Gå til innhold

Har du erfaringer med "allergiimmunitet" mot egne kjæledyr?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Samboeren og jeg har passet ei samojedtispe i helga for å sjekke om det å være hundeeiere kunne passe for oss. I tillegg ønsket vi å teste allergien hans, da han har reagert på hund tidligere. Siden samojed er en av få allergivennlige turhunder, vil dette være et naturlig valg for oss.

Jeg tilbringer en god del timer på fjellet og i skogen hver uke, og hundeselskapet jeg har fått denne helga, gav definitivt mersmak. Vi bor på landet med jorder på alle kanter, så en skikkelig gårdshund hadde vært perfekt. Problemet er at samboeren ble litt tett i nesa og klødde litt i øynene om han koste for lenge av gangen. Han sier selv at det er det minste han har reagert på noen hund, og vi lot bevisst være å støvsuge de fire dagene hunden var her. (Den var inne hele tiden når vi ikke var på tur, og var i hele huset med unntak av soverommet.) Jeg ønsker meg en turkamerat mer enn noe annet, men vil ikke at dette skal gå utover helsa til samboeren.

Er det noen med erfaringer med allergi og anskaffelse av kjæledyr generelt og hund spesielt? Jeg har hørt at man kan utvikle ressistanse mot egen hund, men hvor vanlig er egentlig dette? Føler heller det er naturlig at det går andre veien og at mye eksponering av allergitriggere fører til mer allergi... Setter pris på alle erfaringer!!

Endret av Stinemy
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en venn som reagerer på alle hunder utenom puddel, kanskje dere kan besøke noen som har den rasen?

Anonymkode: a6429...b37

Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en venn som reagerer på alle hunder utenom puddel, kanskje dere kan besøke noen som har den rasen?

Er klar over at puddel er allergivennlig, men den er ikke et alternativ for oss dessverre. Vi ønsker oss en turhund som kan gå i timesvis på fjellet både sommer og vinter, på bena, ski, sykkel og løpetur. At den kan bære egen mat i kløv på turer som går over flere dager, samt at den kan trekke en sliten eier på løpetur er viktige punkter for oss. Ønsker meg ikke hund generelt, men en turkompis som alltid stiller opp. 😁🏕⛰☀️🇳🇴

Endret av Stinemy
Skrevet
Akkurat nå, Stinemy skrev:

Er klar over at puddel er allergivennlig, men den er ikke et alternativ for oss dessverre. Vi ønsker oss en turhund som kan gå i timesvis på fjellet både sommer og vinter, på bena, ski, sykkel og løpetur. At den kan bære egen mat i kløv på turer som går over flere dager, samt at den kan trekke en sliten eier på løpetur er viktige punkter for oss. Ønsker meg ikke hund generelt, men en turkompis som alltid stiller opp. 😁🏕⛰☀️🇳🇴

puddel er jo perfekt til det da, men om du ikke liker utseendet er det jo greit nok, men siden samboer reagerer på samojed ville jeg ikke kjøpt hund og så gått gjennom den vonde opplevelsen med å levere tilbake når det ikke fungerer :(

• Liker 4
Skrevet

Jeg tåler ikke katter, men er ikke allergisk mot vår katt. Jeg var egentlig innstilt på å alltid måtte ta allergimedisin, men var heldig. Etter 2-3 måneder tålte jeg katten vår. 

Jeg tror man må ta en vurdering på hvor plaget man er før man gambler på dette. 

Skrevet

Jeg møter støtt og stadig mennesker som er pelsdyrallergikere og likevel har hund. 

Jeg personlig ville vært veldig forsiktig med å anskaffe dyr når du allerede på forhånd vet at noen i familien er allergisk. Jeg vet noen blir immune mot egen hund, men det er også ganske vanlig at allergi blir verre når man eksponeres for dyret man er allergisk mot over tid. Som du selv sier, mannens helse må gå først, uansett hvor vondt det er. Det er jo ikke realt overfor hverken dere eller hunden å måtte kvitte seg igjen med den hvis det ikke går.

Husk også på at pelsdyrallergi også ofte er arvelig. Det kan derfor være dumt å anskaffe hund nå dersom dere tenker på barn i framtida. En voksen kan kanskje velge selv å gå konstant på allergimedisin fordi vedkommende synes det er viktigst å ha hund, men det er ikke greit å velge det for et barn, synes jeg. 

Kan selv ikke ha hund på grunn av allergi, så jeg vet hvor vondt det er. Men alvorlig allergi er ikke noe å tulle med, så det må bare bli sånn. 

Anonymkode: 80687...1de

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

puddel er jo perfekt til det da, men om du ikke liker utseendet er det jo greit nok, men siden samboer reagerer på samojed ville jeg ikke kjøpt hund og så gått gjennom den vonde opplevelsen med å levere tilbake når det ikke fungerer :(

Siden han reagerer minimalt, lurer jeg på om dette kan gå over om han bor i samme hus som en. Å levere den tilbake blir ikke et alternativ, så vi undersøker alle muligheter før vi evt går til innskaffelse. Erfaringer fra andre er neste punkt på lista, så det er derfor jeg spør her.☀️🐶

Skrevet

Jeg ville ikke kjøpt meg hund og satset på at han skulle bli immun! 

Og jeg synes du skal ta en ekstra titt på andre mer allergivennlige hunder som kan passe til deres formål.

feks kongepuddel eller hva med noen av de store terrierene? Riesen, airdale? 

Dette er store sterke bikkjer som lett kan gå i timesvis over fjellet med kløv

Skrevet

Sjekk ut Tibetansk Terrier. Dette er en allergivennlig mellomstor rase på 12-14 kg, det er ikke en terrier selv om det høres slik ut. Den er utstyrt med såkalte "snøsko", dvs. ekstra store poter som gjør at den klarer seg veldig godt i terreng og kan hoppe/klatre langt. Den elsker å være med på lange turer.

Samboeren min er veldig allergisk og reagerer ikke i det hele tatt på Tibetansk Terrier.

Anonymkode: 1c975...4e0

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk ut Tibetansk Terrier. Dette er en allergivennlig mellomstor rase på 12-14 kg, det er ikke en terrier selv om det høres slik ut. Den er utstyrt med såkalte "snøsko", dvs. ekstra store poter som gjør at den klarer seg veldig godt i terreng og kan hoppe/klatre langt. Den elsker å være med på lange turer.

Samboeren min er veldig allergisk og reagerer ikke i det hele tatt på Tibetansk Terrier.

Anonymkode: 1c975...4e0

En tibbe?????? Det er da virkelig ikke noe kraftig turhund! 

• Liker 4
Skrevet

En venninne sleit med det samme og prøvde å ha hunden selv om hun reagerte, hun og minimalt. Endte opp med at hun ble hyperallergisk og utviklet astma bare på grunn av at hun absolutt skulle ha den hunden, som hun til slutt måtte gi bort siden hun ble så dårlig. Var for øvrig en av disse allergivennlige hundene hun og hadde men det hjalp ikke mye.

Samme skjedde min onkel, men han hadde astma fra før av.

Aldri om jeg ville utsatt meg selv eller noen rundt meg for noe de kan reagere på når de kan ende opp slik som de jeg kjenner, de blir jo nærmest dødsyke nå bare de går fobi en hund...

Anonymkode: c765b...439

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, Trolltunge skrev:

Jeg tåler ikke katter, men er ikke allergisk mot vår katt. Jeg var egentlig innstilt på å alltid måtte ta allergimedisin, men var heldig. Etter 2-3 måneder tålte jeg katten vår. 

Jeg tror man må ta en vurdering på hvor plaget man er før man gambler på dette. 

Så fint at det løste seg uten medisiner for deg! Det blir samboerens avgjørelse til syvende og sist. Han må kjenne på det og ta den vurderinga som du sier. Også er det bare å krysse fingrene for at han er like heldig som deg!

Men som en annen også påpeker, kan allergi være et arvelig problem. En utvidelse av familien er forhåpentligvis ikke så langt unna, så det tas selvsagt også med i beregninga... Så er mange runder med for og imot igjen før vi eventuelt tar skrittet videre😅

• Liker 1
Skrevet

Jeg har allergi mot hund, men reagerer ikke på min egen. Han er en flott, mellomstor blandingshund (Engelsk setter, buhund, schæfer og golden retriever). Han hårer som et uvær men det går likevel helt fint. Kan tilogmed sove inntil han uten å reagere (men gjør ikke det til vanlig). Søsteren min har en allergivennlig rase (mellomschnauser) og den reagerer jeg på. Hvis den er borti meg med tunga eller snuten klør jeg noe hinsides og blir rød.

Skrevet
8 minutter siden, Stinemy skrev:

Så fint at det løste seg uten medisiner for deg! Det blir samboerens avgjørelse til syvende og sist. Han må kjenne på det og ta den vurderinga som du sier. Også er det bare å krysse fingrene for at han er like heldig som deg!

Men som en annen også påpeker, kan allergi være et arvelig problem. En utvidelse av familien er forhåpentligvis ikke så langt unna, så det tas selvsagt også med i beregninga... Så er mange runder med for og imot igjen før vi eventuelt tar skrittet videre😅

Både jeg og mannen er allergisk og har to hunder. 

Er gravid med vårt første barn.  Hundene gies ikke bort uansett så håper det finnes gode medisiner der ute ;)

Anonymkode: a9d6d...6ed

• Liker 2
Skrevet
35 minutter siden, Stinemy skrev:

Hei!

Samboeren og jeg har passet ei samojedtispe i helga for å sjekke om det å være hundeeiere kunne passe for oss. I tillegg ønsket vi å teste allergien hans, da han har reagert på hund tidligere. Siden samojed er en av få allergivennlige turhunder, vil dette være et naturlig valg for oss.

Jeg tilbringer en god del timer på fjellet og i skogen hver uke, og hundeselskapet jeg har fått denne helga, gav definitivt mersmak. Vi bor på landet med jorder på alle kanter, så en skikkelig gårdshund hadde vært perfekt. Problemet er at samboeren ble litt tett i nesa og klødde litt i øynene om han koste for lenge av gangen. Han sier selv at det er det minste han har reagert på noen hund, og vi lot bevisst være å støvsuge de fire dagene hunden var her. (Den var inne hele tiden når vi ikke var på tur, og var i hele huset med unntak av soverommet.) Jeg ønsker meg en turkamerat mer enn noe annet, men vil ikke at dette skal gå utover helsa til samboeren.

Er det noen med erfaringer med allergi og anskaffelse av kjæledyr generelt og hund spesielt? Jeg har hørt at man kan utvikle ressistanse mot egen hund, men hvor vanlig er egentlig dette? Føler heller det er naturlig at det går andre veien og at mye eksponering av allergitriggere fører til mer allergi... Setter pris på alle erfaringer!!

Her må du velge mellom manne og hunden, noe annet er galskap. Eller enda verre; dere får barn og barnet blir hyperallergisk, hvem velger du da mellom? 

En ting er å ha øvre luftveisallergi, en annen ting er at når man eksponeres mot allergener man vet man reagerer på så utvikler langt de fleste nedre luftveisallergier i form av astma. Stum astma er noe man ikke selv kan påvise. 

Anonymkode: 2432c...5d7

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er gravid med vårt første barn.  Hundene gies ikke bort uansett så håper det finnes gode medisiner der ute ;)

Krysser fingrene for dere og den lille!🤞🏼 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Her må du velge mellom manne og hunden, noe annet er galskap. Eller enda verre; dere får barn og barnet blir hyperallergisk, hvem velger du da mellom? 

Personlig ville jeg satt barnet foran alt, uansett hvor vondt det gjør. Har selv ei søster med hyperallergi, så vet hvor stygt det kan være.

MEN! Så er det erfaringer jeg er ute etter, ikke en diskusjon på rett og galt😉 Som jeg skriver er dette noe vi vurderer fra alle mulige vinkler, men er nyskjerrig på andres erfaringer siden allergien er såpass svak.🐶

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Krysser fingrene for at det går bra for dere. 

Men blir barnet hyperallergisk, så kan jeg ikke se noen annen løsning enn at hundene må bort. Det er vel forholdsvis få som er så allergiske, men de finnes. Det er altså noen som er så allergiske at de blir syke (skikkelig syke) av bare en halvtime i samme rom som en hund, og allergimedisin, hyppig vask, allergivennelige raser eller andre tiltak hjelper lite eller ingenting. Mener ikke å være kjip, men det er mange som ikke forstår hvor sterk allergi faktisk kan være. Det er mange som ikke skjønner hvorfor en hyperallergiker ikke kan besøke folk med hund, for "de kan jo bare ta zyrtec". Men det fungerer altså ikke slik for alle. 

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Stinemy skrev:

MEN! Så er det erfaringer jeg er ute etter, ikke en diskusjon på rett og galt😉 Som jeg skriver er dette noe vi vurderer fra alle mulige vinkler, men er nyskjerrig på andres erfaringer siden allergien er såpass svak.🐶

Synes du virker veldig reflektert og fornuftig jeg, TS. Som du sier, dette må til syvende og sist bli opp til mannen din. Hvis han synes det er greit å gå på allergimedisin hele tiden, er jo det mulig. Det er mange med svak allergi som har hund! 

Det er dog to ting som ville bekymret meg. Det ene er om allergien hans skulle forverre seg. Det andre er om barnet skulle bli allergisk. Kan det være en ide å f.eks. ha en hund på foravtale med en oppdretter? Da kan du eventuelt ha muligheten til å levere hunden tilbake om det skulle skjære seg helt. Eller en annen form for backup - kanskje du har familie som kan overta hunden hvis det skulle bli krise? Det er hvert fall viktig å ha en "plan b" for dere tenker jeg, både for deres skyld, og ikke minst hunden. 

Du skriver at du har en hyperallergisk søster. Hvis det er hund hun er allergisk mot regner jeg med at dere allerede har tenkt over at hun antakelig ikke kan komme på besøk til dere hvis dere har hund, ei heller sitte på i bilen deres. Det trenger jo ikke være noe problem, men greit å ha i tankene. 

Skrevet
3 hours ago, Stinemy said:

"Ønsker meg ikke hund generelt "?!

Ikke våg å plasser potensiell ny hund ute i et hundehus for seg selv!

90%av alle hunder kan gå på turer i timesvis!

Du vet uendelig lite om hunder. Puddel kan GJERNE GÅ LENGE PÅ FJELL ETC.

Anonymkode: f070e...f11

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...