Gå til innhold

Er det for mye forlangt at 12-13-åringer skal holde fingrene sine unna vinduene??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort fortalt:

Vi kjøpte hus i dette nabolaget for 2 år siden. Siden da har min yngste datter vært venninne med en jente i paralellklassen som bor i samme nabolag.

Greia er at denne jenta ALLTID MÅ ta på vinduene mine! Fingermerker på vinduene er det verste jeg vet! Har gitt henne beskjed x antall ganger om at vinduene her i huset er ikke ment som lekearena. Men jeg prater for døve ører. I ettermiddag rant det over. Jeg sa noe som dette: "Anne, nå orker jeg ikke si fra flere ganger. Jeg har nettop vasket vinduene, og jeg tolererer ikke at dere som tross alt går i ungdomsskolen fingrer på vinduene som om dere skulle være 5 år! Kan du ikke rette deg etter det kan du holde deg hjemme heretter! Mine barn er oppdratt til at vinduene fingrer man ikke på!"

Enden på visa var såklart at hun sprang hjemog sladret til sin mor. Som sendte en illsint melding til meg på messenger: "Hvis du ikke tolererer at barn er barn får ikke Anne lov til å komme til dere mer! Det må da være måte på støv på hjernen. Du får senke standarden i ditt plettfrie blogghjem slik at datteren din ikke blir venneløs! Og våg ikke å kjefte på mitt barn en gang til!" Direkte sitert....

Jeg ble først satt ut, så ble jeg sint, og svarte følgende:

"Jeg forventer at 12-13 åringer som er begynt i ungdomsskolen klarer å holde fingrene unna vinduene, de er ikke 5 år lengre, det sa jeg også til henne. Våre barn har aldri fått lov til å fingre på vinduene. Jeg sliter med Bekhterev, jeg er i full jobb, jeg har 3 barn i tenårene og mannen min jobber 10 dager borte og 10 dager hjemme. Jeg har andre ting å drive fritiden min med enn å vaske vinduene ukentlig fordi din rabiate unge ikke klarer å holde fingrene unna, til tross for at hun har fått 45 beskjeder om dette. Nok er nok. Eller vil du komme å vaske etter henne selv?"

Jenta har "mark", hun er høyt og lavt og er til tider fryktelig slitsom. De er mye her, og de får stort sett gjøre nesten hva de vil innen rimelighetens grenser. Vi har stort hus med loftstue og kjellerstue, og så lenge de oppfører seg setter jeg ingen begrensninger på vennebesøk. Bortsett fra i dag, da rant begeret over. Jeg vasket alle vinduene i helgen, og kommer hjem til at hun står i stuevinduene og smekker etter en veps, vinduet så ikke ut etterpå, og slik gjør hun hver gang hun er her, jeg sier ikke ta på vinduene, men det nytter ikke. Jeg kom hjem fra jobb, middag skulle lages og unger kjøres hit og dit.

Svaret jeg fikk fra moren var: "At du våger! Føler du deg så flink nå som står i jobb med plager? Jeg har plager jeg også, men jeg akker ikke og syter! Ikke våg å kjefte på mine barn igjen! Dette skal jeg ta videre!"

Så blokket hun meg... videre til hvem liksom? Ja det er klart, når du er ufør/aap eller what ever så er det jo lettere å leve med sine plager... Det krever litt å stå i 100% jobb med mine plager. (Er sykepleier) Det skal sies at de ikke er så nøye på det i det hjemmet. Rot flyter ute og inne, huset har ikke vært malt på sikkert 20 år, standarden er ikke som hos oss. Og det er helt ok. Men jeg forventer at 8.klassinger (hun blir 13 i desember) holder seg unna vinduene, og følger MINE regler i MITT hjem.

Er det virkelig for mye forlangt? Kjenner jeg har mest lyst å gå ned å ringe på døra deres å gi henne det glatte lag, men av hensyn til barna orker jeg ikke. 

Gah!! Dagens urblåsning!

Anonymkode: 50e2c...030

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha, hun moren virker ikke helt god. Lurer på hvordan hun har tenkt å "ta det videre". Selvfølgelig er det greit å be gjester i ditt hjem om å ikke lage fingermerker på vinduene. 

• Liker 8
Skrevet

Ta det videre, faktisk :hoho: 

Anonymkode: 6fa6d...d86

• Liker 9
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kort fortalt:

Vi kjøpte hus i dette nabolaget for 2 år siden. Siden da har min yngste datter vært venninne med en jente i paralellklassen som bor i samme nabolag.

Greia er at denne jenta ALLTID MÅ ta på vinduene mine! Fingermerker på vinduene er det verste jeg vet! Har gitt henne beskjed x antall ganger om at vinduene her i huset er ikke ment som lekearena. Men jeg prater for døve ører. I ettermiddag rant det over. Jeg sa noe som dette: "Anne, nå orker jeg ikke si fra flere ganger. Jeg har nettop vasket vinduene, og jeg tolererer ikke at dere som tross alt går i ungdomsskolen fingrer på vinduene som om dere skulle være 5 år! Kan du ikke rette deg etter det kan du holde deg hjemme heretter! Mine barn er oppdratt til at vinduene fingrer man ikke på!"

Enden på visa var såklart at hun sprang hjemog sladret til sin mor. Som sendte en illsint melding til meg på messenger: "Hvis du ikke tolererer at barn er barn får ikke Anne lov til å komme til dere mer! Det må da være måte på støv på hjernen. Du får senke standarden i ditt plettfrie blogghjem slik at datteren din ikke blir venneløs! Og våg ikke å kjefte på mitt barn en gang til!" Direkte sitert....

"Jeg forventer at 12-13 åringer som er begynt i ungdomsskolen klarer å holde fingrene unna vinduene, de er ikke 5 år lengre, det sa jeg også til henne. Våre barn har aldri fått lov til å fingre på vinduene. Jeg sliter med Bekhterev, jeg er i full jobb, jeg har 3 barn i tenårene og mannen min jobber 10 dager borte og 10 dager hjemme. Jeg har andre ting å drive fritiden min med enn å vaske vinduene ukentlig fordi din rabiate unge ikke klarer å holde fingrene unna, til tross for at hun har fått 45 beskjeder om dette. Nok er nok. Eller vil du komme å vaske etter henne selv?"

Jenta har "mark", hun er høyt og lavt og er til tider fryktelig slitsom. De er mye her, og de får stort sett gjøre nesten hva de vil innen rimelighetens grenser. Vi har stort hus med loftstue og kjellerstue, og så lenge de oppfører seg setter jeg ingen begrensninger på vennebesøk. Bortsett fra i dag, da rant begeret over. Jeg vasket alle vinduene i helgen, og kommer hjem til at hun står i stuevinduene og smekker etter en veps, vinduet så ikke ut etterpå, og slik gjør hun hver gang hun er her, jeg sier ikke ta på vinduene, men det nytter ikke. Jeg kom hjem fra jobb, middag skulle lages og unger kjøres hit og dit.

Svaret jeg fikk fra moren var: "At du våger! Føler du deg så flink nå som står i jobb med plager? Jeg har plager jeg også, men jeg akker ikke og syter! Ikke våg å kjefte på mine barn igjen! Dette skal jeg ta videre!"

Så blokket hun meg... videre til hvem liksom? Ja det er klart, når du er ufør/aap eller what ever så er det jo lettere å leve med sine plager... Det krever litt å stå i 100% jobb med mine plager. (Er sykepleier) Det skal sies at de ikke er så nøye på det i det hjemmet. Rot flyter ute og inne, huset har ikke vært malt på sikkert 20 år, standarden er ikke som hos oss. Og det er helt ok. Men jeg forventer at 8.klassinger (hun blir 13 i desember) holder seg unna vinduene, og følger MINE regler i MITT hjem.

Er det virkelig for mye forlangt? Kjenner jeg har mest lyst å gå ned å ringe på døra deres å gi henne det glatte lag, men av hensyn til barna orker jeg ikke. 

Gah!! Dagens urblåsning!

Den moren klarte virkelig ikke å holde seg til saken! Begynte å tenke her at hun misunner deg og angriper deg for det.

Hvis hun er hos dere igjen og gjør dette igjen så får du sette frem renholdsutstyr, kanskje hun da lærer.

Anonymkode: 0acf2...0c7

• Liker 4
Skrevet

Er du seriøs, ta? Du virker litt sprø :alice:

Hvor ofte vasker du vinduene, egentlig? Jeg tar maks to ganger i året, sliter meg liksom ikke ut på det. Høres veldig merkelig ut at jenta tar på vinduene hele tida, kan det være fordi du stresser og maser med disse vinduene så hun gjør det for å provosere deg? 

Høres ut som du både har støv på hjernen og dårlige sosiale antenner. Hvem sender melding til mora liksom.... Er dette en reell situasjon ville jeg vel heller tatt fram spray og nal og bedt jenta/jentene ta vekk flekkene...

Anonymkode: 396e4...e84

• Liker 18
Skrevet

Herregud, stakkars datteren din! Snakk om å ødelegge vennskap... 

Anonymkode: 5dc66...15f

• Liker 15
Skrevet

Jeg tenker dere er godt hysteriske begge to...

Når det er sagt, du kan be ungene vaske etter seg. De er tross alt store nok til å klare å vaske vinduer og det setter nok et varigere inntrykk, men med mindre drama.. Dvs det inntrykket du har gitt nå, vil nok også holde en stund...

• Liker 11
Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kort fortalt:

Gah!! Dagens urblåsning!

Uff. Hva tenker du med? Vinduer? Det er ikke alle barn som er rolige selv om de er eldre. Mange "fiklebarn" finnes. Selv om du ikke har det selv, betyr det ikke at andre ikke kan ha slike barn.

Du sier du ikke har oppdratt ungene dine til å fikle med vinduene. Vel, andre mennesker oppdrar ungene sine til ikke å gå løs på andre pga bagateller. 

Du er heller ikke et hyggelig forbilde for barna dine heller når du gjør sånn og de ser det.

Flaut- bare flaut.

Anonymkode: 98b1c...220

• Liker 20
Skrevet

Jeg synes at en 12-åring som har fått beskjed bør klare å holde fingrene sine unna vinduer, men jeg tror ikke akkurat at du deeskalerte situasjonen ved å svare moren hennes slik du gjorde. Tror mang en mor vil gå i forsvarsposisjon dersom ens barn blir omtalt som "rabiat". 

• Liker 22
Skrevet

Jeg har et helt nytt hus, og er ikke så nøye med vinduene. Fireåringen min jobber mot meg uansett, så vasker de kun når vi venter besøk og slikt:)

Jeg synes det er trist at du ødela vennskapet til barna til fordel for rene vindu...

Anonymkode: 5eada...d76

• Liker 20
Skrevet

Selvfølgelig har du rett. Det er ditt hus, og du bestemmer. Gjestene må ta skikken der de kommer, eller ta følgene.

På den andre siden har du litt skyld selv. En sier ikke fra 45 ganger, da sier en ikke fra i det hele tatt, det er bare mas som de ikke trenger bry seg om. Si fra max et par ganger, og gi beskjed om at neste gang blir det utestenging i en måned eller noe slikt. Og følg det opp!

Anonymkode: e06a8...94e

• Liker 5
Skrevet

Oi. Jeg er voksen og har aldri tenkt på at det er frekt å ta på vinduer hos folk. Ikke at jeg pleier å gjøre det da men. Et hjem er da til for å brukes? Har du plast på møblene og da eller? 

La barn være barn. De kunne gjort verre ting enn å ta på vinduer. Vi pleide å snike godteri og kjæledyr opp i senga når vi var små. 

Du høres slitsom ut. Slapp av. Livet er nå - det skal nytes. Tenk på hvor hyggelig dattera de har det, ikke bli besatt av bagateller!

• Liker 8
Skrevet

Tussaskap

Anonymkode: 50175...743

Skrevet

Hva i all verden?! Hun "fingret" da ikke på vinduet, men prøvde å ta en veps! Da er det vel lett å komme borti vinduet.

Anonymkode: 8ae26...2a8

• Liker 4
Skrevet
7 minutes ago, AnonymBruker said:

Mange "fiklebarn" finnes. Selv om du ikke har det selv, betyr det ikke at andre ikke kan ha slike barn.

Det er riktig at det fins mange dårlige foreldre som ikke vil oppdra sine barn. Det er trist for deres avkom at de ikke lærer normal oppførsel, men det betyr dessverre at de ikke kan slippes inn i kultiverte hjem.

• Liker 4
Skrevet

Omg! Krangle med foreldre på sms og kjefte uhemmet pga fingermerker på vinduene. Vel, jeg er 40 år, har to barn og kunne ikke falle meg inn å 1) oppføre meg slik og 2) rettferdiggjøre det etterpå (skriftlig til og med)

• Liker 6
Skrevet

Ja, det er rart at en 12, snart 13 åring, ikke klarer å holde fingrene unna vinduer. 

• Liker 7
Skrevet

Enkelte tåler ikke at andre kjefter på gullungene deres (som selvsagt aaaaaldri gjør noe galt). Jeg hadde også blitt forbanna hvis noen laget fingermerker på vinduene etter å ha fått beskjed om å la være. Og 13-åringer bør klare å ta imot en beskjed (hvis det ikke er en eller flere diagnoser inne i bildet).

Anonymkode: 3167c...492

• Liker 4
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig har du rett. Det er ditt hus, og du bestemmer. Gjestene må ta skikken der de kommer, eller ta følgene.

På den andre siden har du litt skyld selv. En sier ikke fra 45 ganger, da sier en ikke fra i det hele tatt, det er bare mas som de ikke trenger bry seg om. Si fra max et par ganger, og gi beskjed om at neste gang blir det utestenging i en måned eller noe slikt. Og følg det opp!

Ts har rett - en 12-åring (uten diagnose, noe mange har) må klare holde fingrene av fatet.

men Ts har også feil. En straffer ikke barn. En roper ikke til barn. En kjefter ikke på barn, og en oppfører seg definitivt ikke som, men ts' egne ord "ei jævla rabiat husmor". Trår en utenfor og er ufin mot en gjest så ber en om tilgivelse, uavhengig av om gjesten er 12 eller 52. Fordi en behandler folk med respekt, en lærer ikke 12-åringer at andre 12-åringer ikke fortjener å behandles med normal høflighet.

Anonymkode: 681cd...4c6

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...