Gjest Anonymous Skrevet 19. januar 2005 #1 Skrevet 19. januar 2005 jeg har hatt en depresjon siden juni og har hatt behandling hos psykolog uten medisiner. Har gått veldig fremover og ting ble litt lysere Men så har jeg fått et tilbakefall og gjorde ikke stort annet enn å gråte når jeg var hos legen. Jeg fikk tilbud om antidep. , men har ikke startet med de ennå. Jeg er veldig i tvil om jeg skal starte med de eller ikke.. Noen her som har erfaringer eller råd?
Gjest GreenSky Skrevet 19. januar 2005 #2 Skrevet 19. januar 2005 Jeg går på antidepressiva. Var det noe spesielt du lurte på? Jeg synes absolutt at du skal prøve, hvis legen ville at du skulle begynne på dette.
Gjest Anonymous Skrevet 19. januar 2005 #3 Skrevet 19. januar 2005 :o Leste dette idag. www.dr-overbye.no Kan være greit med litt av hvert av opplysninger før en tar en avgjørelse om medisinering ser det ut for...
Gjest Anonymous Skrevet 19. januar 2005 #4 Skrevet 19. januar 2005 Hei ,jeg er gjerten igjen. Denne siden jeg viste til SÅ faktisk annerledes ut før idag!! Merkelig! For da sto det artikkel om diverse midler mot depresjon, og advarsel mot lykkepiller. Bl. a. sjokolade og kaffe mot depresjon.+++ kosttilskudd / kosthold, mv. Kan du kontakte www.dr-overbye - skrive til legen selv der fra siden? tror det.... beklager forvirringen dette skapte---------
Gjest Anonymous Skrevet 19. januar 2005 #5 Skrevet 19. januar 2005 Det jeg tenker mest på er bivirkningene! Og i tillegg hvordan de virker inn på deg fysisk og psykisk? Takker for svar :-)
Gjest Daniella_ Skrevet 19. januar 2005 #6 Skrevet 19. januar 2005 Når jeg er deprimert er jeg ofte irritabel og hissig. Lykkepillene har gjort meg rolig og avbalangsert, men allikevel har jeg litt lyst til å bytte merke (bruker cipramil) for å få enda mer effekt... Jeg er fortsatt ikke LYKKELIG :-? Jeg gruer meg til den dagen jeg må slutte. Grunnen til det er at jeg har gått uten cipramil før. Og da har jeg vært forferdelig hissig, grått som en liten unge og vært helt fra meg med andre ord. Blir også sinnsykt svimmel hvis jeg ikke bruker dem (jeg føler at de har gjort meg værre, men folk rundt meg mener at disse har gjort meg veldig godt). Jeg hadde ingen bivirkninger med disse når jeg begynte med dem. Det eneste er at jeg tror det blir hardt å slutte med dem. Men så skal man jo trappe ned da...det gjorde ikke jeg Tror det kan gjøre en person veldig godt. Jeg fikk det i hvertfall mye bedre.
Dru Skrevet 19. januar 2005 #7 Skrevet 19. januar 2005 Jeg er fortsatt ikke LYKKELIG :-? Det skal du ikke bli heller, og hvis noen har forespeilet deg en sånn effekt av antidepressiva, så tar de skammelig feil. Lykkepille er et fullstendig misvisende navn på medikamenter som skal ta brodden av de verste, og jevne ut svingninger. De skal ikke brukes for å bli lykkelig. Antidepressiva er kun et hjelpemiddel på veien til å bli kvitt depresjonene. Jobben må man fremdeles gjøre selv.
Gjest Daniella_ Skrevet 19. januar 2005 #8 Skrevet 19. januar 2005 Det skal du ikke bli heller, og hvis noen har forespeilet deg en sånn effekt av antidepressiva, så tar de skammelig feil. Lykkepille er et fullstendig misvisende navn på medikamenter som skal ta brodden av de verste, og jevne ut svingninger. De skal ikke brukes for å bli lykkelig. Antidepressiva er kun et hjelpemiddel på veien til å bli kvitt depresjonene. Jobben må man fremdeles gjøre selv. Ja jeg vet jo egentlig ikke det. Men når jeg startet med det trodde jeg at jeg skulle bli hoppende glad. Der tok jeg feil ja... Allikevel føler jeg ikke at denne pillen er nok for meg. Må vel andre ting til...
Gjest tr.startern Skrevet 19. januar 2005 #9 Skrevet 19. januar 2005 jeg forventer ikke å våkne i syvende himmel når jeg evnt. starter å bruke disse tabl. Er klar over at problemene fortsatt kommer til å være der, men akkurat nå er det fryktelig slitsomt å være lei seg hele tiden(!!) Og i tillegg kommer ensomheten inn i bildet når man har vært sykemeldt en god stund og det er enormt deprimerende i seg selv å føle seg ubrukelig. Det er en ond sirkel ; deprimert-sykemeldt-lite sosialt-lite å se frem til Det som jeg ønsker av disse tabl. er å få tilbake "gutsen", energien til å ta tak i problemene mine og gjøre de forandringene jeg må gjøre for å bli mer fornøyd igjen. :-)
Gjest Anonymous Skrevet 19. januar 2005 #10 Skrevet 19. januar 2005 Hvor mye skal til for at man har godt av anti-dep ? Har seriøst vurdert å begyne på det lenge, for jeg har liksom "alltid" vært deppa (ble mobba av foreldre og klassekamerater til dagen jeg gikk ut av vgs. Har nesten kutta kontakten med familien og) Har hatt selvmordstanker siden ungdomsskolen og har aldri gått en uke uten å ha grina på minst 3år.... Men jeg får ALDRI kommet meg til lege.... tør ikke! Orker ikke! Hadde anti-depresiva hjulpet ? Eller hadde snakke-terapi vært bedre ?
Ephemera Skrevet 19. januar 2005 #11 Skrevet 19. januar 2005 Til dere alle: Snakk med legen deres og prøv antidepressiva. Det tar brodden av det verste sånn at man greier å leve et normalt liv, og det fortjener vi alle! Selvsagt skal ikke dette misbrukes til lette depresjoner eller tristhetsfølelser, men når depresjonen eller angsten hindrer dere i å leve et normalt liv, synes jeg man skal prøve dette. Jeg bruker det selv, pga. en generell angstlidelse (generalisert angst). Jeg er så redd for katastrofer og for å miste mine nærmeste, at jeg driver både meg selv og mine til vanvidd uten denne medisinen. Jeg er oppegående og i full jobb og bare nærmeste familie og venner vet at jeg bruker medisin. Det er ikke noe jeg liker å fortelle folk... Bivirkninger: tja.. man blir litt "flatere", blir ikke så glad og heller ikke så lei seg, jeg la på meg endel... (og det er jeg frykelig lei meg for) og man merker det litt seksuelt. Når jeg tok 2 tabletter ble jeg trøtt og hadde et stort søvnbehov. Nå tar jeg 1 tablett og er nok litt over gjennomsnittet trøtt nå også, men ikke noe som plager meg på dagtid. Men alt er bedre enn angsten!! Og bivirkninger er individuelt fra person til person og fra merke til merke. Selv bruker jeg Fontex.
Gjest Anonymous Skrevet 19. januar 2005 #12 Skrevet 19. januar 2005 Kanskje jeg bør vente og se an... Vet ikke om alle de bivirkningene der er verdt det... (det sier jeg NÅ, rett etter at jeg har trena og spist og er i forholdsvis godt humør) Synes det er litt vanskelig jeg.. å vite om jeg trenger det eller ikke. Fordi det går sånn i perioder...
Gjest Anonymous Skrevet 19. januar 2005 #13 Skrevet 19. januar 2005 Til dere alle: Snakk med legen deres og prøv antidepressiva. Det tar brodden av det verste sånn at man greier å leve et normalt liv, og det fortjener vi alle! Selvsagt skal ikke dette misbrukes til lette depresjoner eller tristhetsfølelser, men når depresjonen eller angsten hindrer dere i å leve et normalt liv, synes jeg man skal prøve dette. Jeg bruker det selv, pga. en generell angstlidelse (generalisert angst). ...... Fint at det virker for deg. Men er det ikke litt lite ydmykt å råde andre til en så alvorlig og personlig avgjørelse ? Det må vel bli et høyst personlig valg det ? Men andres erfaringer kan en jo ta med seg.
Gjest Daniella_ Skrevet 19. januar 2005 #14 Skrevet 19. januar 2005 Kanskje jeg bør vente og se an... Vet ikke om alle de bivirkningene der er verdt det... (det sier jeg NÅ, rett etter at jeg har trena og spist og er i forholdsvis godt humør) Synes det er litt vanskelig jeg.. å vite om jeg trenger det eller ikke. Fordi det går sånn i perioder... Jeg ville sett det ann litt jeg. Tenk litt nøyere over det, og få råd fra lege.
Gjest miau Skrevet 19. januar 2005 #15 Skrevet 19. januar 2005 Jeg vil anbefale deg å passe på at du går ut mens det er lyst en gang om dagen, gå en tur. Lys og litt bevegelse kan hjelpe til å komme seg ut av den onde sirkelen. Uansett om du bruker tabletter eller ikke.
Ephemera Skrevet 19. januar 2005 #16 Skrevet 19. januar 2005 Fint at det virker for deg. Men er det ikke litt lite ydmykt å råde andre til en så alvorlig og personlig avgjørelse ? Det må vel bli et høyst personlig valg det ? Men andres erfaringer kan en jo ta med seg. Trodde det var råd dere ville ha?? Og jeg understreker jo at man ikke skal bruke det uten at man må, og jeg ba dere snakke med lege om det. Han/hun vil kunne hjelpe dere å finne ut om det vil hjelpe dere. Mente bare godt med det jeg skrev, jeg... Dette er alvorlige greier å slite med uten å få hjelp.
Gjest Anonymous Skrevet 19. januar 2005 #17 Skrevet 19. januar 2005 Det er en veldig personlig avgjørelse. Man kan velge å forsøke en stund og slutte hvis man ikke føler det fungerer. Men helt klart at det viktigste er at man kommer seg i jobb og normalt gjenge så fort som man orker og hvis disse tab. kan hjelpe så hvorfor ikke? Dette er tross alt ment som en midlertidig hjelp når ting er tøft
SuperNova Skrevet 20. januar 2005 #18 Skrevet 20. januar 2005 Jeg er en av dem som avviste antidepressiva i mange år - selv om både leger og psykolog forsøkte å pushe. Etter hvert kom jeg imidlertid fram til at det var forsøket verdt, og 4. oktober 2004 tok jeg min første lykkepille. Jeg går samtidig i terapi til psykolog. (Det hadde jeg gjort et år før jeg begynte med pillene.) Jeg vet ikke om det er psykologen eller pillene som har gjort det, men jeg har det så sinnsykt bra for tiden. Jeg er ikke lenger deprimert! Jeg vil ikke råde deg i den ene eller andre retningen, men bare si dette: Hvis jeg hadde visst det jeg vet i dag, hadde jeg aldri gått så lenge uten å prøve antidepressiva. Jeg har nesten ingen bivirkninger, og føler meg så utrolig mye bedre. Det er viktig å være bevisst på hva man har i seg av legemidler, men for min egen del har mye av skremselspropagandaen rundt lykkepillene vært negativ - fordi det har skremt meg fra å prøve tidligere. Lykke til - alle som sliter - jeg husker alt for godt den bunnløse, grå smerten. Og frykten for at livet ikke skal bli bra igjen. Men for de fleste av oss finnes det en vei ut!
Gjest Anonymous Skrevet 20. januar 2005 #19 Skrevet 20. januar 2005 SuperNova, hva slags piller tar du ? Det er bivirkningene som skremmer meg mest... Vil ikke miste sex-lysta (som allerede er MINIMAL), vil ikke gå opp (forsøker jo å slanke meg :o ) og vil ikke bli trøttere... men allikevel er jeg dritt lei av å begyne å grine bare noen "snakker til" meg (altså korrigerende tilsnakk som jeg tolker som "nå var du slem drittunge, du er jo HELT udugelig" osv) Utrolig irriterende og flaut å begyne å sutre for hver misnte ting :oops:
SuperNova Skrevet 20. januar 2005 #20 Skrevet 20. januar 2005 Jeg tar Seroxat. Jeg var heldig som fant piller som passa meg på første forsøk. Jeg kjenner igjen den overfølsomheten du beskriver. Hos meg er den borte nå, og jeg tror det er pillene som har hjulpet meg. I stedet tar jeg igjen med samme mynt hvis noen er litt frekke, he-he. Det er vondt å være så hudløs som du beskriver, men du trenger ikke ha det sånn! Jeg var også kjemperedd for bivirkninger, men det aller meste gikk over etter 2 uker. Jeg har ikke lagt på meg et gram etter at jeg begynte - har faktisk gått ned ganske mye. Sikkert fordi jeg har fått igjen mye av energien og initiativet mitt. Kjære Rimfrost, snakk med en lege. Og er du deprimert, bør du absolutt gå til en psykolog i tillegg til å ta piller. Det som er dumt (og pradoksalt), er at når man er deprimert, er det vanskelig å "ta seg sammen" til å gjøre noe med det, komme til lege, ringe psykolog etc... Benytt sjansen når du har en god periode.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå