AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #1 Skrevet 25. september 2017 Jeg søkte en jobb på onsdag forrige uke. Søknadsfristen er 15. Oktober. Når kunne det passe å ringe å skille seg ut..? Hva sier jeg..? Hva gir best inntrykk..? Jeg hsr bestemt for at jeg skal ha den, sååe må gjøre alt Anonymkode: 37201...f58
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #2 Skrevet 25. september 2017 Jeg husker de som ringer ja... Men ikke på en positiv måte! Anonymkode: c38ff...89d 10
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #3 Skrevet 25. september 2017 ikke om du prater like dårlig som du skriver Anonymkode: e8320...49e 12
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #4 Skrevet 25. september 2017 Alle veileder på NAV-kurs sier at man skal ringe før, mens og etter søknadsprosessen er over. Alle arbeidsgivere jeg har jobbet for vil ikke ha disse telefonsamtalene. Hva gjør man? Anonymkode: 7109f...d65 9
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #5 Skrevet 25. september 2017 Ironien er at dersom du er en utmerket kandidat behøver du ikke ringe. Dersom du er klønet på telefon eller middelmådig bør du ikke ringe. Den eneste gangen du faktisk bør ringe er dersom du VET at du aldri vil bli plukket ut til intervju med din cv og har noe å si som har en reell sjanse for å gjøre at du likevel blir intervjuet. Noe som fordrer at du er god til å prate for deg, har lest deg opp på firmaet og kjapt kan selge inn en åpning. Anonymkode: ebc7b...487 9
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #6 Skrevet 25. september 2017 Skriv utmerket søknad og CV, da får du intervju. Ingen poeng å ringe om du ikke har noe konkret å spørre om. Anonymkode: 29bc5...a94 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #7 Skrevet 25. september 2017 Slike som meg med dårlig hullete cv, vi må nok ta en telefon som en hvilken som helst telefonselger. Dette etter anbefalinger fra NAV. Hva som er best, er det nesten ingen som vet Anonymkode: d7e5c...7d6
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #8 Skrevet 25. september 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: ikke om du prater like dårlig som du skriver Anonymkode: e8320...49e Tenkte å fatte meg i korthet da jeg ikke ønsket å legge ut en la g historie også gikk det litt fort i svingene på tastaturet her. Men takk for at du tror jeg skriver slik på ekte 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Alle veileder på NAV-kurs sier at man skal ringe før, mens og etter søknadsprosessen er over. Alle arbeidsgivere jeg har jobbet for vil ikke ha disse telefonsamtalene. Hva gjør man? Anonymkode: 7109f...d65 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ironien er at dersom du er en utmerket kandidat behøver du ikke ringe. Dersom du er klønet på telefon eller middelmådig bør du ikke ringe. Den eneste gangen du faktisk bør ringe er dersom du VET at du aldri vil bli plukket ut til intervju med din cv og har noe å si som har en reell sjanse for å gjøre at du likevel blir intervjuet. Noe som fordrer at du er god til å prate for deg, har lest deg opp på firmaet og kjapt kan selge inn en åpning. Anonymkode: ebc7b...487 Jeg har en god CV og søknad, men så får de mange som er gode da. Så de må velge meg, og da må de få er inntrykk - ergo, ringe. Hadde selvsagt funnet noe konkret å spørre om. Anonymkode: 37201...f58
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #9 Skrevet 25. september 2017 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenkte å fatte meg i korthet da jeg ikke ønsket å legge ut en la g historie også gikk det litt fort i svingene på tastaturet her. Men takk for at du tror jeg skriver slik på ekte Jeg har en god CV og søknad, men så får de mange som er gode da. Så de må velge meg, og da må de få er inntrykk - ergo, ringe. Hadde selvsagt funnet noe konkret å spørre om. Anonymkode: 37201...f58 Du virker ikke spesielt hyggelig. Hadde ikke ringt hvis jeg var deg, mangel på sosiale antenner blir enda tydeligere/lettere bekreftet over telefon. Anonymkode: b8adf...c96 2
_popcorn_ Skrevet 25. september 2017 #10 Skrevet 25. september 2017 48 minutes ago, AnonymBruker said: god CV og søknad, men så får de mange som er gode da. Så de må velge meg, og da må de få er inntrykk - ergo, ringe. Hadde selvsagt funnet noe konkret å spørre om. Anonymkode: 37201...f58 En ting er å ha noe konkret å spørre om, en annen ting er om det faktisk er en nødvendig ting å spørre om. I mange bransjer jobber sjefen selv på gulvet, og en telefon er forstyrrende. Mange sjefer får inn hundrevis av søknader, og om denne sjefen utfører andre oppgaver i tillegg til ansettelsesprosess, så må du igjen ha ett spørsmål som er bra nok til at sjefen husker navnet ditt minst 15 minutter etterpå uten å ha notert det ned. 1
GauteS Skrevet 26. september 2017 #11 Skrevet 26. september 2017 4 hours ago, AnonymBruker said: Du virker ikke spesielt hyggelig. Mulig det, men du virker å være ti ganger verre. 2
Pappato Skrevet 26. september 2017 #12 Skrevet 26. september 2017 Jeg har alltid tatt hensyn og respektert andre sin verdifulle tid. Nei jeg ville ikke blitt en masekopp, selv om noen ganger så kan det være et pluss. Synes det er trist om de ansetter folk på grunnlag av hvem som maser seg til stillingen. Dette er ikke en slik bedrift jeg ønsker å jobbe i uansett.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #13 Skrevet 26. september 2017 Vel, jeg har inntrykk av at de fleste sjefer ikke synes noe om slike telefonsamtaler. Det er gjerne åpenbart at man bare har funnet på noe å spørre om for å ha en unnskyldning for å ringe. Da skal telefonsamtalen være veldig bra hvis det skal gjøre at sjefen husker deg ekstra godt på en positiv måte. Og hvis en travel sjef skal snakke med 100 kandidater som "vil skille seg ut", så skjønner man jo at det kanskje ikke er positivt. Anonymkode: 64818...769 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #14 Skrevet 26. september 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du virker ikke spesielt hyggelig. Hadde ikke ringt hvis jeg var deg, mangel på sosiale antenner blir enda tydeligere/lettere bekreftet over telefon. Anonymkode: b8adf...c96 Du virker heller ikke særlig hyggelig sosiale antenner har jeg i fleng, ikke du virker det som, som skriver slikt da Anonymkode: 37201...f58
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #15 Skrevet 26. september 2017 Du bør absolutt ikke ringe for å skille deg ut. Du skal kun ringe om du har noe konkret å spørre om, som ikke kan vente til et evt intervju, og som du ikke finner svar på i utlysningen av stillingen eller på firmaets hjemmeside/facebook/linkdin. Å ringe bare for å ringe er veldig, veldig negativt. Her fikk vi vel inn nærmere 150 søknader på siste stilling vi lyste ut. Tror du virkelig vi hadde sett positivt på idioten som ringte sånn helt uten grunn og forstyrret oss? Anonymkode: 5158f...0bd 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #16 Skrevet 26. september 2017 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Du virker ikke spesielt hyggelig. Hadde ikke ringt hvis jeg var deg, mangel på sosiale antenner blir enda tydeligere/lettere bekreftet over telefon. Anonymkode: b8adf...c96 Hvordan klarer du å tolke at ts ikke virker spesielt hyggelig?? For et idiotisk svar... Anonymkode: 90f97...bb6 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #17 Skrevet 26. september 2017 Har selv jobbet med rekruttering. Som flere her sier, ring hvis du har noe konkret å spørre om og hvis du "trenger å skille deg ut av mengden Lykke til Anonymkode: 90f97...bb6 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #18 Skrevet 26. september 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du bør absolutt ikke ringe for å skille deg ut. Du skal kun ringe om du har noe konkret å spørre om, som ikke kan vente til et evt intervju, og som du ikke finner svar på i utlysningen av stillingen eller på firmaets hjemmeside/facebook/linkdin. Å ringe bare for å ringe er veldig, veldig negativt. Her fikk vi vel inn nærmere 150 søknader på siste stilling vi lyste ut. Tror du virkelig vi hadde sett positivt på idioten som ringte sånn helt uten grunn og forstyrret oss? Anonymkode: 5158f...0bd Føler det er mange som har misforstått tråden her. Jeg hadde ikke tenkt å ringe å si "hei hei. Hvordan har du det i dag? Jeg vil ha den jobben jeg. Hva er oppgavene igjen? Jeg gidder ikke lese annonsen så nøye skjønner du" Jeg har ikke mottatt bekreftelse på at de har mottatt min søknad, så tenkte å spørre om det. For mailen kan ha kommet på avveie og kjipt å ikke få vært med av den grunn. Og hvis det passer, at vedkommende ikke høres stressa ut, spørre om når de ser for seg å ha intervjurunder. For meg som mange andre, liker å planlegge litt. Altså ikke spørre her om jeg kommer på intervju, men når _de_ har planlagt å ha runder, uavhengig om jeg er aktuell eller ikke. Jeg spørr jo her fordi jeg ønsker tips til gode spørsmål slik at jeg ikke høres ut som en idiot å spørr om noe som allerede står i de kanalene du nevner. Men ser det er mye negativt med det, andre tips til å skille seg ut når søknaden allerede er sendt..? Bedriften ville ha søknad på Mail, så da møter jeg ikke opp Anonymkode: 37201...f58
Gjest Optimo Skrevet 26. september 2017 #19 Skrevet 26. september 2017 Det der høres ut som å ringe for å ringe, spør du meg. Har til dags dato ikke funnet noe som er relevant å ringe for etter at søknaden er sendt. Om noe så ringer jeg før søknaden, og da kun hvis det er noe som er uklart i annonsen. Gidder ikke kaste bort tiden, hverken min eller arbeidsgivers, på å søke på noe som ikke passer for meg.
_popcorn_ Skrevet 26. september 2017 #20 Skrevet 26. september 2017 11 hours ago, AnonymBruker said: Føler det er mange som har misforstått tråden her. Jeg hadde ikke tenkt å ringe å si "hei hei. Hvordan har du det i dag? Jeg vil ha den jobben jeg. Hva er oppgavene igjen? Jeg gidder ikke lese annonsen så nøye skjønner du" Jeg har ikke mottatt bekreftelse på at de har mottatt min søknad, så tenkte å spørre om det. For mailen kan ha kommet på avveie og kjipt å ikke få vært med av den grunn. Og hvis det passer, at vedkommende ikke høres stressa ut, spørre om når de ser for seg å ha intervjurunder. For meg som mange andre, liker å planlegge litt. Altså ikke spørre her om jeg kommer på intervju, men når _de_ har planlagt å ha runder, uavhengig om jeg er aktuell eller ikke. Jeg spørr jo her fordi jeg ønsker tips til gode spørsmål slik at jeg ikke høres ut som en idiot å spørr om noe som allerede står i de kanalene du nevner. Men ser det er mye negativt med det, andre tips til å skille seg ut når søknaden allerede er sendt..? Bedriften ville ha søknad på Mail, så da møter jeg ikke opp Anonymkode: 37201...f58 Dette er noe du kan sende mail å spørre om, da viser du at du respekterer arbeidstiden for da kan dem svare når dem har tid. Ringer du for å be om bekreftelse, så må dem begynne søke igjennom søknader for å se, kanskje dem ikke er på kontoret og har dette tilgjengelig når du ringer...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå