke på utlyste stillinger. Det er hundrevis av søkere til hver stilling, og som ufaglært har jeg neppe sjans mot dem med fagbrev. Ja, er under utdanning, så derfor søker jeg kun jobber innen dette feltet pr.nå for å samle opp praksis. Men samle praksis kan jeg likegodt gjøre en annen plass, nav kan jo så klart hjelpe meg med det. 13 minutter siden, Gliffy skrev: Kan du ikke bare søke vanlig jobb da, i stedet for å gå i praksis via NAV? Da får du jo vanlig lønn. Du trenger ikke fri for å søke jobb, det gjør du etter job eller i helgen. Men det er ikke lett å få jobb som ufaglært, akkurat. Og jeg rekker ikke levere søknader i ukene etter jobb, og skoler er stengt i helgene. Så jo, jeg trenger fri for å gjøre det ordentlig. Anonymkode: 2ca52...c49
RompeRusk Skrevet 26. september 2017 #9 Skrevet 26. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Herregud, da SKAL du ha lærerlønn for dette, eller avspasering for de timene du jobber! Det er jeg veldig påpasselig med å kreve! Hvordan skal jeg rekke det når jeg jobber til 16.00 hver dag? Med jobbsøking snakker jeg om å levere åpne søknader. Jeg har ingen tro på å kun søke på utlyste stillinger. Det er hundrevis av søkere til hver stilling, og som ufaglært har jeg neppe sjans mot dem med fagbrev. Ja, er under utdanning, så derfor søker jeg kun jobber innen dette feltet pr.nå for å samle opp praksis. Men samle praksis kan jeg likegodt gjøre en annen plass, nav kan jo så klart hjelpe meg med det. Men det er ikke lett å få jobb som ufaglært, akkurat. Og jeg rekker ikke levere søknader i ukene etter jobb, og skoler er stengt i helgene. Så jo, jeg trenger fri for å gjøre det ordentlig. Anonymkode: 2ca52...c49 Send en åpen søknad på mail. Utenom så søker du på jobbene som er utlyst 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #10 Skrevet 26. september 2017 6 minutter siden, RompeRusk skrev: Send en åpen søknad på mail. Utenom så søker du på jobbene som er utlyst Mye mer personlig å møte opp på arbeidsplasse og vise seg frem. Hvorfor er det så ille å ta seg fri fra jobb hvis man får lov av nav? Jobbsøking er vel i begge parters interesse. Anonymkode: 2ca52...c49
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #11 Skrevet 26. september 2017 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan skal jeg rekke det når jeg jobber til 16.00 hver dag? Med jobbsøking snakker jeg om å levere åpne søknader. Jeg har ingen tro på å kun søke på utlyste stillinger. Det er hundrevis av søkere til hver stilling, og som ufaglært har jeg neppe sjans mot dem med fagbrev. Ja, er under utdanning, så derfor søker jeg kun jobber innen dette feltet pr.nå for å samle opp praksis. Men samle praksis kan jeg likegodt gjøre en annen plass, nav kan jo så klart hjelpe meg med det. Anonymkode: 2ca52...c49 Ok, tenkte du skulle sende søknader på utlyste stillinger. Vet ikke hva som er vanlig i skolen. Hvis NAV er behjelpelig med å finne ny praksisplass til deg så er det jo greit, da ville jeg gått for det Anonymkode: 5465c...d09
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #12 Skrevet 27. september 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Vikarene som kommer inn er ufaglærte, gjerne unge jenter som studerer på universitet, og noen yngre menn. Og veldig mange av dem er jeg dyktigere enn i jobben. Da føles det bare forferdelig å måtte ta til takke med 7000 kr i mnd. Jeg tenkte i første omgang å kreve av veileider at jeg kan sette av en uke eller to til jobbsøking? Det er vel ok, og i alles interesse? Jeg VET at hvis jeg slutter og krever ansettelse, vil det bare bli ringevikariater. Så er spørsmålet om jeg får nok lønn til å klare meg. Men jeg vil jo alltids få en ny plass gjennom nav hvis det trengs. Anonymkode: 2ca52...c49 Ok, skjønner det er kjipt. Men kan det tenkes at disse evt. har mer erfaring enn deg? Hvis ikke, så bør du nok også snakke med NAV, for det er vel ikke slik at man skal kunne gå i praksis til "evig tid"? NAV er vel også interessert i at folk etterhvert skal ansettes, slik at arbeidsgivere ikke misbruker ordningen? Anonymkode: 2e603...6c1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #13 Skrevet 27. september 2017 Men du er under utdanning, og får lønn for det... jeg ville ikke stilt et ultimatum før etter at fagbrevet er i boks, for det trenger du. Da, derimot, er tiden inne til å stille krav. I mellomtiden får du bare søke vanlige jobber. Jeg ser mange som klager over dårlig lønn og utnytting i arbeidspraksis. Det er sikkert endel arbeidsgivere som utnytter ordningen. Samtidig - det er et tiltak. Det er en grunn til at man har behov for tiltaket. Hvis du ikke har det - søk på andre, vanlige jobber. Med vanlig lønn. Anonymkode: 13135...7ff 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå