AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #1 Skrevet 26. september 2017 Kort spm til evt økonomer/jurister her. Vi bygger hus, og min far driver eget snekkerfirma. Har min far lov til å kjøpe materialene og videreselge de til oss ? Slik at han/vi får tilbake mva? Vi har da tenkt å betale han noe for hjelp med husbyggingen. Noen som vet om dette er innenfor regelverket? (Han vet det nok selv, men har ikke rukket å snakke med han idag). Anonymkode: f0e32...2af
..... Skrevet 26. september 2017 #2 Skrevet 26. september 2017 Når han selger de videre, så blir det jo mva på de, om han ikke skal selge de svart, og det er jo ulovlig! 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #3 Skrevet 26. september 2017 21 minutter siden, ..... skrev: Når han selger de videre, så blir det jo mva på de, om han ikke skal selge de svart, og det er jo ulovlig! Ja, det er jeg klar over, men han får jo tilbake mva varer han kjøper.. Anonymkode: f0e32...2af
smilo Skrevet 26. september 2017 #4 Skrevet 26. september 2017 Dette er ikke lov. Hvis han får ettersyn i sitt firma vil han bli anmeldt for svartarbeid
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #5 Skrevet 27. september 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er jeg klar over, men han får jo tilbake mva varer han kjøper.. Anonymkode: f0e32...2af Påvarene han kjøper får han fradrag/refusjon men når han videre selger så skal han betale mva. Gir han materialene han har fått mva. på uten noen kompensasjon så er saken en annen. Men han kan ikke gi bort i store mengder. Da svindler han. Snakk om å prøve å lure seg selv og andre. Anonymkode: e3245...efe
ajarRun Skrevet 27. september 2017 #6 Skrevet 27. september 2017 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det er jeg klar over, men han får jo tilbake mva varer han kjøper.. Anonymkode: f0e32...2af Selskap betaler ikke MVA. Men sluttbruker må betale det. Så han kjøper varer til 8000, betaler 10 000 og får 2000 tilbake fra Katteetaten. Når han selger varen til deg, betaler du 10 000 der 2000 er moms som han midlertidig oppbevarer for å betale videre til Kattetetaten. Men hvis entrepenøren er kriminell kjøper han varer til 8000, skriver de av som svinn eller feil eller noe i regnskapet, og ber deg om 9000 kontant eller til privatkonto. Da har selskapet 8000 mindre i overskudd, og han har 9000 mer privat. Da slipper han både moms og sånn 50 prosent skatt på fortjeneste. Hvis noen andre eier selskapet er det ennå mer profitabelt da han selger noe som ikke er sitt. Uansett er det helt klart ulovlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå