AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #1 Skrevet 26. september 2017 For å gjøre en lang historie kort: det er et nært familiemedlem som har en sak gående hos Barnevernet. Saken er vanskelig for alle parter, og vi i familien sitter igjen som tilskuere uten noen mulighet til å gripe inn eller la våre synspunkter bli hørt. Familiemedlemmet er den ene forelderen til barna det gjelder. Saken handler IKKE om rus, vold eller mishandling, men andre ting som gjør at barna ikke har det like godt som "vanlige" barn. Vi i familien har lyst til å komme med våre synspunkter til Barnevernet, men vi vil ikke blande oss eller bli stemplet som illojale mot familiemedlemmet. Personen hater allerede når vi tilbyr å hjelpe eller spør og graver om utviklingen i saken. Det siste personen vil er at vi skal blande oss. Men så er det barna vi tenker på, og de betyr mest. Jeg har vel egentlig besvart mitt eget spørsmål... ja, vi bør blande oss... men hva hadde dere gjort? Anonymkode: 87d51...c7f
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #2 Skrevet 26. september 2017 Hva skal deres innblanding gjøre for barnet? Hvis barnevernet er inne vil de gjøre undersøkelser, og finne løsninger. Om dere sitter med informasjon som kan hjelpe barnet burde dere gjøre det. Men bare snakke med barnevernet om info de allerede har, eller grave i saken eller gjøre den mer betent er liten vits. Så om dere burde blande dere må man ha mer info om hva dere skal si/gjøre. Anonymkode: 68c7c...d45 5
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #3 Skrevet 26. september 2017 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å gjøre en lang historie kort: det er et nært familiemedlem som har en sak gående hos Barnevernet. Saken er vanskelig for alle parter, og vi i familien sitter igjen som tilskuere uten noen mulighet til å gripe inn eller la våre synspunkter bli hørt. Familiemedlemmet er den ene forelderen til barna det gjelder. Saken handler IKKE om rus, vold eller mishandling, men andre ting som gjør at barna ikke har det like godt som "vanlige" barn. Vi i familien har lyst til å komme med våre synspunkter til Barnevernet, men vi vil ikke blande oss eller bli stemplet som illojale mot familiemedlemmet. Personen hater allerede når vi tilbyr å hjelpe eller spør og graver om utviklingen i saken. Det siste personen vil er at vi skal blande oss. Men så er det barna vi tenker på, og de betyr mest. Jeg har vel egentlig besvart mitt eget spørsmål... ja, vi bør blande oss... men hva hadde dere gjort? Anonymkode: 87d51...c7f Jeg hadde ikke blandet meg, når barnevernet allerede er koblet inn.. Tror jeg da.. Vanskelig å si. Men jeg tror jeg hadde stolt på at barnevernet finner ut av det de eventuelt må, uten at jeg selv hadde trengt å blande meg, eller ha noe på samvittigheten hverken den ene eller andre veien. Anonymkode: 73f64...dfd
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #4 Skrevet 26. september 2017 Jeg ville nok stolt på at barnevernet gjorde jobben sin. Og om saken fikk et utfall dere mener ikke er rett, så kan dere heller ta kontakt. Jeg skjønner utmerket godt at slektningen deres ikke blir blid om dere graver og spør om dette. Klart det er et sårt tema! Som dere strengt tatt ikke har noe med. Selv om dere vil barnets beste, så la barnevernet gjøre jobben sin først. Anonymkode: 02453...689 3
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #5 Skrevet 26. september 2017 Hvis du/dere sitter på noe informasjon som den det gjelder holder tilbake, eller barnevernet ikke har mulighet til å finne ut av - da burde dere gi den informasjonen. Det er ikke alt barnevernet klarer å finne ut, og de som er innblandet i barnevernet, ønsker vel å holde mest mulig negativt unna..... Anonymkode: 12ab8...67d 15
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #6 Skrevet 26. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du/dere sitter på noe informasjon som den det gjelder holder tilbake, eller barnevernet ikke har mulighet til å finne ut av - da burde dere gi den informasjonen. Det er ikke alt barnevernet klarer å finne ut, og de som er innblandet i barnevernet, ønsker vel å holde mest mulig negativt unna..... Anonymkode: 12ab8...67d Enig. Som du selv skrev - du har vel egentlig svart på ditt eget spørsmål. Anonymkode: 18d2b...28d
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #7 Skrevet 26. september 2017 5 timer siden, AnonymBruker skrev: For å gjøre en lang historie kort: det er et nært familiemedlem som har en sak gående hos Barnevernet. Saken er vanskelig for alle parter, og vi i familien sitter igjen som tilskuere uten noen mulighet til å gripe inn eller la våre synspunkter bli hørt. Familiemedlemmet er den ene forelderen til barna det gjelder. Saken handler IKKE om rus, vold eller mishandling, men andre ting som gjør at barna ikke har det like godt som "vanlige" barn. Vi i familien har lyst til å komme med våre synspunkter til Barnevernet, men vi vil ikke blande oss eller bli stemplet som illojale mot familiemedlemmet. Personen hater allerede når vi tilbyr å hjelpe eller spør og graver om utviklingen i saken. Det siste personen vil er at vi skal blande oss. Men så er det barna vi tenker på, og de betyr mest. Jeg har vel egentlig besvart mitt eget spørsmål... ja, vi bør blande oss... men hva hadde dere gjort? Anonymkode: 87d51...c7f Har ikke personen med ansvaret for barna hjelp fra advokat? Da er det advokaten som styrer saken. Anonymkode: ce9a1...2c8 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #8 Skrevet 26. september 2017 Hvis dere jobber MED barnevernet, synes jeg dere skal blande dere. Ikke hvis dere jobber mot det Hilsen bv-støtter Anonymkode: fac19...a68 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #9 Skrevet 26. september 2017 Jeg har nettopp rådet en nær venn av meg til å gjøre det. Blande seg inn i barnevernsaken til søsteren sin. Så kan man få mest mulig på bordet og barna få riktig hjelp. Trist at ikke vedkommende ønsker hjelp fra dere, hvis det hadde ført til at barna hadde det bedre. Det sier litt om hvor fokuset er. Jeg hadde ringt til barnevernet og snakket med de. Jeg hadde ikke tatt kontakt anonymt, det kan bli veldig stressende for de som står oppi det. Hvis de opplever at barnevernet får informasjon som bare familiemedlemmer kan ha gitt, men ikke vet hvem det er. Og de vet at noen de kjenner snakker med barnevernet om de og ikke tørr å innrømme det heller.... Da er det best å gi beskjed om det, og heller ta støyten. Anonymkode: 86a43...cf0
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #10 Skrevet 26. september 2017 Når personen det gjelder ikke vil ta i mot hjelp fra familie vitner det jo litt om at personen ikke føler dere forstår noe som helst og ikke har tillit til dere i det hele tatt. Og akkurat det at barnet "ikke har det som vanlige barn" men ikke er utsatt for rus, vold eller mishandling blir svært vagt. Jeg syns ikke dere skal blande dere om motivet er at dere selv har ideer om hva som er en perfekt forelder og hva som ikke er det når barnet følges opp av barnevernet som kan gjøre den vurderingen på mer objektivt grunnlag. Men hvis foreldre tilbakeholder viktig informasjon er det mer noe å vurdere. Anonymkode: 56ced...5f4 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #11 Skrevet 27. september 2017 På 26.9.2017 den 14.31, AnonymBruker skrev: For å gjøre en lang historie kort: det er et nært familiemedlem som har en sak gående hos Barnevernet. Saken er vanskelig for alle parter, og vi i familien sitter igjen som tilskuere uten noen mulighet til å gripe inn eller la våre synspunkter bli hørt. Familiemedlemmet er den ene forelderen til barna det gjelder. Saken handler IKKE om rus, vold eller mishandling, men andre ting som gjør at barna ikke har det like godt som "vanlige" barn. Vi i familien har lyst til å komme med våre synspunkter til Barnevernet, men vi vil ikke blande oss eller bli stemplet som illojale mot familiemedlemmet. Personen hater allerede når vi tilbyr å hjelpe eller spør og graver om utviklingen i saken. Det siste personen vil er at vi skal blande oss. Men så er det barna vi tenker på, og de betyr mest. Jeg har vel egentlig besvart mitt eget spørsmål... ja, vi bør blande oss... men hva hadde dere gjort? Anonymkode: 87d51...c7f Tips: kontakt foreldrene og spør hvordan dere kan bidra. Helt unødvendig å gå veien om barneverntjenesten . Hva er målet med det? Å få fortalt om situasjon fra deres synsvinkel? Eller bare å få mer informasjon. Nei, mye heller kan barnet ha gode av aktive familiemedlemmer som er på banen, som inviterer det på besøk, tar det med på ferie, besøker det og hjelper foreldrene . Når barn ser at foreldrene får hjelp fra andre voksne, hjelper det barnet å redusere sitt stressnivå. Da kan det slappe mer av og tillate seg selv å være litt barn. om dere tar kontakt med bv, øker sannsynligheten for at foreldrene blir sinte. I såfall lukker de muligheten til kontakten med barnet. Dere får da ikke hjulpet noe. Det er en dårlig løsning for barnet å miste støtte i nettverket når det allerede er dårlig stelt. Dessuten vil barneverntjenesten antagelig foreslå deres involvering på to områder; besøkshjem eller familieråd. besøkshjem kan dere likevel være, ved å be barnet jevnlig på overnatting til dere- en til to ganger PR mnd kanskje ? Og familieråd er et stort møte med hele familien der det foreslås løsninger for barnet. Ofte resulterer løsningene i at barnet skal være sammen med slektninger jevnlig- både overnatting og ved mer dagbesøk. Alt dette kan dere ordne på egenhånd ved å strekke ut en hånd og tilby hjelp direkte til foreldrene. folk tror alt må gå veien om bv, men sannheten er at dersom fler familier mobiliserte krefter og hjelp, ville færre kommet seg inn dit (bv). så sett i gang . Anonymkode: ca3a1...a18
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #12 Skrevet 27. september 2017 Nei. Ikke bland dere i ting dere ikke har noe med. Det er jo ikke sikkert det stemmer for de i familien din en gang. Er det tull? 😜 Anonymkode: e8bb2...1ac 1
Carrot Skrevet 27. september 2017 #13 Skrevet 27. september 2017 Når du skriver "blande seg" TS hva mener du da? Hvis det dere ønsker er å stille som en ressurs for familien ved å følge BV sin veiledning for barnas beste så syns jeg dere skal ta kontakt og tilby det, men hvis dere ønsker jobbe mot BV syns jeg dere skal la vær fordi det neppe er til det beste for barna som er fokus.
Rysiseal Skrevet 27. september 2017 #14 Skrevet 27. september 2017 Dersom dere har opplysninger som kan være nyttige for en riktig behandling av saken, synes jeg dere bør kontakte dem. Som noen påpekte over kan ikke BV få med seg alle relevante opplysninger. Det jeg reagerte på er at et av foreldrene reagere negativt når dere tilbyr hjjelp, til tross for at vedkommende trenger. Dette tolker jeg som vedkommende gir sine egne følelser /sitt ego forrang foran barnets / barnas beste. Hvis dette stemmer vil det sikkert ikke bli lett samarbeid mellom vedkommende og BV. Og barna er dessverre ikke alltid så åpne om hvordan hverdagen er, noen er til og med ganskel flinke til å sjule hvor ille de har det. Disse forhold tilsier at det kan være desto nødvendig i dette tilfellet å ta en prat med BV, så får BV vurdere om det er aktuellt, om det de blir fortalt blir relevant eller ikke. Det er uansett bedre at BV får mer informasjon enn nødvendig, enn omvendt. For kan de ikke se at det er grunnlag for å støtte familien eller før å treffe visse tiltak, går det ut over barnet. Og ddet er jo barnets hverdag nå og fremtid som står på spill og som man bør fokusere på. Så gjør det, for barnets skyld
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #15 Skrevet 27. september 2017 Jeg hadde ikke blandet meg. Ser på barnevernet som et sted for de alvorligste tilfellene av barnemishandling, og ut fra det du beskriver så er det jo ikke noe sånt det er snakk om. Anonymkode: 4fd6e...e14 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2017 #16 Skrevet 27. september 2017 Hva er grunnen til at bv er involvert da? Var det dere som meldte dem til bv også? Anonymkode: d4a26...84c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå