Gå til innhold

Dere som fjernet visdomstann i underkjeven - hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal fjerne en visdomstann i underkjeven og har et spørsmål angående dette. Virker bedøvelsen på tunga også? Man har jo minst tre instrumenter inni munnen samtidig, og spesielt det ene vil veldig ofte berøre tunga langt bak i munnen. Jeg klarer ikke se for meg at man kommer gjennom dette uten å brekke seg hele tiden? Jeg er generelt veldig redd for å kaste opp, så dette skremmer meg. Så dere som har fjernet visdomstann i underkjeven; hvordan var det for dere? Var det brekninger involvert eller var tunga/svelget bedøvd slik at det ikke skjedde?

Anonymkode: 91faa...635

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke huske at verken tunge eller brekninger var noe problem. Har trekt åtte tenner.

Skrevet

Tunga mi var bedøvd. Jeg ble fortalt at jeg måtte være forsiktig så jeg ikke beit meg i tunga et par timer etterpå, men det var ikke noe problem siden jeg ikke klarte å bevege kjeven på et par timer. Brekning var altså ikke noe problem.

Dersom du er veldig bekymret for brekninger bør du fortelle det til tannlegen før du bedøves, slik at tannlegen er klar over det. 

Anonymkode: 9e952...9b1

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tunga mi var bedøvd. Jeg ble fortalt at jeg måtte være forsiktig så jeg ikke beit meg i tunga et par timer etterpå, men det var ikke noe problem siden jeg ikke klarte å bevege kjeven på et par timer. Brekning var altså ikke noe problem.

Dersom du er veldig bekymret for brekninger bør du fortelle det til tannlegen før du bedøves, slik at tannlegen er klar over det. 

Men er det sånn at siden tunga er bedøvd så vil den ikke reagere på at tannlegen er borti den, slik at man ikke brekker seg?

Skrevet

Jeg brekker meg også lett, men det var ikke noe problem når jeg trakk visdomstennene. Halve tunga var vel bedøvd. Det hele var så ubehagelig og tok så lang tid, det var skikkelig vanskelig å få dem ut. Jeg var så sliten av å gape i en time, at å brekke meg var det siste jeg tenkte på da. 

Anonymkode: ab3af...c50

Skrevet

Jeg har veldig lett for å brekke meg, men hadde ingen problemer med det når jeg fjernet visdomstennene. 

Anonymkode: ff3de...396

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg brekker meg også lett, men det var ikke noe problem når jeg trakk visdomstennene. Halve tunga var vel bedøvd. Det hele var så ubehagelig og tok så lang tid, det var skikkelig vanskelig å få dem ut. Jeg var så sliten av å gape i en time, at å brekke meg var det siste jeg tenkte på da. 

Uff ja, andre gang var mye verre enn den første for min del. Hodet ble dyttet hardt i alle kanter og kirurgen måtte trykke kjempehardt nedover for å løsne tanna. Første gangen var nesten ikke noe vondt etterpå og tok nesten ikke noe Paracet eller Ibux, mens den andre gangen var grusomt vondt etterpå. Skulle vel helst hatt noe sterkere enn Paracet og Ibux. 

Anonymkode: ff3de...396

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men er det sånn at siden tunga er bedøvd så vil den ikke reagere på at tannlegen er borti den, slik at man ikke brekker seg?

Jeg vet ikke om tannlegen var borti tunga eller ikke, for jeg kjente ikke noe. Jeg tror ikke man brekker seg når tunga er så bedøvd at man kunne bitt den av uten å merke det:vetikke:

Skrevet

Ikke la deg skremme av alle skremmehistoriene.

Hos meg gikk fjerningen av visdomstann helt fint. Noe av kjevebeinet måtte fjernes for å få ut tanna, men bortsett fra at lyden var ekkel gjorde det ingenting. Jeg visste på forhånd at det måtte gjøres, så det kom ikke som noen overraskelse. Det var litt ubehagelig når tannlegen dro, men ikke så veldig.

Etterpå gjorde det vondt i noen dager, men jeg fikk paragrin forte som hjalp. Dessverre tåler jeg det dårlig, så bivirkningene gjorde at jeg måtte holde meg hjemme. Dag tre begynte smertene å slippe tak, og jeg kunne gå over til svakere smertestillende så jeg kunne gå tilbake til mitt vanlige liv. Etter ei uke ble veken fjernet, og resten av smertene forsvant (er det rart det er vondt når en dott presser mot et ferskt sår?).

Det tok en del uker før jeg kunne spise brød med frø i uten å ha umiddelbar tilgang på en liten tannbørste. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke la deg skremme av alle skremmehistoriene.

Hos meg gikk fjerningen av visdomstann helt fint. Noe av kjevebeinet måtte fjernes for å få ut tanna, men bortsett fra at lyden var ekkel gjorde det ingenting. Jeg visste på forhånd at det måtte gjøres, så det kom ikke som noen overraskelse. Det var litt ubehagelig når tannlegen dro, men ikke så veldig.

Etterpå gjorde det vondt i noen dager, men jeg fikk paragrin forte som hjalp. Dessverre tåler jeg det dårlig, så bivirkningene gjorde at jeg måtte holde meg hjemme. Dag tre begynte smertene å slippe tak, og jeg kunne gå over til svakere smertestillende så jeg kunne gå tilbake til mitt vanlige liv. Etter ei uke ble veken fjernet, og resten av smertene forsvant (er det rart det er vondt når en dott presser mot et ferskt sår?).

Det tok en del uker før jeg kunne spise brød med frø i uten å ha umiddelbar tilgang på en liten tannbørste. 

Hva? Må man gå med en veke i en uke? Jeg trodde bare man fikk en sånn gas-kompress som man skulle presse mot såret i en halvtime.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva? Må man gå med en veke i en uke? Jeg trodde bare man fikk en sånn gas-kompress som man skulle presse mot såret i en halvtime.

Jeg fikk gas kompress som skulle presses mot såret i overkjeven. Det var helt enkelt trekking. Nede måtte de opereres ut, det ble mye skjæring. Der ble det lagt ned en veke og sydd. Når jeg tok ut stingene så ble også veken fjernet. Veldig enkelt og greit. 

Skrevet

Fikk kjevelås etter trekking av visdomstann jeg 😁

Anonymkode: 21444...ae9

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skal fjerne en visdomstann i underkjeven og har et spørsmål angående dette. Virker bedøvelsen på tunga også? Man har jo minst tre instrumenter inni munnen samtidig, og spesielt det ene vil veldig ofte berøre tunga langt bak i munnen. Jeg klarer ikke se for meg at man kommer gjennom dette uten å brekke seg hele tiden? Jeg er generelt veldig redd for å kaste opp, så dette skremmer meg. Så dere som har fjernet visdomstann i underkjeven; hvordan var det for dere? Var det brekninger involvert eller var tunga/svelget bedøvd slik at det ikke skjedde?

Dette er fort og enkelt gjort i de fleste tilfeller. Du blir godt bedøvet både i tungen, kjeven og alt som trengs. 

Tvi, tvi, det går nok bedre enn du tror.

Anonymkode: 77b6e...4aa

Skrevet

Det der går helt fint. Jeg mener å huske at deler av tungen ble ganske følelsesløs, og helt ned på haken. Men det er derfor de bare tar en tann av gangen, for hvis de skal fjerne begge, så risikerer man å bedøve så store deler av munnen at man kan kveles av tungen sin. Det var i hvert fall forklaringen jeg fikk... men du kjenner ikke smerte eller ubehag mens det pågår, og jeg fikk ikke noe brekninger eller noe. Men hvis tannen skal opereres ut, så må du være forberedt på at det kan føles litt brutalt ut det tannlegen driver med. De må gjerne bruke en del makt, så jeg husker jeg ble litt forskrekket når tannlegen liksom brukte kroppsvekten sin ganske heftig i prosessen. Men det var altså ikke vondt!

Jeg måtte stappe noen kompresser i munnen de neste par dagene, og gikk på paralgin forte. Det verste med hele greien var egentlig kvalmen av tablettene, og følte ikke de var særlig smertestillende heller, så gikk over til Ibux.

Skrevet

Bedøvelsen fungerte ikke, fikk to injeksjoner. Det var mye vondere enn å føde i sete. 

Anonymkode: f92d0...114

Skrevet

Når jeg tok vidomstennene både oppe og nede så vippet han de ut, tok maks 30 sekunder å få dratt en ut. Ikke noe problem og hadde ingen antydninger til brekninger eller noe annet. Var jo bare tanga han hadde inni munnen.

Skrevet

Jeg måtte også skjære litt nede på begge fordi de satt så godt fast og kirurgen røsket og reiv for å prøve å få dem ut. Han skar litt i tannkjøttet og måtte operere ut tanna. Definitivt vondest å ta dem nede men gikk seg til fort etter operasjon med litt Paracet i etterkant.

Anonymkode: 903fc...64a

Skrevet

Du blir så bedøvd når de fjerner i underkjeven, at det trenger du ikke å bekymre deg for!

Anonymkode: acd9a...532

Skrevet

Du trenger ikke bekymre deg. Det går bare fint! De er så flinke så. Jeg opererte ut to tenner på ene siden, en oppe og en nede. Det var på sykehuset og det var en av de bedre tannlege opplevelsene jeg har hatt. Med tanke på bedøvelse osv. Jeg brekker meg lett, men det var ingen antydninger under inngrepet. Du kan jo bare nevne det for tannlegen på forhånd, sånn at de vet og det er en tygghet for deg å ha sagt det.  Og ikke les de unødige kommentarene om masse dårlige erfaringer. Det er mange,mange flere gode opplevelser enn dårlige, og folk pleier å overdrive ekstra uansett!

Lykke til :) 

Skrevet

Jeg brakk meg litt da kirurgen sydde på ene siden, men da passet han bare på å være enda mer forsiktig. Ellers var det mye mindre stress å fjerne tennene enn jeg hadde trodd, så det går nok veldig fint :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...