Gå til innhold

Jobbsøking-spørsmål

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Søker dere på jobber, selv om det står kvalifikasjoner i annonsen som ikke tilsvarer til deg?

Tenker ikke på kvaliteter med personligheten, men hvis de ønsker personer over 25år, søker du da, selv om du bare er 23?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis den eneste "kvalifikasjonen" jeg ikke hadde i en annonse var alderen, og det kun var et par år om å gjøre, hadde jeg nok søkt likevel, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det ville jeg nok ikke gjort. I og med at de spesifiserer over 25 år i annonsen har de nok tenkt gjennom det og vetg hva de vil ha, og jeg ville følt meg litt teit som bare ignorerte det. Og skulle jeg ansatt noen og så at folk som ikke bestod alders-kriteriet hadde søkt ville jeg lurt på om de hadde lest annonsen skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer jo litt an på jobben og hvor mange som fyller vilkårene som søker, men det skjer jo at arbeidsplassen ikke får søknader som fyller akkurat alle ønskene deres. Og da er det jo ikke sikkert at de to årene nødvendigvis er avgjørende for dem, selvom de sto i annonsen som et ønske.

Men man må jo også være forberedt på at man ikke har noen kjempesjanse på jobben også da, om man bestemmer seg for å søke på tross av vilkår i annonsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier det samme som pusla at om aldere var eneste kvalifikasjonen som ikke passet så hadde jeg søkt. Kanskje ville jeg sagt noe om at til tross for at jeg bare er 23 år....bla,bla..... Dersom jeg skulle ansatt noen og hadde skrevet 25 så hadde det mer vært som en "antydning" til at en ønsker voksne folk. Men det betyr jo ikke at en på 23 ikke kan være både voksen og vel så kvalifisert til jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring og hør med dem! Det kan godt hende at de firer litt på alderskravet når de prater med deg, hvis de er interessert i kompetansen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Søk uansett! Så lenge du mener at du vil være riktig person for jobben, kan du gjøre ditt beste for å overbevise de som skal ansette!

Jeg fikk rådgivning av en headhunter en gang som mente det var en kvinnes største svakhet at hun nileste kvalifikasjonskravene og kun søkte på de jobber som hun var absoultt sikker på at hun oppfyllte alle kravene til.

Tenkt situasjon, jobbannonsen inneholder følgende krav:

Må ha minst 5 års erfaring innen følgende områder:

* Personalledelse

* Prosjektledelse

* Økonomistyring

Søkeren må ha sertifikat for bil

Spissformulert vil en "typisk" kvinne lese denne annonsen og tenke "personalledelse, prosjektledelse og økonomistyring har jeg lang erfaring med, men jeg har

ikke sertifikat, så der røyk den jobben." Og lar være å søke.

En "typisk" mann vil lese denne artikkelen og tenke "Vel, jeg har ikke erfaring innenfor noen av områdene, men jeg har jo sertifikat, så det er jo en mulighet - jeg søker".

Nå er det vel en mellomting her som er det riktige. Det viktigste er at du kan overbevise ansetteren om at du er den riktige på tross av at du ikke oppfyller alle kravene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også er det jo stor forskjell på modenheten til folk da. En på 25 år kan være barnslig, og en på 21 kan være "voksen". Derfor hadde jeg nok heller skrevet noe om at jeg var moden eller voksen for alderen og fylt på med ansvarsbevisst osv. Men selvsagt, jeg ville ønsket å kvalifisere for alt annet da. Om du ikke forsøker, så får du i alle fall ikke jobben. Og om de sier nei, hva så? Har det skjedd noen skade? Det verste som kan skje er at du får jobben...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...