marieee Skrevet 26. september 2017 #1 Del Skrevet 26. september 2017 Nå er jeg så utrolig frustrert! Helt siden fødselen har søvn vært et stort problem, og de på helsestasjonen sier bare at det kommer til å gå seg til. Men nå klarer jeg ikke mer! Hver gang vi prøver å legge han (uansett om det er på dagen eller på kvelden), så skriker han, spenner kroppen og blir helt hysterisk. Han vil IKKE sove. Vi må busse han, dunke på stumpen og gjøre all slags annet i en halv evighet HVER gang for å få han til å sovne. Og når han først sovner, så sover han kun en halvtime sammenhengende, før han våkner og nekter å sovne igjen. Det kan da umulig være normalt? HJELP - finnes det noen gode råd her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #2 Del Skrevet 26. september 2017 Sovner han ved puppen? Anonymkode: 9ae2d...83b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Semydfe Skrevet 26. september 2017 #3 Del Skrevet 26. september 2017 Det er helt normalt. Og rundt 4 mnd er også ofte en krevende tid mtp søvn. Du kan google 4 month sleep regression. Det blir bedre. Hold ut. Jeg minnes selv at å få mini her til å sove fremsto som en formidabel oppgave rundt dem tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #4 Del Skrevet 26. september 2017 Refluks? Eller andre fysiske plager? Hvis dere ikke har sjekket ut slikt, gjør det. Men ellers så er det helt normalt at babyer trenger en god del hjelp for å få sovne, og at de sover i intervaller på 30-40 minutter. Og perioden rundt fire måneder er ofte trøblete. Her funka det best å bære i sjal eller sele når barna skulle sove, eller trille tur med vogna. Litt tungt å måtte gå tur hver gang de skulle sove, men de lærte seg etter hvert å sove i stillestående vogn eller godtok å bli lagt ut i vogna etter å ha gått en runde i nabolaget med bæretøy slik at de sovnet først. I mellomtiden måtte jeg bare se det positive i å få frisk luft og trim. Og om babyen sovner ved puppen eller liker best å sove inntil mammaen sin, så får det så være. Det varer ikke for evig. Så langt det lar seg gjøre velger jeg det som gir søvn, ro og trygghet. Anonymkode: adab5...0ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
våren14 Skrevet 26. september 2017 #5 Del Skrevet 26. september 2017 Ville fått han sjekket. Manuellterapeut først, spesialisert på barn. Ser etter låsninger. Kan absolutt høres ut som låsninger. Mi hadde en i nakken og vi har slitt MYE med søvn frem til den ble oppdaget da hun var nesten ett (nettopp fordi jeg hørte på alle som sa det var heeeeelt normalt - hvilket det ikke var viste det seg... to sekunders behandling og vi fikk et "nytt" barn...). Hvis ikke manuellterapeut finner noe (er forresten gratis), så sjekk hos kiroporaktor også, de ser på ulike ting. Og hvis ingen av de finner noe, så er fastlegen neste. Be om henvisning til barnelege, for fastlegen kan dessverre lite om spedbarnsplager. De klassiske er refluks/stille refluks og væske i ørene, begge deler gjør det veldig smertefullt å ligge flatt! Og barnet vil helst sove oppreist. Kan være helt fine på dagtid, mens nettene er vanskelige. Spesielt ørevondt blir verre etter å ha ligget en stund pga da øker trykket. Så min første innskytelse er låsninger iom at han hyler med en gang han legges ned. Evt refluks. Sjekk! I "beste/verste" fall er det ingenting galt, og barnet bare trenger din nærhet for å føle seg trygg Men er det noe galt angrer man veldig (!!) på at man ikke ordnet det tidligere... snakker av erfaring. Jeg venter nr 2 og hun skal rett til manuellterapeut for en sjekk tror jeg, er visst veldig vanlig med låsninger etter å ha blitt født. Selv etter helt normale fødsler. Og har fødselen vært unormal på noe vis øker farene for låsninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #6 Del Skrevet 26. september 2017 Problemet er nok søvnassosiasjon fordi han ikke finner søvnen selv. http://www.sovlillebaby.com/assosiasjon.htm Han må distraheres i søvn og for hver lette oppvåkning(som skjer ca hver 30-40 min) så får han ikke til å sovne selv igjen og forventer å bli distrahert i søvn igjen. Når det ikke skjer, så våkner han. Går utifra at han ikke tar smokk? Anonymkode: ebcd0...022 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #7 Del Skrevet 26. september 2017 Helt lik situasjon her. Babyen er fremdeles panisk hver gang det skal soves... utrolig frustrerende og jeg har så vidt overlevd mammapermisjonen... baby er snart 11 mnd og det er ikke spesielt mye bedre. Eneste som hjelper er å trille tur, da sovner han. Men våkner raskt... soving på kvelden og natta er et sant mareritt. Vi har prøvd alt. Virkelig. Babyen hater bare å sove. Anonymkode: 4bf57...030 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #8 Del Skrevet 26. september 2017 Samme her! Broren var søvn et rent helvete helt til han var ett år. Holdt på mange timer hver kveld og han våkna en million ganger hver natt. Nå har vi en på tre måneder og et lite mareritt å få til å sove. Men til gjengjeld soves det noen timer i strekk på natten. Men det går over! Men veien kan dessverre være lang :-( håper på gode tips her. Anonymkode: 82d5f...3b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå