AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #1 Skrevet 25. september 2017 Jeg har begynnt å trene to ganger i uken med en pt. Vi trener meget hardt i en time og jeg kjenner blodsmak og svimmelheten mens det holder på. Jeg er ekstremt utrent, og overvektig med en bmi på 33. Han mener selv at jeg ikke er så ille som jeg selv tror. Har gjort dette nå 5 ganger når merker jeg forskjell på kroppen? Når synes det noe i det minste? Jeg føler meg freshere og bedre faktisk samt at jeg merker at feks knebøy går dypere ned en før osv. Men ønsker jo at noe skal synes for innsatsen min. Anonymkode: 971ca...f2a
AnonymBruker Skrevet 25. september 2017 #2 Skrevet 25. september 2017 Trening er supert for helsen din, men for å gå ned i vekt må du også legge om kostholdet. Mulig at du gjør dette, men du nevner ikke noe om det. Kosthold er 80% når det gjelder vektnedgang. Med en BMI på 33 vil du ikke kunne øke muskelmasse nok til at det vil synes om du ikke går ned i vekt. Anonymkode: 90945...3a7 3
debattanten Skrevet 25. september 2017 #3 Skrevet 25. september 2017 Jeg har trent styrke ganske bra i 4 mnd nå. Begynner å se litt muskler her og der Jeg er ikke overvektig, BMI er rundt 25.
Pringle Skrevet 26. september 2017 #4 Skrevet 26. september 2017 Om og når noe synes og hva folk sier og mener er subjektivt og relativt og veldig vanskelig å måle. Du må nok bare være tålmodig. Det kan være lurt å fokusere på hvordan treningen får deg til å føle deg - det er noe du selv kan kjenne - og registrere målbar fremgang, feks antall repetisjoner du klarer, og hvor tungt du kan løfte, og hvor langt eller fort du kan løpe/gå/sykle.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #5 Skrevet 26. september 2017 Altså for å forklare situasjonen litt. Jeg fødte for 5 måneder siden. Hadde ett svangerskap som virkelig var ett helvete. Jeg lå i sengen i 9 måneder og mistet alt av muskel masse. Jeg kan ikke slanke meg noe særlig pga ammingen for da mister jeg melken. Prøver å spise sunt og ikke for mye men kroppen min tviholder på kg i ammingen. Er mitt 3. Barn og det var slik med de to andre også. Jeg har timeglass form med SVÆRE pupper smal midje og stor rumpe. Dessverre er rumpen min blitt veldig flat i forhold til før så jeg fokuserer veldig på den under treningen. Så derfor kom spørsmålet mitt om når bygging av muskler faktisk merkes. Etter at jeg har begynt å trene ca 1 måned nå har jeg faktisk gått opp 3 kg😓 Noe som fortviler meg veldig Anonymkode: 971ca...f2a
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #6 Skrevet 26. september 2017 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså for å forklare situasjonen litt. Jeg fødte for 5 måneder siden. Hadde ett svangerskap som virkelig var ett helvete. Jeg lå i sengen i 9 måneder og mistet alt av muskel masse. Jeg kan ikke slanke meg noe særlig pga ammingen for da mister jeg melken. Prøver å spise sunt og ikke for mye men kroppen min tviholder på kg i ammingen. Er mitt 3. Barn og det var slik med de to andre også. Jeg har timeglass form med SVÆRE pupper smal midje og stor rumpe. Dessverre er rumpen min blitt veldig flat i forhold til før så jeg fokuserer veldig på den under treningen. Så derfor kom spørsmålet mitt om når bygging av muskler faktisk merkes. Etter at jeg har begynt å trene ca 1 måned nå har jeg faktisk gått opp 3 kg😓 Noe som fortviler meg veldig Anonymkode: 971ca...f2a Rumpa kan ta tid å få form på/muskler på. Jeg har trent hard styrketrening med fokus på rumpe i nesten ett år og har begynt å få "løftet" rumpa litt mer nå nylig, altså fått mer muskler i rumpa og lår. Jeg er slank ellers. Det kommer gradvis og man trenger riktig(og nok) mat og hvile (restitusjon) for å få gode resultater. Jeg forstår at du ønsker å se forbedringer fort, men dette vil uansett komme gradvis med jevn trening. Anonymkode: e926d...501
Sillyline Skrevet 26. september 2017 #7 Skrevet 26. september 2017 Det kan ta lang tid. Men at du går opp i vekt selv om du spiser sunt, kan jo tyde på at fettet nå omdannes til muskler. Har du tatt en bodyscan? For i så fall kan du jo se om du ser noe forskjell etter for eksempel 1-2 måneder. Men uansett hvor mye du trener, vil kostholdet alltid være det viktigste.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #8 Skrevet 26. september 2017 5 minutter siden, Sillyline skrev: Det kan ta lang tid. Men at du går opp i vekt selv om du spiser sunt, kan jo tyde på at fettet nå omdannes til muskler. Har du tatt en bodyscan? For i så fall kan du jo se om du ser noe forskjell etter for eksempel 1-2 måneder. Men uansett hvor mye du trener, vil kostholdet alltid være det viktigste. Fettet blir ikke omdannet til muskler... Men man mister fett og får muskler som tar mindre plass pr kg enn fettet. Anonymkode: e926d...501
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #9 Skrevet 26. september 2017 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke slanke meg noe særlig pga ammingen for da mister jeg melken. Prøver å spise sunt og ikke for mye men kroppen min tviholder på kg i ammingen. Anonymkode: 971ca...f2a Dette skjønner jeg ikke. Jeg var også overvektig etter fødsel og fikk beskjed av legen at overvekt gir ekstra ammefett, og jeg burde gå ned i vekt i ammeperioden fordi overvekt kan gi hormonforstyrrelser som nettopp fører til at man mister melken. Men du har kanskje gjort andre erfaringer. Anonymkode: 90945...3a7
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #10 Skrevet 26. september 2017 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette skjønner jeg ikke. Jeg var også overvektig etter fødsel og fikk beskjed av legen at overvekt gir ekstra ammefett, og jeg burde gå ned i vekt i ammeperioden fordi overvekt kan gi hormonforstyrrelser som nettopp fører til at man mister melken. Men du har kanskje gjort andre erfaringer. Anonymkode: 90945...3a7 Hææ det forstod jeg ikke. Jeg må spise mye og dessverre en del karbohydrater for å opprettholde melken min ellers blir den borte. Som sagt så er dette barn Nr3 og slik var det hos de to andre også. Selv om vekten min da var mye mindre Anonymkode: 971ca...f2a
Pringle Skrevet 26. september 2017 #11 Skrevet 26. september 2017 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Altså for å forklare situasjonen litt. Jeg fødte for 5 måneder siden. Hadde ett svangerskap som virkelig var ett helvete. Jeg lå i sengen i 9 måneder og mistet alt av muskel masse. Jeg kan ikke slanke meg noe særlig pga ammingen for da mister jeg melken. Prøver å spise sunt og ikke for mye men kroppen min tviholder på kg i ammingen. Er mitt 3. Barn og det var slik med de to andre også. Jeg har timeglass form med SVÆRE pupper smal midje og stor rumpe. Dessverre er rumpen min blitt veldig flat i forhold til før så jeg fokuserer veldig på den under treningen. Så derfor kom spørsmålet mitt om når bygging av muskler faktisk merkes. Etter at jeg har begynt å trene ca 1 måned nå har jeg faktisk gått opp 3 kg😓 Noe som fortviler meg veldig Anonymkode: 971ca...f2a For å berolige deg litt, håper jeg, så tviholder ikke kroppen din på overflødig fett. Du trenger nok fett for å kunne bli gravid, for barnet under svangerskapet, og mens du ammer. Men du vil gå ned i vekt med et kaloriunderskudd, akkurat som alle andre. For å unngå å miste melken, må du bare ikke ha et for stort kaloriunderskudd - melken du produserer, inneholder kalorier, som må tas med i regnestykket. Jordmor eller ihvertfall noen som har født, vil være bedre egnet til å forklare, men dette er sånn i grove trekk. En annen ting er at amming gjør mange kvinner søtsugne, og kanskje kjeder du deg, og da er det lett å spise for mye. Vektoppgangen kan skyldes væskeansamling i musklene for å reparere slitasjen forårsaket av treningen. Det kan også være at du (ubevisst) spiser mer fordi treningen gjør deg mer sulten, eller at du spiser for å belønne deg selv, eller tror du har forbrent flere kalorier enn du har. Hva som faktisk skjer, må du kartlegge, enten ved å loggføre matinntaket ditt, eller ved å veie deg, regelmessig, over lang tid. Vannvekt kommer og går; vektoppgang eller -nedgang vises som en ujevn kurve i én retning. Hvis du er ute av form, må du bygge deg opp, sakte. Rumpemusklene er de største(?) på kroppen, så hvis du har vært ute av sirkulasjon i ni måneder, er nok de også naturlig redusert, og vil naturlig bygge seg opp igjen. Men de siste ni månedene har den ideelle rumpen også økt i omfang, så det er mulig at du aldri blir fornøyd, om du da ikke på ett eller annet punkt bestemmer deg for at den er bra nok.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #12 Skrevet 26. september 2017 4 minutter siden, Pringle skrev: For å berolige deg litt, håper jeg, så tviholder ikke kroppen din på overflødig fett. Du trenger nok fett for å kunne bli gravid, for barnet under svangerskapet, og mens du ammer. Men du vil gå ned i vekt med et kaloriunderskudd, akkurat som alle andre. For å unngå å miste melken, må du bare ikke ha et for stort kaloriunderskudd - melken du produserer, inneholder kalorier, som må tas med i regnestykket. Jordmor eller ihvertfall noen som har født, vil være bedre egnet til å forklare, men dette er sånn i grove trekk. En annen ting er at amming gjør mange kvinner søtsugne, og kanskje kjeder du deg, og da er det lett å spise for mye. Vektoppgangen kan skyldes væskeansamling i musklene for å reparere slitasjen forårsaket av treningen. Det kan også være at du (ubevisst) spiser mer fordi treningen gjør deg mer sulten, eller at du spiser for å belønne deg selv, eller tror du har forbrent flere kalorier enn du har. Hva som faktisk skjer, må du kartlegge, enten ved å loggføre matinntaket ditt, eller ved å veie deg, regelmessig, over lang tid. Vannvekt kommer og går; vektoppgang eller -nedgang vises som en ujevn kurve i én retning. Hvis du er ute av form, må du bygge deg opp, sakte. Rumpemusklene er de største(?) på kroppen, så hvis du har vært ute av sirkulasjon i ni måneder, er nok de også naturlig redusert, og vil naturlig bygge seg opp igjen. Men de siste ni månedene har den ideelle rumpen også økt i omfang, så det er mulig at du aldri blir fornøyd, om du da ikke på ett eller annet punkt bestemmer deg for at den er bra nok. Jeg har begynnt å logge alt jeg spiser. Og faktisk spiser jeg mye mindre nå etter at jeg begynte å trene en før. Hva som har vert i de 9 månedene for bare være så. Det kan jeg ikke endre på dessverre det tok ett stort toll både fysisk og psykisk. Men vekten min kommer av de 9 månedene ikke etterpå for å si det sånn. Jeg forventer absolutt ikke noe fitness kropp. Ønsker bare å få igjen noenlunde det jeg hadde. Dessverre er jeg ikke en av de heldige som går ned i vekt av å amme. Når jeg ikke ammer (det vil si før graviditeten) levde jeg på lavkarbo. Har prøvd det nå i etterkant og melken blir rett og slett borte så det må jeg vente med til etter anming. Har levd lavkarbo i 4 år før graviditeten. Anonymkode: 971ca...f2a
Pringle Skrevet 26. september 2017 #13 Skrevet 26. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har begynnt å logge alt jeg spiser. Og faktisk spiser jeg mye mindre nå etter at jeg begynte å trene en før. Hva som har vert i de 9 månedene for bare være så. Det kan jeg ikke endre på dessverre det tok ett stort toll både fysisk og psykisk. Men vekten min kommer av de 9 månedene ikke etterpå for å si det sånn. Jeg forventer absolutt ikke noe fitness kropp. Ønsker bare å få igjen noenlunde det jeg hadde. Dessverre er jeg ikke en av de heldige som går ned i vekt av å amme. Når jeg ikke ammer (det vil si før graviditeten) levde jeg på lavkarbo. Har prøvd det nå i etterkant og melken blir rett og slett borte så det må jeg vente med til etter anming. Har levd lavkarbo i 4 år før graviditeten. Anonymkode: 971ca...f2a Hvor lenge logget du matinntaket ditt før du begynte å trene? Hvor mye (antall kalorier, gjennomsnitt, per dag) spiste du da, og hvor mye spiser du nå? Du trenger ikke gå på lavkarbo for å gå ned i vekt. Hvis du vil ha "synlige resultater" (ref hovedinnlegget), så må du ned i vekt. Vektnedgang har ikke noe med hell å gjøre, og man går ikke ned i vekt bare av å amme, man må spise mindre enn man forbruker, og konsekvent. Men du må samtidig passe på at du ikke mister melka, så det er en balansegang. Kanskje er det best å bare utsette vektnedgang til barnet er avvent.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2017 #14 Skrevet 26. september 2017 10 minutter siden, Pringle skrev: Hvor lenge logget du matinntaket ditt før du begynte å trene? Hvor mye (antall kalorier, gjennomsnitt, per dag) spiste du da, og hvor mye spiser du nå? Du trenger ikke gå på lavkarbo for å gå ned i vekt. Hvis du vil ha "synlige resultater" (ref hovedinnlegget), så må du ned i vekt. Vektnedgang har ikke noe med hell å gjøre, og man går ikke ned i vekt bare av å amme, man må spise mindre enn man forbruker, og konsekvent. Men du må samtidig passe på at du ikke mister melka, så det er en balansegang. Kanskje er det best å bare utsette vektnedgang til barnet er avvent. I utgangspunktet trener jeg for helsen sin del og for å få tilbake det jeg mistet. Jeg ønsker ikke å begynne å gå ned i vekt, altså bevist slanke meg om du skjønner det for jeg gjøre når lille ikke spiser melk mer. Men det som kommer det kommer. Men jeg ønsker jo ikke å gå opp i vekt!! Ble jo kjempe lei meg når jeg så at jeg har lagt på meg 3 kg etter at jeg begynte å trene!! Jeg ligger alltid under 2000. Som regel rundt 1800. Da med en relativ aktivt liv og mye trening og amming selvsagt. Anonymkode: 971ca...f2a
Gjest Froning Skrevet 26. september 2017 #15 Skrevet 26. september 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ble jo kjempe lei meg når jeg så at jeg har lagt på meg 3 kg etter at jeg begynte å trene!! Jeg ligger alltid under 2000. Som regel rundt 1800. Da med en relativ aktivt liv og mye trening og amming selvsagt. Husk at vektskåla varier veldig mye i forhold til når du veier deg og det er forskjellige faktorer som spiller inn Om du fortsetter å gjøre det du gjør skal du gå ned i vekt etter boka. Når resultatene kommer varierer, men om du evaluerer fremgangen din i speilet hver dag vil det være ekstrem lite å legge merke til. Evaluerer du deg en gang hver andre uke blir det mer realistisk å se en forskjell. Selv gikk jeg opp 15 kg på i overkant av et år uten å merke noe spesielle forskjeller selv. Andre derimot merket det veldig godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå