Gå til innhold

Hvordan avvikle et "uønsket vennskap"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min begynte på skolen i fjor, og fikk etterhvert en venninne. Jeg syntes det var fint til tross for at den nye venninnen var litt frekk i munnen og sjølgod. Da jeg traff moren så ble det inntrykket forsterket. Jeg oppfattet henne som fordomsfull og med et helt forskjellig verdisyn enn vi har. 

Da de ved skolestart fortalte at de skulle flytte til et annet skoledistrikt ca. en halvtime unna så ble jeg litt lettet, for jeg syntes ikke egentlig dette var noe å dyrke videre på. Datteren min lekte heller ikke så mye med jenta på slutten av tiden, og reagerte ilke på flyttingen. 

Så tenke jeg ikke mer på det før jeg fikk en tekstmelding fra moren for en måned siden. Hun spurte først om noe annet, noe jeg oppfattet som et påskudd til å ta kontakt. Jeg svarte hyggelig tilbake, og så inviterte hun til et selskap. Det passet ikke, svarte jeg, og da sa hun at vi ville bli invitert til datterens selskap noen uker senere. Nå vil hun ha adressen for å sende invitasjon, og jeg vegrer meg for å sende den, for jeg vil ikke egentlig at hun skal vite hvor vi bor eller fortsette dette forholdet uansett.

Men hvordan avvikler jeg det helt uten å være uhøflig eller sårende? Jeg står så fast her og vil gjerne ha innspill fra andre.

Takk! 

Anonymkode: b0784...037

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer på hvorfor du ikke ser at du skaper mobbing?

Anonymkode: ac5db...417

• Liker 11
Skrevet

Hvorfor er dette mobbing?

• Liker 5
Skrevet

Det er jo vanskelig å gi et slikt budskap til noen uten at det kan oppleves som sårende. Det er bedre å være repektfult ærlig og si det som det er. Det er ikke noe mer alright å spille hyggelig og fortsette relasjonen med dem, når du egentlig ønsker noe annet. Du er selvfølgelig i din full rett til å avslutte relasjonen, men samtiid så får jeg en bismak når jeg leser HI ditt uten at jeg kan sette fingeren på hva. Nå vet ikke jeg hva du legger i at de er fordomsfulle og sjefete, men de gjør sikkert så godt de kan bak en tøff fasade.

Anonymkode: f17c8...428

• Liker 2
Skrevet

Det jeg lurer på her er; når du sier at dere ikke hadde noe til felles, at denne damen er fordomsfull og har et annet verdisyn enn deg..: hvorfor konfronterte du ikke henne med dette når dere hadde en relasjon? Om feks en bekjent hadde uttrykket rasistiske holdninger i møte med meg hadde jeg sagt i fra der og da. "Det du sier er ikke akseptabelt". Da hadde denne bekjente sannsynligvis funnet ut at vi var så forskjellige at et vennskap ikke var aktuelt. Har du ikke sagt fra og faket hele relasjonen med denne moren?

Jeg skjønner meg ikke på hvorfor folk ikke bare kan si fra. 

Anonymkode: 5aa1e...8de

• Liker 10
Skrevet

TS her: Jeg oppfatter datteren som sjølgod og veldig dominerende i leken og samspillet med min datter, og etter at de hadde lekt sammen så følte jeg at min datter tok etter noen av disse trekkene og derfor likte jeg ikke innflytelsen hun hadde på henne. 

Moren kom med utsagn og generaliseringer som jeg fant rasistiske, snobbete og fordomsfulle, men det ble sagt på en fordekt måte som gjorde det vanskelig for meg å være klart uenig i. Jeg har heller ikke for vane å belære folk jeg knapt kjenner, fordi jeg synes det er ufint, så hvorfor konfrontere henne når dette er hennes personlige syn?

Verken moren og jeg eller døtrene våre har hatt noe forhold utenom skolen, og det er altså først nå moren har tatt initiativ til det. 

• Liker 3
Skrevet

Vet du hva, TS, dette synes jeg er ufint, og med mindre datteren din reagerer, synes jeg ikke at du skal ødelegge et vennskap. 

Hvis du har problemer med atferden til denne jenta, burde du ta det opp med moren. Dersom det er berettiget kan det da bli korrigert.

Skrevet

Jeg er enig i det andre sier om at det kan fremkomme som mobbing. 
Man skal være inkluderende med barn. Kanskje ikke dere voksne har godt forhold, men barna kan ha det. 
Derimot, om du ikke ønsker kontakt, kan du gi blaffen i janteloven som herjer dette land.
Du trenger ikke utsette dere for noe bare for å fremstå hyggelig med noen du ikke liker. 

Om du vil gå videre for datterens del, kan du nevne for moren at det holder med invitasjon via sms eller noe slikt. Man trenger ikke adressen, så om du vil verne privatlivet fra dem, og la datteren ha mindre kontakt, så er det et alternativ. Og synes du burde være ærlig med denne kvinnen at du kanskje ikke ønsker kontakt, men for barnas del så er du villig til å gjøre et forsøk for å skape broer av forståelse. :)  

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Moren kom med utsagn og generaliseringer som jeg fant rasistiske, snobbete og fordomsfulle, men det ble sagt på en fordekt måte som gjorde det vanskelig for meg å være klart uenig i. Jeg har heller ikke for vane å belære folk jeg knapt kjenner, fordi jeg synes det er ufint, så hvorfor konfrontere henne når dette er hennes personlige syn?

Det handler ikke om å "belære". Det handler om å vise klart og tydelig at sånne utsagn ikke er greit. Du så jo gjennom disse "fordekte" kommentarene. Du skjønte jo at det hun sa var nettopp rasistisk, snobbete og fordomsfullt. Så da gjelder det å vise at du er grunnleggende uenig med alt hun står for på en saklig, men tydelig måte. 

Nå har du sjansen. "Jeg setter pris på invitasjonen, men syns at vi er så forskjellige at jeg tror ikke at det er aktuelt å møtes"

Anonymkode: 5aa1e...8de

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Datteren min begynte på skolen i fjor, og fikk etterhvert en venninne. Jeg syntes det var fint til tross for at den nye venninnen var litt frekk i munnen og sjølgod. Da jeg traff moren så ble det inntrykket forsterket. Jeg oppfattet henne som fordomsfull og med et helt forskjellig verdisyn enn vi har. 

Da de ved skolestart fortalte at de skulle flytte til et annet skoledistrikt ca. en halvtime unna så ble jeg litt lettet, for jeg syntes ikke egentlig dette var noe å dyrke videre på. Datteren min lekte heller ikke så mye med jenta på slutten av tiden, og reagerte ilke på flyttingen. 

Så tenke jeg ikke mer på det før jeg fikk en tekstmelding fra moren for en måned siden. Hun spurte først om noe annet, noe jeg oppfattet som et påskudd til å ta kontakt. Jeg svarte hyggelig tilbake, og så inviterte hun til et selskap. Det passet ikke, svarte jeg, og da sa hun at vi ville bli invitert til datterens selskap noen uker senere. Nå vil hun ha adressen for å sende invitasjon, og jeg vegrer meg for å sende den, for jeg vil ikke egentlig at hun skal vite hvor vi bor eller fortsette dette forholdet uansett.

Men hvordan avvikler jeg det helt uten å være uhøflig eller sårende? Jeg står så fast her og vil gjerne ha innspill fra andre.

Takk! 

Kjenner jeg er så utrolig lei av mødre hvis barnas venner alltid er de slemme, de uoppdragne eller de frekke.  

Deres egne barn derimot er kun snille, høflige, greie og omgjengelige. Og gjør de noe galt, er det så klart ikke DEM, men innflytelsen fra de slemme vennene. 

Om dette hadde vært sant (for mødre skriver slik heeeele tiden her inne), ville skolen vært full av gullunger som var empatiske, omsorgsfulle, høflige og rolige.

min erfaring etter veldig mange år er motsatt. Veldig mange barn kan være frekke eller uhøflige . Så mange ganger at når de ble fersket av foreldrene, kom de seg unna ved å henvise til noen andre barn. Veldig mange foreldre tok dessuten kontakt for å be om at skolen "skånet" deres barn fra frekke barn. I en overvekt av tilfellene oppfattet skolen det annerledes. 

De aller verste foreldrene var de som pekte ut enkeltelever som dårlig innflytelse på mitt barn, som fant på unnskyldinger på vegne av barnet for å slippe å omgås det frekke barnet osv. De foreldrene hadde ofte de aller verste barna.

Ja, dette er mobbeatferd. Ja, dette er mangel på empati. Og nei, barnet ditt er verken mindre frekt eller på annen måte bedre (eller verre) . Du fikk det svart på hvitt at barnet ditt dras med. Sannsynligvis påvirker de hverandre.

Må si jeg kjenner godt til typen. De som står og kysser på sitt eget herlige barn mens de nistirrer olmt på en mor i butikk-køen der den lille poden har slått seg vrang. 

Eller det er de som ikke har noen reservasjoner mot å invitere en liten klikk av barnas venner til overnattingsfest, vel vitende om at et par andre gjerne ville vært med.

Jeg ser den type foreldre i alle sammenhenger. Jeg hører dem, jeg ser dem, og jeg liker det ikke!

Anonymkode: ffab5...5a4

• Liker 3
Skrevet

Så dere har dårlig kjemi. ok.

Går de i klasse sammen?

Om ikke bare la være å svare. 

Anonymkode: 2306e...4c0

• Liker 2
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, dette er mobbeatferd. Ja, dette er mangel på empati. Og nei, barnet ditt er verken mindre frekt eller på annen måte bedre (eller verre) . Du fikk det svart på hvitt at barnet ditt dras med. Sannsynligvis påvirker de hverandre.

Jeg tror du opplever TS på en veldig egen måte pga egne erfaringer. 

Anonymkode: 2306e...4c0

• Liker 6
Skrevet

De går ikke lenger i samme klasse, for jenta har flyttet et stykke unna og byttet skole. De har aldri møttes utenfor skoletiden før, og har heller ingen andre ting som binder dem sammen enn at de pleide å leke litt sammen forrige skoleår da de fikk i samme klasse.

Grunnen til at jeg ikke bare unnlater å svare er at jeg synes det er lite hyggelig og høflig, men jeg er ikke egentlig  interessert i å dyrke videre på denne relasjonen.

Takk for svar, alle sammen! 

TS.

• Liker 2
Skrevet

Syns du har rett til å styre hvem du vil ha i livet ditt. Og om din datter ikke spør veldig etter jenta som har flyttet syns jeg det ikke er noe problem om du avslutter dette. "Hei du. dette er litt vanskelig å skrive men jeg har nok komme frem til at jeg ikke ønsker å følge opp relasjonen (din datters navn) har til (jenta). Jeg føler ikke familiene våre passer helt sammen og jeg vil gjerne (din datter) skal pleie vennskapet med de hun går i klasse med nå. Beklager om jrg har gitt andre signaler før. Ønsker lykke til i nytt nabolag og ny skole. hilsen (deg)"

Sur og fornærmet blir hun nok. men det er jo bare sånn.

Anonymkode: 9d99b...615

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

De går ikke lenger i samme klasse, for jenta har flyttet et stykke unna og byttet skole. De har aldri møttes utenfor skoletiden før, og har heller ingen andre ting som binder dem sammen enn at de pleide å leke litt sammen forrige skoleår da de fikk i samme klasse.

Grunnen til at jeg ikke bare unnlater å svare er at jeg synes det er lite hyggelig og høflig, men jeg er ikke egentlig  interessert i å dyrke videre på denne relasjonen.

Takk for svar, alle sammen! 

TS.

Send adressen deres og når invitasjonen kommer så takker du nei til å komme pga "andre planer". Dette kommer jo til å måtte gå over ganske naturlig tenker jeg. So what om hun får adressen deres og det lander en invitasjon der?

Skrevet

Ta en hvit en og send sms til moren om at datteren din ikke har lyst, og at døtrene deres nok ikke går så godt i hop likevel. 

Det er da overhodet ikke mobbing å ikke ville være venner med noen fordi man ikke liker dem! Hallo, folkens... Skal man måtte være venner med folk man overhodet ikke liker, bare fordi de har lyst til å være venner med deg? Eh? Når ble det mobbing? I så tilfelle tror jeg 99% av det norske folk er mobbere. 

Anonymkode: 38e96...e46

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Ta en hvit en og send sms til moren om at datteren din ikke har lyst, og at døtrene deres nok ikke går så godt i hop likevel. 

Det er da overhodet ikke mobbing å ikke ville være venner med noen fordi man ikke liker dem! Hallo, folkens... Skal man måtte være venner med folk man overhodet ikke liker, bare fordi de har lyst til å være venner med deg? Eh? Når ble det mobbing? I så tilfelle tror jeg 99% av det norske folk er mobbere. 

Anonymkode: 38e96...e46

Jeg hadde selv venninner min mor oppfattet som sære, og som hun ikke ønsket at jeg skulle henge sammen med. Det påvirket jo min oppfatning av dem også. I voksen alder tenker jeg at det er noe med å kunne respektere andre, og at det var mange aspekter ved disse vennskapene som ikke var negative i mine øyne. Du kan ikke gjøre noe med hva denne jenta sier, men du kan lære datteren din at den type atferd ikke er ønsket. 

Skrevet

Tror du må være rett ut med denne morra.

Anonymkode: dee4a...5f4

Skrevet

Jeg er så lei av mødre som alltid ser sine barn som de "snille" og sin familie sin "moral" som den riktige moralen. Om noen år kanskje det er en mor som ikke vil at sin datter skal ha noe med din datter å gjøre? Kanskje de oppfatter din datter som for lett og overtale, en som ikke har egne meninger, en som lett blir overtalt av eldre til å drikke osv. Om det skjer så må du huske på at du ønsket å kutte ut en jente som sa for mye fra. Kanskje datteren din og denne jenta kan lære hverandre noe? Og uansett om datteren din går i en bursdag så er de ikke bestevenninner. Det er fint å ha flere forskjellige venner, også på forskjellige steder. Denne jenta kan også forandre seg mye de neste årene og kanskje du ødelegger for datteren din sin sjanse til å utvikle et godt vennskap. Som flere skrev over her, det er oppfording til utfrysing du driver med. At man skal velge bort bursdager fordi man ikke liker den som feirer. Datteren din er heldig som er invitert. Det er nyhetssaker om foreldre som er fortvilet fordi barna deres aldri blir invitert. 

Anonymkode: 6b68d...a7d

• Liker 1
Skrevet

Du er den typen TS som jeg har liten respekt for. Du opphøyer dine "verdier", deres oppdragelse osv langt over andre på et relativt tynt grunnlag. Hvem er det som egentlig har mest fordommer her? En del av din datters læring er å etablere vennskap og føle seg frem på hvem hun liker og ikke liker. Barn vil alltid ta etter andre og da skal vi foreldre korrigere. Ikke isiolere.

Anonymkode: 51b6a...08d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...