Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har jobbet i 2 år på ett hotell som resepsjonist, har også tatt vakter i andre avdelinger, men oftest i resepsjonen. Har fast 5 vakter i måneden. Men har jobbet 86% gjennomsnittlig hver måned i 12 måneder nå. Året før var det 70% gjennomsnittlig hver måned. Ifølge arbeidsmiljø loven så har jeg rett på høyere stilling. Men vegrer meg veldig for å ta dette opp. Min sjef sier han ikke har noe høyere stilling å gi meg. Så derfor må jeg gå til hans sjef. Noen som har noe gode tips til meg? Jeg trivs veldig med å jobbe i flere avdelinger så for meg hadde jo en hotell medarbeider stilling vært midt i blinken! Men det har vi ikke idag.. hvordan kan jeg gå frem for å vise at det er ett behov for dette ? Med tanke på at jeg faktisk har jobbet så mye som jeg har og det er endel flere som jobber på ekstra kontrakt som jobber ganske mye. Virker som om de heller vil ha folk på ekstra enn å gi faste vakter, så føler på meg at jeg må ha noen skikkelig bra argumenter å komme med! 

Jeg har på 2 år nå kanskje sagt nei til å jobbe 2 ganger! Aldri levert en egenmelding eller sykemelding! Jeg stiller opp på kort varsel selv om det er dag, kveld eller natt.Med tanke på at jeg har erfaring fra renhold og servitør så må jeg ofte gå fra resepsjonen å hjelpe til i de avdelingene når de er underbemannet, noe jeg gjør med glede. Jeg lærer fort og ønsker virkelig å lære mer om alt på hotellet. Jeg har vist stor lojalitet til min arbeidsplass.. Jeg har ingen ferdig utdanning dessverre, så der stiller jeg ikke sterkt! 

Håper noen der ute har noe bra å komme med til meg.. jeg er ikke organisert og kommer ikke til å bli det med det første av forskjellige grunner, jeg ønsker ikke å kreve noe for jeg ønsker jo at de skal ønske å ha meg der, ikke at de skal føle seg tvunget. 

På forhånd takk :) 

Anonymkode: d4094...121

Videoannonse
Annonse
Skrevet
15 hours ago, AnonymBruker said:

Håper noen der ute har noe bra å komme med til meg.. jeg er ikke organisert og kommer ikke til å bli det med det første av forskjellige grunner, jeg ønsker ikke å kreve noe for jeg ønsker jo at de skal ønske å ha meg der, ikke at de skal føle seg tvunget. 

Det er her du feiler. Dette virker ikke.

99.99% av arbeidsgivere gir ikke ved dørene, og vil ha så god fleksibilitet stabsmessig som mulig, og betale så lite i lønn som mulig. Uansett hvor kameratslige de kan virke, så tenker de på seg selv og ikke på deg. Det er derfor du må kreve, fortrinnsvis med noen i ryggen.

Skrevet

Hvordan har du rett på høyere stilling? Hvor i arbeidsmiljøloven står det? 

Skrevet
10 minutter siden, Knirke skrev:

Hvordan har du rett på høyere stilling? Hvor i arbeidsmiljøloven står det? 

1. § 14-4 a. Rett til stilling for deltidsansatte tilsvarende faktisk arbeidstid. 

1. Deltidsansatte som de siste 12 måneder jevnlig har arbeidet utover avtalt arbeidstid, har rett til stilling tilsvarende faktisk arbeidstid i denne perioden, med mindre arbeidsgiver kan dokumentere at behovet for merarbeidet ikke lenger foreligger. Tolvmånedersperioden skal beregnes med utgangspunkt i det tidspunkt arbeidstaker fremmet sitt krav.
Skrevet

Aha, rett til stilling... Da var det bare jeg som tenkte feil, begynte å lure på om man har krav på opprykk. :P

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, T-Rex skrev:

Det er her du feiler. Dette virker ikke.

99.99% av arbeidsgivere gir ikke ved dørene, og vil ha så god fleksibilitet stabsmessig som mulig, og betale så lite i lønn som mulig. Uansett hvor kameratslige de kan virke, så tenker de på seg selv og ikke på deg. Det er derfor du må kreve, fortrinnsvis med noen i ryggen.

TS her.. 

Akkurat det jeg er redd for også, altså at jeg ikke kommer til å komme noen vei med dette på egenhånd. Derfor jeg spør her etter tips på hvordan jeg bør gå fram for å få det jeg vil ha og har krav på uten å komme i tvist med arbeidsgiver. 4 av månedene jeg har jobbet så har det vært over 100% arbeid. Hvis de ønsker å betale så lite i lønn som mulig så vil det jo heller være bedre for dem om jeg har f.eks 100% fast for da kan jeg ikke overstride dette. Men som løs i de forskjellige avdelingene så er det ingen som faktisk holder kontroll på dette.. 

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Jeg har jobbet i 2 år på ett hotell som resepsjonist, har også tatt vakter i andre avdelinger, men oftest i resepsjonen. Har fast 5 vakter i måneden. Men har jobbet 86% gjennomsnittlig hver måned i 12 måneder nå. Året før var det 70% gjennomsnittlig hver måned. Ifølge arbeidsmiljø loven så har jeg rett på høyere stilling. Men vegrer meg veldig for å ta dette opp. Min sjef sier han ikke har noe høyere stilling å gi meg. Så derfor må jeg gå til hans sjef. Noen som har noe gode tips til meg? Jeg trivs veldig med å jobbe i flere avdelinger så for meg hadde jo en hotell medarbeider stilling vært midt i blinken! Men det har vi ikke idag.. hvordan kan jeg gå frem for å vise at det er ett behov for dette ? Med tanke på at jeg faktisk har jobbet så mye som jeg har og det er endel flere som jobber på ekstra kontrakt som jobber ganske mye. Virker som om de heller vil ha folk på ekstra enn å gi faste vakter, så føler på meg at jeg må ha noen skikkelig bra argumenter å komme med! 

Jeg har på 2 år nå kanskje sagt nei til å jobbe 2 ganger! Aldri levert en egenmelding eller sykemelding! Jeg stiller opp på kort varsel selv om det er dag, kveld eller natt.Med tanke på at jeg har erfaring fra renhold og servitør så må jeg ofte gå fra resepsjonen å hjelpe til i de avdelingene når de er underbemannet, noe jeg gjør med glede. Jeg lærer fort og ønsker virkelig å lære mer om alt på hotellet. Jeg har vist stor lojalitet til min arbeidsplass.. Jeg har ingen ferdig utdanning dessverre, så der stiller jeg ikke sterkt! 

Jeg skjønner at du vil at de skal ønske å gi deg større stilling helt av seg selv, men jeg er redd verden ikke er slik. Arbeidsgiver tenker (ofte) bare på seg selv og økonomi. Klart de foretrekker å ha folk som kan jobbe ekstra i stedet for å gi andre større stilling, tjener vel på det i forhold til feriepenger, rettigheter og mye annet.

Hvis jeg var deg ville jeg organisert meg og sagt fra til fagforbundet ditt. 

Lykke til! :)

Anonymkode: 55430...bc7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...