Gå til innhold

Kjønnsforskjeller i karakterer og lærernes bias

Anbefalte innlegg

Skrevet

I 2017 var etnisk norske gutters gjennomsnittlige grunnskolepoeng 39,6 og for jenter 44,3. Det er en forskjell på 4,7 poeng. For 2 år siden, i 2015, var forskjellen 4,4. For norskfødte innvandrere fra vestlige land var forskjellen 2,9 og for norskfødte innvandrere fra ikke-vestlige land er forskjellen 4. Forskjellen mellom norske gutter og norskfødte innvandrergutter fra ikke-vestlige land er 2 poeng. Forskjellen mellom norske jenter og ikke-vestlige jenter er 2,8. 

Med andre ord er forskjellen i karakterer mye større mellom kjønn enn folkegrupper, og særlig mellom norske jenter og gutter.

Kilde, tabell 07497: https://www.ssb.no/s...ng&checked=true

Når det kommer til nasjonale prøver er derimot forskjellene mye mindre, der barna tar testen anonyme. 

Kilde: https://www.ssb.no/u...ne-havner-bakpa

Det er velkjent at lærere oftere stemmer venstreorientert.

Kilde: http://kommunal-rapp...temmer_rodgront

Kan det være en form for diskriminering i den norske utdanningssektoren? Siden lærere oftere ser på kvinner og til dels ulike andre grupper som dårligerestilte og må derfor hjelpes frem, gir de dem bedre karakterer? Kan det være at de har en bias.

Er det en form for diskriminering i den norske skolen, da av gutter og særlig norske gutter? 

Anonymkode: ea473...dd1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er fremdeles bare en lærerstudent, men min erfaring i praksis er at guttene gjør det mye dårligere generelt. Det er noen gutter som er veldig sterk faglig, men flertallet av elevene som ikke gjør det så bra er gutter. 

Anonymkode: 911e7...caf

Skrevet

Hørte et nyhetsinnslag på nrk radio hvor de intervjuet en forsker (tror han var fra UiT) som sa at norske gutter gjør det generelt dårligere på skolen fordi de ikke har så god lese forståelse som jenter. En av forklaringene var at foreldrene snakker mer med jentene sine, mens guttene ofte er på egenhånd i lek. Hans forslag var rett og slett å snakke mer med guttene og begynne å lese med dem så tidlig som mulig fordi det er en av de beste medisinene som problemer med fag gjennom hele skolegangen.

Skolene har selvfølgelig et ansvar også, men skolen er i dag lite tilpasset urolige smågutter og de får svakere resultater enn de strengt talt hadde trengt. Hvorfor sitte inne å lese om ting i en naturfagbok når det kanskje finnes 100 meter fra skolen i nærmeste skogkant.

Anonymkode: 21f04...d13

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er fremdeles bare en lærerstudent, men min erfaring i praksis er at guttene gjør det mye dårligere generelt. Det er noen gutter som er veldig sterk faglig, men flertallet av elevene som ikke gjør det så bra er gutter. 

Dette kan igjen være med å gjøre gutter dårligere, fordi du forventer at de skal være det. Forventninger har mye å si for hovrdan barna gjør det.

• Liker 2
Skrevet

Det som er viktig er at jentene gjør det bra.

Anonymkode: 4075a...b14

• Liker 1
Skrevet

Nå er venstresiden kjent for å være mye mer innvandringspositive enn høyresiden da, så argumentene dine faller litt på stein her.

Anonymkode: fb7dd...c1c

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

I 2017 var etnisk norske gutters gjennomsnittlige grunnskolepoeng 39,6 og for jenter 44,3. Det er en forskjell på 4,7 poeng. For 2 år siden, i 2015, var forskjellen 4,4. For norskfødte innvandrere fra vestlige land var forskjellen 2,9 og for norskfødte innvandrere fra ikke-vestlige land er forskjellen 4. Forskjellen mellom norske gutter og norskfødte innvandrergutter fra ikke-vestlige land er 2 poeng. Forskjellen mellom norske jenter og ikke-vestlige jenter er 2,8. 

Med andre ord er forskjellen i karakterer mye større mellom kjønn enn folkegrupper, og særlig mellom norske jenter og gutter.

Kilde, tabell 07497: https://www.ssb.no/s...ng&checked=true

Når det kommer til nasjonale prøver er derimot forskjellene mye mindre, der barna tar testen anonyme. 

Kilde: https://www.ssb.no/u...ne-havner-bakpa

Det er velkjent at lærere oftere stemmer venstreorientert.

Kilde: http://kommunal-rapp...temmer_rodgront

Kan det være en form for diskriminering i den norske utdanningssektoren? Siden lærere oftere ser på kvinner og til dels ulike andre grupper som dårligerestilte og må derfor hjelpes frem, gir de dem bedre karakterer? Kan det være at de har en bias.

Er det en form for diskriminering i den norske skolen, da av gutter og særlig norske gutter? 

Det paradoksale er at jentene gjør det klart best til tross for at lærerne i alle år har bedømt samme prestasjon til en bedre karakter når eleven er gutt enn når det er ei jente. Guttene prioriteres på bekostning av jentene, derfor vil rene jenteklasser være et stort framskritt som vil gjøre læringsmiljøet klart bedre. Grunnen til at guttene gjør det dårligere, er sammensatt, men større grad av uro og konsentrasjonsproblemer kombinert med generell latskap og likegyldighet er viktige årsaker. Jentene jobber langt mer og bedre, om de i tillegg er mer begavet intellektuelt, er dog usikkert. Guttenes dårlige prestasjoner er et manneproblem som menn må ta tak i, de kan ikke forvente at kvinnene skal tjene dem også her, slik de forventer på de fleste andre områder.

Anonymkode: 43bbb...92f

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det paradoksale er at jentene gjør det klart best til tross for at lærerne i alle år har bedømt samme prestasjon til en bedre karakter når eleven er gutt enn når det er ei jente. Guttene prioriteres på bekostning av jentene, derfor vil rene jenteklasser være et stort framskritt som vil gjøre læringsmiljøet klart bedre. Grunnen til at guttene gjør det dårligere, er sammensatt, men større grad av uro og konsentrasjonsproblemer kombinert med generell latskap og likegyldighet er viktige årsaker. Jentene jobber langt mer og bedre, om de i tillegg er mer begavet intellektuelt, er dog usikkert. Guttenes dårlige prestasjoner er et manneproblem som menn må ta tak i, de kan ikke forvente at kvinnene skal tjene dem også her, slik de forventer på de fleste andre områder.

Anonymkode: 43bbb...92f

Faktisk er den omvendt. En undersøkelse fra NTNU har vist at jenter får mer belønning for samme oppgave, særlig vil personer som er for kjønnskvotering gi jenter mer enn gutter. Jeg mener det heller ikke er et manneproblem. Årsaken er rett og slett at færre menn har kontakt med barn, har kontakt med barna sine (pga skilsmisse og ubehjelpelige mødre) eller har barn i det hele tatt. Derfor er det umulig for dem selv å gjøre noe. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette kan igjen være med å gjøre gutter dårligere, fordi du forventer at de skal være det. Forventninger har mye å si for hovrdan barna gjør det.

Jeg forventer ikke at gutter skal gjøre det dårlig. De beste elevene jeg har hatt har vært gutter, men det har vært så få. Mange gutter sliter med skrive og lese vansker, i tillegg til at de ikke gjør som de får beskjed om. Jeg sier ikke at alle jentene jeg har hatt har vært skolelys, men de sliter ikke like ofte med å lese, og det er mye mindre tull med dem. 

Elever som sliter med lesing og skriving, gjør ofte veldig lite. Igjen, det gjelder ikke alle. Jeg vet om folk som knapt kan lese som får med seg alt som blir sagt i timen og som gjør det bra muntlig, men vi snakker her om hvorfor gjennomsnittskarakteren til gutter er så mye lavere, og enkelt person som gjør det bra greier ikke å holde opp snittet alene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...