Gå til innhold

Hva anser du som "god råd"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som tittelen sier - hva anser du som å ha god råd? 

Dersom du ikke har "god råd" - Hvor mye måtte du hatt utbetalt i måneden for å føle at du har god råd, og hvor lang unna er det fra realiteten?

Dersom du føler du har "god råd" - Hva er det minste du kunne hatt utbetalt?

Nevn gjerne noe om bokostnader også.

Anonymkode: b5811...46e

Skrevet

Hadde vært fornøyd og tenkt jeg hadde god råd om jeg hadde passert 20 000 utbetalt i mnd :) 

Sambo har 16, jeg har 12 nå. Men er på aap, så håpet er å en dag kommer seg ut i jobb, sånn at jeg kan tjene litt bedre. Realistisk er det vel fortsatt et par år til det er sannsynlig. 

Har boutgifter på til sammen 7000 i mnd (lån, forsikring, renovasjon  (setter av litt hver mnd så vi har til stor-regninga kommer) )

Anonymkode: 1ecb9...55b

• Liker 1
Skrevet

Å være veldig rik er litt som å være en av de "kule" kidsa som røykte på ungdomsskolen. Du har bragging rights, men det gir deg veldig lite. 

Det er deilig i starten. Å kunne kjøpe hva du enn skulle ønske. Men til slutt blir det normalen og du tenker ikke noe over det. Å skulle gå over til en tøffere økonomisk situasjon siden derimot. DA kan jeg love deg du merker det. Og det merkes hardt! Så slik kan du på en måte sammenligne det å være rik med en usunn avhengighet. 

Kjærlighet er det som gjør deg rik :-) Hilsen noen som har vært både rik og fattig 

Anonymkode: ebe20...57a

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

God råd for meg er å kunne ha et normalt forbruk uten å hele tiden måtte sjekke om man har dekning på kontoen. 

Det vil si at man kan handle normal mat i butikken, gå ut og spise et par ganger i mnd, ta en kinotur eller konsert, helt uten å måtte sjekke kontoen først. 

Man har gjerne ikke råd til å reise på en langhelg til utlandet i måneden, eller spontankjøpe seg den nye iphone x, men man har råd til å pleie normal sosial omgang og ha det helt normalt uten å bekymre seg for om man går i minus. 

Anonymkode: c38e5...f52

• Liker 10
Skrevet

Vi har utbetalt  kr 56000 ,- i mnd og har 2,5 millioner i lån (huslån og studielån). Vi er to voksne og to barn i barnehagealder.

Jeg synes vi har god råd.

Skrevet

Jeg har faste utgifter på 10000,- (ikke inkl mat) og kunne nok ikke hatt mindre enn 20000,- uten å få "dårlig råd". 

Skrevet

God råd er å kunne leve normalt, ha det man har lyst på av klær og fornøyelser uten å "go overboard", spise og handle det man har lyst på uten å snu og vende på prislappene, etc. og ha penger igjen på kontoen når neste lønning kommer inn - hver måned. OG ha penger nok til å spare en sum hver måned. Får vel slenge på at har man god råd, har man også råd til minst en utenlandstur hvert år.

Jeg tjener ikke fett, heller moderat, men jeg tjener nok til å klare meg. Jeg har tak over hodet, kjøpte min egen leilighet i fjor. Alle møblene mine er kjøpt nye i fjor for oppsparte penger. Har råd til å kjøpe Peppes pizza levert på døren et par ganger i måneden, til tenåringens store begeistring. Kjøper det vi har lyst på til middag hver dag. Klarer å spare noe hver måned.

Skrevet

Har utbetalt ca 20000 i aap og lønn + dobbel barnetrygd + barnebidrag på 1500.

Boutgifter på 5500 (renter + strøm + forsikring + avgifter)

Føler vi har helt ok økonomi så er et paradoks at min sønn klassifiseres som fattig og blandt annet får Fritidskort som dekker fritidsaktiviteter av kommunen.

I høstferien skal vi på storbyferie, på lavbudsjett men dog.

I vinterferien skal vi 2 netter på høyfjellshotell.

Påsken  reiser vi 10 dager til Spania.

Håper å komme i full jobb etterhvert og vil da ha 3000 mer i måneden, vil tro jeg vil føle vi har god økonomi da! Men fremdeles lavlønnet i andre øyner.

• Liker 4
Skrevet

God råd for meg er å kunne leve godt uten å måtte bekymre meg for om jeg har nok penger til det. Med å leve godt og bekymringsløst, mener jeg at man har råd til å reise på ferie hvert år, samt gjerne en storbytur i tillegg, at man kan handle mat, kvalitetsklær og utstyr, kunne drive med hobbyer og fritidsinteresser selv om de koster penger, og gjøre nødvendige reparasjoner på hus eller bil hvis behovet skulle oppstå. Man må altså ha hatt råd til å spare opp en buffer i tillegg til den daglige driften. 

Jeg går på AAP, og føler ikke at jeg har god råd lenger, selv med maks sats. Det handler mer om at jeg hadde ganske høy inntekt tidligere enn om den faktiske mengden penger jeg forvalter hver måned. Jeg sparer på en bufferkonto hver eneste måned, så det var ikke krise at kjøleskapet gikk dukken samme måned som jeg hadde planlagt å kjøpe nye bildekk, noe som skjedde kun etpar måneder etter at vaskemaskina hadde sagt takk for seg. Man har jo ikke direkte dårlig råd når slike ting går helt fint, men det er ikke akkurat raust med penger, heller. Likevel har jeg måttet legge om livsstilen en del og blitt mer nøysom: det er mindre shopping enn før, nå handler jeg bare når det er noe jeg virkelig trenger (noe som er bærekraftig og bra!!), det er færre reiser enn tidligere (ikke så morsomt, men noe jeg helt fint kan leve med), og jeg har måttet slutte med en fritidsinteresse jeg likte godt. Det siste var det tristeste, men det var en dyr hobby og her ble kostnadene rett og slett for store.  

På den annen side: vi tar etpar hotellhelger hvert år fremdeles. Vi spiser også ute av og til. Og vi har hus, hytte, biler og båt. 

Anonymkode: 327c4...ac7

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som tittelen sier - hva anser du som å ha god råd? 

Dersom du ikke har "god råd" - Hvor mye måtte du hatt utbetalt i måneden for å føle at du har god råd, og hvor lang unna er det fra realiteten?

Dersom du føler du har "god råd" - Hva er det minste du kunne hatt utbetalt?

Nevn gjerne noe om bokostnader også.

Anonymkode: b5811...46e

Føler nå at jeg har god råd. Jeg og samboer har tilsammen utbetalt 80.000,- Eier hver vår leilighet, og sparer endel hver mnd.

Jeg anser dette som god råd da vi kan unne oss middager ute, takeaway, ferie, diverse materielle ting vi evt. skulle ha lyst på, og spare penger samt sitte igjen med penger før neste utbetalinger, og eie eiendom.

- Vi har bokostnader på Ca. 30.000 (ink. lån, bil, strøm, nett etc.) Det minste måtte vært 20.000 hver for at vi skulle kunne klart å beholde det vi har nå av bolig, og betalt det viktigste.

Da vi studerte leide vi, og levde på 1 lønning, og klarte oss med minimalt. Vi snudde på krona. Følte da at om vi fikk utbetalt 15.000 hver ville vi klare oss fint : ) 

Anonymkode: f32ec...cac

Skrevet

"god råd" er for meg å kunne handle alt jeg trenger når jeg trenger det, dessuten å kunne benytte meg av gode tilbud når de dukker opp. Og å ha råd til å erstatte vaskemaskinen når den ryker (uten at det går på bekostning av kvaliteten), kunne betale verkstedsregning. Og kunne spare litt hver måned. 

Skrevet

Jeg gikk fra student med omtrent 9000 å leve for i måneden (hvorav ca 5000 gikk til faste utgifter til felleskostnader, strøm, lån, Internett), til fulltidsjobb med ca. 30.000 utbetalt. Hadde dårlig råd som student, god råd nå :)

Anonymkode: f2f8c...2a8

• Liker 1
Skrevet

Jeg har 250-275.000,- i måneden.  Jeg har ingen lån, eier bolig. Har rundt 15.000,- i faste utgifter. 

Anonymkode: 6d19b...451

Gjest chisandra
Skrevet
9 minutter siden, Lammelåret skrev:

"god råd" er for meg å kunne handle alt jeg trenger når jeg trenger det, dessuten å kunne benytte meg av gode tilbud når de dukker opp. Og å ha råd til å erstatte vaskemaskinen når den ryker (uten at det går på bekostning av kvaliteten), kunne betale verkstedsregning. Og kunne spare litt hver måned. 

Dette var en god beskrivelse :)

Skrevet

Jeg og samboer har vel egentlig ‘god råd’, men 80 000 utbetalt etter skatt i mnd., men i og med at vi bor dyrt, så har vi ikke ‘god råd’ sånn i hverdagen. Mye går med til å bo, men det er jo en prioritering...

Anonymkode: 08842...a0d

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk fra student med omtrent 9000 å leve for i måneden (hvorav ca 5000 gikk til faste utgifter til felleskostnader, strøm, lån, Internett), til fulltidsjobb med ca. 30.000 utbetalt. Hadde dårlig råd som student, god råd nå :)

Anonymkode: f2f8c...2a8

Samme her! Gikk fra å være student som levde på nudler og klippet håret selv, til å få utbetalt 28.000 i måneden. Dette er under gjennomsnittslønnen, men føler at jeg har veldig god råd.

Anonymkode: 2d853...2f6

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler at jeg har god råd. Etter at alle utgifter er betalt, har jeg fortsatt noen tusen å putte i sparekontoene. 

Definisjonen av god råd må jo være at man klarer uforutsette utgifter uten at økonomien blir skakkjørt i flere måneder etter..

Anonymkode: 09ef2...e97

• Liker 1
Skrevet

^det minste jeg kunne fåttutbetalt er kanskje 22000-23000. 

Bokostnadene våre er rundt 8000 i mnd

Totalt utgifter er 18 000.

Anonymkode: 09ef2...e97

Skrevet

rundt 20 000 på konto etter skatt hadde vært fint. Kunne spart til hus og kanskje fått meg dyr da. :) 
Kunne sikkert lett tjent rundt 30 000 i en butikk jobb om jeg var med mine fulle. 

Skrevet

Utbetalt 31 000 og føler jeg har god råd, men følte jeg hadde ganske god råd som student også selv om jeg egentlig hadde relativt lav inntekt, opp mot maks 20 000 i måneden mot slutten av studiene da jeg jobbet mer. Rundt 13 000 i faste utgifter nå. Tror jeg hadde følt jeg hadde dårlig råd hvis jeg hadde mindre enn 20 000 i måneden utbetalt.  

Anonymkode: 46657...5c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...