Gå til innhold

Avbrutt kjøpskontrakt av Bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen her? Som har måttet avbryte innkjøp av ny bolig/leilighet dere har signert under?

Måtte det betale en sum for det? Hva skjedde?  

Anonymkode: ed488...1d2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Men det er absolutt ikke gunstig.

Det som vil skje da er at du må ta omkostningene med prosessen å få boligen solgt igjen. Dersom de ikke får solgt til samme prisen som du godtok, er du pliktig til å dekke mellomlegget. Så hvis du bydde 2.5 mill, og de senere bare får solgt til 2.1, så må du ut med 400.000kr. (hva som skjer om de plutselig får mer, vet jeg ikke.)

Dessuten kan selger kreve strafferente av kjøpesummen inntil boligen blir solgt, den ligger på ca. 8.5% i året.

Er du heldig kan det være at kjøper nr. 2 fortsatt er interessert og at det kan ordnes raskt og enkelt hos megler uten ny budrunde osv. Men i utgangspunktet er dette en stor risiko for deg og ikke noe man lett "vrir seg unna".

Anonymkode: 4bddb...a1d

Skrevet

Jeg kan også legge til at jeg tror du står ansvarlig ved eventuelle skader på boligen i mellomtiden frem til den blir solgt. Så hvis det plutselig oppstår en vannskade, brann, innbrudd eller lignende så hviler ansvaret på deg. Og du må dekke eventuelle felleskostnader.

Skrevet

Her tror jeg det er forskjell på ny bolig og brukt. Se i kontakten om det står noe... 

Anonymkode: e3916...670

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her tror jeg det er forskjell på ny bolig og brukt. Se i kontakten om det står noe... 

Ja, kan være du har rett. Jeg tok utgangspunkt i brukt bolig, så ikke at det gjaldt ny. :-)

Skrevet

Å avbryte en kjøpekontrakt skal det stå betingelsene for i kontrakten eller i andre vedlegg. Det koste deg lett 50. - 100 000 tusen kr om ikke enda mer. Derfor venter de fleste og selger når boligen er ferdig bygd.

Anonymkode: 9e8b9...810

Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er forskjell ja :) Med bruktbolig blir det dekningssalg som forklart ovenfor her, men med ny bolig reguleres dette av bustadoppføringslovas §52 og §53, hvor §52 (1) sier at "forbrukaren kan avbestille heile eller deler av ytinga før overtaking". Skal uansett helst stå noe om dette i kontrakten, og hvor mye man eventuelt må betale/dekke inn osv.

Endret av Anette.94
Skrevet

Du kan (dersom det ikke er snakk om en OBOS bolig i Oslo) selge kontraktsposisjonen din.

I Oslo har OBOS forbudt salg av kontraktsposisjoner fordi dette var en noe boligspekulantene benyttet seg av i grovt monn.

Lenke

Anonymkode: 85cb5...343

Skrevet

Dette er noe vi ser mer og mer av i disse dager. Neste fase i boligprisfallet. Man får ikke solgt det man sitter i og må trekke seg fra nye kjøp og kontraktsposisjoner. Dette gir økt gjeld uten ny bolig. Fører til videre fall. History reprating it self.

Anonymkode: aca1c...369

Skrevet

Hva snakker dere om her? Kjøper bolig og ikke får solgt sin?

Anonymkode: 01259...fc5

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er noe vi ser mer og mer av i disse dager. Neste fase i boligprisfallet. Man får ikke solgt det man sitter i og må trekke seg fra nye kjøp og kontraktsposisjoner. Dette gir økt gjeld uten ny bolig. Fører til videre fall. History reprating it self.

Anonymkode: aca1c...369

Kilde på dette? 

Anonymkode: 6630f...758

Skrevet

Kontrakt signert, ny bolig, ikke bygd enda! Avbryte pga kan ikke bo der mer, siden min mor døde brått og jeg har ingen som kan bo der! 

Skrevet
5 minutes ago, AnonymBruker said:

Kontrakt signert, ny bolig, ikke bygd enda! Avbryte pga kan ikke bo der mer, siden min mor døde brått og jeg har ingen som kan bo der! 

Står kontrakten på deg eller har du arvet den etter din mor?

Det skal uansett stå om dette i kontrakten, så du finner ut mer av å kikke på den enn på KG. 

Skrevet

Står på meg!

Skrevet

Undersøk om du kan selge kontraktsposisjonen din i det åpne markedet. 

Anonymkode: 85cb5...343

Skrevet

Vi kjøpte bolig på den måten. Vi hadde nest høyeste bud og fikk boligen til den prisen. Opprinelig kjøper måtte betale mellomlegget mellom vårt bud og deres bud.

Anonymkode: 83153...f47

Skrevet

Det er ofte forskellige regler avhengig av om byggingen er igangsatt eller ikke. Vet du om det er varslet igangsetting på prosjektet? Det er ofte noen form for klausl om at man kan tre ut av kontrakten mot en viss % av kjøpesummen hvis det er før igangsetting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...